Zločin a trest aneb utrpení mladého legislativce II.
Do vlády se totiž opět blíží návrh nového trestního zákoníku a vzhledem k tomu, že se jedná o předpis, který má ambici vyměnit v pozici jednoho z kodexových základních kamenů našeho právního řádu dosavadní trestní zákon z roku, kdy Sověti vstoupili do vesmíru a Američané poněkud méně úspěšně do Zátoky sviní, zaslouží si špetku veřejné debaty, a to i elektronické. Ta je přitom o to potřebnější, že hrozí, že jinak by se mohl stát kodexem jednoho muže, profesora Šámala. Netvrdím, že by nebyl osobou nejpovolanější (nebude mi nicméně vadit, pokud to někdo z čtenářů udělá za mne), přesto mě však nutí do úsměvu, když vidím, jak se do textu tohoto návrhu hladce přetavují některé trestněprávní závěry z dosavadní judikatury Nejvyššího soudu, jež nachází pevnou argumentační oporu v relevantní literatuře, reprezentované klasickým „šedým komentářem“ od C. H. Becka.... (všimněte si třeba, že z § 19 odst. 2 návrhu není zcela zjevné, zda se jedná o citaci komentáře či rozsudku, zjevně však nejde o normativní text: „(2) Omylu bylo možno se vyvarovat, pokud povinnost seznámit se s příslušnou právní úpravou vyplývala pro pachatele ze zákona nebo z jiného právního předpisu, úředního rozhodnutí či ze smlouvy, z jeho zaměstnání, povolání, postavení nebo funkce, anebo mohl-li pachatel protiprávnost činu rozpoznat bez zřejmých obtíží.“). Pokud tento návrh projde, bude trojjedinost profesora Šámala coby guru českého trestního práva hmotného dokonalá, neboť v sobě jediná lidská bytost konečně sloučí judikaturu, doktrínu i úmysl zákonodárce....
Nemám nejmenší ambici k jakékoli soustavnější kritice tohoto návrhu přístupného na stránkách Ministerstva spravedlnosti (http://portal.justice.cz/ms/ms.aspx?j=33&o=23&k=381&d=160504), neboť trestní právo je pro mne tenkým ledem (jinak řečeno není mojí parketou, z čehož vlastně plyne, že parketa nikdy není tenkým ledem...). Spíše bych si dovolil vyhlásit anketu, které ustanovení tohoto návrhu vás, naše čtenáře potěšilo, které rozzlobilo a které rozesmálo. Sám bych provedl první nominace do těchto tří kategorií:
1. Do kategorie trestněprávního ropáka bych určitě poslal navrhovaná znění § 199, § 215 a § 246, která všechna mají společného jmenovatele, a to kriminalizaci jednání, které si stíhání trestním zákoníkem podle mne nezasluhuje, jsou to tedy tři pomyslná děla namířená na vrabce.
2. Do kategorie zasluhující pochvalu bych naopak zařadil § 237, § 253 a § 310, a to za tendenci právě opačnou. § 253 stíhající nedovolené pěstování rostlin obsahujících omamnou nebo psychotropní látku totiž není ničím jiným než prvním krokem k legalizaci marihuany, když stíhá pouze ty pěstitele, kteří pro vlastní potřebu pěstují větší než malé množství konopí, a i na ně dopadne pouze hrozba šestiměsíčního trestu, popřípadě jednoho roku, jedná-li se o houby nebo jiné rostliny než konopí. Poselství zní: vážení pěstitelé, vyjděte se svými několika málo palicemi na světlo boží, zákonodárce naznal, že smyslem trestního zákoníku je stíhat zločince a ne podstatnou část dnešních maturantů a studentů filozofických a jiných fakult, z nichž jen málokdo realizuje svou lásku k pokojovým rostlinám v brambořících a fíkusech. Na cestu si vezměte svá dvě tři vypálená CD, neboť do budoucna už nebude ve smyslu dnešního § 152 TrZ stíhán každý, kdo „neoprávněně zasáhne do zákonem chráněných práv k autorskému dílu, uměleckému výkonu, zvukovému či zvukově obrazovému záznamu“, ale pouze ten, kdo do těchto práv zasáhne „závažným způsobem“. Možná je to malý krůček pro lidstvo, ale v rámci dlouholeté ponorkové války mezi realitou a Ochranným svazem autorským krytým dělovou palbou z korábu České protipirátské unie to není málo. Co se § 310 upravujícího trestnost neoprávněného zaměstnávání cizinců týče, pouze radostně poskočím, že se nenaplnily mé obavy z budoucí kriminalizace osob pracujících na černo vyjádřené v příspěvku Trest práci z letošního 7. září (http://jinepravo.blogspot.com/2007/09/trest-prci.html).
3. Pochybnou odměnu úsměvem si pak zasluhuje § 152 věnovaný znásilnění. Jeho první odstavec říká, že „(1) Kdo jiného násilím nebo pohrůžkou násilí nebo pohrůžkou jiné těžké újmy donutí k pohlavnímu styku, nebo kdo k takovému činu zneužije jeho bezbrannosti, bude potrestán odnětím svobody na šest měsíců až pět let.“ Odstavec 2 písm. a) pak vymezuje jednu z kvalifikovaných skutkových podstat takto: „(2) Odnětím svobody na dvě léta až deset let bude pachatel potrestán, spáchá-li čin uvedený v odstavci 1 a) souloží nebo jiným pohlavním stykem provedeným způsobem srovnatelným se souloží,....“ Znásilnění má – i pro účely následného projednávání v Parlamentu – tu nevýhodu, že vlastně každý má pocit, že tomu tak nějak rozumí, nad těmito dvěma ustanoveními čtenými společně ovšem má fantazie zavrávorala, neboť ať dělám co dělám, rozdíl mezi odst. 1 a odst. 2 a) nevidím. Na otázku, jaký může být jiný pohlavní styk než takový, který je spáchán souloží nebo jiným pohlavním stykem provedeným způsobem srovnatelným se souloží, jsem se od znalců trestního práva stojících v pozadí návrhu dozvěděl, že pod pohlavní styk spadá i intenzivnější "osahávání". Tak nevím. Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost mi tvrdí, že pohlavní styk a soulož je totéž, vzdalování se trestněprávní terminologie od běžného chápání běžných slov nevítám, na druhé straně musíme ocenit humanismus předkladatelů, kteří neúspěšné násilníky pohladili tím, že pokud se někdo z nich násilím domáhá soulože a je odvržen po prvních nevítaných dotecích, může se radovat aspoň z toho, že z hlediska trestněprávního ke styku došlo...
Nic konec, to jsou jen mé osobní postřehy a nástřely, teď už se budu těšit, která ustanovení možného budoucího Damoklova meče visícího nad všemi dareby o obejdy nominujete do jednotlivých kategorií vy....