Jan Grinc: Koordinace hospodářských politik v EU a srovnávací přehled o justici
Letos proběhne již
čtvrtý evropský
semestr, což je procedura koordinace hospodářských politik členských států
Evropské unie vycházející především z čl. 121 Smlouvy o fungování EU.
Evropský semestr má podle Komise přispět k tomu, aby hospodářská politika
jednotlivých členských států neohrožovala stabilitu společné měny a vnitřního
trhu a spíše produkovala synergické efekty. Hlavním bodem evropského semestru
je přijetí specifických doporučení k hospodářské politice jednotlivých
členských států a u států eurozóny nově i posuzování návrhů jejich rozpočtů. O
specifických doporučeních rozhoduje v červnu Rada na návrh (doporučení)
Komise (zde
loňská doporučení pro ČR). Tato doporučení jsou státy následně povinny
zohlednit při přípravě svých rozpočtů a reformních zákonů. Zatímco zpočátku se
jednalo skutečně jen o koordinaci bez sankcí, v současnosti jsou na
evropský semestr nejrůznější vynucovací mechanismy navazovány – třeba
v podobě makroekonomických podmínek v kohezní politice.
Není asi sporu, že
jedním z faktorů ovlivňujících národní hospodářství je vymahatelnost práva
a nezávislost a efektivita justice v členských státech. I tyto oblasti
jsou proto předmětem specifických doporučení. Při přípravě loňských doporučení
Komise vycházela ze svého sdělení Srovnávací přehled EU o justici (EU Justice
Scoreboard), které vydala v březnu 2013 – brzy nás tedy čeká aktualizovaná
verze. České znění dokumentu je dostupné zde,
doporučuji ale pracovat se zněním anglickým,
v němž jsou správně zobrazeny všechny popisky grafů.
Dokument obsahuje
kvantifikované údaje týkající se efektivity justičních systémů členských států.
Některé údaje jsou čerpány z podrobné studie
CEPEJ z roku 2012.
Údaje
v dokumentu jsou poměrně zajímavé a někdy (přinejmenším pro mě) i
překvapivé. Podle přehledu patří ČR mj. mezi státy s nejkratší průměrnou
délkou soudních řízení, s výjimkou řízení insolvenčního. Rozpočet soudů
v ČR je v přepočtu na obyvatele pod průměrem EU, počet soudců naopak
výrazně nad průměrem. ČR je téměř na chvostu Unie, pokud jde o vnímání
nezávislosti justice občany.
Otázkou samozřejmě
je, zda jsou tyto údaje správné a o čem vlastně vypovídají. Za zjevně podivný
považuji např. poznatek na str. 17 anglické verze, že v ČR na rozdíl od
drtivé většiny členských států není dostupná „arbitration“, „non-judicial
mediation“ a „conciliation“. Otázky vyvolává i graf o průměrné délce
insolvenčního řízení, který má znázorňovat (cituji bohužel typicky humpolácký
český překlad): „Čas potřebný k tomu,
aby věřitelé získali zpět jejich úvěry. Časové období je od okamžiku nedodržení
závazku ze strany společnosti do zaplacení části nebo celé částky dluhu bance.
Zohledňuje možné odkládací taktiky stran jako zdržovací opravné prostředky nebo
žádosti o prodloužení. Údaje jsou shromážděny z dotazníkových odpovědí
místních pracovníků z oblasti úpadku a jsou ověřeny studií o zákonech a
předpisech i veřejnými informacemi týkajícími se úpadkových systémů.“
Autoři tedy zprůměrovali kvalifikované odhady insolvenčních správců či soudců a
porovnali to se systémem zákonných lhůt? Kdo má zájem, může si zkusit dohledat
použité metody.
Ve výsledných
doporučeních pro jednotlivé státy Rada na návrh Komise vyzvala
k posílení nezávislosti a efektivity justice Bulharsko, Lotyšsko,
Maďarsko, Maltu, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Španělsko. Asi
nejkonkrétnější je doporučení pro Španělsko, naopak Slovensku bylo doslova
sděleno: „Realizovať opatrenia na
zlepšenie efektívnosti justičného systému.“ Maltě Rada doporučila zkrátit
průměrnou délku insolvenčních řízení, ačkoli ve srovnávacím přehledu u Malty
tento údaj zcela chybí. Komise ale zřejmě čerpala i z jiných zdrojů (viz tento
pracovní dokument).
Na rozdíl od
doporučení týkajících se rozpočtové politiky je třeba justiční doporučení brát
spíše jako upozornění zvnějšku, že se daný stát v negativním smyslu vymyká
údajům, které jsou v EU obvyklé. Pokud budou orgány EU činěna v dobré
víře a nikoli arbitrárně, mohou mít pozitivní dopad na vnitrostátní politickou
debatu. Neumím si ale příliš představit vynucování tohoto typu reforem jakýmikoli
sankcemi.
Žádné komentáře:
Okomentovat