Tabákové korporace, které mají na kouření svůj
existenční zájem, je v historii propagovaly mýty o tom, že kouření
prospívá zdraví i ekonomice. Dnes je fatální škodlivost aktivního i pasivního
kouření jednoznačně prokázána
[1] a údajná ekonomická
výhodnost popřena.
[2] Posledním kolbištěm tabákové
propagandy je vytváření mýtu, že kouření znamená svobodu a zákazy kouření
svobodu omezují. Ve skutečnosti je tomu jinak.
I. Co
znamená svoboda
Svoboda není žádná jednolitá a samostatná
hodnota, která by byla ničena regulací. Každý máme svou vlastní svobodu. Naše
svobody mají své hranice, za nimiž narušujeme svobody ostatních. Jen ochranou
těchto hranic, tedy regulací, svobody zaručíme. Bez obecně závazných pravidel
může existovat jedině „právo silnějšího“, nikoli svoboda. Aby svoboda byla
skutečnou svobodou, kterou lze vykonávat, musejí mít ostatní povinnost výkon
této svobody nerušit. „Svoboda“ jedince kouřit končí tam, kde začíná svoboda
jiného nebýt vystaven účinkům kouření.[3]
Svoboda neznamená, že nekuřák[4] – jen teoreticky – může
„utéci“, když si kuřák zapálí. Nekuřák se teoreticky může odstěhovat, pokud mu
soused kouří do okna, může podat výpověď zaměstnavateli, pokud je kouři
vystaven na pracovišti, může se vyhýbat veškerým společenským a kulturním
akcím, pokud zde není zákaz kouření, může počkat, pokud po chodníku před ním
jde kuřák, může utéci z domova, pokud je dítětem kouřících rodičů, kteří
na něj neberou ohledy. Odstěhovat se na samotu v lese a stranit se společnosti
však není reálná možnost, kterou by si nekuřák mohl zvolit. Svoboda musí být
reálná, nikoli jen teoretická.
Ostatně samo spojení „svoboda kouřit“ je
oxymóronem, neboť nikotin je droga způsobující silnou závislost. Kouření
nepředstavuje žádnou hodnotu, která by byla sama o sobě hodna právní ochrany.
Život a zdraví ano. Je diskutabilní, do jaké míry lze na kouření a užívání
jiných drog vztáhnout § 81 odst. 1 větu druhou ObčZ: „Každý je povinen ctít svobodné rozhodnutí člověka žít podle svého.“
Svoboda takového rozhodnutí se vytrácí s rostoucí závislostí a otázkou je, zda
lze hovořit o svobodném rozhodnutí i na samotném počátku, pokud kouřit začínají
zpravidla děti, které ještě nejsou natolik rozumově vyspělé, aby dohlédly
důsledků takového jednání. Koneckonců i proto by se tabákový výrobek k osobě
mladší 18 let vůbec neměl dostat.
Ale i kdybychom připustili, že se jedná o svobodné rozhodnutí kuřáka,
neopravňuje ho to kouřit „takovým
způsobem, jenž [...]působí bezdůvodně
újmu druhým“ (§ 3 odst. 1 ObčZ).
II.
Pohled občanského práva
Vystavování druhého účinkům kouření je
porušením základní občanskoprávní zásady „nikomu neškodit“ (lat. neminem laedere), resp. „prevenční
povinnosti“ zakotvené v § 2900 ObčZ.[6]
Kuřák vždy odpovídá za kouř, který vyprodukuje, přestože v tom konkrétním
místě není zákaz kouření. Je jeho povinností dbát na to, aby nikoho svému kouři
nevystavoval.
Nelze se domnívat, že kdo „neuteče“, se svým
poškozováním souhlasí a uplatní se princip „chtějícímu se neděje bezpráví“
(lat. volenti non fit injuria).
Občanský zákoník připouští „přijetí nebezpečí“.[7]
„Čím více si právo určitého právního
statku hledí, tím vyšší jsou požadavky na bezvadnost souhlasu (přivolení) a na
zajištění dostatečné informovanosti toho, kdo souhlas vydává; naopak tím lehčí
je možnost souhlas odvolat a v některých případech je tím snazší dovodit, že
přivolení vůbec nepřichází v úvahu.“[8] Kouření však nepředstavuje „pouhé“
riziko pro zdraví. Kouření zdraví jednoznačně poškozuje, a to bez ohledu na
množství, kterému jsme vystaveni.[9] Proto mám za to, že
v tomto případě souhlas – i kdyby byl výslovný (třeba i písemný) – vůbec
nemá právní následky. „Poškozený může dát
svolení pouze k zásahům do těch zájmů, o nichž může sám a bez omezení
rozhodovat, tedy aniž by činem bylo dotčeno právo jiných osob nebo zájmy
společnosti. Souhlas je proto bezvýznamný např. u trestných činů proti životu a
zdraví.“[10]
Koneckonců ani z morálního hlediska na
první pohled zdvořilá otázka „Nevadilo by vám, kdybych si zapálil?“ není korektní.
Kouření objektivně vadí. Komu vadí i z jeho subjektivního pocitu, stejně
těžko odmítne, zvláště pokud se ptá jeho nadřízený. Nikdo nechce být za
potížistu.
Soukromé právo však není schopné samo zajistit
ochranu před expozicí tabákovému kouři. Poškozený těžko konkrétnímu škůdci
prokáže přesnou újmu, za kterou odpovídá. I když prokáže vznik újmy na zdraví z
pasivního kouření, těžko prokáže, jaká část z této újmy byla zaviněna jednou
konkrétní osobou, pokud v životě byl vystaven tabákovému kouři od velkého
množství většinou anonymních a nedohledatelných osob. Soudní řízení v této věci
by bylo nepřiměřeně dlouhé (nelze se jím efektivně bránit proti právě
probíhajícímu protiprávnímu jednání), finančně velmi nákladné (jak pro žalobce,
tak pro toho, kdo v řízení neuspěje) a zdraví či život by již stejně nevrátilo.
Řešením je nastavit veřejnoprávní pravidlo, které dopředu jasně stanoví, kde se
kouřit nesmí. Řešením je postupné rozšiřování míst se zákazy kouření, případně
naopak vyhrazování míst ke kouření zvláště určených.
III.
Svoboda podnikání
Zákazy kouření údajně omezují svobodu
podnikání.[11] Svoboda podnikání však vždy
byla limitována dlouhou řadou mnohdy zbytečně přísných norem[12] mimo jiné zajišťujících
zdraví nezávadné prostředí. Tabákový kouř by neměl být výjimkou. Koneckonců i v
nemocnicích, školách a autobusech stávající zákaz kouření „omezuje svobodu
podnikání“ a mohlo by být na provozovateli, co si zvolí. Komu kouření vadí, přece
může jít jinam. A pokud náhodou nemá kam, může si za to sám, protože dostatečně
nepoptává nekuřáckou službu.
Čistý vzduch je otázka zvyku. V minulosti byly
normální zakouřené nemocnice, školy i autobusy. Lidé (nekuřáci i kuřáci) si na
těchto místech rádi zvykli na čistý vzduch. Dodnes jsou normální zakouřené
restaurace. Nepochybuji o tom, že stejně jako v zahraničí si lidé rádi zvyknou
na čistý vzduch i zde.
IV.
Role státu
Jednotlivé státy světa přistupují
k tabáku spíše liberálně nebo spíše paternalisticky. Paternalistický
přístup znamená aktivní politiku státu, jejímž cílem je v průběhu
nejbližších desítek let kouření téměř úplně vymýtit (např. Austrálie).
Liberální přístup takové ambice nemá, ale snaží se o škodlivosti kouření
informovat, zabránit tomu, aby s kouřením začínaly děti, a ochránit před
pasivním kouřením (např. Česká republika). Tabáková propaganda namítá, že o
všem se lze dohodnout, vše má být výsledkem střetu tržních sil.[13] To je argumentace
anarchokapitalistické ideologie: nepotřebujeme pravidla, zákony ani stát. Není
však legitimní zneužívat anarchokapitalistické argumenty proti regulaci kouření
a současně nebýt anarchokapitalistou systémově, tedy uznávat jen ta pravidla,
která se nám zrovna hodí.
Každý má právo na život, na ochranu zdraví a
na příznivé životní prostředí.[14] Každý má právo na prostředí
bez kouře. S tím musí korespondovat povinnost státu prostředí bez kouře
zajistit.[15]
Text tohoto blogového příspěvku Tomáše Kindla o vztahu zákazu kouření a svobody vyšel dne 22. 6. 2015 jako článek v časopise Právní rozhledy, 2015, č. 12, s. 442. Autor je právník, jehož koníčkem je tabáková legislativa. Pro nakladatelství Leges připravuje publikaci Zákazy kouření, v jejímž úvodu bude zařazen také tento text. K problematice více viz autorův blog Tabák a právo (
http://tabakapravo.blogspot.cz).