Jak napsat diplomku nebo jiný právnický výtvor: malé info o nových informačních systémech na stránce PF UK
Protože tento blog čtou i studenti z pražské právnické fakulty, dovolím si krátký informační post.
Jednou z největších výhod zahraničních právnických fakult je nejenom nesrovnatelná výbava jejich knihoven, ale také vynikající vybavení právnickými informačními systémy. Přiznejme si, že když píšeme v zahraničí nějaký článek, zřídkakdy fyzicky zajdeme do knihovny vyhledat nějaký článek, protože dnes je již většina článků on-line. Jsou to ovšem systémy placené a tedy veřejně nepřístupné. Zatímco situaci ve vybavenosti knížkami na našich fakultách jen tak jednoduše změnit nelze, vybavenost IS je věc, kterou změnit lze poměrně snadno.
Proto jsem rád, že pražská fakulta je na tom v současnosti velmi dobře. Na stránkách naší knihovny dnes máme ze zahraničních systémů přístup k vynikajícím databázím typu HeinOnline, ke spoustě časopisů vydávaných Kluwerem (včetně CML Rev), Oxfordem , atd. a od nedávna dokonce k West Law International (přístup přes hlavní stránku na počítačích fakulty). Jedinou nevýhodou je, že jsou to systémy vesměs přístupné pouze "zevnitř" fakulty, nikoliv tedy přes heslo přidělené každému studentovi. Vysvětlení je bohužel jednoduché: narozdíl od západních fakult je téměř každý student v Praze někde částečně zaměstnán, a kdyby knihovna umožnila dálkový přístup, vlastně by financovala databáze pro všechny advokátky v Praze (byť si nemyslím, že by to bylo v praxi nějak masivně zneužíváno, protože tyhle systémy u nás většina lidí nezná, plus přece se týkají "cizího" a ne "českého" práva).
Takže doufejme, že se při psaní diplomek studenti na tyto databáze podívají, protože čtení diplomek, kde je jedinou použitou literaturou základní učebnice daného oboru plus pár článků přístupných v ASPI, je nejen utrpením pro (některé) učitele, ale je vůbec pochybné, proč by něco takového studenti vůbec měli psát.
15 komentářů:
Ja len Zdenka doplnim: HeinOnline urcite, Oxford Journals a Kluwer asi su pristupne z ktorehokolvek pocitaca v domene prf.cuni.cz (takze aj z laptopu napojeneho caz wifi), WestLaw len z pocitaca nalogovaneho do siete prf.cuni.cz (takze z pocitacov v 017 a 333, z kancelarii a pod.), z laptopu som sa tam este nedostal. Ak zistim ako, dam vediet :)
A este jeden doplnok: z pocitacov v domene cuni.cz (takze aj z koleji) sa da dostat na JSTOR, ProQuest a EBSCO. A kto ma konto v domene jinonice.cuni.cz (takze FF, FHS, FSV, mozno aj nejaki dalsi), dostane sa tam aj .
Nejsem si docela jistý, ale myslím, že Hein má MU sama, zatímco pro některé jiné databáze máme konsorciální podkonto přes Univerzitu v Regensburgu.
K druhému odstavci - když jsem říkal některým kamarádům, že nevím, jak mohl být někdo tak blbý, aby si zapsal jako téma na diplomku výpověď z nájmu bytu, tak se na mě podívali dost podivně a opáčili, že kvůli tomu tématu by byli ochotní zabíjet.
Přijde jim asi normální udělat výcuc z pěti diplomek a v lepším případě i komentáře od BECKa. U nich se ale ještě tolik nedivím. Jdou prostě cestou nejmenšího odporu. Spíš se ptám, co vede učitele k tomu, že taková témata vypisují pořád dokola. Lenost? U některých dost možná. Neschopnost vymyslet něco nového? Často taky dost pravděpodobné.
V obou případech je to na pováženou. Nebo že by to snad studentům nechtěli zbytečně ztěžovat;)?
Budu moc vdecny Petrovi, pokud zjisti, jak se na westlaw dostat pres wifi.
Moje poznamka o nepouzitelnosti tech systemu pro ceske pravo byla ironicka, samozrejme si myslim, ze pouzitelne jsou, ale maloktereho advokata to napadne.
Takze ty inf. systemy jsou pouzitelne treba i pro diplomku o vypovedi z najmu bytu - nema-li to byt opakovani platneho prava, urcite by bylo zajimave, jak je to jinde v Evrope i ve svete.
Vsechny ty systemy koupila nase fakulta primo (doufam, ze se nepletu).
Jeste doplneni, vim, ze primo je HeinOnline a WestLaw, o tech ostatnich to nevim urcite.
ten link, co z konca mojho komentara skoro vypadol, je vpn.ff.cuni.cz, ak ma clovek konto na jinonice.cuni.cz, da sa ta vpn (virtual private network) pouzit ako proxy a JSTOR a spol. si budu myslet, ze pocitac je v domene cuni.cz (aj ked fyzicky bude nekde inde).
k tomu wifi: neco ma napadlo, zajtra rano to v skole skusim, ale moc sanci tomu nedavam... hlavne musim zapracovat na obnove svojho jinonickeho konta, nech sa dostanem aspon na to EBSCO (UK z nepochopitelnych dovodov kupila nejaky uplne nepouzitelny JSTOR balik - nepouzitelny nielen pre pravnikov, ale uplne pre vsetky socialne a spol. vedy: neni tam napr. ani tak zakladny titul ako American Sociological Review...)
ja trosku pridam z ineho nez databaz: podla mna to ale dost suvisi s tymi dvoma modelmi pravnickaho vzdelavania, jak o nich Michal Bobek hovori hned na zaciatku toho svojho velkeho clanku o pravnickom vzdelavani. Pre pravnikov - akademikov (alebo aj "top" praktikov) ma diplomka s hlbsim vedeckym backgroundom urcite velky vyznam, pretoze ide v zasade o jeden z prvych krokov v ich dalsej vedeckej (a pod.) kariere. no ano, ale potom je tu ta velka skupina, u ktorej ide o krok jediny a posledny, a ktora sa cely zivot bude zivit viac-menej prave tymi vypovedami z najmu bytu, dedickym konanim a rozvodmi. Uznavam, ze pre nich je v podstate diplomka ako taka v zasade zbytocna, ale ak uz to vzdelavanie je jednotne, a teda vsetci nejaku diplomku napisat musia, preco im v tom branit?
dve kritiky toho co som prave povedal:
a) diplomka je prave ich poslednou moznostou pozriet sa za hranice toho vlastneho piesocku a aspon ten najom ci rozvod prestudovat hlbsie a komparativnejsie
b) druhu som uz zabudol, az si spomeniem, doplnim :)
kazdopadne, ak je pravnicke vzdelavanie skolenim v remesle (co je jedna z tych dvoch Michalovych foriem), ten majstrstyk by mal byt prave z toho remesla. A teda pre (buduceho) bezneho maleho advokata povedzme kvalifikovana analyza nejakeho problemu. Ze uz ho niekto iny pred nim analyzoval? no dobre, tak sa ma pokusit o iny, lepsi pristup, a podla miery uspechu v tomto ohlade ho ohodnotime (alebo vobec pripustime k obhajobe). Diplomku napriklad nepisu ani na niektorych lekarskych fakultach, a kde ju pisu (napr. 3.LF), je studentom skor fakt na obtiaz. uznavam, ze pracovnym mediom lekara neni zrovna pisany text, ale podobnost s pravnickym vzdelavanim tu aj tak vidim.
Cesta je podla mna (ak pominieme rozdelenie zamerania pravnickeho vzdelavania na akademicko-vedecke a prakticke) len jedna: zachovat "nezmyselne" diplomky, za ktore sa niektori studenti budu bit, ale dat jasne najavo, ze obhajitelna bude len ak bude dostatocne povodna, a ze lepsie nez za 3 to skoro ani nemoze byt...
PS: moje kvalifikacne prace su tu
tak ten Westlaw som pod wifi nerozbehol...
K Robertovi: ja jsem umysne dal do zavorky (nekteri) vyucujici. Tim mam samozrejme na mysli, ze rade vyucujicim repetitorium z ceskeho pozitivniho prava nijak nevadi. Mimochodem, ten post jsem sem dal prave proto, abych na ty systemy upozornil, nebot jinak hrozi, ze nam je zase zrusi s tim, ze je nikdo nevyuziva.
K Petrovi: diplomka nemusi byt tak zbytecna. Rekneme, ze treba (svou diplomkou) zaujmete vyucujiciho, ktery je advokat, nebo treba soudce, nebo ma kontakt na uvedene, a ktery je schopen Vam sehnat takto zamestnani. Pak mate lepsi sanci dostat dobre zamestnani. Diplomka nemusi byt nutne vubec akademicka, ale muze to byt inovativni reseni praktickych problemu.
A proč nezavést vedle diplomek klasických, pojímajících určitý problém "akademicky", nějakou alternativu pro "praktiky". Třeba vypracování návrhu právního řešení určitého komplikovaného (fiktivního či reálného) případu. Návrh by byl uveden určitým teoretickým úvodem s odkazy na relevantní literaturu a judikaturu, ovšem jádro práce by spočívalo v řešení konkrétní kauzy. Asi by bylo náročnější pro učitele vymýšlet témata, zato by snad přestala většina studentů nahlížet na diplomky jako na nesmyslný a zbytečný přežitek.
ke Zdenkovi:
jo, to, ze tym moze zaujat a ze sa vlastne pisanim (aj ked nie vedeckym) bude zivit, mal byt tusim ten druhy vlastny protiargument. Ale stale to neznamena, ze na to potrebuje viac nez aspi a komentar. na trojku to stacit moze :)
Prave na diplomke sa podla mna ma ukazat, ci ten student proste "chce diplom" a bude nekde proletarom (aj ked do velkej AK ho s mizernou diplomkou snad nezoberu, takze bude proletraom aj financne), alebo ma aj nejake vyssie aspiracie a nalezite ich prejavi. Skratka ci je to ten, ktory by v priade deleneho studia (kedy by ten bakalar na advokaciu a pod. stacil) studoval aj magistra. Tak nejak som to myslel.
A este jedna poznamka: uroven a pristup k diplomkam dost trpi tym, ze je to v drvivej vacsine prvy a jediny doma pripraveny "papier", ktory student za studium na fakulte predlozi k hodnoteniu. Zdenek a dalsi intenzivne pracuju na zlepseni, ale zatial je to takto...
K T. Blazkovi: no,zalezi na tematu. Nevylucuji, ze i za soucasneho systemu muzete napsat vysoce praktickou diplomku. Zalezi opravdu jen na volbe tematu.
Mimochodem, prof. Vojtech Cepl kdysi navrhoval, ze lepsi nez zbytecne diplomky by bylo donutit nektere studenty treba prelozit nejaky cizojazycny pravni text do cestiny.
Thank God for Kluwer!!! Pisem diplomku a nasla som tam genialne clanky! Jstor som "vyciciala" v zahranici, tak dufam, ze to niekto aj na nasej alma mater oceni. Inak k nepotrebnym a o nicom diplomkach na nasej skole. Je to bohuzial fakt, ale viete ako to vyzera, ked sa samostatne rozhodnete urobit nieco navyse? Ako na to reaguje prislusna katedra? Hadajte ako dlho mi trvalo presvedcit isteho profesora, aby mohla byt moja diplomka v anglictine? A hadajte, kolkokrat ma vyhodil z kancelarie, akoby som bola ten najvacsi kriminalnik? Tak dufam, ze to aj obhajim...
kluwera som osobne este nevyuzil, tak nejak som si uplne vystacil s Heinom (a JSTORom, kym este UK mala plny pristup, tak 2 roky spatky).
Inak k Heinu: snad to vsetci viete, ale tie clanky sa daju tahat aj cele, ne len po strankach (minule som to jednemu ucastnikovi tejto diskusie ukazoval :)
keby bola potrebna instruktaz, ozvite sa, poskytnem ;)
Na téma psaní diplomky pro "praktiky" a pro "teoretiky": myslím ,že ta otázka by se částečně vyřešila skutečným funkčním rozdělením právnického studia na bakalářské a magisterské (fukčním myslím, že se to jenom mechanicky po třech letech neusekne, ale že bakalář dá právníkovy pozitivistické základy a případný magistr trochu něco hlubšího, specializačního).
V takovém okamžiku nemá žádný smysl, aby bakaláři vůbec jakoukoliv diplomku psali, ale naopak aby v rámci státních závěrečných zkoušek podstupovali praktická cvičení z "pozitivních" předmětů (napište koncept žaloby, připravte koncept rozhodnutí apod.). Diplomová práce má smysl jenom pro některé magistry.
V současné podobě je psaní diplomové práce bohužel z valné části fraškou, které zbytečně zatěžuje obě strany.
Okomentovat