09 března 2010

Ty částice neurychlovat!

Když se ve filmu Andělé a Démoni vznese zlotřilý camerlengo ve vrtulníku k nebi s antihmotou, u které dochází baterka, aby zachránil město i svět, k nebi se vznesly i mé oči, které jsem obrátil při sledování filmu v sloup s tím, že tohle už je vážně úlet. Nevím, kterým směrem zamířily oči členů druhého senátu Spolkového ústavního soudu poté, co jim na stole přistála ústavní stížnost se scénářem nikoliv nepodobným dějové zápletce Dana Browna.

Stěžovatelka, která je německá státní občanka s trvalým pobytem ve Švýcarsku, se domnívá, že nová série pokusů, kterou plánuje CERN, zničí zemi. CERN (Evropská organizace pro jaderný výzkum) dostavěla urychlovač částic a chystá s ním pokusy. Stěžovatelka se domnívá, že pokusy vytvoří miniaturní černé díry, které mohou zničit planetu.

Spolkový ústavní soud stížnost odmítl pro „zjevnou neopodstatněnost“ (nepřijal ji k projednání). Jádro odůvodnění je v odstavci 21 a 22 usnesení – většinový vědecký názor současnosti říká, že urychlovač částic žádné ohrožení způsobit nemůže. Z většinové názoru také vychází německá spolková vláda; za této situace mohou soudy dělat asi těžko cokoliv jiného, než vycházet ze stejného většinového názoru. Kauza plasticky ilustruje problém, se kterým se správní a ústavní soudy vždy potýkají při přezkumu velice technických či odborných otázek – jak může soud věcně přezkoumávat otázky, kterým rozumí přibližně pět až deset lidí v Republice? Buď to bude nekonečný řetězec znaleckých posudků, anebo se přezkum musí omezit na principy a proces.

Zmiňovaná kauza Spolkového ústavního soudu má však v tomto ohledu ještě jedno kouzlo: pokud by měla pravdu stěžovatelka a nikoliv většinové vědecké názory, tak lze předpokládat, že nikdo si už potom nebude moci stěžovat, že Spolkový ústavní soud neměl pravdu.
Celý příspěvek

07 března 2010

ZK a DK: Jmenování soudců v ČR I.

V tomto postu bychom se rádi vrátili k problematice jmenování soudců. V prvé řadě bychom však chtěli poděkovat Martinu Bílému, že se jako první odhodlal k otevřené kritice psychotestů (viz zde) a tím nastartoval debatu v českých médiích (odkazy na většinu novinových článků o psychotestech jsou zde). Za to klobouk dolů. V tomto postu bychom však chtěli poukázat na to, že psychotesty jsou pouze jedním z mnoha problémů při jmenování soudců v ČR. Odstranění psychotestů či potlačení jejich role při jmenovací proceduře toho samo o sobě moc nevyřeší.

Velká část tohoto postu vychází z našeho společného příspěvku, který byl přednesen dne 18. 11. 2009 na půdě NSS v rámci konference věnované problematickým aspektům správy české justice (oficiální název konference zněl "Dvacet let svobodné justice: nedořešené otázky"; tisková zpráva zde). Konferenci pořádala nevládní nezisková organizace Liga lidských práv (LLP), a proto je výstup z konference dostupný na její webové stránce (zde).

Jelikož je příspěvek dostupný online na webu LLP, nebudeme se opakovat a zaměříme se pouze na tři okruhy problémů, na které jsme opakovaně při psaní našeho příspěvku naráželi.

I. Nejsou data…


K tomu, abychom mohli učinit smysluplné závěry, musíme mít k dispozici data. Ty však přístupná nejsou (alespoň ne veřejnosti; podle našeho názoru je však nemá v systematické podobě k dispozici ani MSp). Naše úvahy se tak musely nutně odvíjet od osobní zkušenosti kolegů, kteří procesem jmenování prošli či procházejí. Náš vzorek tak nemusí být (zcela) reprezentativní a leccos nám mohlo uniknout.

Prvním krokem k tomu, abychom se vůbec mohli v oblasti jmenování soudců pohnout dál, je tedy zpracování detailní statistiky. Tato statistika by měla obsahovat přinejmenším následující údaje (vždy podle jednotlivých let): (1) kolik kandidátů neuspělo u psychologického testu; (2) kolik kandidátů bylo jmenováno i přesto, že neuspěli u psychologického testu; (3) kolik kandidátů bylo vetováno předsedy OS/KS (to půjde zjistit asi těžko, ale za pokus to stojí); (4) kolik kandidátů bylo jmenováno i přesto, že byli vetováni předsedy OS/KS; (5) kolik kandidátů bylo vetováno ze strany MSp (to půjde taky zjistit těžko, ale za pokus to opět stojí); (6) kolik kandidátů bylo jmenováno i přesto, že byli vetováni ze strany MSp; (7) kolik kandidátů bylo vetováno prezidentem ČR; (8) v jakém věku vstupují kandidáti do justice; (9) kolik let praxe (a jaké) mají kandidáti v době vstupu do justice za sebou; (10) jakými kanály do justice vstoupili (poměr justiční čekatelé vs. asistenti soudců vs. extraneové); (11) k jakému soudu byli přiděleni; (12) kde se tito kandidáti nachází dnes (stále u téhož soudu či u vyššího soudu či mimo justici).

Tento úkol (zpracování statistik) pochopitelně leží na bedrech MSp, které jako jediné má potřebná data k dispozici (možná má MSp některé statistiky dispozici už teď; rád se nechám poučit). Z různých stran jsem totiž slyšel různá tvrzení typu - (1) advokáti jmenovaní k nižším soudům se neosvědčili a většina z nich zase justici rychle opustila např. zde se uvádí, že "soudci z řad jiných právnických profesí [se] ve většině případů neosvědčili"); (2) v posledním kole psychologických posudků u kandidátů na soud XY "padla za vlast" třetina či x-tina kandidátů (např. zde se uvádí, že "podle posledních zkušeností neuspěje cca 11-12 kandidátů z 15"); (3) přes negativní psychologický posudek dnes již opět - po jistém "liberálnějším období" - opět nejede vlak (viz zde). Je to pravda? Bůh ví... Vzhledem k absenci věrohodných a úplných statistik tato tvrzení nejsme schopni potvrdit ani vyvrátit.

II. Chybí koncepce…

Za druhé, v oblasti jmenování soudců nemá Česká republika žádnou koncepci. Do zákona o soudech a soudcích byla sice zavedena minimální věková hranice 30 let, to však samo o sobě rozhodně za koncepční řešení považovat nelze (akorát to "vyhazuje z kola ven" ženy, které okolo třicátého roku věku mají dítě - těhotnou soudkyni totiž jen tak někdo nenajmenuje). Co je však nejhorší, neexistují žádná kritéria, podle nichž mají být noví soudci vybíráni. A to ani u kandidátů přicházejících zvenčí v pokročilejším věku (extraneové, v našem příspěvku tuto cestu do justice označujeme za „laterální“ a soudce přicházející touto cestou za „laterální soudce“), ani u mladých kandidátů rekrutujících se primárně zevnitř justice (tuto cestu do justice označujeme za „kariérní“ a soudce přicházející touto cestou za „kariérní soudce“). Není se tedy čemu divit, že každé nové volné místo soudce se tutlá, co to jde. Co kdyby se totiž přihlásilo více kandidátů? Jak bychom mezi nimi vybírali, když nemáme kritéria…

To je klasická česká písnička. Vymyslet smysluplná kritéria je moc složité, tak je radši nebudeme vymýšlet vůbec: "Však ono to vždycky nějak dopadne". Problém je v tom, že tato česká "salámová metoda" mohla fungovat někdy v polovině 90. let minulého století, kdy platily 3 premisy: (1) noví soudci se rekrutovali v podstatě výhradně z řad justičních čekatelů; (2) počet nových soudcovských míst utěšeně rostl; a (3) do justice se dvakrát moc lidí zrovna nehrnulo (ba naopak, viz zde). Tyto časy jsou ale již "odviate vetrom". Ani jedna z výše uvedených premis totiž už pár let neplatí.

III. Výsledek nemůže nebýt deformovaný…

Pojďme se tedy podívat, jak vypadá proces jmenování soudce. Co musí potenciální kandidát na funkci soudce udělat, aby se stal soudcem? Ve zkratce musí překonat 4 "vetovací místa". Těmito vetovacími místy jsou: (1) psycholog; (2) předseda KS (u soudců přidělovaných k okresním soudům i předseda OS); (3) ministerstvo spravedlnosti; a (4) prezident ČR. Na tato vetovací místa se nyní podíváme blíže.

1. První síto představuje psychologický posudek aneb "justiční eugenika". Toto síto popsal detailně již Martin Bílý, a tudíž jej necháme v tomto postu stranou. Rádi bychom vyzdvihli toliko skutečnost, že je dobře, že se k tomuto tématu začali vyjadřovat i profesionální psychologové, jejichž kritiku není pro testovatele-psychology tak lehké umlčet.

2. Další síto představují předsedové KS (u jmenování k OS i předsedové OS). Řada komentátorů a dokonce i současná ministryně spravedlnosti (viz zde) se domnívá, že potlačení role posudků by mělo vést k posílení role předsedů soudů (přičemž tento posun považují za pozitivní). Navýšení již tak velkých pravomocí předsedů soudů se odůvodňuje plus mínus následovně "za kandidátem na pozici soudce z nitra justice za dobu jeho praxe existuje několikaletá profesní historie, předsedovi soudu je známo, zda je kandidát člověkem charakterním, pracovitým, inteligentním, nebo zda je tomu naopak" (viz zde). Tento pohled je podle nás zcela chybný. Předsedové KS by měli podle nás mít při jmenování soudců stejnou roli jako psychotesty - tj. eliminovat excesy. Rozhodně by neměli vybírat ty "správné" kandidáty (ani mít při tomto výběru rozhodující slovo). Důvodů je hned několik: (1) předsedové KS nemají přehled o kandidátech z jiných právnických profesí, a mohou tak preferovat své justiční čekatele či asistenty před ostatními kandidáty; (2) jmenování soudců soudci je neudržitelné z demokratického hlediska; (3) jmenování soudců soudci vede k dalšímu „zapouzdření“ justice před jakýmkoliv vnějším vlivem, který má potenciál zvýšit její legitimitu a navíc může být pro justici prospěšný i z profesního hlediska; a (4) z historického hlediska je role předsedů soudů v ČR krajně problematická (v době komunismu byly soudy ovládány mj. právě prostřednictvím předsedů soudů a je tomu tak v podstatě dodnes - s jistou nadsázkou lze říci, že kdo ovládá předsedy českých soudů, kontroluje justici).

3. Třetím sítem je Ministerstvo spravedlnosti. O roli tohoto síta toho příliš nevíme. Každopádně platí, že MSp není stanoviskem psychologa ani předsedů OS a KS vázáno. Tato skutečnost může mít jak pozitivní, tak negativní efekty. Na jedné straně může MSp korigovat excesy předchozích „vetovacích míst“ (např. nesmyslné psychotesty). Na druhé straně může MSp upřednostnit jiného kandidáta z politických, osobních či jiných důvodů. V každém případě však opět hrozí „lobování“ za jednotlivé kandidáty a aktivace profesních či rodinných známostí. Co všechno "dokáže" MSp lze ilustrovat na skutkovém stavu popsaném v rozsudku NSS ze dne 16. 4. 2009, sp. zn. 5 As 13/2009 (byť zde jde o přeložení soudce k vyššímu soudu, nikoliv o prvotní jmenování soudcem).

4. Čtvrtým sítem je prezident ČR. Toto vetovací místo "vyplavalo" na mediální povrch v souvislosti s kauzou Petra Langera (viz rozsudek NSS ze dne 21. 5. 2008, sp. zn. 4 Ans 9/2007) a od té doby je prezident považován mnoha laiky za hlavní vetovací místo při jmenování soudců. Ve skutečnosti však prezident hraje při jmenování soudců ve srovnání se třemi předchozími vetovacími místy zcela marginální roli.

Jakýkoliv výběr však není jen o "negativní selekci". Kromě "negativní selekce" stojíme před dalšími dvěma problémy. Někdo musí dělat "pozitivní selekci" z těch kandidátů, kteří prošli jednotlivými síty. Dnes se to řeší tak, že se maximálně filtruje v rámci "negativní selekce", aby se nemusela řešit "selekce pozitivní". Proto hrají psychologické posudky tak velkou roli - ulehčují všem (tj. MSp i předsedům OS/KS) život. Pak (tj. po "pozitivní selekci") někdo musí definitivně rozhodnout, kdo bude jmenován soudcem (což může být klidně orgán odlišný od toho, který provádí "pozitivní selekci" - viz kauza Petra Langera, na kterou odkazujeme výše).

V současné době není jasné kdo provádí "pozitivní selekci" ani kdo skutečně rozhoduje o tom, kdo bude jmenován soudcem. Celý proces jmenování je totiž velmi neprůhledný. De iure předkládá soubor kandidátů ke jmenování do funkce soudců prezidentovi vláda (blíže viz rozsudek NSS ze dne 21. 5. 2008, sp. zn. 4 Ans 9/2007, bod VI.1). De facto je ale situace jiná. Prezident i vláda hrají marginální roli. Podle našich zkušeností dokonce i MSp hraje relativně marginální roli. MSp sice dodává vládě seznam kandidátů, ale na to, kdo se na tomto seznamu objeví, tak velký vliv nemá. Kdo tedy "pozitivně selektuje" kandidáty na funkci soudce a drží tak v ruce skutečnou moc při jmenování soudců? Jsou to předsedové KS. Jsou to předsedové KS, kteří vybírají konkrétní jména a dávají mašinérii do pohybu. Bez toho, aniž by Vaše jméno navrhl předseda KS, jsou vaše šance na jmenování soudcem zcela mizivé. Jinak řečeno, pokud je někdo odpovědný za složení dnešní justice (je na čtenáři, zda považuje dnešní justici za dobrou, průměrnou nebo tristní), tak jsou to soudní funkcionáři!

IV. Krátké shrnutí

Suma sumárum, potenciálním kandidátům na funkci soudce stojí v cestě 4 vetovací místa, přičemž nejdůležitější roli při jmenování soudců mají první dvě vetovací místa, tj. psychologové a předsedové OS/KS. Obojí je špatně. Jak psychologové, tak předsedové OS/KS, by měli mít maximálně poradní roli. Jejich úkolem je eliminovat excesy, nikoliv vybírat (či "jen" preselektovat) ty "správné" kandidáty.

Pokud rozdělíme jmenovací proceduru na stádia "negativní selekce", "pozitivní selekce" a "definitivní rozhodnutí", tak můžeme konstatovat, že psychologické posudky provádí natolik extrémní "negativní selekci", že jde v podstatě o "kvazipozitivní selekci". Skutečnou "pozitivní selekci" však provádí předsedové KS. MSp a prezident hrají relativně marginální roli a vstupují do procesu primárně ve fázi "definitivního rozhodnutí" (bylo by zajímavé vědět, zda kterýkoliv z obou prezidentů někdy jmenoval soudcem někoho, koho MSp resp. vláda nenavrhla + kolikrát se stalo, že MSp "nepustilo dál" kandidáta, který měl doporučující psychologický posudek a kterého navrhl předseda KS). Jsme si vědomi, že se dopouštíme několika zjednodušení (např. stádia "negativní selekce" a "pozitivní selekce" se vzájemně prolínají), ale jsme pevně přesvědčeni, že výše uvedený popis obecně odpovídá realitě.

O čem ale nelze mít žádné pochyby je skutečnost, že jmenování soudců, ať už jde o kariérní nebo laterální cestu, je doslova zamořeno neprůhledností celého procesu. Jmenování soudců v ČR je zcela netransparentní. Výběrová řízení nejsou konána vůbec nebo tutlána do poslední chvíle a kritéria pro výběr soudců nad rámec zákonných kritérií neexistují vůbec nebo se dotvářejí ad hoc. Absence transparentnosti pak vcelku pochopitelně vytváří ideální podhoubí pro typické české "známosti" a "úlitby".

V. Co s tím...

Tento post je již tak hodně dlouhý, a proto se na tuto otázku pokusíme odpovědět v samostatném postu.

Zdeněk Kühn & David Kosař

P.S. Na zbývajících třech příspěvcích zpracovaných pro účely konference konané na NSS se podíleli Jan Sváček (Nezávislost soudní moci), Eliška Wagnerová (Zahraniční modely soudcovské správy) a opět ZK a DK (Financování justice). Příspěvky Jana Sváčka a Elišky Wagnerové rozhodně stojí za přečtení (všechny příspěvky jsou dostupné v jednom dokumentu zde)
Celý příspěvek

06 března 2010

Central and East European Moot Competition 2010

Pokud dostanete subvenci od státu, můžete se bránit uveřejnění informace o tom, že jste dostali prostředky z veřejných zdrojů, odkazem na ochranu soukromí, respektive osobnostní práva? Pokud o vás někdo uveřejní informace na internetu, které považujete za urážlivé, které soudy jsou příslušné pro posuzování deliktní odpovědnosti pro porušení osobnostních práv podle nařízení Brusel I: tam kde je server? Tam, odkud se k informaci přistoupilo (místo čtenáře)? Tam, kde byla poškozena pověst žalobce? Konečně když se toto všechno dostane jako předběžná otázka k Soudnímu dvoru EU, může vnitrostátní sdružení jednat před Soudnímu dvorem EU jako „amicus curiae“ v řízení o předběžné otázce?

Tyto a mnoho dalších otázek budou probírány v letošním vydání Central and East European Moot Competition, která se koná počátkem května v bulharské Sofii. Zájemci o účast z českých a slovenských univerzit se mohou stále ještě hlásit …

Celý příspěvek

Karlovarské právnické dny 2010

Na stránkách Karlovarských právnických dnů byl uveřejněn program XVIII. ročníku této konference. Společným programovým jmenovatelem je ekonomická krize a její promítnutí do různých institutů civilního i trestního práva (odpovědnost za řádný výkon funkcí členů statutárních orgánů, za řádnou a odbornou péči při zpracování znaleckých posudků a ocenění, auditů a podobně). Registrace na konferenci je možná online zde.

Stejně tak je na stránkách KJT možné nominovat „Nejlepší právnický časopis“ a, na Jiném právu již oblíbený, „Judikát roku“ (zde a zde).
Celý příspěvek

05 března 2010

Michal Ryška: Má být degradující paušál za smrt skutečně pravidlem?

Nejvyšší soud koncem loňského roku konstatoval (rozsudek sp. zn. 30 Cdo 5188/2007 ze dne 21.12.2009), že pro navýšení náhrad nad paušální jednorázové částky zakotvené v ustanovení § 444 odst. 3 obč. zák. cestou ustanovení § 13 odst. 2 a 3 obč. zák. je místo v případech mimořádných, tj. v případech mimořádné závažnosti vzniklé nemajetkové újmy či při mimořádných okolnostech, za nichž k porušení práva došlo. V zásadě tak stvrdil obecnou praxi soudů ve sporech na ochranu osobnosti vzniklých z usmrcení osoby blízké, která převážně přihlíží k úmyslu zákonodárce stanovit "výši" nemateriální újmy při usmrcení blízkého příbuzného a těchto paušálních limitů používá jako vodítka při stanovení náhrady nemajetkové újmy v penězích. I ona "průlomová" rozhodnutí, jimiž došlo v souladu s nálezem Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 16/04 ze dne 4.5.2005 při odškodnění úmrtí k přiznání v součtu milionových náhrad (např. zde a zde), bylo nutno vždy vyargumentovat právě i v duchu oné mimořádnosti (ke které samozřejmě lze přistoupit extenzivně či naopak restriktivně).


Je však taková obecná praxe soudů (stvrzená nyní Nejvyšším soudem), která spojuje případy "řádného" usmrcení toliko s jednorázovými paušály dle § 444 odst. 3 obč. zák., vůbec správná? Domnívám se, že nikoli. V případech natolik osudových, nezvratných a intenzivních zásahů do práva na rodinný život, jakým usmrcení osoby blízké bez nejmenších pochybností je, nelze obecně s náhradami dle § 444 odst. 3 obč. zák. pro neexistenci dostatečného satisfakčního efektu při řešení dané problematiky vystačit. V očích pozůstalých blízkých osob jsou tyto paušální náhrady pro svou výši vnímány důvodně jako nedostatečné, neboť degradují hodnotu nerušeného rodinného života s blízkou osobou i hodnotu lidského života jako takového. Snižují tak v konečném důsledku i nezbytnou důvěru poškozených v právo a v právní stát, který by měl být schopen zajistit porušenému právu prostřednictvím soustavy soudů adekvátní právní ochranu.

I podle Ústavního soudu (usnesení sp. zn. IV. ÚS 315/01 ze dne 20.5.2002) by se mělo v těchto případech vždy jednat o gesto slušnosti a spravedlnosti, které nemůže žádným způsobem odčinit dopady tragické události nastalé v důsledku protiprávního jednání původce neoprávněného zásahu, přičemž nelze pochybovat o tom, že tato událost zanechá v životě pozůstalých blízkých osob trvalé následky, které lze stěží jakýmkoliv možným způsobem zcela odstranit.

Z právního pohledu je proto náhrady zakotvené v § 444 odst. 3 obč. zák. pro jejich zcela paušální a nedostatečný charakter nutno hodnotit jako nevyčerpávající způsob řešení daného problému, jak konstatoval také Ústavní soud v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 16/04 ze dne 4.5.2005. Dle něj zákonodárce tímto ustanovením upravil způsob a rozsah náhrady za tento druh "imateriální škody" s tím však, že tato úprava je natolik paušální, že ji nelze považovat za vyčerpávající řešení daného problému a nevylučuje, pokud jednorázové odškodnění není dostatečnou satisfakcí za vzniklou újmu na osobnostních právech, aby se dotčené osoby domáhaly další satisfakce podle ustanovení na ochranu osobnosti.

Také z hlediska evropské deliktní doktríny platí, že rozsah ochrany zájmu závisí na povaze zájmu, čím vyšší je jeho hodnota a očividnost, tím rozsáhlejší je jeho ochrana. Život, tělesná a duševní integrita, lidská důstojnost a svoboda přitom zcela logicky požívají nejvyšší ochrany, jak doktrinálně vyplývá i z čl. 2:102 odst. 1 a 2 Principů evropského deliktního práva.

S cílem přiblížit se evropskému standardu přiměřenosti poskytované právní ochrany je proto v těchto otázkách vždy nutno respektovat ústavní princip proporcionality náhrad nemajetkových újem, který je v našich právních podmínkách prosazován i Ústavním soudem (v příbuzné oblasti náhrad nemajetkové újmy v režimu náhrady škody na zdraví viz. nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 350/03 ze dne 29.9.2005 a nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 50/05 ze dne 16.10.2007). Ústavně konformní aplikace principu proporcionality má bránit neefektivnímu finančnímu podhodnocení intenzivní nemajetkové újmy vzniklé poškozeným, přičemž porušení tohoto principu může vést až k závěru o porušení ústavně garantovaného práva na soudní ochranu poškozených (čl. 36 odst. 1 Listiny základních práv a svobod), jak z citované judikatury Ústavního soudu zřetelně vyplývá.

Podpůrně lze ve prospěch samostatné možnosti přiznání nároků na finanční zadostiučinění dle § 13 odst. 2 obč. zák. při zásahu do práva na rodinný život vedle nároků dle § 444 odst. 3 obč. zák. argumentovat i tím, že část soudní praxe (reprezentovaná např. zde kritizovaným usnesením Nejvyššího soudu sp. zn. 30 Cdo 154/2007 ze dne 28.6.2007) dovozuje samostatnost nároků na náhradu škody na zdraví a na náhradu nemajetkové újmy při zásahu do osobnostního práva na zdraví s tím, že se jedná o zcela svébytné a samostatné nároky podmíněné rozrůzněnou sférou ochrany, kterou poskytuje občanský zákoník. Platí-li tento závěr pro oblast nároků na náhradu bolestného a ztížení společenského uplatnění, v nichž není výjimkou ani přiznávání náhrad "nemajetkové škody" v částkách kolem 15-ti milionů korun, tím spíše (a maiori ad minus) musí při respektování principu proporcionality platit i pro oblast ochrany práva na rodinný život řešenou vedle ochrany osobnosti nedostatečnými a nevyčerpávajícími částkami zakotvenými v § 444 odst. 3 obč. zák. I při té kritizované duplicitě by to bylo alespoň konzistentní.
Celý příspěvek

03 března 2010

Kdeže ty loňské impakty jsou?

Únorové uzávěrky pro podávání přihlášek na české vysoké školy nám přinesly tradiční úrodu žebříčků právnických fakult. Namísto meditací na téma vypovídající hodnoty podobných cvičení a jejich smysluplnosti jsem se tentokráte pokusil napříst svoji mysl poněkud pozitivnějším směrem: slovní popis hodnocení v Hospodářských novinách totiž mimo jiné pravil, že „Do prestižních časopisů, zařazených do světové databáze Web of Science, pražská i brněnská fakulta přispěly pouze po dvou textech.“ Zvídavost mi nedala a začal jsem hledat, kteří jedinci to tedy zachraňují pověsti fakult v těch „prestižních časopisech“. Kdo jsou ti, kdo publikují na těch uznávanějších mezinárodních fórech a do budoucna, s nástupem nového způsobu přerozdělování peněz na vědu, přinášejí do fakultních kasiček více dotačních peněz? Koho je vhodné ocenit, neboť se snaží?

Ponořil jsem se do Web of Science a začal hledat. Protože se jedná o každoroční hodnocení, vycházel jsem z toho, že se jedná o publikační aktivitu za rok minulý, tedy 2009. Kombinace roku a profesního působení autora však nepřinesla žádné výsledky: za rok 2009 jsem nebyl schopen dohledat nic z Právnické fakulty Masarykovy univerzity a pouze jeden kousek, u kterého autor vykázal jako místo profesního působení Právnickou fakultu Univerzity Karlovy. Autorem byl Petr Bříza a výstupem anotace nálezu Ústavního soudu ve věci Lisabon I, která vyšla v European Constitutional Law Review. To mi ale přišlo podivné, neboť pokud vím tak Petr není zaměstnancem PF UK, a nejsem si jist, zda by si fakulta pro podobný účel mohla vykazovat publikace doktorandů, kteří ale nejsou zaměstnanci.

Obrátil jsem se tedy na autorku článku v HN, abych se přeptal, z jakých údajů při sestavování svého hodnocení vycházela. Ta mě odkázala na údaje v tabulce s názvem „Hodnocené výsledky agregované podle výzkumných organizací a podle jejich organizačních jednotek seřazené abecedně s uvedením právní formy výzkumné organizace“ (Tabulka 4 přílohy č.3 Metodiky hodnocení výsledků VaV v roce 2009) s tím, že o které konkrétní články by se mělo jednat neví. Při dalším hledání mi byl nápomocen laskavý knihovník z PF UK, který má sběr publikačních výstupů zaměstnanců fakulty na starosti, když mě upozornil, že při vypracovávání tabulky za rok 2009 bylo použito údajů o výstupech za rok 2007, protože databáze „Journal Citation Report“, ze které se přitom vychází, má uzávěrku pouze dva roky nazpět.

Hledání v roce 2007 již bylo úspěšnější. Web of Science za tento rok při vyhledávání dává pro Prahu tři kousky:

Title: Gender equality: Before and after the enlargement of the EU: The case of the Czech Republic
Author(s): Koldinska K
Source: EUROPEAN LAW JOURNAL Volume: 13 Issue: 2 Pages: 238-252 Published: MAR 2007

Title: Presidential elements in government - The Czech Republic
Author(s): Kysela J, Kuhn Z
Source: EUROPEAN CONSTITUTIONAL LAW REVIEW Volume: 3 Issue: 1 Pages: 91-113 Published: 2007

Title: The emerging Czech Constitutional doctrine of European law
Author(s): Zemanek J
Source: EUROPEAN CONSTITUTIONAL LAW REVIEW Volume: 3 Issue: 3 Pages: 418-435 Published: 2007

Jsou to ale tři publikace obsažené ve Web of Science, ne dvě. Takže PF UK se buď někde ve výkaznictví ztratil jeden kousek, anebo není European Law Journal uznán za dostatečně vědecký žurnál, aby se dostal do české vládní statistiky (no, snad to nikdo neprozradí nebohému F. Snyderovi).

Při stejném hledání ve Web of Science za rok 2007 se mi však žádný záznam v oboru právo, u něhož by autor udával buď profesní původ PF MU či místo původu Brno, najít nepodařilo. Přitom by PF MU měla mít dvě impaktované publikace s celkovým součtem 21, 6 bodů, což by zase neměly být nevýznamná periodika. Které to ale jsou? Ani prohlédnutí fakultní statistiky za rok 2007, kterou fakulta zpřístupňuje na svých stranách, mě nepohnulo dál: pod položkou č. 52, pod kterou by asi spadaly i impaktované publikace předtím, než začaly být vykazovány samostatně, jsem nic, co by vypadalo jako obsažené ve Web of Science, nezahlédl. Ale mohl jsem se přehlédnout či špatně hledat. Ví někdo, které to tedy jsou brněnské impaktované publikace za rok 2007, které by byly ve Web of Science? (Má prosba o poskytnutí této informace, poslaná jak na sekretariát Rady pro výzkum, tak do knihovny PF MU, bohužel zůstaly bez odpovědi …)

Konečně nejzajímavější statistiku vykazuje Ústav státu a práva Akademie věd. Tedy přesněji nevykazuje. Ústav, jehož hlavní, či snad dokonce jedinou činností je věda a výzkum, pročež je také z veřejných peněz financován, nevykázal naprosto žádný impaktovaný výstup. Tato nula je možná ještě zajímavější proto, že jedním z vysvětlení, které provázelo počáteční problémy Právnické fakulty ZČU ohledně minimálních vědeckých výstupů, bylo, že se výstupy vykazovaly pod hlavičkou Ústavu státu a práva a nikoliv pod hlavičkou Právnické fakulty. Nicméně nulové výstupy na uznatelné mezinárodní úrovni jsou, alespoň podle Komise pro kontrolu činnosti Ústavu státu a práva, patrně akceptovatelné. Jak se totiž uvádí v tiskové zprávě této komise ze dne 28. 1. 2010, která je k dispozici zde:

„Zpráva komise konstatuje, že došlo k jednoznačnému a závažnému pochybení pracovníků, kteří byli současně vedoucími funkcionáři fakulty i ústavu a hrubě porušili základní etické normy přijaté v Akademii věd. Vedení ústavu bylo proto již v průběhu podzimu minulého roku zcela vyměněno a s jedním pracovníkem byl rozvázán pracovní poměr. Při kontrole však nebyly zjištěny závažné nedostatky v činnosti samotného Ústavu státu a práva AV ČR, v. v. i., a na pracovišti nedocházelo k porušování základních zásad činnosti podle platných zákonů a předpisů. Ústav působí jako standardní pracoviště plnící základní úkoly v souladu se zřizovací listinou. Akademie věd ČR je nicméně připravena podílet se na dalším vyšetřování problematických kvalifikačních prací na Fakultě právnické ZČU a v případě zjištění, že pracovníci AV ČR se podíleli na jejich vzniku, bude vyvozovat odpovídající personální důsledky. Rozsáhlý soubor právních stanovisek, vypracovaných v posledních letech v Ústavu státu a práva AV ČR, je plně k dispozici k dalšímu šetření a přezkoumávání. Závěry komise obsahují také další doporučení, která by měla zabránit tomu, aby se podobný případ v Akademii věd ČR opakoval.“ [zvýrazněno autorem]

Je zbytečné cokoliv dodávat. Jen by mě zajímalo, co na podobné „hodnocení“ říkají ostatní pracoviště Akademie věd.
Celý příspěvek

01 března 2010

Arbitráž jako symbol hranic práva a jeho proměny

Nejprve bych chtěl poděkovat za pozvání a možnost přispívat na tuto nástěnku. Ve svém prvním příspěvku bych se rád věnoval problematice arbitráží, které v mém nazírání na právo z mírného odstupu plní roli indikátoru jeho proměny. Vedle rozhodčích doložek, investičních smluv a následků, které vyvolávají, to jsou samozřejmě i jiné právní jevy, nicméně právě arbitráže mají kouzlo názornosti tak potřebné pro každé zobecnění.

Již v minulosti se na této nástěnce jeden její stálý přispěvatel vyjadřoval k otázce arbitráží založených mezinárodními smlouvami o ochraně investic. V tomto textu se autor věnoval problematice arbitráží ve vztazích mezi investorem a státem, kdežto nyní bych chtěl upozornit na opačný pól spektra mnoha podob arbitráže; k těm investičním arbitrážím se ovšem nakonec dostanu také.

Princip arbitráže v soukromém sporu je jednoduchý. Strany si dohodnou, že jejich spor řeší zvolený rozhodce (nebo rozhodci) a jejich rozhodnutí je pak pro strany závazné a z hlediska státu i vykonatelné. České právo obecně připouští arbitrabilitu velmi široce, tedy všude tam, kde je možné uzavřít ve sporu smír. Tato definice (prozatím) opomíjí zvláštní normy, které ji oproti tomuto obecnému pravidlu omezují. Na první pohled se zdá být rozhodčí řízení, ke kterému uzavření rozhodčí doložky vede, neškodnou, ba dokonce prospěšnou věcí. Na druhý pohled tomu tak není. Uzavírání rozhodčích doložek se stalo obvyklou praxí mnoha dodavatelů ve spotřebitelských vztazích, ve kterých spotřebitelé neuzavírají rozhodčí doložky zcela vědomě, obvykle prostřednictvím formulářových smluv. Rozhodčí doložka je pak mnohdy jen součástí obchodních podmínek.

Mnohého samozřejmě napadne, že každý by si měl dát majzla na to, co podepisuje (vigalintibus iura), nicméně každá právní zásada má své omezení, co do míry své použitelnosti s ohledem na účel, pro který byla definována a obecně akceptována. S mírou stále zvyšující se judicializace společnosti a nepřehlednosti sociálních, ekonomických (a i právních) vztahů je schopnost průměrného adresáta ekonomické nabídky vyhodnotit takové riziko téměř nulové. Institut práva, jehož původním smyslem bylo zjednodušení rutinní litigační praxe mezi podnikateli (obchodníky), se tak stává masově používaným nástrojem v oblasti, kde mu typově jedna ze stran sporu v podstatě nerozumí. Zatímco redukce procesních záruk a možností a s tím související míry spravedlnosti konečného rozhodnutí je v podnikatelské sféře s ohledem na statistické zprůměrování výsledků v podstatě akceptovatelná, tak v oblasti jiných společenských vztahů může mít redukce spravedlivého procesu zcela jiné důsledky.

Společensky velmi významnou sférou ekonomických vztahů, poslední dobou zvlášť, jsou nejrůznější finanční služby, a to počínaje leasingovými službami a konče obvyklými úvěry nebo podpůrnými finančními službami (prodej na splátky apod.). Problém zadlužení a jeho smysluplné struktury je problém, který se významně týká podstatné části společnosti, a s ohledem na množství nařízených exekucí lze předpokládat, že mnozí z těch, kterých se týká, jej nezvládají ke své spokojenosti. V oblasti ekonomicky slabších rodin a jednotlivců je zadlužení běžným jevem. Z praxe, kdy jsem se podílel na činnosti jedné nevládní organizace, která se těmto lidem snaží pomoci, jsem zaznamenal, že naprostou většinu zadlužených „obsluhují“ nebankovní subjekty s velmi invenčně a dravě pojatými obchodními podmínkami, jejichž cílem je v podstatě výroba trvale udržitelného dluhu, který generuje stálý zisk. Takové hmotněprávní ujednání, které se svou povahou blíží lichvě, by snad před většinou obecných soudů neobstálo, nicméně tento technický problém elegantně řeší rozhodčí doložka, která je nenápadnou a povinnou náležitostí takové smlouvy. Rozhodcem, který rozhoduje obvykle pouze na základě písemných podkladů, je pak někdo, koho fakticky vybírá zmíněná finanční instituce, popřípadě tento výběr předem definuje (rozuměj: její/ho jméno je třeba natištěno ve smlouvě nebo v obchodních podmínkách). O faktické nestrannosti takového rozhodování si nedělám žádné iluze. Tato divoká arbitráž samozřejmě nemá nic společného se stálými rozhodčími soudy založenými zákonem, které se sociologicky podobají spíše soudům obecným.

Takové rozhodování v „ad hoc“ arbitrážích nebere v úvahu hranice dobrých mravů a z práva, které je v takovém procesu nalézáno, se stává osnova pravidel zcela zbavená hodnot, na kterých je právo, tak jak o něm sní většina populace, vystavěno. Stát, který by měl plnit roli hodnotově orientovaného arbitra (soudce), takto de facto na tuto roli abdikuje a ponechává si pouze roli vykonavatele, kterou bezmyšlenkovitě naplní při výkonu rozhodnutí. Ze strany českých obecných soudů existují náznaky, že taková praxe není zcela v pořádku např. NS: 32 Cdo 2227/2007). Měl jsem dokonce i to štěstí že jsem viděl (zatím nepravomocný) rozsudek, podle kterého je rozhodčí doložka obecně nepřípustná ve spotřebitelském vztahu. Reakce českých soudů je ovšem spíše váhavá a meritu věci se spíše vyhýbá (např. onen zmíněný rozsudek NS je vskutku spíše náznakem).

Rozvoj divoké arbitráže sebou nese mnohdy i úsměvné snahy napodobovat zdání oficiality v mnoha estetických ohledech. Snaha hrát si na úřad, soud či jinou veřejnou třeba vzdělávací instituci pak mnohdy vede k mnoha dalším pokusům nahrazovat svou činností, alespoň v rovině zdání, to co je vyhrazeno státu. Jeden můj pražský kolega advokát dosahuje v tomto směru výsledky až úchvatné.

Naopak lze dojít k závěru, že stát jako celek není schopen prosazovat právo, tak jak je sám definuje, v relativně podstatném segmentu ekonomických vztahů. Na druhou stranu ovšem pokřivenou podobu deformovaného a samovolně vzniklého zákona džungle v této oblasti sociálních vztahů vykonává. Sociologicky vzato má tento jev podobu ústupu práva v tradičním pojetí z oblastí dotčených chudobou, sociálním vyloučením a sociální marginalizací. Z hlediska adresátů práva v těchto sociálních vrstvách je tento „ústup z pozic“ pak jen sdělením ze strany establishmentu, že právo je pro ně nedostupnou a nesrozumitelnou veličinou, která se značnou měrou podílí na upevnění jejich nevalného sociálního postavení.

Pokud bych se měl vrátit k odkazu na starší příspěvek, který jsem zmínil na počátku, tak ten v podstatě zmiňoval obdobný problém na druhé straně spektra sociálních pozic, konkrétně ve vztazích mezi mezinárodním kapitálem na straně jedné a státem na straně druhé. Stát i v tomto vztahu také ztrácí schopnost prosadit svou suverénní vůli vůči subjektu soukromého práva, který je činný v jeho jurisdikci, a to tentokrát ke své škodě. Symbolicky se tak děje v obdobném procesu arbitráže, která nepřináší spravedlnost v tradičním pojetí práva.

Strukturálně vzato je eroze klasických právních nástrojů dosahování spravedlnosti typická pro krajní a neobvyklé podoby sociální reality (bohatství a chudoba). Eroze konceptu úplnosti práva dokonce deroguje některé ekonomické nástroje sociální soudržnosti. Zadlužení chudších a sociálně vyloučených vrstev vede k tomu, že jakékoliv přerozdělení majetku v jejich prospěch se podílí na zisku těch, vůči kterým se stali obětmi jejich dluhových pasti. Beneficienti těchto vztahů chráněni před jurisdikcí soudů státu rozhodčími doložkami v klientské rovině a investičními smlouvami ve vztahu ke státu, pak mohou se svým kapitálem nakládat tak, že tento postup replikují v jiných zemích, kde je jejich investice chráněna podobnou arbitráží stejně jako v České republice. Tento jev nezná hranice a je do značné míry kulturně univerzální, stejně jako je hodnotově zcela neutrální.

Čím dál tím více se zdá, že klasické a tradiční právo, tak jak je vnímáme, zůstává naopak už jen doménou středních vrstev, kde ještě funguje „postaru“. Je to logické, protože historicky vzato je právě takto postupně redukovaný ideál práva výsledkem osvícenského vzestupu významu středních vrstev a jejich morálky, která vygenerovala právo, tak jak je prvoplánově vnímáme dnes. Dnes jsme naopak svědky opačného jevu, tedy redukce obecného řádu namísto jeho rozmachu a nastupující relativizace univerzální platnosti pravidel. Tento obtížně uchopitelný proces stírání všech hranic dovoleného konání se může pro mnohé zdát intelektuální výzvou (pro ty co se na to cítí). Jeho odvrácenou stranou je pak obtížně vyvratitelná pochybnost nad tím, zda takto nastavené podmínky jsou s to všem zajistit důstojnou existenci a elementární spravedlnost.

Z dlouhodobého hlediska klesá jak tradiční míra sociální kontroly, tak i státem postulované minimum mravnosti, které vtělil do práva. Tento jev ovšem nemá podobu konce civilizace ve vizi absolutní hodnotové entropie. Každý entropický jev ve společnosti sebou přirozeně nese reakci, která zaručuje alespoň náznak cyklického vývoje. Pokud v rozmachu nepředvídatelné arbitráže selhávají národní státy jak na poli vynucení elementárních pravidel uvnitř národní společnosti, tak na poli vlastní sebeobrany, nezbývá než se poohlédnout jinde. Zatím nejpřekvapivější poznatek nad analýzou možných reakcí na tento jev, je poznatek, že nadstátní struktura typu Evropské unie je s to těmto jevům do určité míry čelit a podřizovat je své vůli. To platí jak v oblasti prosazování standardů v oblasti spotřebitelských smluv, tak i v oblasti zahraničních investic, kde představuje aktéra jiného kalibru než národní stát střední velikosti; akceptuji případné poznámky, že jde zatím jen o náznaky, nicméně myslím, že trend tímto směrem určitě existuje.

Paradoxem je, že těžiště této činnosti se neopírá o demokratickou legitimaci či jakkoliv jinak podobně zprostředkovaný obecný či individuální požadavek, ale o meritokratické poznání. Do značné míry je to symptomatické. Poznání, znalost a odbornost jsou dnes veličinami, které mají v postmoderním prostředí větší význam než legitimace skrze demokraticky uplatněné individuální či skupinové požadavky. Historicky vzato, ovšem plní meritokratický postup tytéž funkce, které plnila dříve sociální kontrola sousedů v obci a později její starostenská (politická) struktura legitimovaná demokraticky. Velké kodifikace soukromého práva (ABGB, Code civil) a s nimi související reformy soukromého i státního práva nebyly přijaty demokraticky. Vytvořily nicméně základ pro vznik systémů, které jsme později za demokratické považovali, a tyto kodifikace a osvícenské reformy jsme považovali za součást jejich hodnotové podstaty. Není vyloučeno, že dnes jsme svědky začátku podobného jevu v jiné strukturální podobě. Dnešní eroze práva by tak byla pouze jedním z mnoha jevů strukturální proměny společnosti, přičemž jiné právní jevy postupně budou funkčně nahrazovat a vyplňovat prostor, který přechodně vyplňuje hodnotově neutrální arbitráž.

Otázka správnosti takové předpovědi je do samozřejmě otevřená; možná platí opak a postmoderní entropie má nevratnou povahu. I právník si naštěstí dnes může vybrat podle vkusu mezi koncem dějin a střetem civilizací. Snad to není jeho jediná volba.
Celý příspěvek

26 února 2010

Prof. Kötz na PF UK

Byl jsem upozorněn, že na PF UK vystoupí přední odborník na srovnávací právo prof. Kötz. Pozvánky na obě přednášky najdete zde (15. 3.) a zde (17. 3.). Celý příspěvek

25 února 2010

Ústavný súd Slovenskej republiky hľadá analytika

Ústavný súd SR hľadá vhodného kandidáta, resp. kandidátku na miesto analytika. Táto pozícia je organizačne zaradená do Analytického oddelenia, ktorého náplňou je poskytovanie odborného zázemia pre rozhodovaciu činnosť ústavného súdu (tvorba analýz a rešerší v rámci slovenského práva, zahraničných právnych poriadkov, judikatúry ESĽP a ESD) a príprava podkladov pre databázy ústavného súdu.

Žiadosti je potrebné zaslať do 3.3.2010.

Celý příspěvek

20 února 2010

Novinové ohlasy nad kauzou Dělnické strany II.

Z novinových článků, které vyšly k rozsudku NSS v kauze Dělnické strany II., mne nejvíce zaujaly dva: dnešní článek Jiřího Přibáně v LN a čtvrteční úvaha Martina Komárka v MFD.

Jiří Přibáň v dnešních Lidových novinách mj. říká, že se mýlí "ti, kdo tvrdí, že rozhodnutím soudu se u nás začala postihovat již samotná slova a myšlenky, a ne až činy spojené s projevy rasové a jiné nenávisti, ať se jedná o vypalování romských domů nebo útoky proti sexuálním menšinám. Soud totiž nezrušil Dělnickou stranu jen kvůli jejímu obecně odpudivému a xenofobnímu programu, ale na základě komplexní analýzy, která dokázala příčinnou souvislost mezi verbálními projevy straníků, jejich ideologií a konkrétními projevy násilí a organizované nenávisti. Právě kvůli tomuto pohybu, kdy odporná slova se měnila v násilné činy, došlo k rozpuštění Dělnické strany." (Demokratická sebeobrana, LN 20. 2. 2010, s. 10, od půlnoci přístupný zde).

Jiný názor měl ve čtvrteční MF DNES (Dva potrestaní: náckové a svoboda, 18. 2. 2010, s. 12) komentátor Martin Komárek. Podle něj NSS "[n]ade vši pochybnost dokázal, že Dělnická strana je spolek šovinistický, rasistický a xenofobní. Prokázal její spojení s náckoidními skupinkami, jako je Národní odpor. Rozbil napůl klaunskou, napůl hrozivou (protože Goebbelse připomínající) Vandasovu obhajobu, že on nic, že to je všechno náhoda. [...] Nepřesvědčil v jediné věci: a sice v tom, že existence takového spolku skutečně ohrožuje demokracii a lidská práva. [...] Krom toho, že Vandas a jeho soukmenovci (-kyně) mluví a píší hnusně a hloupě (což je sice hodno opovržení, ale ne zákazu), uvedl soud jediný případ, kdy údajně rozvraceli demokracii. A sice pochod Litvínovem k sídlišti většinou sociálně slabých jménem Janov v listopadu 2008. Náckové organizovaní Dělnickou stranou se vydávali za samozvané ochránce „spořádaných bělochů“, které ohrožují „romští kriminálníci“. Smutný detail: řada bílých občanů Litvínova je nadšeně vítala. Několik set nácků se pustilo po klidné demonstraci do policejních kordonů, které jim přehradily cestu do Janova. Po tvrdé bitce byli odraženi. Zraněno, vesměs lehce, bylo šestnáct lidí, dvanáct výtržníků předvedeno.Nesrovnatelně větší demonstrace i bitky však provázely například mírumilovný summit o klimatu v mírumilovném Dánsku. Má být proto rozpuštěno třeba hnutí Greenpeace, které je organizuje?"

Autor tohoto postu stejně jako někteří další zdejší bloggeři mohou samozřejmě jen obtížně komentovat rozhodnutí, na kterém sami participovali. Nicméně uvítáme k publikaci na Jiném právu určitě každou zajímavou kritickou analýzu tohoto rozhodnutí (zajímavé analytické posty můžete poslat kterémukoliv bloggerovi).
Celý příspěvek