Souboj s odborným textem a kouzlo přepisování
Zná to asi každý, kdo
se pere s vlastním (odborným) textem: Jak přenést myšlenky z hlavy na
papír, aby zněly přesvědčivě a byly dostatečně podložené? Jak strukturovat
text, aby dával smysl? Jak napsat dizertaci (článek, paper…), která skutečně
něco nového přinese a nebude jen shrnutím posbíraných informací či převyprávěním
myšlenek ostatních?
Někteří lidé jsou možná
schopni vyšvihnout na papír brilantní text, nad kterým budou nadšením vzdychat
ještě další generace, tak nějak samo sebou, přirozeně, intuitivně, bez nutnosti
zvlášť přemýšlet nad tím, co všechno je k dobrému psaní potřeba. My
ostatní jsme bohužel odkázáni na trnitou cestu pokusů a omylů, psaní, škrtání,
mazání, dalšího psaní, nadějných záblesků, že teď už jsme konečně přišli na ten
správný způsob, následných bezútěšných povzdechů, že se nám opět nedaří, a tak
pořád dokola. Ti nejzuřivější zoufalci pak propadnou (falešné?) myšlence, že klíč
k dobrému akademickému psaní lze nalézt v učených knihách, příručkách
anebo v poučkách
moudrých starců. A tak čtou, co jim přijde pod ruku, a nenechají si ujít
žádnou příležitost, jak vyslechnout rady těch zkušených, ostřílených a
respektovaných; to vše v (marné?) naději, že z jednotlivých pokynů jednou
sestaví účinnou zbraň, jíž tu nestvůru v podobě vlastního textu nadobro
zkrotí.
Ano, s radostí
propadám spásným myšlenkám a naivně se upínám k vidinám toho, že krotící
nástroj jednou opravdu poslepuji z postupně nasbíraných pouček, rad,
doporučení, tipů a triků. I zavítala jsem nedávno na další seminář pro právně-akademický
dorost, abych svou skládanku doplnila o anglické fígle. Podělila se o ně
profesorka Lisa
Webley z University of Westminster a já bych se teď o ně ráda podělila
i s dalšími nebožáky, kteří také vedou boj s monstrem zvaným odborný
právnický text.
Profesorka Webley se
soustředila především na psaní dizertace a opět zopakovala mantru, která je nám
všem (snad?) již
dobře známá:
Nejdůležitější
ze všeho je správná výzkumná otázka.
Ta vyplyne
z problému, který dosud nemá (dostatečné) řešení, z oblasti, se
kterou nejsme spokojeni, anebo z našeho nesouhlasu s nějakou teorií.
Úvod každé dizertace musí jasně vytyčit zkoumaný problém, který bude zbytek
textu řešit. Někdy se stává, že řešení problému víte dopředu ještě před tím, než
začnete psát. – Přiznejte to. Buďte ke čtenářům upřímní a svůj názor na řešení
vyjádřete hned na začátku ve formě hypotézy, kterou budete ve svém výzkumu
ověřovat.
Pokud jde o obecné
pokyny, profesorka Webley připomněla některé informace, které není nikdy na
škodu zopakovat:
- Prvním krokem v každém výzkumu je podrobná rešerše literatury, abychom našli mezeru v poznání, kterou je třeba naším bádáním vyplnit. Tam, kde není mezera, tam není PhD.
- Dizertace by měla být spíše analytická než deskriptivní. Většina lidí však potřebuje nejprve popisovat, aby se postupně prokousali k analyzování. To samo o sobě není špatně, jenom musíme mít na paměti, že ve výsledném textu bude analýza převažovat nad popisem.
- Každý text musí být jasný a srozumitelný. Při psaní musíme neustále myslet na potenciální čtenáře a svůj styl jim přizpůsobit tak, aby naše myšlenky správně pochopili.
Každé
právní psaní je psaním obhajoby.
Akademické právní psaní
se totiž příliš neliší od klasických právních podání, v nichž obhajujete
pozici svého klienta. Jako výzkumník ale obhajujete své vlastní názory, závěry
svého bádání a svoji pozici – při psaní tak jste sami sobě klientem, kterého musíte
hájit před svým školitelem, oponenty anebo ostatními akademiky.
Co se týče samotného
procesu zkoumání a psaní, paralelu s právní praxí tu také můžeme najít. I
v rámci výzkumného projektu musíme pracovat s důkazy, kriticky je
hodnotit, porovnávat je, kombinovat a vyvodit z nich určité závěry. Při
akademickém výzkumu jako důkazy slouží všechny materiály, s nimiž
pracujeme, ať už obsahují teoretická pojednání či empirická data. Důkazem se
tady rozumí cokoli, co můžete citovat či parafrázovat: učebnice, článek, rozsudek,
zákon, esej, rozhovor anebo statistická data. Profesorka Webley doporučuje na všechny naše
zdroje nahlížet jako na důkazy, které musíme zpracovat. Když se totiž
soustředíme na to, že sesbírané materiály slouží jako „externí informace“,
které je třeba podrobit detailnímu zkoumání, pak se lépe vyhneme nezáměrnému
plagiátorství (každý důkaz je třeba odcitovat/parafrázovat a přiznat to) a také
si v hlavě lépe uvědomíme, kde končí náš pouhý popis zdrojů a kde konečně
začíná vlastní analýza.
Důkazy nám slouží jako
objekty, které musíme podrobit analýze, která přinese „to navíc“, čím chceme
obohatit stav poznání. Při zkoumání každého důkazu si musíme klást několik
otázek: Co to znamená? Jakou to má váhu? Jaký to má vztah k ostatním
důkazům? K čemu mě to vede? Co z toho plyne? …
Doporučovaný postup
zpracování důkazů je následující: Popište, co jste zjistili zkoumáním důkazů,
napište, co to znamená a proč je to důležité. V tomhle momentě začíná
analýza. Váš prvotní text pak bude vypadat nějak takto:
·
Materiál A mě vede k závěru X.
·
Článek B mě vede k závěru Y.
·
Zákon C mě vede k závěru Z.
·
…
Na řadu se pak dostává
pokročilejší analýza. Musíte dostatečně ODŮVODNIT, jakým způsobem jste od
materiálu A došly k závěru X, co přesně vás k závěru vedlo.
Z toho následně vytvoříte závěr analýzy materiálu A, který by měl
osvětlit, proč je zrovna tohle důležité pro zodpovězení vaší výzkumné otázky a
jak jste se k jejímu zodpovězení přiblížili.
Jakmile vytvoříte závěr
analýzy A, začněte s přepisováním odstavce – závěr hoďte na začátek. To je
totiž vaše přidaná hodnota, takže tím musí každý odstavec začínat. Následovat
pak bude obhájení vaší myšlenky pomocí referencí na důkazy. Tímhle trikem
vykouzlíte důraz na analýzu a upozadíte popisné části – ty mají sloužit pouze
k podepření vašich vlastních myšlenek.
Představte si, že první
verze vašeho odstavce vypadá nějak takto:
V rozsudku
Ruiz-Zambrano se Soudní dvůr zabýval tím, zdali nezletilé děti, které mají
belgické státní občanství, nejsou vůbec ekonomicky činné a ani se za svůj život
z Belgie nikam nehnuly, mohou získat ochranu plynoucí přímo
z občanství Unie. Soudní dvůr jim tuto ochranu přiznal. V podobném
duchu se nese i navazující judikatura. Z toho plyne, že základní znaky
dopadu případu do sféry unijního práva – ekonomická dimenze a přeshraniční
prvek – v této novější judikatuře Soudního dvora oslabují především kvůli
masivnímu rozvoji občanství Unie.
Co je v odstavci
nejdůležitější myšlenkou a vaším tvrzením? Oslabení základních znaků pro
aplikaci unijního práva – to by mělo stát na začátku. Následovat pak bude odkaz
na konkrétní rozsudek = důkaz, který vaše tvrzení podpoří. Druhá verze pak může
vypadat nějak takto:
Základní
znaky dopadu případu do sféry unijního práva – ekonomická dimenze a
přeshraniční prvek – v novější judikatuře Soudního dvora oslabují, a to
především kvůli masivnímu rozvoji občanství Unie. Například v přelomovém
rozhodnutí ve věci Ruiz-Zambrano přiznal Soudní dvůr ochranu plynoucí přímo
z občanství Unie nezletilým dětem, které měly belgické státní občanství a
které nebyly ani ekonomicky činné, ani se z Belgie nikdy nehnuly.
V podobném duchu se nese i navazující judikatura.
Výše uvedený příklad je
velmi zjednodušený a rozhodně neobsahuje žádnou hlubokou analýzu, ale přesto: Cítíte
ten rozdíl?
Vaše myšlenkové pochody
by tedy měly zahrnovat sérii „pochopení – popis – význam – odůvodnění“, ale
v závěrečném textu musíte jednotlivé kroky přeskupit, aby text vyzněl
přesvědčivě a dostatečně analyticky. K tomu profesorka Webley připomíná
moudro, které je očividně
na britských ostrovech oblíbené u profesorů všech disciplín:
Klíčem
k dobrému psaní je neustálé přepisování.
S prvotním textem
nikdy nemůžete být spokojeni. Ten slouží jako shluk stavebních kamenů, ze
kterých musíte postupně vytvořit text závěrečný. Přepsat je třeba každý
odstavec, každou kapitolku i každou sekci vaší dizertace. Každá jednotka textu
by nakonec měla v úvodu obsahovat tvrzení, které vás přibližuje
k zodpovězení výzkumné otázky, a toto tvrzení by následně mělo být
dostatečně podpořeno důkazy. Z takto opracovaných kamenů by se vám mělo
nakonec povést vystavět takovou dizertaci, ve které budou případní čtenáři
schopni bez problémů sledovat vaše myšlenky a chápat je. Navíc tím
v ideálním případě eliminujete zdroj pro komentáře oponentů ve stylu „Hm,
hezké, no a co?“, jelikož u každého stavebního kamene bude jasná jeho role pro
zodpovězení výzkumné otázky.
Inu, zní to tak
jednoduše, až si říkám, jak je možné, že jsem na to nepřišla dřív a sama.
Nevím, jak vy, ale já se jdu někam stydět za všechno, co jsem do této chvíle
napsala, a pak se vrhnu na přeskupování textu, škrtání, mazání, přepisování,
zoufalé výkřiky a nadějné záblesky. Pokud jste ve stejném rozpoložení, přeji
hodně síly, kreativity a trpělivosti.
Psaní a přepisování zdar.
9 komentářů:
"Základní znaky dopadu případu do sféry unijního práva – ekonomická dimenze a přeshraniční prvek – v novější judikatuře Soudního dvora oslabují, a to především kvůli masivnímu rozvoji občanství Unie." To je děsivá věta :(
Ech, och, ano, jistě. Ten příklad jsem vytrhla z kontextu a potřebovala jsem do první věty shrnout předcházející dva odstavce, aby bylo jasné, k čemu se to váže. Uznávám, že to zní kostrbatě, omlouvám se za porušení stylistického desatera, jdu se do koutku kát a zpytovat svědomí...
To nic, dejte si pětkát Zdrávas a vše je v pořádku. Můžeme tomu říkat třeba "penitential jurisprudence."
Výborný článek!
Jedna věc mne zaujala: "Každé právní psaní je psaní obžaloby". Nemělo by spíš každé právní psání být psaním rozsudku? Tedy, že cílem vědecké práce není obhájit určitý právní názor (který může být mylný a já si to o něm můžu myslet či být o tom přesvědčena), ale dojít k něčemu, co se nejvíce blíží objektivnímu zkoumání na základě všech dostupných důkazů.
I tak se na to dá nazírat. Ale když to otočíme, tak vlastně i psaní rozsudku, resp. jeho odůvodňování je psaním obhajoby - soud obhajuje svůj názor, o kterém je přesvědčen, že je na základě všech dostupných důkazů objektivně nejsprávnější. Myšlenková konstrukce "psaní obhajoby" by se podle mě neměla vztahovat k tomu, že budu obhajovat nějaký právní názor za každou cenu, ale spíš by měla vést k přesvědčivému zdůvodnění výsledku bádání - tj. "toto je řešení/výsledek a tohle všechno dokládá, že je můj výsledek objektivně správný". Myslím, že to hájení názoru (ke kterému jsem došla za pomoci všech dostupných důkazů) je užitečný nástroj, který pomáhá udržet text pohromadě - veškeré tvrzení slouží k podpoření výsledku výzkumu.
To, že můj výsledek/názor je třeba objektivně mylný, ač jsem přesvědčena o opaku, může být důsledkem pochybení v rámci bádání/posuzování důkazů, nikoli důsledkem stylu myšlení a psaní. Výzkum v právu by totiž neměl být založen na postupu "myslím si 'A' a teď jdu někam vyhrabat něco, co můj názor podpoří", ale naopak "posoudila jsem tohle a tohle a tohle a na základě toho jsem došla k 'A'." Při psaní dizertace/článku/textu pak neobhajuji jenom 'A', ale hlavně obhajuji způsob, jakým jsem k onomu 'A' došla. Dává to smysl?
Klíč je podle mého názoru v tom, jestli uznáváme existenci nějaké objektivní pravdy (tedy zda jsme realisté v klasickém filozofickém smyslu), zda uznáváme její poznatelnost a jaký způsob jejího poznání nám připadá správný. Podle odpovědi na tyto otázky, tj. podle našich postojů ve sféře předvědomí nebo předvědění, se pak samozřejmě liší pohledy. Do té míry, do jaké sleduji něco, čemu se říká právní teorie nebo právní filosofie nebo jurisprudence, tuším, že právo (nebo alespoň některé jeho části či úhly pohledu) je spíše věda diskursivní než exaktně-empirická a že tedy ona diskursivní pravda je spíše otázku intersubjetivní "objektivity" než Objektivity. Pak samozřejmě i v tom právně-vědeckém psaní může především jít o to, svůj třeba nový náhled či postoj k určitým právním otázkám psát tak, abych o to přesvědčil většinu odborného publika a tím vlastně posunul onu intersubjektivní "objektivitu". Proto si myslím, že není neudržitelný postoj, že psaní je psaní žaloby; dokonce si spíše myslím, že je podle mého výše nastíněného pohledu vlastně tak lepší varianta než tvrdit, že píšu rozsudek. Nakonec i ten rozsudek je spíše průsečíkem různých spíše subjektivních názorů soudců než nalézání objektivní pravdy (ano, četl jsem také některá díla amerických právních realistů, a k tomu ještě třeba soudce Scaliu, to tedy nepopírám ... :-)).
Ano, smysl to dává a plně s tím souhlasím. Rozsudek musí být řádně obhájen - jen pod psaním obhajoby si představím právě zmiňovaný postoj "chci obhájit A a hledám kterýkoli argument pro něj". Proto jsem nadhodil spíše termín "psaní rozsudku".
A to mi právě přijde jako trochu zkreslená představa, že obhajoba znamená automaticky hledání všech možných argumentů k předem stanovenému A. Možná by byl lepší termín "hájení pozice", resp. "zdůvodňování pozice" - to by podle mě mělo být obsahem rozsudku, žaloby i akademického textu. Rozdíl bude jenom v tom, jaká ta pozice je. Soud bude hájit svůj názor, že rozhoduje spravedlivě, žalobce bude hájit svou pozici, že má právo nad žalovaným, a akademik bude hájit svoje výsledky a postupy, které k nim vedly. Pokud se nakonec z nějakých "objektivnějších" důvodů ukáže, že zastávaná pozice (názor, výsledek) je špatná/neoprávněná, tak to přece automaticky neukazuje na to, že dotyčný vybral hned na začátku to "špatné A" a k němu někde sháněl argumenty.
Trochu mi z toho čiší, jakoby obhajoba znamenala pouze "vím, že nemám pravdu/nejsem v právu, ale stejně musím doložit opak", resp. "musím se z toho vymluvit" anebo "musím se za to omluvit". Ale to snad nenastává pokaždé, ne?
Možná každý chápeme slovo obhajoba jinak. Mne napadne první asociace obhajoba klienta - a zde mám právě danou pozici A, kterou hájím všemi možnými prostředky a neposuzuji, zda je dobrá či špatná - a musím být připravený na to, že nemám pravdu/nejsem v právu. Pouze k ní sháním argumenty.
Termín "zdůvodňování pozice" mi přijde výstižnější.
Rozdíl nevidím jen v tom, jaká je ta výsledná pozice, ale i jak jsem k ní přišel. Zda ex post či ex ante (zde nemluvím o hypotéze) po zkoumání materiálů. Zde vidím ten rozdíl mezi obhajobou a rozsudkem. Možná to je ale jen mé vnímání jazyka.
Okomentovat