Bathory, dárek pro Bédu a Evropská komise ...
Již v minulosti jsem psal, že šíře záběru evropského práva je někdy překvapivá, až kuriózní (viz můj post o euroovečce). Nyní vstoupil do kin film BATHORY a už mně ani nepřekvapilo, že i tady přišlo evropské právo ke slovu. Stejně tak jsem již jen s úsměvem přijal, že se Evropská komise dala na psaní pohádek ....
Nejprve k přispění Evropské komise k nejdražšímu "českému" filmu ... vím, že je to film koproduční ;o), ale takto jsem o tom filmu, myslím, slyšel hovořit zúčastněné, když byl rozhovor s režisérem a producentkou ve festivalových minutách. Tam zazněla mj. také úsměvná historka o tom, že nějaký studentský filmový kritik k tomu v Londýně Jakubiskovi při předpromítání řekl, že jako dobrý, ale přece jen je to fantasy (asi něco jako Pán prstenů ...) a po prosbě o dovysvětlení dodal, že přece každý ví, že krále měli jen v Anglii a ve Francii, a že tedy králové jinde (třeba v Uhrách) to jsou jen pohádky. To jsem se opravdu zasmál ...
No nic - k té Komisi, ale vlastně i k tomu, čí ten film je. Asi by rozhodně neměl být připraven o přívlastek slovenský, když na něj bylo ze slovenských veřejných prostředků přispěno, díky čemuž se právě ke slovu dostala Komise, která příslušnou dotaci, resp. dotace schvalovala a schválila jako veřejnou podporu slučitelnou se společným trhem. Příslušné rozhodnutí Komise (o druhé dotaci) lze nalézt ve slovenštině zde a v angličtině tady. Po právní stránce o žádný výkvět nejde - je to takové formulářové rozhodnutí v oblasti podpory pro audiovizuální díla, ale i tak člověka zahřeje, když se v rozhodnutí o povolení veřejné podpory dočte: "Alžbeta Báthoryová je zapísaná v Guinnessovej knihe rekordov ako najväčšia vrahyňa v histórii ľudstva. Film sa snaží vyvrátiť krvavú legendu o bohatej uhorskej šľachtičnej (jej hrad sa nachádzal na území dnešnej Slovenskej republiky) a ukázať, že grófku pripravili o jej majetok politické a mocenské intrigy v období renesancie." ... Ach ty intriky ...
No a když už Komise "přispívá" ke kultuře takto, proč rovnou nezačít psát pohádky, a to ve jménu ekologické osvěty? Takže přeji příjemné pročtení "Dárku pro Bédu" (či "Darčeka pre Lukáška" nebo "Present for Timmy") a jsem zvědav, co nám Komise připraví příště. Já bych třeba prosil nějakou pohádku o posuzování vertikálních dohod ;o)
Nejprve k přispění Evropské komise k nejdražšímu "českému" filmu ... vím, že je to film koproduční ;o), ale takto jsem o tom filmu, myslím, slyšel hovořit zúčastněné, když byl rozhovor s režisérem a producentkou ve festivalových minutách. Tam zazněla mj. také úsměvná historka o tom, že nějaký studentský filmový kritik k tomu v Londýně Jakubiskovi při předpromítání řekl, že jako dobrý, ale přece jen je to fantasy (asi něco jako Pán prstenů ...) a po prosbě o dovysvětlení dodal, že přece každý ví, že krále měli jen v Anglii a ve Francii, a že tedy králové jinde (třeba v Uhrách) to jsou jen pohádky. To jsem se opravdu zasmál ...
No nic - k té Komisi, ale vlastně i k tomu, čí ten film je. Asi by rozhodně neměl být připraven o přívlastek slovenský, když na něj bylo ze slovenských veřejných prostředků přispěno, díky čemuž se právě ke slovu dostala Komise, která příslušnou dotaci, resp. dotace schvalovala a schválila jako veřejnou podporu slučitelnou se společným trhem. Příslušné rozhodnutí Komise (o druhé dotaci) lze nalézt ve slovenštině zde a v angličtině tady. Po právní stránce o žádný výkvět nejde - je to takové formulářové rozhodnutí v oblasti podpory pro audiovizuální díla, ale i tak člověka zahřeje, když se v rozhodnutí o povolení veřejné podpory dočte: "Alžbeta Báthoryová je zapísaná v Guinnessovej knihe rekordov ako najväčšia vrahyňa v histórii ľudstva. Film sa snaží vyvrátiť krvavú legendu o bohatej uhorskej šľachtičnej (jej hrad sa nachádzal na území dnešnej Slovenskej republiky) a ukázať, že grófku pripravili o jej majetok politické a mocenské intrigy v období renesancie." ... Ach ty intriky ...
No a když už Komise "přispívá" ke kultuře takto, proč rovnou nezačít psát pohádky, a to ve jménu ekologické osvěty? Takže přeji příjemné pročtení "Dárku pro Bédu" (či "Darčeka pre Lukáška" nebo "Present for Timmy") a jsem zvědav, co nám Komise připraví příště. Já bych třeba prosil nějakou pohádku o posuzování vertikálních dohod ;o)
21 komentářů:
Tak Béďa je hustej, Arkadij Gajdar by zaplesal, kdyby věděl, jak jeho propagandistický odkaz stále žije.
Hnedle zas o něco radší platím daně na tyto užitečné projekty :-P
Z některých věcí se člověku chce zvracet (a když ví, že jsou placeny z jeho daní, je to ještě horší)...
:-!
Ten príbeh k životnému prostrediu je teda super :)
Len neviem, či dnes padne na úrodnú pôdu a či to tiež nie je už tak trochu fantasy... ale zas je to krásne detské a naivné.
Příběh, Dárek pro Bédu, je roztomilý.Opravdová příjemná pohádka na dobrou noc. Jako reálný obraz je to buhužel ale hudba daleké budoucnosti.
K Bathory. Je až těžko uvěřitelné, kam se mohou kutálet penízky z EU. Zdá se, jako bychom měli všechna kutlurní či sportovní centra a střediska v opravdu dobrém stavu, že kulturní obraz republiky vzkvétá a tak už se neví kam s penězi z Evropské unie... Je trochu smutné, že dochází k tak, pro mě, podivnému rozdělování peněz z různých fondů...Bohužel nejsem s to s tím pořádně něco udělat, nebo vymyslet opravdu funkční řešení... Otázkou zůstává, co bychom dělali my, kdybychom měli v rukou takové pravomoce, že bychom mohli přerozdělovat dotace...
Trochu ma prekvapuje vyhlasenie Jakubiska ci Horvathovej. Okrem ineho i preto, ze film BATHORY je originalne nahovoreny po anglicky. Skor tu ide asi o marketingovy tah...
Nepocul som, ze by nieco reziser alebo produkcna povedali pre nase slovenske media. Ak sa nemylim, skor sa ich retorika niesla v tom zmysle, ze je to koprodukcny film...
No, musím reagovat na toho Bédu.
Je poměrně rozčilující, že tu hlavní a zakladni funkci, kterou klasičtí liberálové byli ochotni přisoudit státu (= garance jasneho ravniho ramce pro "bezkonfliktní" styk mezi občany), stát vykonává velmi mizerně (a navíc stále hůře a hůře). V jakesi neprime umere k tomu se ovšem čím dál tím intenzivněji pouští do těchto a podobných "akcí", které zjevně přesahují meze legitimní sféry činnosti státu v očích i toho ke státu nejvíce velkorysého klasického liberála.
Za druhé, dokonce ani jako propaganda něco takového sotva může splnit svůj účel, protože strojenost a umělost toho příběhu z něj přímo čiší; parafrází klasika, "pohádky" tohoto druhu zaručeně vyvolají odpor zejména u dětí samotných. :o)
Musím rovněž reagovat na následující úryvek této "pohádky" (str. 5-6), který jaksi v kostce shrnuje "poselství" této "feel good" "zelené" filosofie(?):
______________
Lila vypadala nespokojeně. Z oči ji šlehaly blesky.
Toma to zarazilo. Podival se Lile do oči a v nich ke svemu udivu dokazal přečist, co si jeho mala
přitelkyně mysli ! Znělo to asi takto:
„Tome, chceš koupit hračku pro Bédu, ale na něco jsi zapomněl ! Co myslíš, je ten pejsek v té velké krabici šetrný k životnímu prostředí ? Neznečišťuje ho ?
Opravdu je to pro Bédu vhodný dárek ?“
Tom se zarazil. Nikdy ho nenapadlo, že by hračka mohla ohrožovat přirodu.
Lila nepřestavala blyskat očima:
„Tome, do toho pejska se určitě dávají baterie… Je to opravdu nutné?“
______________
1) Jakákoli lidská (ale i zvířecí) aktivita určitou mírou "poškozuje" (ve smyslu "mění") životní prostředí / přírodu. Je to tedy otázka MÍRY + posouzení alternativ a jejich výhod / nevýhod.
2) Co to proboha znamená "OPRAVDU NUTNÉ"? Opravdu nutné k ČEMU? Doslova vzato, "opravdu nutné" není asi tak 99,999999 % věcí, které dnešní člověk dělá, počínaje zejm. psaním a čtením knih, kinematografií a divadelním uměním. To vše je nepochybně z hlediska fyzického přežití lidského rodu "zbytečný luxus". Je kupř. "opravdu nutné", aby lidé vlastnili jízdní kolo (nestačí jim chůze?) Kočárek pro dítě (nestačí dítě nosit přivázané na břichu?)
Široce vzato je naopak X "opravdu" nutné, pokud výsledku Y nelze stejně či srovnatelné účinně dosáhnout bez použití X. Pak je ovšem baterie zřejmě v našem příkladu "opravdu nutná".
S výrokem "za jinak stejných okolností je třeba volit řešení k přírodě co nejšetrnější" bude souhlasit skoro každý. Zajímavé to začíná být až ve chvíli, kdy posuzujeme, jak velký musí být přínos, aby to vyvážilo nějakou ztrátu týkající se přírody. Materiály tohodle druhu ovšem chtějí udělat z dětí jednorozměrné imbecilní automaty. Rozšiřování podobných materiálů z veřejných zdrojů, tomu říkám "negativní politická externalita" par excellence!
Bathory:
Včera jsem ten film viděl ... No, co o něm říci. Asi toto: Jakubisko je zřejmě nenávratně za zenitem a skvělé filmy z 60 a 80. let už jsou bohužel hlubokou minulostí. Tenhle film sice není úplná tragédie (x Post coitum), ale je slabý, slabý, slabý -- zejm. příběhem, dějovou linií.
Když už Jakubisko usoudil, že krvavé historky ohledně Bathory jsou pomluvy, předpokládal jsem, že ji ve filmu pojme jako ženu, která po smrti svého manžela úspěšně převzala vládu a ukázala při tom nějaké mimořádné / pozoruhodné vůdčí a politické schopnosti. Nicméně to tedy Jakubisko rozhodně neučinil, neb ve filmu neni zaznamenam patrne vubec zadny jeji politicky pocin coby vladkyne. Jestli je jeho Bathory necim pozoruhodna, tak snad jedine koupelemi nahore bez, pohravanim si s bicikem, fackou, kterou ustedrila Rodenovi a samozrejme milostnou aferkou s malířem Caravaggiem (pevně věřím, že dotyčný aspon skutečně behem sveho zivota pobýval na uzemi Uher, tedy ze neni vymysl i toto - ovsem Wiki v tomto ohledu prilis nadeji neponechava, protoze se o Uhrach v souvislosti s nim nezminuje).
NJN, Kristove roky, Tisícročná včela či Vtáčkovia, siroty a blázni se holt hned tak opakovat nebudou. :-((
ad Matěj Šuster: Při čtení některých postů zde a komentářů mám pocit, že některé věci se na tomto blogu berou příliš vážně. Jednou z těchto věcí je dle mého názoru třeba právě obsah této "knihy" ve Vašem případě. Je třeba si uvědomit, že je určen dětem, které jistě nebudou analyzovat text řečí právní logiky a nevidí většinou drobné rozdíly ve slovosledu a významu slov. Ve chvíli, kdy je uvidí, již následně zase nebudou číst tuto knihu. Nechápu tedy vaše bouření nad obsahem knihy. Pokud by bylo třeba se nad něčím bouřit či protestovat, tak bych směřoval spíše k procesu tvorby, financování, prezentaci atd. Jazykově či velice podrobně teleologicky bych se odvážil kritizovat např. právní texty, tím momentálně nemyslím zákony, protože v tomto případě mám někdy také pocit, že je až příliš spoléháno na velice odbornou jazykovou a vůbec všeobecnou kreativitu zákonodárce a perfekci jeho děl.
Já bych se tedy prosím pěkně nad obsahem knihy též pohoršil. Nejde o to, že je pro děti, ale o to, že je blbá a propagandistická. Předně - propaguje ochranu přírody cestou technologického ústupu, pomocí "de-developmentu", kdy jako cestu k šetrnějšímu přístupu k životnímu prostřední vidí ústup k zastaralejším technologiím, tedy zpátky na stromy. To neni uvažování ekologické, ale ekologisticko-fundamentalistické. Propagace ekologického myšlení by možná byla, kdyby si vybrali pejska z recyklovaného plastu a baterky sli vyhodit do trideneho odpadu.
Nechutná propaganda je to proto, že zcela jednostranně haní technický pokrok jako neekologické zlo. Proč tam není par vět o tom, že matka toho trouby, co snědl monočlánek, nejspíš volala do nemocnice z mobilu jen díky pořádné LiPol baterce.
Ad. Bathory - souhlas s MŠ. Je to slabé. Dobrá je výprava a kamera, zbytek bída.
Ad Bathory:
Ovšem že jste to oba viděli, svědčí o tom, že ekonomický záměr autorů vyšel: přestože se o filmu říká, že je špatný, dobrovolně jste se podíleli na tvorbě jeho výnosů, čímž se opět potvrdilo, že there's no such thing as bad publicity.
Souvislost blogpostu i následné diskuse s právem mi ovšem jaksi uniká.
No, já jsem na ten film šel spíš z piety k Jakubiskovi, žádná velká očekávání jsem neměl.
Ad Tomáš Hülle:
Plně podepisuji to, co Vám odpověděl Dan Dvořáček.
Na druhou stranu, kdyby si člověk dal tu práci a seznámil se s propagandistickými materiály, které do škol zasílá naše vláda a ministerstva, určitě by narazil i na daleko větší "zvěrstva".
Napadá mě např. CD nazvané Bio Top, které pro žáky základních škol vydalo ministerstvo zemědělství s cílem poučit je o výhodách českých biopotravin. Najdeme tam údajně i píseň s tímto textem:
Co je český, to je hezký, to se dobře ví,
A co je český to je i dobrý, to snad každý potvrdí.
...Když se u regálu rozhodujem, co do koše dáme,
je to taky o tom, komu tím pomáháme.
Nejlepší je dát peníze do kasičky český,
ať si koupíš nějakou baštu, nebo třeba necky.
Ona snad vážně bude ta okurková sezóna, soudě dle tématu postu i dosavadního počtu komentářů.
Tak všem hezké prázdniny!
Co je český, to je hezký, to se dobře ví,
A co je český to je i dobrý, to snad každý potvrdí.
Když se u regálu rozhodujem, co do koše dáme,
je to taky o tom, komu tím omáháme.
Nejlepší je dát peníze do kasičky český,
ať si koupíš nějakou baštu, nebo třeba necky.
Ak taketo nieco financoval stat, nie je to v rozpore s europskym pravom?:) Buy Irish? :)
P.S. Nasiel som aj link na tu pesnicku, je uchvatna :)
Neviem či je tento link of- alebo on- topic, každopádne skalným fanúšikom odporúčam túto "ecb-cartoon". Spusíte klikacím odkazom napravo.
http://www.ecb.eu/ecb/educational/pricestab/html/index.en.html
Michal
"Dívka zkoušela natočit v kině film Bathory, diváci ji udali."
A jak už to tak bývá, život sám dodal tématu postu o stupeň pikantnější právní nádech.
Nádech se nekoná, jelikož jim stačila zdrhnout.
Nezbude než začít řešit tu Bédou pozřenou baterku ve světle zanedbání rodičovské zodpovědnosti a možných konsekvencí takového deliktu, např. zda by Béda neměl prostřednictvím kolisního opatrovníka podat na rodiče žalobu.
Dovolim si upriamit vasu ctenu pozornost aj na vyskytnuvsie sa tradicne gender stereotypy v ilustraciach k tomuto veldielu zabavno-poucnej literatury pre mladeho citatela (otecko piluje vlacik, kym mamicka obracia palacinky).
Vojna DG Environment s Agenturou pre gender mainstreaming (tzv. "Solange Leporelo Case"), to by este len bolo fantasy.
Ad Tomáš Pecina:
Máte pravdu. "Kráska v nesnázích" se operativně řídila zásadou "Vrchní, prchni!".
Dovolim si upriamit vasu ctenu pozornost aj na vyskytnuvsie sa tradicne gender stereotypy v ilustraciach k tomuto veldielu zabavno-poucnej literatury pre mladeho citatela (otecko piluje vlacik, kym mamicka obracia palacinky).
A čo by ste si teda predstavovali? Mama piluje vláčik, zatiaľ čo otecko obracia palačinky? Nezabúdajte, že sa tu ktosi pokúšal o umenie, hoci žánrovo (a štýlovo) nie práve najambicióznejšie.
ad Bathory: Asi jsem nekritický, ale mě se to líbilo (až na groteskní postavy mnichů, které mě sice iritovaly, ale které jsem si velkoryse odmyslel). Nerad bych se dotkl Matěje Šustera, ale předpokládat, že pokud je někdo ze sériového vraždění a obcování s ďáblem nařčen křivě, musí být automaticky velikým hrdinou a úžasným státníkem, mi připadá dost černobílé. Nehledě na to, že pokud by hraběnka Bathory byla obratnou státničkou, jen těžko by se nechala zatáhnout do takového, slušně řečeno, průseru.
ad Béda: To ještě nic není, v nejmenovaném týdeníku byl k přečtení krásný článek (tuším) o europrotikuřáckémbalíčkuproděti, nemluvě o euroosvětovémbalíčkuopohlavnícchorobách, který nám přinesla ukázat kamarádova přítelkyně.
Chápal bych to jako porodní bolesti budoucí evropy, ať již bude jakákoli. Řídit velký a pekelně různorodý celek, který je napůl jednotný a napůl není, a nota bene se napůl chce sjednotit a napůl nechce, lze bez nesmyslných byrokratických výstřelků snad jen ve světě Platonových idejí.
Štěpán Klein:
Připouštím, že jsem se možná nechal zmýlit Jakubiskovými slovy o tom, že Alžběta byla na svou dobu "nevšední a silná žena"; tak nějak automaticky jsem to spojoval s tím, že byla úspěšnou vládkyní, která narazila na závist a předsudky. Možná to ale Jakubisko myslel jinak.
Jinak samozřejmě není pravda, že automaticky předpokládám, že ten, kdo je křivě nařčen z obcování s ďáblem, velikým hrdinou a úžasným státníkem. Viz třeba Kladivo na čarodejnice.
Celou dobu mi v kině vrtalo hlavou, proč ten film vznikl: kvůli tak krkolomné obhajobě Erzsébet Báthoryové?
Napadlo mě, jestli snad autora nenadchla nějaká historická studie, ale ne -- dělal si "vlastní rešerše" a shledal, že "Alžběta Bathoryová je zkrátka virtuální osoba", která dává umělcům "možnost, aby s ní naložili podle své fantazie" (tím nemyslí Caravaggia, ale sebe, viz http://procne.ihned.cz/c4-10137520-25851740-007000_d-juraj-jakubisko-na-penize-nesmite-pomyslet-jinak-nenatocite-ani-zaber ).
Představuji si umělce na konci dráhy, který by si chtěl zkusit velkofilm, protože "naposledy tu točil Otakar Vávra Husitskou trilogii" a protože vidí, jak Poláci točí Sienkiewicze. S manželkou vymyslí příběh, který by šel zahraničním producentům prodat ve dvou větách: "Největší vražedkyně z Guinessovy knihy rekordů. Pravdivý příběh."
No, tak si splnil sen.
Vzhledem k tomu, jak probíhalo jednání s paní producentkou, aspoň podle popisu bývalého předsedy Státního fondu pro podporu kinematografie ( http://www.lidovky.cz/vary-bathory-0c1-/ln_noviny.asp?c=A080709_000049_ln_noviny_sko&klic=226391&mes=080709_0 ), některé scény se musely i Státnímu fondu líbit. Třeba vytržení jazyku paní producentky.
Hudebně vzdělaní kolegové v redakci oceňují "závěrečné zařazení katolického chorálu De profundis upraveného Bachem na jeden ze stěžejních protestantských hymnů" jako "vynikající hudební vtip". Zní to sice jako Cimrmanův chemický humor (H2SO5), ale to jen na ukázku různé čtení filmu.
Nicméně když už debata probíhá právě v tomto ctihodném klubu:
1) liší se nějak slovenské vnímání filmu? Je to první hrdé přihlášení k uherské minulosti v moderním slovenském filmu?
2) je právní konstrukce, kterou na ovládnutí hraběnčina majetku vymyslí ve filmu Thurzo, v souladu s dobovým uherským právem? (Poprvé v životě člověk potřebuje experta z katedry právních dějin, a zrovna žádný není na příjmu?)
Tomáš Němeček
Okomentovat