08 srpna 2007

Šetřte lesy, právníci!

Je koloritem chodu každé veřejné či soukromé instituce, že se čas od času snaží snížit provozní náklady. Vděčným objektem těchto snah jsou samozřejmě náklady na papír, které jsou vysoké přímo úměrně používání počítačů, kopírek, skenerů a podobných technických zařízení. Bezprostředním impulsem pro následující bezbřehou úvahu byla mimořádně zajímavá a vtipná interní diskuse v rámci Nejvyššího správního soudu právě na toto téma. Protože nemám šanci vtipu a zároveň noblese v této neveřejné diskusi obsažené konkurovat, pokusím se alespoň o některé neutříděné postřehy věnované problému velmi macešského vztahu právníků k papíru.

Předně netřeba zastírat, že právo je hlavně o papírování. Co není součástí spisu, jako by neexistovalo, co není podepřeno dostatečnou písemnou dokumentací, velmi obtížně obstojí v důkazním řízení a kdo nepublikuje, jako by nebyl. Této objektivní potřebě papíru zcela pochopitelně vzdorují strážci hospodaření firem a institucí, kteří nabádají k šetrnosti. Někdy až extrémním způsobem.
Počátkem 90. let např. na jednom brněnském soudu platilo pravidlo, že každý zaměstnanec má k dispozici toliko jednu roli toaletního papíru na měsíc. Podle zlých jazyků toto pravidlo padlo teprve tehdy, když koncem měsíce předseda soudu potkal jednoho ze svých soudců, jak v brzkých dopoledních hodinách opouští budovu, a na dotaz „Kampak, kampak, kolego tak brzy?“ se mu dostalo odpovědi „Jdu se domů vys..., protože mi už došel papír.“
Na mojí alma mater platilo podobné pravidlo v modifikované podobě, a to tak, že každá katedra měla přesný příděl tohoto výše specifikovaného papíru uschovaného u sekretářky katedry. Jeden žijící docent pak s oblibou dostával mladičkou sekretářku do rozpaků tím, že ji s železnou a nemilosrdnou pravidelností dvakrát denně navštěvoval, demonstrativně si odmotával svůj příděl a s bezelstným výrazem v obličeji se jí ptal: „Kolegyně, myslíte si, že to bude protentokrát stačit? Anebo si dnes mohu dopřát více, když máme tak hezky?“
Ale zpátky k typičtějšímu nakládání a plýtvání s papírem právníky. Jako opatření se samozřejmě nabízí především elektronizace podání a úřadování a upřednostnění elektronické publikace odborných textů, nicméně ohledně úspory papíru si od takovýchto možných změn neslibuji za sebe prakticky nic. Kromě vyloženě internetových krátkých informací si totiž všechny delší texty tisknu, a to jednak kvůli ochraně očí, kvůli přehlednosti a také s ohledem na úsporu času. Není totiž nic lepšího než si zkrátit čekání na tramvaj, cestování vlakem či pobyt v čekárně lékaře četbou diplomky, seminárky anebo odborného článku či rozsudku. Trpíce zlozvykem do veškerého čteného textu vpisovat a škrtat tak předem vylučuji možnost zůstat jen u elektronické podoby zajímavého textu. Troufám si tvrdit, že tento postoj je spíše pravidlem než výjimkou. (Ruku na srdce, existuje vůbec někdo, kdo si namísto hezkého románu v atraktivním přebalu v posteli čte stejný text na počítači?)
V jaké inflaci papírů se dnes právníci ocitají, jsem si rovněž naplno uvědomil, když jsem svého času zkoušel v jednom antikvariátu udat některé publikace, vydané naší fakultou, o nichž jsem věděl, že je skutečně nikdy nebudu potřebovat. (Slovy Ivana Mládka, nečetl jsem je poslední rok a předtím taky ani jednou.) Majitel firmy je nicméně odmítl převzít dokonce i zadarmo, neboť řekl, že by mu pouze zabíraly místo v regále.
S tímto člověkem ostatně vedu několikaletý pravidelný dialog, zakončený vždy stejnou větou. Jakožto milovníkovi knih, který hodně knih kupuje a velmi málo z nich pak čte, totiž v periodě cca půl roku vzniká problém, kam umístit nové přírůstky do omezené kapacity knihovny v panelákovém bytě. Jediným řešením se jeví vyřadit ty knihy, které zjevně nikdo z rodiny nebude postrádat a nevybudoval si k nim ani žádnou citovou vazbu. (Obě tyto kategorie je třeba důsledně odlišit: např. mayovky mého dětství asi už v životě neotevřu, nicméně nikdy je nedám pryč.) Když pak následně nabízím hromadu těchto knih v antikvariátě, vybere si z nich náš hrdina dva až tři kousky a zbytek mi vrátí. Na mé naléhání, ať si je vezme zadarmo, protože já se té svatokrádeže spočívající v jejich vhození do kontejneru nedopustím, se mi dostane konstantní odpovědi: „Ale pane, chyba je, že tyto knížky neměly vůbec vyjít!“ A bohužel, tato odpověď je pravdivá.
Aplikováno na právníky: u kolika knih tvářících se jako odborné by nevadilo, když by vůbec nevyšly? Kolik odborných právnických časopisů má vycházet, aby byla zachována určitá úroveň? Samozřejmě nevolám po cenzuře, ale po přirozené samoregulaci trhu, která zatím nefunguje. (Ruku na srdce, stalo se někomu z čtenářů např. v posledních třech letech, že by vůbec nemohl udat svůj text do některého z těchto časopisů s odpovědí, že není dostatečně kvalitní?)
Papírové úspory v právu však nemusíme hledat jen u advokátů, soudců či akademiků. Bylo by možná zajímavé vyčíslit, kolik je průměrně třeba listů papíru pro přípravu a schvalování jediného právního předpisu. To máte totiž, pane Lorenc, věcný záměr, paragrafované znění, připomínkové řízení, podklady pro legislativní radu, první, druhé a třetí čtení, podklady pro výbory, pozměňovací návrhy atd. Schválením v podstatě jakéhokoliv předpisu se pak následně rozjíždí další kolo papírování spočívající v jeho „komentování“ i komentování, nemluvě o následných novelizacích a jejich komentováních. A jak již zaznělo na jiných postech Jiného práva, řada z těchto předpisů je zcela zbytečná.

Samozřejmě nemám ambici nabídnout obecné řešení, které by znamenalo výrazné úspory papíru v právnické profesi. Uplatním proto jen osobně pojatý vcelku bezvýznamný apel na praktikující právníky, aby ve svých textech nemysleli jen na to, jak ohromí klienta či soud, příp. účastníky řízení a odbornou či laickou veřejnost, nýbrž také aby si byli vědomi toho, že žijeme v přemíře informací a někdy méně může znamenat více. Upřímně řečeno, v současné době není uměním vytvořit mnohasetstránkové texty, nýbrž napsat něco zásadního srozumitelným jazykem a stručně.
Takže, vážení advokáti, když budete psát osmdesátýčtvrtý žalobní bod, v němž uplatníte námitky týkající se skutečností podstatných ve zcela jiných řízeních a možná i vztahujících se k úplně jiným klientům, vězte, že riskujete, že unavený soudce je vystaven riziku přehlédnutí toho jediného podstatného bodu, kterým jej chcete ohromit až na stošestnáctém místě. Rovněž nemusíte trpět zmarem nad tím, že na svém harddisku máte ještě několik zajímavých souborů, které se vám nemuselo podařit začlenit do této žaloby, čítající zatím jen 231 stran. Vězte, že život nekončí podáním jedné žaloby a že budete mít možnost svoje znalosti uplatnit i v jiných úkonech.
Ctění soudci a úředníci, účastníci řízení velmi dobře ví, co kdy komu řekli a co kde napsali, takže údernost a přesvědčivost vydaných rozhodnutí nevzroste rekapitulací dosud uskutečněného. Dbejte proto, aby skutečná odůvodnění rozhodnutí byla alespoň tak dlouhá, jako část narativní. (Toto mechanické pravidlo by nicméně nemělo být pochopeno jako výzva k rozšiřování vlastní argumentace vytvářením košatějších souvětí či přetahováním argumentace z jiných rozhodnutí, nýbrž jako apel na zkracování popisné části.)
Drazí kolegové akademici, buďte pamětlivi toho, že nenapsáním některého článku se zpravidla vůbec nic nestane. Nepřejte si totiž dopadnout jako chudák Cimrman, kterému L. Stroupežnický musel sdělit, aby mu již nepsal, anebo ještě lépe, aby nepsal vůbec. (Jak známo, tomuto riziku se nelze vyhnout ani používáním rafinovaných pseudonymů.)
Milí studenti, odevzdáním seminární či diplomové práce neprokazujete schopnost používat klávesy ctrl-alt, nýbrž schopnost napsat vlastní odborně pojatou práci. Svého učitele proto neohromíte délkou svého dílka, nýbrž hutností vlastních myšlenek zde obsažených.

Pokud tedy nechci závěrem vyzývat k takovým banalitám, jako že každý právník má začít s úsporami papíru u sebe, poprosím alespoň, aby si nikdo z čtenářů tento text netiskl. Jednak za to nestojí, jednak je pro něj škoda papíru.


Celý příspěvek

07 srpna 2007

Dante a presumpce neviny aneb Povídačky z Florencie II.

„Mnou vchází se do trýznivého města,
mnou vchází se do věčné bolesti,
mnou vchází se k těm, jež bůh věčně trestá,
mnou dal Pán průchod spravedlnosti....“
Neděste se, tímto příspěvkem nenavazuji na nedávnou debatu o výzdobě průčelí Nejvyššího správního soudu a toto čtyřverší není novým sloganem, jímž bychom vítali vstupující účastníky soudního řízení... Znalci jistě poznali, že to je část nápisu nad branou Dantova Pekla z Božské komedie (Peklo, III, 1-4, překlad V. Mikeš).

Z Božské komedie, která – jak jsem zjistil při pobytu ve Florencii – je pro Italy (a možná speciálně pro ty z Florencie) malou národní Biblí, veledílem, jímž byla fakticky založena básnická italština, jehož pasážím se dodnes učí děti ve školách nazpaměť a jehož veřejné přednesy v podání Roberta Benigniho (to je ten, jehož život je krásný) jsou událostí srovnatelnou se zdejšími inscenacemi Divadla Járy Cimrmana. Dokonce když jsme s kamarády Italy debatovali v menze Evropského univerzitního institutu u kafe o nevěře (samozřejmě z pohledu evropsko-komparativního, ať už to znamená cokoli), jejich první asociace byla, v jakém že to kruhu pekla skončí podle Danta nevěrníci, a jestli mají být řazeni mezi zrádce, kteří jsou středu nejblíže... Marně hloubám, která česká kniha by měla v našem písemnictví takové postavení...asi by to musel být nějaký míšenec Kralické Bible, Labyrintu světa a ráje srdce, Máje, Babičky a Dobrého vojáka Švejka...inu, pěkný kočkopes.
Při chatrnosti své italštiny stačící nanejvýš na zaplacení účtu v restauraci jistě neocením jazykovou krásu Komedie, dokonce by mě nezarazila ani případná narušení pravidelnosti metrického rytmu, zato mi její četbu komplikuje jiná, jak zjišťuji až překvapivě hluboko vrostlá právnická předpojatost a právě kvůli ní jsem usedl k tomuto postu.
V každém zpěvu mě totiž znovu a znovu podvědomě zaráží, s jakou jistotou si autor dovolil určit, kdo z jeho současníků i předchůdců skončí v Ráji, kdo v Očistci a kdo v kterém z kruhů Pekla....
„Tam spravedlnost boží dopadá
na Attilu, který byl metlou světa,
na Pyrrha padá, padá na Sexta,
tam pláčou ti, kdo drancovali léta
a napáchali na cestách moc škod:
Rinier Pazzo, Rinier z Corneta.“ (Peklo, XII, 133-138, překlad V. Mikeš)

Ta popisná autorova jistota ohledně toho, kdo by měl být za co potrestán či odměněn, se u mě střetá se dvěma zásadami intenzivně zvnitřněnými lety strávenými na právnické fakultě a zejména pak na soudě: presumpcí neviny (tato zásada se mimochodem v roztomilé podobě objevuje i v běžné řeči, když se vzpomíná na jakéhokoli zemřelého, a pokud je mu zasílán nějaký myšlený vzkaz, je automaticky adresován do nebe. A přitom, co my víme....) a zákazem jednání ultra vires. Dante totiž tím, že své nebohé současníky a předchůdce posílá do Pekla, Ráje či Očistce, zasahuje – pokud přijmeme křesťanskou představu posmrtného života - do Boží kompetence, neboť není jistě úkolem básníka rozhodovat o tom, kdo bude spasen a kdo zatracen a proč...Ve svém pokorném díle („...při té troše světla v mé Komedii...“ - Peklo, XVI, 127-128) se tak zakladatel italské vysoké poezie vlastně dopouští permanentní drzosti, když každým druhým slovem „leze“ do kompetence Nejvyššího, a to zrovna ve věcech trestních...
Přitom toto rozhodování není nijak bezděčné, ale je samou náplní díla. Dantův krajan Boccaccio dokonce přisuzoval Dantův záměr jeho předchozí zkušenosti státního úředníka (v době, kdy ve Florencii dominovala strana bílých guelfů): „...když shlížel s vrcholu státní správy, na němž se octl, a mohl z největší části přehlédnout (což z takových míst bývá možné) život lidí i omyly lidu, jak málo je těch, kdo se jich vyvarují, jak veliké cti by za to byli hodni, jak velikou hanbu však zasluhují ti, kdo se oddali bludům....“ (Giovanni Boccaccio, Život Dantův, kap. 26) Sám bych byl zvědav, co pěkného bychom našli skryto v šuplících utajených literátů dřímajících na našich ministerstvech či Úřadu vlády...

Inu, co už nadělám, budu se muset smířit s tím, že mi má profese postupně začíná komplikovat – kromě stavu páteře (což myslím doslovně, naštěstí snad nikoli obrazně!) - i vnímání krásné literatury, v čemž ostatně nejsem sám, neboť jak jednou podotkl nejmenovaný předseda jednoho z našich nejvyšších soudů, ani on si po dlouholeté praxi trestního soudce nemůže plně vychutnat beletrii, když veden ze studia stovek spisů nacvičenou úsporností vždycky listuje rychle na konec, protože ví, že tam se teprve dozví to podstatné, tedy výsledek.
Nic, konec, i já se už půjdu namísto rádobyliterárních úvah radši podílet na rozhodování „intra vires“ a po večerech zpytovat svědomí a zvažovat, ve kterém kruhu Pekla asi skončím...

P.S.: Aby toho nebylo málo, přiznám, že mě při četbě dráždí ještě představa, jestli by byli bílí guelfové zvláštní sociální skupina ve smyslu § 12 zákona o azylu, a zda by tedy Dantovi – pokud bychom na něj po jeho vyhnání z Florencie aplikovali současné české uprchlické standardy – náš soud, pokud by fungoval před sedmi sty lety v Ravenně, také udělil azyl....Ach jo...
Celý příspěvek

05 srpna 2007

Jak ulehčit ústavnímu soudu: řešení slovinské

Kdo někdy v poslední době listoval svazky Sbírky nálezů a usnesení Ústavního soudu, jistě si všiml, že nikoliv malá část nálezů se týká nákladů řízení před obecnými soudy. Ústavní soud vyplísní obecný soud za to, že špatně odůvodnil nebo vůbec neodůvodnil rozhodnutí o nákladech řízení, nebo je dokonce špatně spočítal. Kdo si, jako já, myslí, že toto není úplně ta pravá funkce ústavního soudu, bude zaujat nejnovější novelou slovinského zákona o Ústavním soudu, která - a zdaleka nejen tuto věc - řeší.

Slovinský ústavní soud disponuje vynikající webovou stránkou, kterou provozuje prakticky bilinguálně, a kde čtenář snadno najde veškerou judikaturu i v angličtině. Před několika dny, 15. 7. 2007, podle této webové stránky vstoupila v účinnost novela zákona o ústavním soudu, která vnesla radikální změny do procedury ústavní stížnosti ve Slovinsku. Zákon přináší následující nejzávažnější změny:


  • možnost neodůvodnit usnesení, kterým soud odmítne stížnost jednotlivce pro její zjevnou neopodstatněnost;
  • podle zákona je ústavní stížnost přípustná jen tehdy, mělo-li napadené rozhodnutí nebo jiný akt orgánu veřejné moci a) závažné důsledky pro stěžovatele, nebo b) týká-li se důležité ústavní otázky, jejíž význam přesahuje danou kauzu. O odmítnutí se usnáší tříčlenný senát jednomyslně;
  • ústavní stížnost je vyloučena v bagatelních civilních a přestupkových věcech, ale stejně tak v otázkách týkajících se jen nákladů řízení (již jen tato podmínka by naší judikaturu ochudila o velkou řadu nálezů, jejichž reálná ústavní hodnota je minimální).
Novela slovinského zákona je tak dalším z trendů, kterým se potvrzuje amerikanizace fungování nejvyšších soudcovských tribunálů v kontinentální Evropě zaváděním prvků certiorari (tedy poměrně volné selekce kauz vrcholným soudem). Ale o tom by jistě mohl vyprávět Michal Bobek (čímž mám na mysli odkaz na jeho četné články v této oblasti, které pro zájemce doporučuji ke čtení).

PS: Nejen o proceduře slovinského ústavního soudu jsem psal ve svém příspěvku Kühn Z., Konzistence judikatury jako problém právní kultury, in: Kysela J., Zákon o Ústavním soudu po třinácti letech. Eurolex Bohemia, Praha 2006. Celý příspěvek

04 srpna 2007

Zajímavá reportáž se Soudního dvora

... je sice poněkud staršího data (podzim 2004), dobře ale vystihuje současné problémy Soudního dvora, na které občas upozorňuji, zvlášť ve vyjádřeních soudce Schiemanna. Reportér hovořil ještě s generálním advokátem Madurem a profesorem Rasmussenem, který se svého času proslavil jako autor silně kritické knihy "On law and policy in the European Court of Justice: a comparative study in judicial policymaking". Text reportáže naleznete zde. Nenechte se odradit úvodními vysvětleními, co je Soudní dvůr a EU. Stojí to za to.

Schiemann například upozorňuje na problematický přínos, který rozsudky Soudního dvora mají pro soudce, jenž zaslal předběžnou otázku: "if you come, as I do, from a background of being a national judge, and having to apply the judgements of this court here in Luxembourg, there is nothing more infuriating than sending a question and getting back an answer which perhaps as a result of long discussion in committee between the judges, is so obscure as to be utterly useless as a tool".

Schiemann to přičítá kolegiátnímu stylu rozhodování, který vede ke kompromisům, jež nakonec minimalizují užitečnost odpovědi poskytnuté Soudním dvorem.

Schiemann také zmiňuje význam profesní minulosti soudce. V souvislosti s nedávným příspěvkem Rada Procházky o střídání klobouků je zajímavý jeho postřeh na adresu akademiků: "Well the good side of it is that they have, with any luck, a broad view of the law and how the various different parts of it fit together, and how, if you do something with State A, either it will affect the law relating to competition which may in turn reflect the law relating to taxation, and they have this overview, by dint of having spent a lifetime studying the Community law, which those of us who’ve been doing the selection of crime and civil and administrative law, as I have, don’t have that familiarity with Community laws. I’m very grateful to have someone point out to me the consequences of the decision which seems perfectly sensible on its facts to me".

Bohužel už Schiemann diplomaticky neuvádí "the bad side of having academics at the Court", ačkoliv z jeho předchozích odpovědí vyčteme určitý skepticismus, pramenící možná také z jeho minulosti prominentního anglického soudce.

Nakonec ještě poslední citace ze soudcových odpovědí, vztahující se právě k mnohdy nejasnému a rozpornému jazyku rozsudků Soudního dvora:

Well it is said that a camel is a horse designed by a committee, and I did say that precisely in the court of a delibre on one of my judgements, which was gradually undergoing this process. That is a danger of this type of thing, coupled again by reason of lack of time. What tends to happen is you hammer things out in the course of sitting round a table, and then having hammered it out, there’s a temptation to get shot of the thing by sending it to the printers. In an ideal world, you would sit back and redraft the thing again from beginning to end so that it has a cohesive whole, but that then occupies time, and one has a balancing act to do. Mind you, this is only a small proportion of our cases. The vast majority of our cases goes through with very little argument or debate, but of course the interesting ones are the ones that produce the debate.

Tak uvidíme, kolik takových "velbloudů" mezi rozsudky Soudního dvora, zejména mezi těmi, které se týkají významných věcí, budeme nacházet. Možná bychom mohli vyhlásit anketu nejen o legislativních Ropácích, ale také o velbloudech mezi rozsudky Soudního dvora. Několik kandidátů bych měl... U velblouda přitom nejde o substantivní výsledek, ale spíše o úroveň právní argumentace..
Celý příspěvek

03 srpna 2007

Odvolání předsedy pákistánského nejvyššího soudu: happy end?

Před několika měsíci se tu Michal Bobek omluvil Pákistánu, a současně informoval o kauze odvolání předsedy nejvyššího soudu pákistánským prezidentem Mušarafem. Po několika měsících občanských nepokojů, demonstrací a bohužel i krveprolití rozhodl 20. července 2007 Nejvyšší soud Pákistánu tak, že rozhodnutí prezidenta o odvolání předsedy soudu anuloval jako ultra vires, a současně zrušil rozhodnutí prezidenta o jmenování nového předsedy soudu. Prezidentem odvolaný Iftikhar Mohammed Chaudhry se tak opět ujal funkce. Rozhodnutí soudu lze najít tady, byť jde pouze o zkrácenou verzi, a plný text odůvodnění zatím dostupný na webových stránkách soudu není.

Zajímavá byla reakce pákistánského prezidenta: “Akceptuji soudní rozhodnutí a ctím ho,” řekl prezident. Podle jeho názoru osobní ego v tomto případě nemá místo, zejména když je dotčen zájem státu, přičemž “soudní nezávislost je esenciální pro chod státu.” Více přímo na prezidentových stránkách tady.

PS: Když jsem se před několika lety bavil s mými přáteli z Nigérie a Mali, shodli jsme se na tom, že anglická právní kultura zanechala bývalé britské kolonie v mnohem lepší kondici co se týče principu dělby moci a nezávislosti justice než právní kultura francouzská. Ostatně poslední institucí, která ještě relativně nedávno vzdorovala stále nesmyslnější politice Roberta Mugabeho v Zimbabwe, byla právě tamní justice. Příklad Pákistánu tuto naši diskusi jen potvrzuje.
Celý příspěvek

Červencové švestičky

Omlouvám se čtenářům Jiného práva, že svoji blogovací přestávku přeruším pouze odkazem na články, které jsem psal jinam. Snad poslouží jako ospravedlnění mým kolegům, kteří udržovali Jiné právo živé, a pokud ne, snad alespoň jako svého druhu vysvětlení (Píšu teď ze Světového kongresu právní a sociální filozofie, tak mi na chvíli připadá odlišení mezi těmito dvěma pojmy důležité. Nepochybuji o tom, že na dovolené, která mě teď čeká, na něj zase zapomenu. Ne tak na celý kongres, o kterém se mi snad povede napsat příště).

Nejprve bych rád upozornil na stručnou recenzi knížky, kterou jsem se pročítal v červnu: L’autorité de l’Union européenne (Brusel, Bruylant, 2006) editovanou francouzskými profesory Loïcem Azoulaiem a Laurence Burgorgue-Larsen. Pro mě osobně byla knížka zajímavá tím, že mě propojila s diskusemi o evropské ústavnosti ve frankofonní literatuře, kterou jinak příliš nesleduji. Zahrnuje poměrně abstraktní příspěvky, stejně jako články zaměřené na specifické aspekty autority Unie (např. v mezinárodní politice nebo v bezpečnostní a obranné politice). Co je charakteristické pro celou evropskou ústavní debatu, jednotliví autoři se neshodli ani na základním východisku celého sborníku: jak rozumět tomu, co je autorita. To však nic nemění na tom, že bych knížku s klidným srdcem doporučil každému, koho zajímají problémy evropské ústavnosti a ústavní teorie. Více naleznete v recenzi, která by měla vyjít v Common Market Law Review (odkaz je na moje SSRN stránky).

Zaujmout by také mohl poslední přehled zajímavých rozhodnutí Soudního dvora, který jsem psal pro Soudní rozhledy (vyjde v čísle 9). Zahrnuje nejen mé zamyšlení nad případem Lucchini Siderurgica (C-119/05), o němž zde již psal Michal, ale nad mnohými dalšími. Červen a červenec byl velice plodný na zajímavé (a samozřejmě také sporné a diskutabilní) rozsudky. Telefónica O2 Czech Republic (C-64/06) je rozhodnutím o druhé předběžné otázce položené českým soudem a dotýká se pravomoci Soudního dvora odpovídat na otázky vzešlé v situacích, které nastaly ještě před přistoupením členského státu k EU. Ordre des barreaux francophones a germanophone a další (C-305/05) se týká ochrany profesního tajemství advokáta. Řekl bych, že rozsudek v mnohém pokulhává za stanoviskem generálního advokáta a ponechává spoustu problémů bez řešení. V čase, kdy Soudní dvůr soutěží o kvantitu a nikoliv kvalitu svých rozhodnutí, to však zřejmě nemůže nikoho překvapit. Bohužel. Konečně, Kretzinger (C-288/05) se týká mého oblíbeného principu ne bis in idem a navíc i Eurozatykače. Obě to jsou témata, ke kterým se doufám ještě vrátím.

Konečně v časopise Respekt vyšla moje krátká úvaha nad justičními čekateli, které prezident Klaus odmítl pro jejich nízký věk jmenovat. Poděkovat bych tady chtěl svému kamarádovi a kolegovi z Oxfordu Jaroslavu Brožovi, který v jednom z komentářů k mému staršímu příspěvku (také se týkal našeho neústavního prezidenta) použil citát z knihy Otázka demokracie od Vladimíra Čermáka. Z několika reakcí na ten článek od mých přátel a kolegů jsem pochopil, že pomohl pozvednout jeho úroveň. Tak jen pro pořádek: Otázka demokracie je určitě v řadě knížek, ke kterým bych se rád někdy dostal, citaci jsem však mohl použít díky tomu, že čtu pozorně Jiné právo. Což není zas tak špatná zpráva pro naše čtenáře.

Celý příspěvek

02 srpna 2007

KAUZA LANGER ONLINE I TISKEM

Petra Langera je poslední dobou plný internet i noviny. V tomto krátkém postu se však nemíním pouštět do žádných rozborů jeho "rebélie," protože Petr je můj kamarád a jakékoliv mé stanovisko by tak muselo být nutně považované za podjaté. Samozřejmě, že mu fandím:)

Omezím se zde proto raději jen na upozornění na aktuální (a samozřejmě z mé strany nevyváženě vybrané) zdroje o asi hlavní soudní kauze české okurkové sezony.

Tedy:

Příležitost zeptat se P. Langera na celou záležitost přímo dává zítřejší online rozhovor na lidovky.cz.

Co si o dané věci a postupu prezidenta Klause myslí Honza Komárek, si můžete přečíst v novém čísle Respektu, nemáte-li tištěnou verzi, dá se to za poplatek stáhnout zde.

Ale přece jen, aby to nebyla příliš jednostranná reklama, doporučuji tímto i "kliknout na Klause," ať vidíte, jaké argumenty uplatňuje "druhá strana."

No a subjektivně-objektivní názor, ten si samozřejmě musíte udělat sami:)
Celý příspěvek

01 srpna 2007

okurky, okurky, okurky

Opustil nás výtečný host Radoslav Procházka. Loučíme se a děkujeme. Nastala okurková sezóna. O minulosti prorežijních soudkyň se smí vést veřejná debata. Veřejnost se opět začíná divit, že soudci mají nějakou minulost. Díky ostražitosti a bdělosti Kanceláře vládního zmocněnce pro zastupování České republiky před ESLP jsem se dozvěděl, že Bobek byl(a) spolupracovníkem polské státní bezpečnosti. Radim Polčák v záchvatu letní shovívavosti nabídl justičním přivandrovalcům do Brna olivovou ratolest. Noví Simpsonovi ve filmu jsou vážně dobří. Všichni jsou někde na konferencích, akademickým sletovým hitem tohoto víkendu je polský Krakov. Alitalia hraje vůči mým dotazům na odškodnění mrtvého brouka; vrcholem bylo, když mi od ní namísto náhrady škody přišla nová věrnostní karta pro sbírání mílí (MilleMiglia), kterou jsem předtím obřadně spálil s tím, že s tím létajícím cirkusem již nikdy nikam neletím. Za oceánem hrají přistěhovalci fotbal před Bílým domem. Již jste navštívili zámek v Třeboni? A Jan Tleskač?

Ano, autor tohoto vysoce koherentního postu je věrným čtenářem zadní strany Respektu a Zeleného Raoula.
Celý příspěvek

28 července 2007

Nejvyšší z nejvyšších...



... tedy určitě alespoň těch amerických. Byl jsem se podívat na jeho sídlo. Bylo to v 10h ráno a bylo to v suterénu Kapitolu - ponurá, zatuchlá kobka, před ní krátká chodba, kam si soudci a návštěvníci věšeli kabáty. I odpoledne jsem se šel podívat na jeho sídlo. Bylo to ve 14h a bylo to za Kapitolem, na 1. ulici severovýchodní části Washingtonu - působivý mramorový palác v korintském stylu.

Jako by se současné honosné sídlo Nejvyššího soudu USA snažilo dát zapomenout na dlouhou historii provizorních a často nedůstojných přístřešků, kterými nejvyšší instance soudní moci musela projít. Její rodná zákonodárná sestra jí totiž dlouho nechtěla dopřát vlastní budovu. Možná se jí zdálo, že soudní sestřička si příliš vyskakuje a zapomíná ve svém konání na to, že jsou si všechny ústavní moci rovny. Až když se předsedou Soudu stal William Howard Taft, který si jakožto prezident USA zadal s posledním z konstitučních trojčat, podvolili se zákonodárci a uvolnili prostředky na novou budovu. Ukončili tak provizorium trvající o mnoho více než století, přesně 146 let - proti tomu je dokonce i čekání slávistických fandů na nový fotbalový stadion pouhý dějinný mžik (ovšem nerad bych činil ukvapené závěry neb v Edenu se již sice staví, ale ještě se nedostavělo...).

Soud nejdříve sídlil v Merchants Exchange Building v New Yorku, v r. 1790 se stěhoval s federální vládou do Philadelphie, aby se pak znovu spolu s ní přesunul do Washingtonu. Historik (nebo v tomto případě vlastně spíše jasnovidec) by v tu chvíli měl pro Soud jednu dobrou a jednu špatnou zprávu. Ta dobrá by byla, že už se nebude muset stěhovat do jiného města. Ta špatná, že v rámci něj se bude stěhovat ještě osmkrát, z toho šestkrát v jedné budově. A co hůř, ta budova bude sídlem těch, jež bude často soudit...

První místnost v Kapitolu, kde Soud sídlil, musela být asi pěkný kumbál. Teda ne, že bych chtěl urazit "small committee room in the north wing", který jsem nikdy neviděl, ale usuzuji tak na základě logického argumentu a maiori ad minus, neboť jsem měl tu čest vidět tzv. "the Old Supreme Court Chamber," která měla představovat zlepšené zázemí podmínek vrcholné justiční instituce. Soud v ní s přestávkami sídlil od r. 1810 do r. 1860. Její oficiální stránku najdete tady, ale prosím nenechte se unést, jak krásně to na těch fotkách vypadá, protože ty fotky absolutně neodpovídají realitě, já tu REALITU viděl a z tohoto pohledu jsou ty obrázky stejně "opravdové" jako herečka po plastických operacích. Skutečně se nedivím, že se o oné místnosti psalo v dobových zprávách jako o "tmavém, nízkém, suterénním apartmánu" a že někteří pozorovatelé přičítali brzká úmrtí některých soudců její vlhkosti a špatnému větrání. A pokud při pohledu na ty fotografie zvlášť oceňujete světlost dotčených prostor, pak vězte, že světlo bylo vždy předmětem největší kritiky a místnost byla konstantně popisována jako "dim, dingy or gloomy" (matná, temná nebo ponurá). A taková taky opravdu je...(jak snad dokazuje i má fotka).

Možná, že to byl opravdu jen trest za tu čirou zpupnost, se kterou se soudní moc učinila první mezi rovnými, když ústy Johna Marshalla vyhlásila ve věci Marbury v. Madison doktrínu soudního přezkumu ústavnosti. To bylo v r. 1803, tedy ještě v "kumbálu." Říkám si, co by na naši nedávnou debatu na téma, jak prospěšné pro separaci mocí je, aby moc soudní byla lokalizována v jiném městě než zákonodárce a exekutiva, asi řekl velký Chief Justice Marshall, který přímo na půdě Kongresu a tváří v tvář Jamesi Madisonovi, který Ústavu napsal a který byl vrcholným představitelem nejsilnější strany Kongresu, prohlásil, že konečné slovo ve věci souladu zákonů s Ústavou má Soud. Učinil tak navzdory Kongresu, navzdory autorovi textu, který autoritativně vykládal, a navzdory prezidentu Jeffersonovi, který na konto tohoto rozhodnutí mimo jiné prohlásil, že činí Ústavu "pouhým kusem vosku v rukou soudců, kteří ji mohou ohýbat a tvarovat do jakékoliv podoby si zamanou..." Těžko však pochybovat o tom, že by Marshall a jeho souputníci rozhodli jinak, kdyby věděli, že je za odměnu přestěhují legislativci do učiněné hrobky.

Vždyť i v podzemí vynášeli rozhodnutí, za něž je mnozí z těch lidí (zejména senátorů), které denně potkávali na chodbách, určitě nechválili. Ať už to byl případ McCulloch v. Maryland, kdy dovodili z Ústavy federální pravomoci, které tam nebyly uvedeny výslovně nebo Martin v. Hunter's Lessee, kde stanovili nadřazenost federálního práva a vázanost soudů států rozhodnutími Nejvyššího soudu v této oblasti. Takhle bych mohl pokračovat dál přes Cohens v. Virginia až po slavný "indiánský" případ Worcester v. Georgia. Nicméně popis judikatury Marshallova soudu není a nemá být hlavním tématem tohoto postu (mnoho z Vás ty případy stejně asi zná), nýbrž jen koloritem vyprávění o historii lokalizace a podoby sídla této instituce. Tuto pasáž tedy raději uzavřu konstatováním, že při představě soudců míjejících na cestě do svého sklepení všechny ty virginské, marylandské a další kongresmany, nemohu než citovat slova jednoho z komentátorů Jiného práva, který v mnou již výše vzpomínané "cajzlovské" debatě prohlásil, že "Nezavislost soudce nezajistuje misto, kde ma kancelar, ale uplne jine parametry..." (jen pro jistotu dodávám, že se tím nic nemění na mém názoru, že soudní instituce do Brna patří, jen jako ten hlavní důvod nevidím tu geografickou oddělenost).

Jak jsem uvedl, Soud nesídlil ve své kobce nepřetržitě. Poté, co Britové v rámci své invaze Washingtonu v r. 1812 Kapitol zapálili, zasedal Soud po nějakou dobu v soukromém domě (nevylučuji tedy, že některý z výše uvedených judikátů vynesli nad dvorkem se slepicemi). Nicméně definitivně se Soud z podzemí odstěhoval až v r. 1860, 3 roky po neslavném "otrokářském" případu Dred Scott v Sandford, který byl jednou ze zastávek na cestě k občanské válce. Nicméně Soud však zůstal v Kapitolu, pouze se přesunul o patro výše.

Nakonec se však přece jen dočkal a vyhnanství mezi zákonodárci nahradilo nové, impozantní a hlavně vlastní sídlo (viz obrázek vpravo).

Sídlo, které zdobí velký nápis "Equal Justice Under Law", jemuž na působivosti ubírá fakt, že je přikryt obrovskou sítí, takže je ta spravedlnost tak trochu v kleci (ale to víte, oni holubi na nějakou spravedlnost pěkně ...). Sídlo, které hlídají dvě obrovské sedící sochy reprezentující Autoritu Práva a Rozjímání Spravedlnosti. Sídlo, které od vnějšího světa oddělují obrovské bronzové dveře, vážící dohromady přes 13 tun. Sídlo, v němž chodbu do hlavní jednací síně zdobí busty všech předsedů Soudu a pamětní místnost v přízemí obrazy většiny ostatních soudců. Sídlo, v němž má John Marshall kromě busty i obrovský portrét a sochu v životní velikosti (potvrzuji, že byl velký nejen duchem, ale i postavou, prý to byl vášnivý sportovec). Sídlo, jež se honosí bronzovo-mramorovým spirálovitým schodištěm, které drží jen vahou přesahujících schodů a jejich zapuštěním do zdi (nechtějte po mně bližší vysvětlení, zde pouze papouškuji průvodce, fyzice nerozumím, leč vypadá to skutečně úchvatně). Sídlo, v němž Boží vnuknutí strhlo šátek z očí Spravedlnosti, která zahodila váhy a mečem se postavila zlým ďáblům (nevím, jestli je to štestí nebo smůla, že to je jen zobrazení). Sídlo, v němž dodnes soudci přísně dodržují staré rituály a nepsané pravidlo seniority, takže služebně nejmladší soudce Alito ví, že na porady, kde jsou jen soudci, musí s notýskem na zápisky a v jídelně ho čeká to nejméně výhodné místo...(nevím ovšem nakolik tohle můžu té mladé průvodkyni věřit). Sídlo, kde uniformovaný policista štěbetající návštěvníky nekompromisně požádá, aby se ztišili, protože tohle není pouze muzeum, ale zároveň i místo, kde se pracuje.

Má pravdu, říkal jsem si, když jsem seděl v té síni, kde Soud za druhé světové války posvětil ve věci Korematsu bezprecedentní nahnání všech Japonců na území USA do, eufemisticky řečeno, "detenčních" táborů, aby o pár let později odsoudil rasovou segregaci amerických škol v asi nejvýznamnějším případu 20. století Brown v Board of Education; v té síni, kde se před pár lety soudil případ Lawrence v. Texas a kde se brzy vynesou další judikáty, které zase o něco změní podobu amerického práva. A mnohdy nejen tu...

Ano, má pravdu ten policista, tohle je místo, kde se historie nejen připomíná, ale každý den i píše...
Celý příspěvek

27 července 2007

Zakon s expiracnou lehotou nula dni

nie som si isty ci mam predmet tohto prispevku prihlasit do sutaze o legislativneho ropaka, ale do kategorie legislativnych uchyliek patri urcite. aj ked, definicnym znakom uchylky je odlisnost od normy, vynimocnost. su legislativne nepodarky este stale uchylkou alebo je uchylkou skor svedomity a zaroven kvalifikovany zakonodarny vykon?


od 1. jula plati v SR novy zakon o ochrane spotrebitela, s cislom 250/2007 Z.z. ustanovenie § 6 ods. 3 zakona hovori:

(3) Výrobky, ktoré pre svoje vlastnosti majú určenú dobu spotreby, sa nesmú uviesť na trh a po uplynutí doby spotreby je predávajúci povinný ich stiahnuť z trhu.

ano, citate dobre, ak nejaky vyrobok v dosledku svojich vlastnosti ma urcenu dobu spotreby, nesmie sa dostat na trh. a zaroven, ked uz na tom trhu je a ta doba spotreby skonci, musi z trhu von. ak ste si mysleli, ze nam na slovensku su zakony lahostajne a obchodnici ho budu ignorovat, omyl - uz dnes ma z regalov zmiznut mlieko, zajtra chlieb, ostatne potraviny budu nasledovat. chysta sa nahradenie farmaceutickych pripravkov bylinkami, za tymto ucelom sa ministerstvo skolstva pokusi v septembri na poslednu chvilu otvorit v kazdom krajskom meste bylinkarsku ucnovku, dopyt bude velky. ja viem, su to lacne zarty, chybicka sa vludi. tak nic, aj tak je to prilis zjavna chyba na to, aby mala nejaky osobity povab.

omnoho zaujimavejsia je debata okolo novej definicie zavislej prace vo velkej novele zakonnika prace, ktora ma platit od 1. septembra.

takto vyzera § 1:

(1) Tento zákon upravuje individuálne pracovnoprávne
vzťahy v súvislosti s výkonom závislej práce fyzických osôb pre právnické osoby alebo fyzické osoby a kolektívne pracovnoprávne vzťahy.

(2) Za závislú prácu, ktorá je vykonávaná vo vzťahu nadriadenosti zamestnávateľa a podriadenosti zamestnanca, sa považuje výlučne osobný výkon práce zamestnanca pre zamestnávateľa, podľa pokynov zamestnávateľa, v jeho mene, za mzdu alebo odmenu, v pracovnom čase, na náklady zamestnávateľa, jeho výrobnými prostriedkami a na zodpovednosť zamestnávateľa a ide o výkon práce, ktorá pozostáva prevažne z opakovania určených činností.

(3) Závislá práca môže byť vykonávaná výlučne v pracovnom pomere, v obdobnom pracovnom vzťahu alebo výnimočne za podmienok ustanovených v tomto zákone aj v inom pracovnoprávnom vzťahu. Závislou prácou nie je podnikanie alebo iná zárobková činnosť založená na zmluvnom občianskoprávnom alebo zmluvnom obchodnoprávnom vzťahu podľa osobitných predpisov.“

ucelom novej definicie je potierat zivnosti z donutenia, ked - pouzivam primer pouzity premierom - napriklad predavacka v samoobsluhe pracuje na zivnost.

v dennej tlaci prebehla relativne intenzivna debata o tom, ci toto ustanovenie ma v tomto smere vobec nejaky vyznam. nezanedbatelna cast opytanych (politici, uradnici, ekonomovia, pravnici) dospela k zaveru, ze nie, ze pojmovym predpokladom zavislej prace je to, aby islo o vztah zamestnanca a zamestnavatela. inymi slovami, ak niekto pracuje na zivnost, z definicie nemoze ist o zavislu pracu. ja som v onej "ankete" zaujal iny nazor - podla mojej mienky je takyto vyklad prilis formalisticky a radikalne popiera ucel, ktory zakonodarca sledoval. moj nazor teda je, ze napriek zvycajnej tarbavosti a nesikovnosti vo vyjadreni svojho zameru zakonodarca neprijal normu, ktora by nebola sposobila byt predmetom zmysluplneho vykladu a zmysluplnej aplikacie. inak povedane, podla mna by sa to, ci ide o zavislu pracu, ktora vyzaduje pracovnopravny pomer, malo posudzovat podla tych materialnych kriterii, ktore su uvedene v odseku 2 a nie podla toho, ci ide o vztah medzi zamestnancom a zamestnavatelom. (aj ked omnoho lepsie by deklarovanemu zameru vlady posluzilo, ak by sa znizilo odvodove zatazenie.) rad si vypocujem pripadne argumenty v prospech opacneho nazoru, t.j. ze je naozaj na mieste nie teleologicky, ale "tautologicky" vyklad.

nepredpokladajuc, ze sa mi este podari do konca mesiaca pred sebou samym predstierat, ze mam jinemu pravu co povedat, chcem sa este raz podakovat tvorcom blogu za vzacnu prilezitost. bolo mi naozaj ctou. pekny zvysok leta vsetkym.
Celý příspěvek