Volebná kampaň pred prvým kolom prezidentských volieb vytvorila široký
priestor na diskusiu o možných kompetenciách tohto úradu. Medzi inými zaznel aj
názor, že odôvodnené odvolávanie najvyšších štátnych funkcionárov patrí medzi
kompetenčnú výbavu prezidenta SR. Hoci sa na prvý pohľad môže zdať, že
neúspešná kandidatúra Radoslava Procházku tento názor definitívne pochovala, vágna
formulácia prezidentských právomocí v Ústave SR však naďalej ponecháva otvorený
priestor pre budúce pokusy o jeho implementáciu. V tomto článku predstavím
argument, ktorý tvrdí, že k právomoci prezidenta SR odvolávať štátnych
funkcionárov je potrebné pristupovať opatrne, pretože môže mať za následok
zmenu charakteru funkcie prezidenta SR a taktiež ústavného usporiadania celého
Slovenska.
Povaha funkcie prezidenta a s ňou spojené kompetencie sa môžu
vyvíjať buď na základe zmeny ústavy, alebo prijatím ústavného zákona Národnou
radou Slovenskej republiky (NR SR), alebo výkladom ústavy ústavným súdom.
Zatiaľ čo sa NR SR podpísala pod zmenu postavenia prezidenta zavedením jeho
voľby priamo občanmi,
Ústavný súd SR priznal prezidentovi možnosť odmietnuť parlamentom zvoleného
kandidáta do vysokej štátnej funkcie najskôr pre formálne nedostatky (PL. ÚS 14/06-38), a neskôr aj v dôsledku skutočnosti, ktorá by spochybňovala schopnosť kandidáta
vykonávať funkciu (PL. ÚS 4/2012). Hlavne druhý spomenutý dôvod výrazne rozširuje
voľnosť prezidenta pri jeho uvážení. Jeho formulácia je
dostatočne vágna na to, aby ani v rozhodnutí spomenutý zákaz svojvôle
nemal na limitovanie úvahy prezidenta vážnejší vplyv:
„Nevymenovať kandidáta môže len z dôvodu, že
nespĺňa zákonné predpoklady na vymenovanie, alebo z dôvodu závažnej skutočnosti
vzťahujúcej sa na osobu kandidáta, ktorá dôvodne spochybňuje jeho schopnosť
vykonávať funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie alebo
celého orgánu, ktorého má byť táto osoba vrcholným predstaviteľom, alebo
spôsobom, ktorý nebude v rozpore so samotným poslaním tohto orgánu, ak by v
dôsledku tejto skutočnosti mohol byť narušený riadny chod ústavných orgánov.“
(výklad rozhodnutia, text prevzatý doslova aj s
gramatickými chybami, zvýraznenie doplnené)
Je teda zrejmé, že pod rastúci vplyv funkcie prezidenta
sa podpísala synergia tak legislatívnej, ako aj súdnej moci. No zatiaľ čo
priama voľba zvyšuje legitimitu úradu, tak vyššia miera úvahy pri vymenovaní
štátnych funkcionárov znamená hmatateľné posilnenie právomocí prezidenta na úkor NR SR.
Spomenuté rozhodnutia ústavného súdu síce posilňujú pozíciu úradu
prezidenta, no na druhej strane stále zachovávajú takzvané „checks and balances“
– teda ústavný systém bŕzd a protiváh, ktorého zmyslom je brániť
koncentrácii moci v rukách jedného orgánu. Prezident síce môže, po uvedení
dôvodov, odmietnuť kandidáta zvoleného NR SR, no sám nad voľbou kandidátov
v NR SR nemá moc. Teda môže vymenovať len toho, koho mu ponúkne NR SR.
„Nechcem nikoho vystrašiť ale vďaka
Ústavnému súdu dnes vieme, že prezident pri kreácii najvyšších justičných
orgánov má skúmať ich spôsobilosť vykonávať príslušnú funkciu. No ale keď má
túto spôsobilosť skúmať pri menovaní do funkcie, tak potom musí túto vec
skúmať počas celého jej výkonu. A keď môže z takéhoto dôvodu niekoho nevymenovať,
tak je zrejmé, že z rovnakého dôvodu môže niekoho odvolať. Základná
logika. A touto kompetenciou prezident disponuje napríklad aj vo vzťahu k
predsedovi Najvyššieho súdu. Ale to je len jeden príklad.“ (doslovný prepis vyjadrenia Radoslava Procházku, zvýraznenie
doplnené)
Podobná sloboda pri uvážení by nielen nekorešpondovala s „checks and
balances“, ale znamenala by aj nebezpečnú koncentráciu moci. Táto
nerovnováha by bola spôsobená skutočnosťou, že rozhodnutia prezidenta
o odvolaní by nemali žiadnu demokratickú protiváhu ani relevantnú brzdu.
Teda odvolaný štátny funkcionár by sa nemal voči takému rozhodnutiu ako brániť,
a zároveň by celý proces odvolávania nemal dvojstupňovú úroveň
(parlament-prezident), ktorá platí pri výbere do týchto funkcií. Jedinou brzdou
sa v takom prípade javí samotný Ústavný súd SR, ktorý by mohol preskúmať
odôvodnenie prezidenta a posúdiť, či v ňom prezident naplnil
minimálne požiadavky uložené ústavným súdom.
No po konštatovaní existencie dostatočného odôvodnenia na odvolanie, by Ústavný
súd SR musel prezidentovo rozhodnutie potvrdiť. Z toho dôvodu je táto
brzda prislabá. To znamená, že prezidentská právomoc odvolať vysokých štátnych
funkcionárov by bola v hrubom nepomere s procesom dosadzovania do
týchto funkcií, ktorý je založený na transparentnosti a pluralite.
Pochybnosť celej situácie umocňuje aj následná ústavná nesystémovosť,
v ktorej by dochádzalo k bizarným a ťažko riešiteľným situáciám.
Čo by sa dialo v prípade, ak by prezident odvolal vedenie alebo sudcov Ústavného
súdu SR a tí by na ten istý ústavný súd podali sťažnosť? Pravá ústavná „divočina“
by mohla nastať, ak by sa prezident rozhodol odvolávať rektorov univerzít,
vedúcich ústredných orgánov, alebo by sa rozhodol odvolať aspoň 300 súčasných
sudcov všeobecných súdov.
Uvedené príklady len demonštrujú nepripravenosť nášho ústavného systému na prípadné posilnenie kompetencií prezidenta SR.
Spomenutou právomocou by prezident nielen získal zásadný vplyv na kreovanie
exekutívy, administratívy a justície, ale by sa dostal aj do pozície,
z ktorej by mohol činnosť jednotlivcov a celých úradov
a inštitúcií do značnej miery ovplyvňovať, keďže tí by mu boli vydaní na
milosť. V takom štádiu by sa slovenský systém veľmi rýchlo presunul
z parlamentného na polo-prezidentský a v istom ohľade až
autokratický. Preto to, čo sa môže javiť ako účinná zbraň proti úradujúcej
vláde, sa môže veľmi rýchlo obrátiť proti celej spoločnosti.
V neposlednom rade by taký posun viedol k narušeniu ústavného
systému. Ak má niekto pochybnosti ohľadom aktuálneho výkladu ústavy, má možnosť
požiadať Ústavný súd SR o výklad Ústavy SR,
obzvlášť, ak sa nachádza v pozícii poslanca NR SR alebo iného aktívne
legitimovaného subjektu.
Tento postup však môže byť opomenutý a prezident sa môže rozhodnúť konať
„na vlastnú päsť“, teda sa nebude pýtať ústavného súdu na názor, ale namiesto
toho bude konať v medziach svojej interpretácie ústavy. V prípade, že
sa prezident rozhodne obísť Ústavný súd SR a vezme výklad ústavy do
vlastných rúk, naruší tým exkluzivitu interpretácie Ústavy SR Ústavným súdom SR.
To môže mať v budúcnosti za následok omnoho odvážnejšie pokusy o jej
extenzívny, alebo reštriktívny výklad, čo môže viesť k právnej neistote,
nestabilite politického systému a podkopaniu ústavných princípov
v Slovenskej republike.
Z vyššie uvedených dôvodov vyplýva, že kompetencia prezidenta SR
odvolávať najvyšších štátnych funkcionárov by bola neúmerným posilnením jeho
právomocí, ktoré by vyústili do ústavnej nestability Slovenskej republiky. Je preto
na mieste varovať, pred neuváženými vyhláseniami o posilňovaní právomocí
prezidenta a vlastnou interpretáciou ústavných noriem, ktoré môžu mať
ďalekosiahly a hlavne negatívny vplyv na vývoj právneho štátu
a pluralizmu na Slovensku.
(Rád by som vyslovil poďakovanie Kubovi Mačákovi za
jeho neoceniteľný prínos pri konzultácii pracovnej verzie tohto príspevku;
zodpovednosť za všetky prípadné chyby však samozrejme nesiem len ja sám. Tento
článok nekomentuje politickú situáciu ani vhodnosť prezidentských kandidátov v
prezidentských voľbách 2014. Jeho cieľom je analýza výlučne v medziach
ústavného práva.)