Od Sydney přes Dháku, Moskvu, Rijád nebo Paříž po Los
Angeles. Po telefonu a e-mailu, za denního světla stejně jako v pozdních
nočních nebo brzkých ranních hodinách. Podivné tempo, vyznačující se hektickými
konci měsíců a nezvykle klidnými intervaly v jiných částech týchž měsíců. Mimo
to se ale vyjednávání softwarových smluv vyznačuje zejména každodenními střety
s jinými právními a obchodními kulturami, a také dynamikou práce.
Neexistuje prostor pro údiv nad odvoláváním slíbeného a slibováním odvolaného:
nedávno právníci jedné singapurské banky na začátku telefonátu slíbili, že
zajistí interní souhlas s předáváním osobních údajů zaměstnanců třetí
straně. Zůstane navždy záhadou, co vedlo k tomu, že se o hodinu později
rozhodli k tématu vrátit s tím, že je předávání čehokoli nepřijatelné
a jsou v šoku z toho, že si jejich banka kupuje službu hostovanou na
serverech třetí strany. Neexistuje prostor pro váhánízbytečné
řeči a redundance jako takové vůbec. A v průběhu samotného jednání
neexistuje ani prostor pro sladění strategie s klientem: pokud je
v telefonu slyšet frenetické cvakání klávesnice, nezbývá než doufat, že
klient poslouchal právní vysvětlení a že až bude za vteřinu osloven, aby
doplnil technickou stránku věci, nezničí jednou větou snahu posledních deseti
minut.
Vyjednávání smluv je dovednost, se kterou se málokterý
student kterékoliv české právnické fakulty seznámí podrobněji. Stejně jako moot
court nikoho dostatečně nepřipraví na to, až půjde poprvé k soudu (i když
pravděpodobně pouze navrhnout vydání rozsudku pro zmeškání), ani jakákoli
teorie nebo řízená praxe vyjednávání neumenšuje tíhu prvního ostrého jednání. Každý,
před kým leží úkol poprvé se připojit do virtuální konferenční místnosti a
hájit zájmy klienta, to pravděpodobně stejně udělá, tak jen malé varování:
články s titulky „10 tips for successful negotiation“ nebo „9 Ways to
Negotiate a Contract Like a Boss“ jsou k ničemu. Odborná literatura
může být v tomto ohledu užitečnější, i zkušenější kolegové ale zpravidla
potvrzují, že je napadlo se obrátit na obsahově hodnotnější zdroje až
potom, co pochopili, že nikdy nebudou vyjednávat „like a boss“
v přítomnosti klienta, který chce smlouvu s dlouho obletovaným
zákazníkem skutečně uzavřít a který není schopen vyjednávací strategii „vždy
buďte připraveni to zabalit“
pochopit.
Přes posměšky na adresu internetových rychlokurzů
vyjednávání existuje nicméně několik jednoduchých pomůcek, které se - hlavně
při vyjednávání po telefonu - osvědčují. Nevedou k triumfálním vítězstvím,
umožňují se ale v překotném sledu vyjednávání lépe orientovat a směřovat
úsilí tam, kde se to může vyplatit.
1) Zjistěte,
s kým jednáte
To neznamená strávit deset minut před konferenčním
hovorem monitorováním LinkedIn profilů těch, kteří zastupují protistranu.
Skutečnost, že proti vám bude sedět právnička z Harvard Law School, vítězka
pěti federálních moot courtů a Negotiation Star Laureate, vám na sebejistotě
moc nepřidá. Stačí zjistit, zda jména na pozvánce ke konferenčnímu hovoru patří
mužům či ženám, zda jde o právníky, obchodní ředitele, nebo „kluky
z nákupu“. Zábava začíná v momentě, kdy se všichni účastníci připojí. Je
dobré si všimnout, kdo mluví potichu a kdo se naopak zvučně prosazuje. Ten, kdo
ryčí smíchy u vlastního vtipu o tom, že Angličani nechápou, že Red Sox nejsou
jen část oblečení, přestože ví, že CEO vašeho klienta je Angličan (a je na
telefonu), zpravidla nebude jen veselá kopa, ale taky ten, kdo vás při prvním
zaváhání utře.
Všechny zásadní požadavky je pak při
samotném vyjednávání vhodné adresovat tomu, kdo o nich může také skutečně
rozhodnout – oslovení jménem jen podtrhuje adresnost sdělení a většinou
zajistí, že o daném požadavku bude rozhodnuto přednostně a s konečnou
platností. Vědět, komu určit klíčové požadavky, zároveň znamená si danou osobu
naklonit: jde o prokázání respektu, který je často odměněn ústupkem. Zároveň
není dobré méně důležité členy týmu z diskuze vynechávat – neznamená to
samozřejmě jmenovitě vyvolávat různé osoby, rozhodně si ale softwarový tým
protistrany nakloníte, když jim dopřejete sluchu s tím, že dané téma „je
natolik specifické, že by asi bylo vhodné, aby jej vysvětlili vývojáři.“ Možná
pak budou vašeho klienta víc poslouchat, až bude obhajovat implementovaná
bezpečnostní opatření.
2) Vysvětlujte
Velká část slepých uliček a „dealbreakers“ při vyjednávání softwarových smluv
jsou ve skutečnosti jen nedorozumění. Formulujte požadavky jasně. Pokud protistrana
nesouhlasí s navrhovaným ustanovením, je vhodné ještě jednou celé
ustanovení a jeho účel vysvětlit jinými slovy. I pokud bude ustanovení nadále
nepřijatelné, minimálně tak lze dát najevo, že doopravdy víte, co chcete
(půlhodinové vyjednávání o nahrazení slova „material“ slovem „substantial“,
které bez jakéhokoli pádného argumentu skončilo návratem k původnímu pojmu
„material“, budiž důkazem, že ne všichni právníci vědí, co chtějí), a že je pro vás požadavek natolik důležitý, abyste jeho vysvětlení věnovali čas.
Softwarové služby jsou často komplikované a
právníci protistrany nemusí vždy všemu rozumět. Deset minut strávených
vysvětlováním, jak softwarový nástroj zachází s osobními údaji a jak je
podložen transfer dat do třetích zemí, může znamenat hodinu, kterou ušetříte
tím, že nebudete muset následně odmítat nesmyslné revize, které plynou
z domněnky, že osobní údaje cestují přes Malajsii bez jakékoli smlouvy,
zatímco ve skutečnosti nikdy neopustí server vašeho evropského klienta.
3) Kontrolujte
pořad jednání
Tahle rada zní jako z kategorie vysmívaných
internetových rádců a nelze ji vždy plně zúročit, přesto: je dobré být tím, kdo
určuje, jakým směrem se bude diskuze ubírat. Znamená to připojit se včas na
konferenční hovor, být tím, kdo si poznamená všechna jména, a být tím, kdo
zahájí hovor prostým sdělením, že už jsou nejspíš připojeni všichni, že lze
začít a že - pokud protistrana nemá žádná palčivá témata, která chce hlavní diskuzi
předsunout - navrhuje postupovat v určitém sledu (zpravidla od začátku do
konce…). Vypadá to banálně, ale tato role dává člověku možnost kontrolovat, jak
velká pozornost bude věnována jednotlivým bodům – samozřejmě ne všechny body
lze jednoduše přeskočit, v některých případech lze však zajistit, že se
tématům, kde má vaše strana slabiny, bude věnovat jen okrajová pozornost. Je
zde tak určitá šance, že se vyhnete otázkám, u kterých jste si při samotné
revizi smlouvy okusovali nehty. Pokud se tak nestane, zkuste aplikovat pomůcku
ad 1) a 2).
Těsně před tím, než singapurští
právníci z úvodní historky změnili radikálně názor, se na minutu záhadně
přerušilo telefonické spojení. To jen k těm pomůckám.
Příště: Rozsudek Weltimmo (C-230/14) a princip one-stop-shop
v evropské ochraně osobních údajů