12 listopadu 2012

I-CONnect: Nový zdroj informací z ústavního práva

Koncem července došlo k završení spolupráce mezi International Journal of Constitutional Law (známým rovněž pod zkratkou "I·CON") a ConstitutionalMaking.Org a vytvoření nového blogu I·CONnect, který by měl přinášet aktuální informace ze světa ústavního práva. Jedním z hlavních cílů nového blogu je zrychlit přenos informací ke čtenářům a nahrazení sekce "Recent Developments" v tištěném I·CONu (viz Průvodní dopis k založení blogu od editora tištěného I·CONu, čtenářům dobře známého Josepha Weilera či uvítání od Toma Ginsburga). Hned ze začátku se bloggeři činí a chrlí (možná až příliš velké) množství zajímavých postů. Otcové tohoto "mergeru" však mají daleko větší plány a chtěji mj. propojit blog s tištěným časopisem (ve stylu EJIL Talk!) či založit novou společnost pro srovnávací veřejné právo (I.COM, The International Society for Comparative Public Law), jejíž inaugurační konferenci plánují na jaro 2014. Nechme se tedy překvapit.
Celý příspěvek

10 listopadu 2012

Diskrétní zóna Pavla Rychetského

V tomto měsíci se na trhu objevila kniha rozhovorů Tomáše Němečka s Pavlem Rychetským Diskrétní zóna. Knížku jsem si přečetl během několika listopadových večerů a musím říci, že opravdu stojí za to.
Knížka vznikala v sérii patnácti rozhovorů, které měl Tomáš Němeček se současným předsedou Ústavního soudu od května 2011 do srpna 2012 v kavárnách i v Rychetského kanceláři na Ústavním soudu. Text knihy je koncipován chronologicky jako dialog obou autorů, počínaje seznámením Rychetského rodičů až po jeho současnou činnost na Ústavním soudě. Současně je prokládán texty, které psal buď Němeček sám, nebo například záznamy Státní bezpečnosti, které jsou zajímavým protipólem Rychetského vyprávění. Čtenář se dozví informace ze zákulisí politického i justičního života, ale často velmi otevřeně též informace z Rychetského soukromí. Kniha tak činí čest svému názvu. V podstatě tak máme šanci seznámit se s celým Rychetského životem. Na druhé straně je kniha i jakousi kronikou života v Československu a Česku v posledních sedmdesáti letech.
První kapitola se věnuje předválečnému Československu, životu rodiny v Protektorátu (Rychetský se narodil v roce 1943) až po dětství v 50. létech. Dozvíme se třebas, že Rychetského dědeček padl za prvé světové války na italské frontě, zjistíme, že Rychetského příbuznou je i malířka Helena Zmatlíková, kterou zná asi každé české dítě atd. Protože Rychetského rodiče pocházeli z nuzných poměrů, nepřekvapí, že jako mnozí jiní z idealistických důvodů již v květnu 1945 vstoupili do komunistické strany.  

V druhé kapitole vidíme Rychetského jako dvacátníka v 60. letech. Centrum kapitol se soustředí na postupnou liberalizaci poměrů v Československu, která vygradovala v Pražské jaro 1968. Zjistíme, proč byl Rychetský na sklonku 60. let trestně stíhán, jak se v Československu tehdy legálně užívalo LSD, jak se jako trestně stíhaný stal asistentem na pražské právnické fakultě, nahlédneme do zákulisí právnické fakulty v době společenského kvasu a násilně přetržených proměn. Hned v další kapitole pak nahlédneme do počátku normalizace fakulty (velmi mne překvapilo, že se na ní účastnil i Jaromír Kincl, byť Rychetský velmi hezky vysvětluje, proč se asi k normalizátorům tento český romanista připojil), i o diskusích, které se ještě v roce 1969 vedly o postihu emigrantů. Desítky dalších stran pak jsou věnovány disentu, Chartě 77, ale i agentům, které na Rychetského donášeli – nebo naopak nedonášeli.

V páté a šesté kapitole se vrátíme do listopadu revoluce roku 1989 a změně režimu. Nahlédneme do zapomenuté ústavy narychlo napsané v prosinci 1989, ale i o výběru českého ministra spravedlnosti (neúspěšného prvého nominanta Občanského fóra, kterého Rychetský nepovažoval za vhodného kandidáta pro jeho chaotičnost, znalý čtenář i přes Rychetského diskrétnost snadno pozná). Podíváme se s Rychetským do české generální prokuratury (zde mi trochu chyběly Rychetského názory na další vývoj právní úpravy prokuratury, neboť Rychetský byl kritikem právního vývoje úpravy státního zastupitelství po roce 1992), ale i do fungování federální vlády před volbami v roce 1992. Vrátíme se k divokým lustracím, přijetí lustračního zákona, s jehož dnešní podobou Rychetský nesouhlasí. Podíváme se i na vznik Listiny základních práv a svobod.

V osmé až desáté kapitole sdílíme s Rychetským jeho krátký čas mimo politiku, abychom následně sledovali jeho opětovný vstup do politiky v barvách sociální demokracie, úspěšnou kandidaturu do Senátu a vstup do vlády „sebevrahů“. V deváté kapitole sledujeme podrobně etapu české politiky v době Zemanovy vlády a opoziční smlouvy, kde asi nejzajímavější jsou detaily z doby bombardování Kosova. Sám jsem měl tehdy proti bombardování Srbů dost veliký odpor, a čtenáře asi nepřekvapí reálná (tedy nulová) role, kterou na celé akci česká vláda měla (byť čistě teoreticky mohla akci NATO blokovat) V desáté kapitole zjistíme, proč neměl Vladimír Špidla rád Miloše Zemana (svou roli v tom hrál i alkohol), a pak již sledujeme sociální demokracií totálně zpackanou volbu prezidenta, která vynesla Václava Klause na Hrad a Rychetského do Joštovy ulice v Brně.
Jedenáctá kapitola se na 20 stranách věnuje Ústavnímu soudu. Zjistíme věci neznámé a připomeneme si věci relativně známé, všimneme si, že Rychetský si dobře rozuměl s oběma svými místopředsedy, byť každý je úplně jiný. Stejně tak asi nepřekvapí, že uvnitř Ústavního soudu panuje značná animozita mezi některými soudci, která je umocňována konfliktními kauzami typu zdravotnických poplatků či Ústavu pro studium totalitních režimů. Špatná atmosféra uvnitř obdobných tribunálů je asi rysem, který jde napříč právními kulturami – o americkém Nejvyšším soudě se říká, že někteří soudci spolu vůbec nehovoří a stýkají se jen v naprosto nutných, tedy úředních záležitostech. Skoro se zdá, že zatímco politici jsou spolu v rétoricky velkých sporech, ovšem v soukromí si spolu často dobře rozumí, je situace na ústavních soudech dána tím, že spory soudců, kumulované za zavřenými dveřmi soudní porady, nejsou ventilovány veřejně - jedinou ventilací těchto sporů jsou disenty. S Rychetského desítkou nejvýznamnějších rozhodnutí bych asi souhlasil jen tak z poloviny, naprosto ale souhlasím se zařazením jeho disentu ve věci zdravotnických poplatků, který nález těsné většiny pléna naprosto převálcoval (je ale pravdou, že argumentačně velmi slabý a místy až nechtěně úsměvný nález k tomu poskytl snadný terč).
Jakýkoliv pokus o „objektivní“ líčení osobních vzpomínek je asi odsouzen k nezdaru – přinejmenším v tom, že lidská paměť je zoufale nespolehlivá a každý má tendenci vytěsňovat vše, co mu není či nebylo milé, či zač by se musel stydět. Doufám, že toho v našem případě nebylo příliš mnoho“, končí upřímně své vyprávění předseda ÚS. V každém případě lze tuto knihu doporučit jako skvělý příspěvek ke studiu našich moderních dějin, z pozice člověka, který toho během posledního půlstoletí zkusil opravdu mnoho.


Celý příspěvek

08 listopadu 2012

Eres piklos nemeci hungar scepen iudex

Nová maďarská vláda se v roce 2011 odhodlala k dosti radikálnímu řešení „problému starých soudců”. Uvedla v život opatření, které se do té doby jinde ve střední Evropě (včetně ČR) skloňovalo snad jenom v rámci vášnivých debat ve vybraných anarchistických kroužcích. Maďarsko snížilo věkovou hranici po povinný odchod do důchodu pro soudce a státní zástupce v podstatě přes noc ze 70 na 62 let. Že toto maďarské vládě nemůže při absenci jakýchkoliv smysluplných přechodných ustanovení projít, bylo pravděpodobné. Otázka spíš zněla, kdo danou úpravu zařízne jako první. Vyhrál maďarský Ústavní soud; úterním rozsudkem v řízení o porušení Smlouvy proti Maďarsku pak zbytek dorazil Soudní dvůr. Rozsudek Soudního dvora je k dispozici zde, podrobná tisková zpráva pak zde.

Je to zajímavé čtení, především s ohledem nakolik vyházení starých soudců (ehm, oprava, správně se to jak koukám jmenuje „nastolení vyváženější věkové skladby v justici“) může být vůbec udáváno jako legitimní sociální politika jakékoliv vlády. Hlavním problémem podobných debat však bohužel bývá plochý stereotyp typu „soudce nad 60 = formalistická troska neznalá jazyků a neochotná se učit“ v kontrastu s „mladý soudce = progresivní, zářný Jasoň, otevřený světu, znalý všeho evropského a listující si po večerech střídavě v Le Monde diplomatique a Die Zeit“. Realita je však podobnému klišé hodně vzdálená. Existují soudci třicátníci či čtyřicátníci s mentálním obrazem čerstvého důchodce, stejně jako čiperní šedesátníci, kteří mám to podezření si ten Le Monde diplomatique po večerech vážně čtou. Opotřebení a únava s věkem jistě přijdou; nicméně zpravidla právě ti kariérní soudci, kteří to v rámci justice dotáhli až za 60 let věku, byli schopni tuto fázi ustát a mohou ti „mladé, nadějné“ mnohé naučit. Osobně bych se justice složené ze samých mladých, nadějných kádrů asi dost bál ...
Celý příspěvek

06 listopadu 2012

Cesta do pekla bývá dlážděna dobrými úmysly, aneb proč je dobré brát v potaz ekonomii


Dnes jsem narazil na článek[1], který popisuje, jak pojišťovny hlásí nával klientek, které u nich narychlo podepisují smlouvu na životní pojistku. Důvodem je, že chtějí stihnout levnější pojistné, které jim pojišťovny až dosud účtovaly, neboť rozlišovaly ceny pojistek u mužů a žen. K tomuto rozlišení pojišťovny vedou statistiky, ze kterých vyplývá, že se ženy dožívají vyššího věku, auta řídí bezpečněji a pracovní úrazy se jim vyhýbají (pzn. v tomto ohledu je situace zřejmě obdobná i v ostatních evropských zemích). Pro pojišťovny jsou tak ženy méně rizikové než muži a proto až doposud platily nižší pojistné.



[1] Lidové noviny z 5.11.2012, str. 13: Ženy berou pojišťovny útokem.

Proč by za několik týdnů mělo dojít ke zvýšení cen pojistného? Protože Evropský soudní dvůr rozdílné pojistné pro muže a ženy zakázal. Od konce prosince budou obě pohlaví platit za pojištění stejné sazby. Dle předběžných kalkulací ceny pojištění pro muže příliš neklesnou, naopak ženy zaplatí za životní pojistky desítky procent navíc. Proto v současné době narůstá zájem žen o uzavření pojistných smluv.

Skutečnost, že v důsledku rozhodnutí soudu dojde ke zdražení pojistného pro ženy, k celkovému zvýšení cen pojistného a ke ztrátě blahobytu spotřebitelů, není překvapivá. Vzpomněl jsem si v této souvislosti na příklad uváděný profesorem Mottou[1], který používám při přednáškách studentům soutěžní ekonomie. Motta ve své knize popisuje případ, kdy je stejné zboží prodáváno monopolistou ve dvou zemích, např. v Německu a v Portugalsku. V Německu jsou v průměru vyšší příjmy a vyšší ochota platit za zboží než v Portugalsku. Jestliže je cenová diskriminace možná[2] a povolená, monopolista stanoví vyšší cenu zboží v Německu a nižší v Portugalsku. Představme si situaci, že je monopolista regulací přinucen stanovit jednotnou cenu pro oba trhy. Jednou z možností je, že monopolista stanoví cenu někde mezi a němečtí spotřebitelé si polepší a portugalští si pohorší. Velmi reálnou možností však je, že monopolista bude účtovat vysokou německou cenu na obou trzích a bude realizovat minimální prodeje na portugalském trhu, neboť taková strategie pro něj může být ziskovější.

 

Předchozí příklad z ekonomické teorie dobře ilustruje, že zákaz cenové diskriminace je v takovém případě nejen v neprospěch spotřebitelů, ale i společného obchodu. Poskytuje nám rovněž vysvětlení, proč u nás velmi pravděpodobně dojde ke zdražení pojistného pro ženy a k celkovému zvýšení cen pojistného. Rozumím tomu, že v situacích, kdy je ekonomický zájem a argumentace spočívající v blahu spotřebitelů a společnosti vyvážen, resp. převážen jiným nadřazenějším zájmem, může být smysluplné, ba i potřebné, ekonomický zájem a argumentaci upozadit. Musím se však přiznat, že mi v tomto konkrétním případě není takový zájem příliš zřetelný.

 

Nedávno jsem v této souvislosti narazil na jiný zajímavý příklad. V září roku 2009 britský energetický regulátor Ofgem uložil dodavatelům elektřiny a/nebo plynu, kteří mají více než 50 tisíc zákazníků, povinnost nediskriminace za účelem zamezení účtování rozdílných marží v různých regionech.[3] Cílem regulace měla být především ochrana určitých „zranitelných“[4] skupin spotřebitelů.

 

I v tomto případě vedly mé myšlenky k ekonomické teorii, která vysvětluje, že možnost cenově diskriminovat může významně ovlivňovat intenzitu soutěže mezi podniky, především na oligopolních trzích, a zvyšovat spotřebitelský přebytek na úkor oligopolních zisků. Cenová diskriminace zintenzivňuje konkurenci, neboť podnikům umožňuje „atakovat“ zákazníky konkurentů, stejně tak jako nové zákazníky, a současně udržovat vyšší ceny a marže na vlastní zákaznické bázi. Jestliže podniky mají stejné strategické záměry na takové využití cenové diskriminace, odvětví čelí situaci vězňova dilematu a konkurence je intenzivnější než v případě uplatnění uniformních cen. Cenová diskriminace v těchto případech vede ke konkurenci dle jednotlivých zákaznických segmentů, což je velmi pravděpodobně intenzivnější, než když jsou firmy omezeny povinností nabízet uniformní ceny/marže všem zákazníkům. V takovém případě je podnik nucen při snížení ceny novému zákazníkovi snížit cenu i všem svým stávajícím zákazníkům a tak je od takových cenových nabídek odrazován.

 

Na základě předchozí argumentace bylo při zavedení regulačního opatření Ofgemu poukazováno na jeho možné negativní efekty. Ačkoliv byla regulace provedena na základě dobrých úmyslů, vedla v důsledku k méně intenzivní soutěži na trhu. Po zavedení nediskriminačních klauzulí sice poklesly cenové rozdíly, ale zvýšily se čisté a hrubé marže a snížila se míra přechodů zákazníků mezi dodavateli. Ofgemu slouží ke cti, že po třech letech vyhodnotil dopady a efektivnost regulace a toto opatření pro budoucí období zrušil.

 

Ekonomie přehledně vysvětluje, proč cenová diskriminace není sama o sobě nic špatného, že může být ve prospěch soutěže a blahobytu spotřebitelů a společnosti, a že nedává smysl ji ve všech případech zakazovat.[5] Vždy je potřeba přemýšlet o tom, zda takový zákaz, regulace či intervence je smysluplná či nikoliv.



[1] Massimo Motta, Competition Policy. Theory and Practise, Cambridge University Press, 2004, str. 23.
[2] Nejsou možné arbitráže, případně jen v omezeném rozsahu.
[3] Ofgem 2009b, Adressing undue discrimination Final proposals, April. Podobná regulace byla uložena i energetickým společnostem v Německu v roce 2006.
[4] Z pohledu Ofgemu se jednalo např. o skupiny spotřebitelů s nízkou úrovní gramotnosti, nedostatečnou znalostí anglického jazyka, bez bankovního účtu či bez přístupu k internetu.
[5] Viz např. Lars A. Stole, Price Discrimination and Competition, University of Chicago, GSB, 2006 nebo Jean Tirole, The Theory of Industrial Organization, The MIT Press, Seventh printing, 1994, kapitola 3 nebo Dennis Paschke, “Price discrimination can never be in the consumer’s interest” – a Discussion with Examples, Course: EC3001 Advanced Microeconomics.

Celý příspěvek

05 listopadu 2012

Fulbright-Masarykovo stipendium na akademický rok 2013/14

Fulbright-Masarykovo stipendium: pro ty zástupce akademické obce v ČR, kteří jsou kromě svého úzkého odborného zaměření činní také v akademickém a veřejném životě (v akademickém senátu, v neziskové organizaci, v místní samosprávě apod.).

Stipendium pro všechny obory (s výjimkou klinické medicíny) se uděluje ve třech kategoriích:

A. pro mladé vědecké pracovníky na počátku vědecké kariéry před dosažením titulu Ph.D.;

B. pro začínající vědecké pracovníky, kteří získali Ph.D. maximálně před pěti lety;

C. pro pokročilé vědecké pracovníky s titulem Ph.D. získaným před více než pěti lety.

Podmínkou je kromě výše uvedené mimoakademické činnosti předchozí úspěšná výzkumná a/nebo pedagogická činnost, dobrá znalost angličtiny, kvalitní výzkumný projekt a pozvání z USA. Stipendium je poskytováno na dobu tří až deseti měsíců podle potřeb žadatele.

Podrobnosti včetně přihlášky jsou na:

http://www.fulbright.cz/fulbright-masarykovo-stipendium-juniorska-kategorie a

http://www.fulbright.cz/fulbright-masarykovo-stipendium-0 .

Uzávěrka přihlášek na akademický rok 2013/14 je 1. prosince 2012.

Informace o dalších stipendiích Fulbrightova programu jsou na:

http://www.fulbright.cz/stipendia .

Přehledy současných amerických stipendistů přednášejících v rámci Fulbrightova programu v akademickém roce 2012/13 na univerzitách v ČR a dalších evropských zemích jsou na:

http://www.fulbright.cz/americti-stipendiste-fulbrightova-programu-v-ceske-republice a

http://www.fulbright.cz/americti-stipendiste-v-evrope .

Pokud se univerzitní či jiné akademické pracoviště v ČR rozhodne některého ze současných amerických stipendistů pozvat, vyrozumí Fulbrightovu komisi. Ta zprostředkuje kontakt a uhradí cestovní náklady stipendisty spojené s návštěvou. Pobytové náklady hradí zvoucí pracoviště.

Kontakt:

tel. 222 729 987

e-mail. fulbright/zavináč/fulbright.cz.
Celý příspěvek

03 listopadu 2012

Jakub Drápal: Volební právo vězňů - protiústavní úprava?

Advokát Davida Ratha Adam Černý si v Událostech ČT ze dne 9. 10. 2012 stěžoval, že jeho klient nemůže volit do zastupitelstva kraje, protože jeho vazební věznice je v jiném volebním obvodu než místo trvalého pobytu. Je pouze příkladem jedné z tisíců osob omezených na svobodě, kterým je momentálně bráněno v přístupu k volbám. Kdo z vězněných může dnes volit?. Podle čl. 18 Ústavy ČR, čl. 21 Listiny základních práv a svobod a čl. 3 Dodatkového protokolu k Úmluvě o ochraně lidských práv a svobod mají vězni (v zásadě) právo volit do Parlamentu ČR a Evropského parlamentu. Každému vězni zákon umožňuje volit do Poslanecké sněmovny, do Senátu však ne. Zákonná úprava stanoví, že aby vězeň mohl volit, musí být vyhlášeny volby jak ve volebním obvodě, kde má trvalý pobyt, tak v obvodu věznice. Vězeňská služba toto interpretuje tak, že se ve stejném volebním obvodu musí nacházet jak věznice, ve které je umístěn, tak místo jeho trvalého pobytu. Jak vyplývá ze statistik Vězeňské služby, každý druhý rok může volit pouze 2 % vězňů oproti 33 % obyvatelstva. Ve volbách do zastupitelstev krajů mohou z vězněných volit pouze obvinění, ve volebním kodexu je aktivní volební právo vězňům přiznáno. Od června 2012 jsou podmínky pro volby do zastupitelstev krajů totožné jako u voleb do Senátu, nicméně do té doby mohli volit pouze ti obvinění, u kterých se shodoval nikoli volební obvod, ale volební okrsek. Není divu, že ve volbách roku 2008 se zúčastnil pouze 1 obviněný z 2381 držených ve vazbě. Uvidíme, zda rok 2012 bude odlišný.

Proč se volebním právem vězňů zabývat? Důvodů je několik. Snaha o soulad mezi Ústavou a zákony, o vytváření vztahu jednotlivce či o reintegraci vězňů do společnosti. Smutnou skutečností je, že v podobném postavení jako jsou vězni, se nachází i další osoby vyjmenované např. v § 6 odst. 1 b) zákona o volbách do Parlamentu ČR, tedy osoby v nemocnici, sanatoriu, ústavu sociální péče ap. Tato problematika se tak týká širších vrstev než pouze vězňů, přesto se v tomto příspěvku zabývám pouze jimi. Zajímavou skupinou jsou proto, že jejich počet je statisticky evidován, lze tedy dovodit, zda by jejich hlasy měly vliv na výsledek voleb.

Změnili by vězni výsledky voleb, pokud by volební zákon reflektoval Ústavu? Podívejme se na výsledky tří nejúspěšnějších ze senátních voleb na Praze 4, kde se nachází pankrácká věznice. Eva Syková (ČSSD) získala 7 055 hlasů, Tomáš Töpfer (ODS) 6 756 a Petr Štěpánek (SZ) 6492. Přestože tyto výsledky jsou dostatečně těsné, uvažujme pro potřeby tohoto příkladu, že by Petr Štěpánek získal o 250 hlasů více, tedy 6 692, rozdíl s Tomášem Töpferem by byl tak 14 hlasů. Dle volebních preferencí vězňů, vypočítaných z údajů Vězeňské služby a ČSÚ, SZ, za kterou Petr Štěpánek kandidoval, ve věznicích získává o 3 – 7 % hlasů více než mimo ně. ODS oproti tomu zaznamenává ve věznicích úbytek 4 – 10 %. Ve volbách do Senátu je průměrná účast ve věznicích 22 % z oprávněných voličů a v pankrácké věznici nyní sedí přibližně 980 vězňů, kteří mají Ústavou garantované právo volit, z nichž cca 910 bylo toto právo zákonem odepřeno. Pokud by toto právo mohli využít, pak by volilo dalších 200 vězňů. Jejich hlasy by znamenaly rozdíl 20 hlasů ve prospěch Petra Štěpánka, který by v tomto modelu vyhrál volby.

Přestože byl tento příklad pouze ilustrativní, vzhledem k reálným výsledkům chybělo málo, aby byly volby na Praze 4 případně zrušeny, protože 90 % vězňů nemohlo volit. Že tato otázka není čistě hypotetická, naznačují i výsledky senátních voleb, dle kterých mezi 2. a 3. kandidátem v obvodě č. 23 byl rozdíl pouhých 99 hlasů a mezi 3. a 4. kandidátem v obvodě č. 26 byl dokonce rozdíl hlasů potřebný pro případně odlišný výsledek voleb – 18 hlasů.

Samozřejmě zákonná úprava není jediným problém ve volbách ve vězení. Jedním z nejpalčivějších problémů je skutečnost, že přes 1/3 vězňů nemá průkaz totožnosti a proto nejsou připuštěni k volbám. Obdobná úprava rozumně na Slovensku stanoví, že při přítomnosti dvou dozorců může odvolit i vězeň bez platného průkazu totožnosti.

Dalším problémem bude povinnost, navrhovaná volebním zákoníkem, vězněné osoby vyjádřit se, že chce volit, přičemž podobný úkon vězni činí (bez zákonné opory) již dnes. Zvláštní seznamy v praxi pro vězně nahrazují stálé seznamy voličů, je proto směšné chtít po vězni, aby musel vykonat úkon navíc – rovnost volebního práva by tím byla porušena. Bohužel Ministerstvo vnitra tento názor nesdílí. Nutnost dalšího úkonu k odvolení tak povede jednoznačně k ještě menší účasti ve volbách ve věznicích.

Právo volit bylo Davidu Rathovi odepřeno. Stejně tak ale i necelým 18 000 vězňů, necelým 2000 obviněných a dalším, kterým bylo v roce 2012 upřeno právo volit do Senátu, resp. zastupitelstev krajů.

Jakub Drápal

Autor byl v roce 2009 v pankrácké věznici jako člen volební komise, tato návštěva ho inspirovala v bádání ohledně volebního práva vězňů, studuje Právnickou fakultu UK, o tomto tématu napsal společně s Dr. Markem Antošem článek Volební právo vězňů: zelená je teorie, šedý je strom život, který vyšel v Trestněprávní revue, 2012, č. 10.
Celý příspěvek

02 listopadu 2012

Jak slavit osmdesátku, když jste Guido Calabresi

Česko není pupkem světa, pokud jde právní či ekonomickou vědu. Návštěva zakladatele vědního oboru je vždy mimořádnou událostí. Pokud s ním přijede i početná parta intelektuálních následovníků, jsme už spíše ve sféře snů. Sen se stal skutečností minulý víkend: Guido Calabresi, profesor z Yale, soudce U.S. Court of Appeals for the Second Circuit, jeden z otců-zakladatelů Law and Economics
byl hlavní hvězdou pravidelné Prague Conference on Political Economy. Pojmout konferenci jako oslavu jeho 80-tých narozenin byl skvělý nápad. Mezi oslavenci defilovali např. Kip Viscusi (světová autorita č. 1 přes měření statistické hodnoty života), právní historička Laura Kalman z UC Santa Barbara, Mark Geistfeld z NYU a další. Velký dík Pepovi Šímovi, že se takový hvězdný panel mohl uskutečnit.

Koho baví tort law, tak si přišel na svoje. Guido Calabresi položil základy Law and Economics svými články z 60-tých let, ve kterých uvažoval poprvé o odpovědnosti za škody jako o mechanismu, který může (či má) minimalizovat celkové náklady z nehod, tj. jak újmy na straně poškozených tak náklady na prevenci. Za extra zmínku z konference stojí:

Calabresiho vlastní přednáška - obecná argumentace, kdy a proč vůbec používat (nebo nepoužívat) tort law, když na řešení řady situací existují alternativy (smlouva, veřejnoprávní sankce apod).

Kip Viscusi – velmi věcný průřez argumenty i empirickou evidencí o funkci ort law jako pojištění. Nikdy jsem neměl valné mínění o tom, že hlavním účelem tort law je kompenzovat újmu poškozeným, a po Viscusiho přednášce toto mínění kleslo ještě níže.

Steve Medema – rozbor intelektuální historie Coaseho teorému. Krásně vyjasnil řadu zmatení a dezinterpretací, které Coaseho teorém provázely a bohužel stále provázejí. Medemův příspěvek doporučuji každému, kdo si chce uspořádat v hlavě, co Coaseho teorém říká a co ne. Pozor, je nutné přečíst pozorně až do konce. Intelektuální historie Coaseho teorému šla zjednodušeně ve fázích (1) nová, provokující, trochu nejasná myšlenka; (2) všelék na všechny problémy všehomíra; (3) prázdná tautologie; (4) analytický koncept, který v teorii i praxi je k řadě věcí velmi užitečný a k řadě věcí ne. Pokud se zarazíte u (2) nebo (3), tak je problém.

Drobná výtka organizátorům – panelisté povětšinou „šli po krku“ mainstreamovému (či chcete-li neoklasickému, chicagskému) přístupu v Law and Economics. V panelu vyloženě chyběl člověk typu Kaplow, Shavell, či Polinsky (hlavní tvůrci formalizované teorie odpovědnosti za škody). Trochu intelektuálního jiskření by bylo pro publikum přínosné.

Ještě jednou díky organizátorům za značně nadstandardní akci. A propos příspěvky panelistů mají vyjít v samostatném čísle žurnálu Law and Contemporary Problems.
Celý příspěvek

01 listopadu 2012

Soutěžně ekonomický listopad

Děkujeme Kateřině Valachové za hostování na Jiném právu a zajímavé příspěvky.

Na listopad přijal místo našeho milého hosta Milan Brouček. Právníkům působícím v oblasti práva ochrany hospodářské soutěže v ČR je známý zejm. z jeho působení na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v pozici hlavního ekonoma. V pozici hlavního ekonoma je sice i nadále, ale přesunul se k sousedům za hranice, když nyní se snaží "prosazovat" více ekonomický přístup k soutěžnímu právu na Protimonopolném úradu SR.  O tom, že se takový přístup nebere na lehkou váhu svědčí např. i nedávné vyjádření Zuzany Šabové z daného úřadu v tom smyslu, že "[c]urrently, a shift from a traditionally formal to a more economic approach seems to be a major challenge for the Office" (srov. k tomu nynější číslo Competition Policy International a její příslušný článek Competition Law in Slovakia - An Authority Viewpoint).

Milana bude přitom (samozřejmě vedle hostování na Jiném právu) možno v listopadu slyšet v ČR i "naživo", a to na nadcházející Svatomartinské konferenci ÚOHS (13.-14.11.2012), kde se bude účastnit panelu na téma "Ekonomický přístup v síťových a regulovaných odvětvích".

Moc se proto těším na Milanovy příspěvky, a to ať již se budou vztahovat k soutěžnímu právu či nikoliv. Věřím, že budou zajímavé nejen pro "competition geeks". Celý příspěvek

31 října 2012

Úřade, otevři se!

Původním a stále hlavním posláním veřejného ochránce práv je ochrana osob před nezákonným jednáním úřadům nebo jejich nečinností. Je také tím, kdo vykládá, co se rozumí principy dobré správy.

V poslední době stojí za zmínku šetření ministerstev v oblasti odškodňování podle zákona č. 82/1998 Sb. (zákon o odškodňování) nebo úsilí o změnu praxe druhostupňových úřadů, aby poučovaly účastníky o možnosti podat správní žalobu.

Výstupem z těchto šetření bylo formulování „desatera dobré správní praxe pro vyřizování žádostí o odškodnění“ (včetně usnesení vlády s doporučením, aby se ministerstva desateremřídila), a doporučení ochránce adresované Poslanecké sněmovně v souhrnné zprávěza rok 2011, aby schválila změnu zákona, která by přímo uložila úřadům povinnost připojit k rozhodnutí poučení o správní žalobě.

Podání žádosti o odškodnění za nesprávný úřední postup je jedním z opatření k nápravě veřejného ochránce práv především v případě shledání nečinnosti v postupu úřadu. Právě nepředvídatelnost průběhu a výsledku tohoto procesu (s ohledem na rozdílnou praxi ministerstev, odlišný náhled na samou povahu tohoto procesu /veřejnoprávnost x soukromoprávnost/, nerozlišování mezi náhradou škody a přiměřeným zadostiučiněním /co do odlišnosti procesu a povinností na straně žadatele/ )byla jedním z důvodů, proč ochránce šetření z vlastní iniciativy zahájil.

I přes zmíněné usnesení vlády a přijetí dobré správní praxe ministerstvy přetrvává v praxi poměrněopatrnický přístup k odškodňování (dobrovolnému) jednotlivců za nesprávný úřední postup, a to i v případě, kdy je nečinnost zjevná. Naposledy to bylo zřejmé při kolapsu registru vozidel.

Stále nepanuje mezi ministerstvy shoda na tom, zda se za nesprávný úřední postup považuje celková nepřiměřená délka řízení (a postačí tedy dodržování formálních lhůt pro vydání procesníchči meritorních rozhodnutí, ač následně opakovaně rušených, či nesmyslných), i přes judikaturu Nejvyššího soudu (vztahující se primárně k průtahům soudním).

Přes neujasněnost, zda se v případěpředběžného uplatnění nároku na odškodnění u příslušného ministerstva jedná o proces čistě soukromoprávní či veřejnoprávní (čemuž nasvědčuje poslední judikatura Ústavního soudu), není pochyb o tom, že v obou případech jsou uplatnitelné na postup státu (tedy i tam, kde vystupuje tzv. v rovném postavení) principy dobré správy.

Dalším poměrně rozšířeným bolem státní správy je odlišná správní praxe a absence metodického usměrnění (ať se to týká zaujetí včasných výkladových stanovisek v případě zásadní změny právní úpravy, reakce na judikaturu soudů, výklad průřezového institutu v případěkompetence vícero ústředních orgánů apod.). Kapitolou pro sebe je závaznost usměrňování, zejména v případě územní veřejné správy. V praxi se tak v podstatě nikdy neděje prostřednictvím Věstníku vlády pro orgány krajů a obcí.

Za problém v tomto směru osobně pokládám absenci možnosti zaujetí stanovisek Nejvyšším správním soudem (resp. jejich nezaujímání). I když lze výkladová stanoviska bezpochyby pokládat za součást řízení a tedy primárně úkol exekutivy, správní praxe tomu neodpovídá. Nepomáhá ani judikování sporných právních otázek jednotlivými správními soudy, neboť nemáme účinný mechanismus sjednocování rozhodování, není-li věc „posunuta“ k Nejvyššímu správnímu soudu (což se často nestane). Bohužel není neobvyklé, že úřady ignorují ve své praxi stanovisko rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu.

I veřejný ochránce práv by měl důsledně dosledovat, zda stanovisko, které zaujal jeden úřad ve sporné věci, je přijato ústředním správním úřadem a bude jím na příště aplikováno (včetnězajištění jednotné správní praxe na území). Stejně tak je na místě zajistit reálnou přístupnost k usměrněním, metodickým pokynům apod., na základěnichž úřady postupují, adresátům veřejné správy. V opačném případě nelze hovořit o předvídatelnosti správního rozhodování.
Celý příspěvek

30 října 2012

(Auto)regulace a kartelizace: návrh na prodloužení koncipování ze 3 na 5 let

Svým usnesením ze dne 13. března 2012 (a znovu dne 17. května 2012) se představenstvo České advokátní komory rozhodlo prosazovat novelu Zákona o advokacii, která by mimo jiné prodloužila délku požadované koncipientské praxe ze tří na pět let. Tento návrh považuji za nemravný. Jeho text nejsem bohužel schopen dohledat na stránkách ČAK. Visí nicméně coby „únik“ v internetu: návrh novely zde, návrh „důvodové zprávy“ zde. Tento návrh je empirickým ověřením tvrzení, že samosprávné organizace mají sklon ke kartelizaci. Jejich rozhodnutí zasahující do práv třetích osob (stojících mimo profesi), stejně jako jejich vlastních členů, musí proto podléhat vnějšímu dozoru (v obecné rovině legislativnímu a v konkrétním/semi-obecném soudnímu).

K návrhu samotnému pár poznámek.

1/ Současný model právnického studia v ČR studenty na výkon advokátní praxe příliš nepřipraví. To asi nebude sporné (tedy přinejmenším na tomto blogu). Nakolik skutečně „školí“ systém koncipientské praxe je nicméně také slovo do pranice. Kdyby byl nicméně návrh myslen vážně a byl veden skutečnou snahou o výchovu kvalitních a všeho-znalých advokátů, tak by tento návrh novely Zákona o advokacii vlastně vystavoval českému vzdělání právníků jednu z nejdrsnějších vizitek od Listopadu 1989: pětileté studium práva absolventa vůbec ničemu nenaučí. Aby mohl absolvent cokoliv vlastním jménem a na vlastní triko napsat, potřebuje dalších pět let „výuky praxí“. Co takový návrh vlastně říká? Že pět let studia na fakultě je k ničemu? Anebo také (či spíše) že Komora není schopna uspořádat vlastní systém vzdělávání tak, aby absolventa, který i kdyby třeba nakrásně vážně nic neuměl, naučila něčemu smysluplnému za tři (opakuji: tři) roky povinné praxe?

2/ Je patrné, že jádro pudla bude trochu jinde. V reálném fungování současného systému je koncipient levná pracovní síla, která nemá ekonomicky na výběr než pracovat za minimální mzdu. I v případech, kdy je mzda rozumná (nerozumná je pak jenom pracovní doba), je koncipientský „bezzemek“ svázán s lénem svého advokátního pána: k profesní zkoušce se nějak dostat musí. Praxe je pak taková, že ve většině advokátních kanceláří dělá šikovný koncipient po pár měsících či roce už v podstatě jakoukoliv práci, která je v poměru k tomu, za jaký obolus je účtována, velice levná. Hlavní zájem tak není na „vzdělávání“ koncipienta, ale na zisku. V podobné situaci mi březnový návrh představenstva připomíná scénu, kde se lenní panstvo sejde na hostině a v jejím rámci dojde k závěru, že by přeci vůbec nebylo špatné, kdyby se napřístě muselo „na panském“ pracovat ne jeden den v týdnu, ale dva či tři. Kde jinde by se přeci ti bezzemci mohli naučit jak správně okopávat tu řepu, což?

Ale třeba jsem k ČAKu jenom ošklivý a skutečně má v plánu vytvořit skvělý systém vzdělávání koncipientů, na který bude potřebovat 5 let (a který nestihne za současné 3 roky). Pokud tomu skutečně tak je, pak by bylo vhodné podobný plán v podrobnostech přestavit před případným navržením prodloužení délky koncipování, aby bylo jasné, že všechny výše uvedené ošklivosti jsou liché. Důvodová zpráva v podobě jednoho odstavce v tomto ohledu příliš důvěry nevzbuzuje.

3/ Netroufám si předvídat, jak by se případná změna podobného typu podepsala na sociálním pozadí a fungování advokacie. Mám nicméně podezření, že prodloužení v zásadě „neproduktivní“ fáze advokáta in spe na 10 let by z advokacie činilo více a více dědičné řemeslo (pardon, dědičnou vědu, neboť na její řádné provozování je nezbytné druhé pětileté studium). „Neproduktivní“ fází myslím období, kdy jedinec buď vůbec nevydělává (fakulta), či vydělává minimum (koncipování), a v konečné fázi je tak stále ekonomicky závislý na někom jiném (v drtivé většině případů rodičích). Jinak řečeno, budou rodiče muset budoucího advokáta živit až do 30 let? Kdo se pak bude stávat advokátem? Dcery a synové současných advokátů, kteří nemají problém s tím živit svoji ratolest, která převezme praxi, o pár let déle?
Co by podobný krok znamenal pro mladé dámy, které se někdy v rozumné době chtějí stát matkami?

4/ Zamyslel se někdo nad vztahem Zákona o advokacii a jím upravené délky praxe k ostatním profesním předpisům v okamžiku, kdy profesní předpisy vycházejí v zásadě ze vzájemné uznatelnosti profesní zkoušky (a minimálně částečné započitatelnosti praxe)? Advokátní zkouška po pěti letech, justiční zkouška po třech letech, odborná zkouška státního zástupce po třech letech, exekutorská zkouška po třech letech, notářská zkouška po pěti letech? Namísto snah o sjednocení jednotlivých drah i požadavků (osobně si myslím, že nejlepší by byla jednotná profesní zkouška pro všechny právnická povolání po vzoru německé druhé státní zkoušky) se nám budou jednotlivé profese dále rozcházet? Co by podobný krok v advokacii znamenal pro ostatní profese? Následovat notářství? To ale není zrovna zářný vzor s ohledem na prostupnost a otevřenost profese, o jejím dědění ani nemluvě (ale argumenty pětiletou notářskou praxí dobře ukazují, kam by se představenstvo ČAKu asi vydat chtělo). Přišel by větší zájem o justici, především tedy o místa asistentů, (Stejná kvalifikace za méně muziky...?) doprovázený následně dalším uzavíráním advokacie (ta justiční odborná zkouška není dostatečně kvalitní, protože vyžaduje jenom tři roky praxe, takže ji napříště nechceme uznávat ...?).

5/ Požadavek pětileté praxe v návaznosti na pětileté studium by dostal ČR na evropský unikát co se týká délky vyžadované přípravy pro výkon funkce advokáta. Na evropském kontinentu převažující model je zdá se 5 + 1,5 až 5 + 3 roky max, často ještě níže (jedinou výjimkou je zdá se Finsko s modelem 5 + 4). V anglosaských zemích je pak doba kratší, zpravidla 3 + 2. S výjimkou Finska se však v Evropě zdá se nikdo nevydává nad celkem 8 let požadovaného vzdělání pro výkon funkce samostatného advokáta oprávněného zastupovat před soudy (pro prosté „právní poradenství“ je pak často celková doba či požadavky nižší).

Nezbývá než se ptát, co je na české právu tak unikátně složitého, že by mělo vyžadovat celkem desetiletou profesní přípravu pro výkon funkce advokáta? Pokud může anglický advokát, přinejmenším teoreticky s ohledem na dosaženou kvalifikaci, zastupovat složité mezinárodní kauzy v londýnské City ve svých 24 letech (3 + 2 s nástupem na univerzitu v 18 či 19 letech), proč by se před Obvodní soud pro Prahu X smělo až de facto ve 30 letech?

Pravda, jeden zahraniční vzor zde nicméně je: slovenský. A rozhodně není hoden následování. Ekonomické a sociální otázky a pozadí obdobné, novela zákona napsaná zdá se přímo ve Slovenské advokátní komoře a prohnaná Národní radou je již na světě (viz zde a zde). Byť je hezké, že „(m)ezi Českou a Slovenskou advokátní komorou jsou velmi úzké vazby“, v tomto ohledu by bylo vhodné je výrazně rozvolnit. Ostatně slovenskou justici máme také rádi (tedy přinejmenším já řadu lidí v ní). Její cestou „justiční samosprávy“ bychom se však také rozhodně vydat nechtěli, tedy já určitě ne...

Sečteno a podtrženo, několik návrhů:
Pro legislativní proces a zákonodárný sbor: nastává ideální chvíle ukázat, že český zákonodárný proces je stále ještě alespoň trochu o střetávání partikulárních zájmů, ze kterého se vynoří zájem obecný, a nikoliv pouze o násilném prosazování zájmů jedné úzké skupiny, která si to "ošetří". Diskutovaný návrh na zvýšení praxe advokátního koncipienta je čítankovým příkladem situace, ve které se systém profesní autoregulace stává nefunkčním a musí být kontrolován politickým procesem. Ekonomický zájem skupiny advokátů, jehož smyslem je zvýšit vlastní zisk na úrok celé společnosti (která v konečné fázi ponese náklady na dva přidané roky „přípravy na výkon povolání“) a vytlačit mladší konkurenci, není zájmem ani veřejným, a ostatně ani profesním.

Pro studenty, koncipienty a další bezzemky: Křičte! A křičte nyní, dokud to jde.

Douška pro ČAK: pokud je navrhovaná změna vedena skutečně deklarovanou snahou o „zabezpečení řádného výkonu advokacie“ a nezbytností, aby „advokátní koncipienti načerpali během právní praxe dostatečné znalosti“ (jak tvrdí zvláštní část důvodové zprávy ve svém bodě 1), a nikoliv pouze snahou o další vykořisťování nevolníků a eliminaci konkurence, jak si myslí tento příspěvek, tak co se začít skutečně a seriózně zajímat o kvalitu vzdělávání, kterou studenti na fakultách získávají? V řadě států, především angloamerického právního okruhu, ale i jinde, je běžné, že profesní organizace (a hlavně advokátní komory) aktivně spoluutvářejí obsah právního vzdělávání, hodnotí kvalitu škol apod. (ABA ve Spojených státech dokonce provozuje systém akreditace fakult). Kdo jiný než praktici mohou poskytnout smysluplnou zpětnou vazbu na téma nakolik škola připravuje pro praxi? To by však znamenalo přijít se skutečnými argumenty na téma výstupů, potřeba a změn, nikoliv jednostrannými a hodně pochybnými návrhy, které diplomaticky řečeno ani trochu nevoní.
Celý příspěvek