Stiftung
Warentest je jedna z najznámejších nemeckých spotrebiteľských organizácií.
Ako nadácia sa na štátnu zákazku zaoberá kontrolou a hodnotením
spotrebiteľských produktov a služieb.
V novembri
minulého roka ohodnotila Stiftung Warentest mliečno-orieškovú čokoládu Ritter
Sport najhoršou možnou známkou a svoje výsledky veľmi stručne zhrnula a zverejnila
aj v decembrovom vydaní časopisu „test“. Výrobcovia Ritter Sport okamžite podali
pred súdom žiadosť o predbežné opatrenie na zákaz šírenia tohto hodnotenia
a tvrdení s ním spojených. Minulý týždeň v pondelok dal súd
v Mníchove na prekvapenie mnohých Ritter Sport za pravdu a zakázal
Stiftung Warentest naďalej označovať čokoládu za nedostatočnú.
Prečo
také prekvapenie?
Stiftung
Warentest má ojedinelé postavenie. Nadácia zriadená štátom nepotrebuje nijakú
reklamu, nie je závislá na zákazníkoch ani vystavená žiadnej konkurencii či
tlaku. Neodmysliteľne patrí k nemeckému trhu a spotrebiteľom, ktorí
v ňu majú veľkú dôveru. Jej úlohou je testovať produkty na trhu
a hodnotiť ich. Jej hodnotenia často zabolia, najmä ak sú veľmi negatívne
a zasiahnu známych výrobcov, pretože sú spojené s väčšími či menšími
stratami na tržbách a dobrom mene. Čo tvrdí Stiftung Warentest, to je
takmer nedotknuteľné, a ako jediná možná kontrola správnosti jej tvrdení
prichádza do úvahy súd.
Ak
sa výrobca cíti ukrivdený, môže sa na súd obrátiť a žiadať o náhradu
škody. Do úvahy prichádza okrem iného nárok na odškodnenie pre ohrozenie resp.
poškodenie dobrého mena podľa § 824 BGB alebo pre poškodenie tzv. zvláštnych
práv podľa § 823 I BGB (mysliteľný by bol aj nárok na upustenie od
porušovania práva podľa §§ 824, príp. 823 v spojení s § 1004 analogicky BGB).
Spolkový
súdny dvor klasifikuje vyjadrenia nadácie ako názor o danom produkte. Ak by sa nejednalo
o názor, ale o fakt, ktorý by nebol pravdivý, Stiftung Warentest by
musela pravdepodobne zaplatiť odškodné v zmysle § 824 BGB. Tento sa však
vzťahuje len na šírenie klamlivých skutočností, a nezahŕňa názory šíriteľa.
Sloboda názoru je, na rozdiel od faktov a skutočností, chránená nemeckou
ústavou v článku 5 I. S týmto nárokom na odškodnenie teda výrobca
ďaleko nezájde. Ani odvolávanie sa na § 823 I BGB zrejme ďaleko nepovedie,
pretože by výrobca musel doložiť, aké jeho právo bolo poškodené. Nemecká
judikatúra a literatúra síce pozná právo na zriadenej a vykonávanej živnostenskej
činnosti, problém však je, že na jeho poškodenie je podľa mnohých názorov
potrebný nezákonný úmysel. Hľadanie nezákonného úmyslu poškodiť niekoho
živnostenskú činnosť nemá u nadácie nijaký význam, pretože ako bolo spomenuté,
jej postavenie trhu nevytvára na také niečo podnety. Žalovať Stiftung Warentest,
zdá sa, nemá veľký význam, čo dokladajú aj rozhodnutia súdov posledných 40
rokov, pri ktorých nadácia vychádza v drvivej väčšine prípadov
s čistým štítom.
V čom
je spor s Ritter Sport teda iný?
Hlavným
dôvodom sporu je aróma piperonal, o ktorej Stiftung Warentest tvrdí, že je
umelo pripravená. Z toho vyplýva, že tvrdenie na obale čokolády o tom, že
všetky použité arómy sú prírodné, nezodpovedá skutočnosti a zavádza spotrebiteľa.
Zavádzanie spotrebiteľa, a nie samotná otázka pôvodu arómy, už postačilo na to,
aby si Ritter Sport v decembri vyslúžila najhoršiu možnú známku.
Zaujímavé
je, že sa obe strany sporu sa pri svojich tvrdeniach opierajú o to isté
nariadenie (ES) č. 1334/2008 o arómach používaných v potravinách. Kým
Stiftung Warentest tvrdí, že piperonal je podľa tohto nariadenia umelo
pripravená chemická látka, Ritter Sport sa odvoláva na proces prípravy
piperonalu, ktorý v zmysle daného nariadenia kategorizuje piperonal ako
prírodnú arómu. Gólom vo vlastnej bránke je, že Stiftung Warentest- na rozdiel
od Ritter Sport- žiadne prírodovedecké dôkazy nemá, pretože prevedenie testov,
ktoré by pôvod piperonalu doložili, je podľa vlastných slov finančne náročné.
A tak sa nadácia rozhodla spoľahnúť len na svoj právny výklad európskeho
nariadenia.
Abstraktný
charakter noriem a komplexnosť nimi regulovaného obsahu často vedie
k rozporuplným či protichodným výkladom. Preto sa aj určitý právny výklad
zákona dá charakterizovať ako názor v zmysle článku 5 I nemeckej
ústavy. Aj postoj nemeckej judikatúry k tomu, že výsledky Stiftung
Warentest sú názory a nie skutočnosti (popis nejakého produktu ako
„chybný“ či „nedostatočný“ sa dá označiť ako relatívny názor či mienka
šíriteľa), nevedie k veľkým výhradám.
Vzniká
však otázka, či by pre Stiftung Warentest nemali platiť zvýšené nároky na
proces, ktorý ju ku konečnému názoru o nejakom produkte vedie. Nemala by
nadácia svoje názory o produkte podrobiť prírodovedeckým testom, kým ich
zverejní? Keď už svoju samotnú existenciu dokladuje tým, že chce spotrebiteľa
chrániť pred nepravdivými a zavádzajúcimi informáciami o produkte,
nemali by na ňu platiť tie isté vysoké nároky, aké ona kladie na producentov
a popisy na obale?
Ak
by sme argumentovali spolu s judikatúrou nemeckých súdov, odpoveď by bola
nie. Stačí si argumenty otočiť. Výrobcovia produktov sú konkurenciou tlačení k tomu,
aby už v reklamách sľubovali takmer nemožné, a neskôr sa o to
pokúšali aj pri samotných produktoch. Na dnešnom trhu vládne rozpor: spotrebiteľ
očakáva vysokokvalitné výrobky, ktoré ho oslovia nezameniteľnou intenzívnou
chuťou, trvanlivosťou a príjemným vzhľadom, zároveň by mali byť čisto na
prírodnej báze, bez použitia umelých prísad, aj čo i len v malom
množstve. Že sa prvé bez druhého často dosiahnuť nedá, vedia výrobcovia aj
spotrebiteľské nadácie. Kým sú však výrobcovia tí, ktorých produkty aj naozaj
konzumujeme, a preto na nich také vysoké nároky kladieme, u Stiftung
Warentest je to presne naopak: ona tieto produkty „len“ testuje a ak je
meritom ochrana a zdravie konzumenta, musia byť na ňu kladené nároky
podstatne nižšie, aby tak mohla znížiť hodnotenie produktu už aj pri náznaku,
že určitej norme nezodpovedá. Ak by sme na ňu kládli vyššie nároky, hrozilo by,
že by pravdepodobnosť ohrozenia alebo zavádzania spotrebiteľa pri nejakom
produkte museli hraničiť takmer s istotou na to, aby Stiftung Warentest
o tom mohla informovať.
Čo
však súd nadácii podľa môjho názoru správne vytkol je, že nedostatočne
doložila, aké pohnútky ju k výslednému hodnoteniu viedli. Ak si otvoríte spomínané
číslo časopisu „test“, nájdete tam len jeden krátky odsek o objavenom
piperonale v čokoláde, zavádzaní spotrebiteľa a nedostatočnej kvalite
výrobku. To, že piperonal nie je životu nebezpečná látka, že ho je
v čokoláde len stopové množstvo a v podstate nemusí byť ani
umelo pripravený (záleží na výklade normy), sa tam už nedočítate. Ostáva teda
otázka, či chýbajúce vysvetlenie nezmätie čitateľa-spotrebiteľa ešte viac.
Ako
teda riešiť problém tak, aby sa predišlo poškodeniu dobrej povesti podnikov,
ktoré vzniklo na základe jednej možnej interpretácie právnej normy? Pri
tisícoch hodnotení, ktoré Stiftung Warentest ročne prevedie, sa nedá očakávať, aby
každá prevedená kontrola bazírovala na finančne náročných prírodovedeckých
testoch. O to väčší dôraz by mal byť kladený na kvalitu a obsah samotných
hodnotení. Nadácia by mala sama mať záujem o to, aby spotrebiteľ poznal aj
dôvody a súvislosti, na základe ktorých k tomu- ktorému hodnoteniu dospela.
Preto ma rozhodnutie súdu vo veci predbežného opatrenia teší. S najväčšou
pravdepodobnosťou sa Stiftung Warentest voči tomuto rozhodnutiu bude brániť. Otázkou
zostáva, či sa súd bude držať svojej doterajšej judikatúry alebo definuje nové
rámcové podmienky, ktoré prispejú k vyššej transparentnosti pri testovaní
výrobkov a (tým) zvýšia kvalitu informácií, ktoré spotrebiteľ dostáva; a to
aj za cenu zmeny judikatúry.