Potud myslím není
moc co namítat. Proč je tedy feminismus v Čechách odmítán? V následujícím
textu identifikuji a diskutuji, a pokusím se vyvrátit, sedm častých předsudků o
feminismu.
1. Feministky
nenávidí muže
Nikoli. Feminismus
není proti mužům ale proti určitému společenskému systému (označovanému jako
genderový řád či patriarchát), který tím, že připisuje mužům a ženám rozdílné
role a kvality – co se týká chování, schopností, vzhledu, apod. -, omezuje
jejich plnou a svobodnou seberealizaci. Jedná se například o očekávání, že žena
bude manželkou (nebo alespoň partnerkou v heterosexuálním vztahu) a matkou.
A jedná se též o definice toho, co je dobrá manželka (která toleruje nevěru a
muže neotravuje s domácností) a matka (pro kterou mateřství nakonec vždy
zvítězí nad karierní ambicí). Ženy, které vybočují z této normy, musí své
životní volby obhajovat, a proto, že neodpovídají stanovené normě, nesou břímě „nenormality“.
Patriarchát má ale
různá omezující očekávání též od mužů. Má určité představy o (heterosexuální) mužnosti,
které ne každý muž naplňuje, či touží naplňovat. Od mužů se též očekává
například schopnost finančně zabezpečit rodinu. Opět, pokud jedinec neodpovídá „normě“,
musí se obhajovat a je považován za „nenormálního“. Systematické vylučování
mužů z péče o děti je podobně důsledkem patriarchátu jako je jím sexuální
objektifikace žen v reklamě, diskriminace žen v zaměstnání, a jiné
formy diskriminace proti ženám. Feminismus se tudíž v mnohém bere i za
muže – snaží se zajistit, aby i oni měli co nejširší spektrum životních
možností, včetně péče o děti.
2. Feministky
nenávidí mateřství
Není tomu tak. Dosud
jsem se nesetkala s feministkou, která by nenáviděla mateřství. Pokud je
na něco poukazováno, tak na to, co mateřství pro ženu v naší společnosti
znamená:
o snížení respektu v jiných oblastech života – žena matka je sice
oceňována pro mateřství (a získává „body“ jako správná žena), ale současně
ztrácí kredibilitu jako plnohodnotná lidská bytost s intelektem, schopnostmi
a ambicemi, neboť co ví o politice/managementu/právu/ekonomii někdo, kdo celé
dny „utírá zadky“? Tato újma je primárně nemateriální – projevuje se v symbolické
rovině respektu. Mateřství má ale pro většinu žen též materiální důsledky:
o zhoršení hmotné situace – v době těhotenství a raného mateřství
(tedy řekněme v době mateřské a rodičovské dovolené) výrazně klesá příjem
žen. To má samozřejmě důsledky na ekonomickou nezávislost žen. Pokud je žena ve
vztahu, dochází ke zvýšené závislost na partnerovi - výzkumy ukazují, že se
právě v době těhotenství a raného mateřství stupňuje domácí násilí.
o mateřství navíc materiálně postihuje i ženy, které matkami nejsou – buď
ještě nejsou nebo nikdy nebudou – na trhu práce a ve společnosti obecně. Fakt,
že ženy jsou potenciálními matkami, snižuje jejich šance dostat dobrou pozici, být
adekvátně ohodnocena, být brána vážně, atd.
Feministky tak –
přestože povětšinou nezpochybňují mateřství jako legitimní životní volbu –
odmítají, aby bylo chápáno jako role či úděl, protože to omezuje škálu životních
možností. Každá žena by měla mít možnost si vybrat, zda bude či nebude matkou,
a ať zvolí kteroukoli možnost, měla by tato volby být respektována. Kritizováno
tedy není mateřství, ale fakt, že přestože jej společnost rétoricky
glorifikuje, tak jej reálně skutečně nepodporuje.
3. Feminismus
je import ze západu
To je i není
pravda. Feminismus (chápaný v širokém smyslu jako snaha o rovnoprávnost
pohlaví) má v českých zemích dlouhou tradici. Mezi jeho rané zastánce
patřil mj. i prezident Masaryk.
Situace se
samozřejmě zkomplikovala komunismem. Ten na jedné straně věnoval pozornost
„ženské otázce“ a přijal určitá opatření zrovnoprávňující pohlaví, mj. zavedl
formální rovnost v právu, umožnil či dokonce vyžadoval přístup žen na trh
práce, ke vzdělání a do politiky, a kolektivizoval péči o děti. Na druhé straně
trpěly tyto snahy nedostatky. Byly poznamenané nesvobodných charakterem
společnosti (ženy nemohly samy vyjádřit, co vlastně potřebovaly). Role žen byla
socialistickým státem „spíše rozšířena než předefinována“, jak výstižně
komentovala Shulamit Firestone. Ženy měly trojí břemeno (placená práce na plný
úvazek, péče o domácnost a péče o děti), zatímco roli mužů nebyla věnována
žádná pozornost (zejména nikdy nedošlo k jejich zapojení do péče). Tento fakt zdiskreditoval
snahy o „emancipaci“ v očích mnoha Češek, protože to, co bylo oficiálně
prezentováno jako úspěchy rovnosti pohlaví, ženám nějak zásadně neulevilo. A
konečně zatímco v 50. letech byly zrovnoprávňující ještě relativně
upřímné, v následujících dekádách se pod pojmem „ženských práv“ –
z důvodů nízkého populačního růstu - skrývaly veskrze promateřská
opatření, která nebyla vždy pro ženy výhodná. „Státní feminismus“, který jsme
zdědili, tudíž ve skutečnosti žádných feminismem nebyl.
Je pravda, že po
roce 1989 přicházely feministické ideje zejména ze západu. To samo o sobě ale
přece není problém – čtyřicetiletá intelektuální izolace Československa
znamenala, že jsme „prošvihli“ mnoho idejí či konceptů, které jsou
v moderních demokratických společnostech samozřejmostí. Po revoluci jsme
se učili a přebírali koncepty či mechanismy, které měly zlepšit naši kvalitu
života a umožnit znovuzapojení do vyspělého světa a návrat do Evropy - od liberalismu,
demokracie či lidských práv po nadnárodní ekonomickou integraci. To, že jsme se
rozhodli selektivně odmítnout feminismus (či antirasismus), nemá podle mého racionální
základ.
4. Pozice
žen se lepší i bez feminismu – feminismus není potřeba
Toto tvrzení povětšinou
není pravda. Není pravdou, pokud se týká období první republiky a období po
roce 1989, a není pravda v mezinárodním kontextu – kdyby nebylo ženských aktivistek,
kdo by nám dal volební právo, zvláštní ochranu před domácím násilím či stalkingem,
nebo ukončil beztrestnost pachatelů sexuálního a reprodukčního násilí
v ozbrojených konfliktech? Je nicméně pravdou, že komunistické období
zkreslilo tento obraz, neboť mnoho „emancipačních“ opatření přicházelo shora. Přesto
je představa, že problémy nerovnosti pohlaví se vyřeší samy, naivní.
Na místě je možná i
osobní poznámka. Feminismus je, kromě identifikace systematických problémů a
návrhů na jejich řešení, velice přínosný v osobní rovině, neboť zprostředkovává
uvědomění, solidaritu a sesterství mezi ženami. Jedním z mechanismů patriarchátu,
který sdílí i s jinými strukturami, které hierarchizují společnost, je, že
„rozdělí a panuje“ – staví ženy proti mužům a také proti všem ostatním ženám.
Osobně jsem v Čechách vždy pociťovala jako obzvláště deprimující soutěž mezi
ženami (a ke své hanbě se musím přiznat, že jsem jí podvědomě účastnila). Teprve
po mém přesunu do zahraničí jsem poznala „sesterství“ – solidaritu mezi ženami,
které se plně a bez výhrad emocionálně podporují, profesně si pomáhají, a svěří
si své zkušenosti (například se znásilněním), bez obavy, že jim nebude věřeno
nebo budou souzeny.
Myslím, že také proto
je feminismus v Čechách často napadán ženami samotnými. Výrok, „já jsem normální,
nejsem žádná feministka“ slýchám pravidelně. Osobně jej interpretuji jako jednu
z cest, jak zvítězit nad jinou ženou – ukázat, že jsem „správňačka“, a že
jsem silná a nemám feminismus zapotřebí. To, že tato strategie některých žen
z antifeminismu vytřískat kapitál, je ve výsledku oslabuje – protože znemožňuje
sesterství, skutečnou otevřenost a vzájemnou pomoc – není reflektována.
5. Feminismus
je ideologie (jako komunismus a či nacismus) a šovinista je ekvivalentem
feministky
Tyto dvě představy
jdou často ruku v ruce, a proto je diskutuji společně. Feminismus je možné
označit za ideologii, pokud pod pojmem ideologie rozumíme soubor tezí, názorů, idejí a teorií. Srovnání
s komunismem či nacismem je každopádně účelové a zavádějící – feminismus se
svých charakterem spíše blíží „ideologiím“ racionalismu či humanismu. Ještě
důležitější je si ale uvědomit, že primárním cílem feminismu s ideologií bojovat
a nikoli ji tvořit – feminismus se primárně vyhraňuje proti všudypřítomné, ale
často neuvědomělé a nereflektované ideologii patriarchátu. Cílem feminismu pak
není nastolit matriarchát, ale odstranit patriarchát (tedy kompletně eliminovat
hierarchii podle pohlaví).
Co se týká rovnítka
mezi šovinismem a feminismem, tak je podobně tendenční. To, že někoho
upozorníme na jeho rasismus, není rasismem. To, že někoho upozorníme na jeho
misogynii, sexismus či androcentrismus (k těmhle pojmům se vrátím v následujícím
blogu), není to samé jako sexismus. Podobně jako netolerování netolerance není to
samé jako netolerance samotná.
6. Feministky
vyhrocují vztahy mezi pohlavími
Tady si podle mě
mnoho lidí plete deskripci a preskripci. Feministky poukazují na to, jak
existující genderový řád přispívá k představě o neslučitelnosti pohlaví –
hlášky typu „muži a ženy jsou různé živočišné druhy“ nejsou vymýšleny feministkami,
naopak.
Tvrzení o vyhrocení
vztahů mezi pohlavími mě vždycky pobaví zejména v České republice, kde se
velká část populace baví hrami, „jak vyzrát na starou“, případně „jak vyzrát na
starého“ – portrétů vztahů mezi pohlavími jako (legitimní) zákopové války jsou
plná média a filmy (naposledy to potvrdilo shlédnutí filmu „Muži
v naději“). Většině feministek jde o pravý opak – aby spolu pohlaví
jednaly na rovinu a přímo, s respektem, atd. To člověk právě může dělat,
jen pokud se oprostí od představy, že muži a ženy (jako skupiny respektive „živočišné“
druhy) „jsou od přírody nějací“ a navzájem neslučitelní.
7. Feministky
chtějí z žen udělat muže
Tato poznámka jde –
překvapivě – často ruku v ruce s tou předchozí (přestože jsou
navzájem logicky neslučitelné). Tahle výhrada má myslím svůj základ v tom,
že feminismus se snaží ukázat, že pokud přijmeme premisu, že ženy jsou stejně
inteligentní a schopné jako muži, neexistuje žádný legitimní důvod pro to, aby
byly v rozhodovacích a mocenských pozicích tak nedostatečně zastoupeny,
jako je tomu dnes, aby jejich práce byla méně odměňována, atd. Neznám žádnou
feministku, která by jiné ženy chtěla nutit do kariéry, či z žen dělat
muže – feminismu nicméně jde o identifikaci a odstranění překážek pro plnou
seberealizaci žen, což zahrnuje i „typicky mužské“ oblasti jako je politika či
business. Mnoho z těchto snah se explicitně zabývá otázkou, jak sladit
rodinný a profesní život (minulý rok rozdmýchal debatu například článek Why women still can’t have it all od
Anne-Marie Slaughter, dostupný zde).
A kromě diskuze objektivních externích překážek (zejména diskriminace) často zahrnuje
i – možná bolestivou – debatu o tom, jestli se my samy nepoddáváme okolnostem a
neomezujeme pod tlakem patriarchátu své ambice a cíle (o těchto subjektivních
překážkách hovoří zajímavě Sheryl Sandberg v tomto videu).
Závěrem bych myslím měla uvést, že feminismus
není monolit, ale že feminismů je mnoho. V tomto příspěvku jsem
zdůrazňovala momenty, na kterých se různé feministické pozice více méně shodnou.
Každopádně je ale text hlavně vyjádřením mého osobního postoje, mého osobního
feminismu.