Listina základních práv
a svobod dává každému právo na život (čl. 6 LZPS ČR). Právo na život, ač je
sebezákladnější, je stále právem a není povinností. Je to nárok vůči státu,
který je povinen ho zaručit. Čím více je však člověk odkázán na pomoc druhých,
stává se, byť fakticky, z práva na život povinnost žít. Člověk nemusí být
objektivně sám schopen přestat si právo na život vůči státu nárokovat. Odhlédněme
teď od společensky zcela nekonformního jednání a zaměřme se na střet základního
práva na život se základním právem na zachování lidské důstojnosti (čl. 10 LZPS
ČR).
Dostanou-li se dvě
základní lidská práva do vzájemné kolize, určuje se vzhledem ke konkrétní
situaci priorita jednoho základního práva vůči druhému (Pl. ÚS 4/94). Eutanazie
je střetem práva na život na jedné straně s právem na zachování lidské
důstojnosti na straně druhé. Souboj důsledného lpění na životě proti soucitu. Ke
shodě při porovnávání ústavně chráněného základního práva na život s
ústavně chráněným právem na zachování lidské důstojnosti by však v jednom
konkrétním případě měly dojít všechny nejvyšší instituce ochraňující ústavy
moderních demokratických států. Za určité situace při aplikaci principu
proporcionality dostane přednost ústavně garantované právo na zachování lidské
důstojnosti před právem na život.
Na otázku přípustnosti
eutanazie se musíme dívat jako na společenskou volbu, před kterou by měl být
postaven každý stát garantující svým obyvatelům svobodu a lidskou důstojnost.
Společenská volba však musí být právně zakotvena, aby mohl institut legálně
fungovat. Nejpalčivější otázkou tedy není samotné rozhodnutí, zda stát upraví
otázku eutanazie, ale jakým způsobem a s jakými mechanismy ji zařadí do
právního řádu.
Samotný pojem eutanazie
je nejednotný. Rozlišujeme eutanazii aktivní a pasivní. Aktivní eutanazií
rozumíme usmrcení nevyléčitelně nemocného člověka na jeho vlastní žádost, kdy lékař
svým konáním osobu usmrtí (např. podáním chemické látky). Při pasivní eutanazii
se přeruší léčba udržující pacienta při životě.
České právo subsumuje aktivní
eutanazii pod skutkovou podstatu trestného činu vraždy s dolní hranicí trestní
sazby deseti let. To neodpovídá společenské nebezpečnosti takového jednání, obzvláště
po legalizaci pasivní eutanazie zákonodárcem (§ 36 zákona č. 372/2011 Sb.). Pasivní
eutanazie byla začleněna do právního řádu tzv. dříve vysloveným přáním, kdy pacient předem poskytuje souhlas či
nesouhlas s poskytnutím zdravotních služeb pro případ, že by byl v takovém
zdravotním stavu, kdy nebude schopen o své léčbě sám rozhodovat.
V jakém případě
ale bude většinou společnosti vnímáno udržování pacienta při životě proti jeho
vůli jako nelidské zacházení?
Zakotvení aktivní eutanazie
v právním řádu státu je balancováním na miskách vah. Je nezbytné je
správně vyvážit. Dobrá smrt je milosrdenstvím při nezvratném lidském osudu. Má
směřovat k ukončení života, který je objektivně znehodnocen těžkou nemocí
a chýlí se ke svému konci. Má být důstojnou volbou trpícího člověka. Není
obchodem se smrtí, ale odchodem s úctou.
Je třeba ji právně
povolit pouze pro pacienty s beznadějným zdravotním stavem
v terminálním stádiu života, tj. v době, kdy selhávají funkce životně
důležitých orgánů, a pacient je vystaven nepřiměřené bolesti. Nezvratný
zdravotní stav pacienta musí být zřejmý z jeho zdravotní dokumentace. Měl by
být kromě ošetřujícího lékaře potvrzen lékařskou zprávou dalšího nezávislého
lékaře a pacient s ní musí být obeznámen. Listina základních práv a svobod
zakazuje v článku 7 kruté, nelidské zacházení a tresty. Není snad
nelidským zacházením udržování pacienta při životě v bolestech proti jeho vůli?
Na jedné straně stojí
právo na pomoc k důstojné smrti, kterému na druhé straně musí odpovídat
povinnost pomoc k důstojné smrti uskutečnit.
Nejproblematičtější
částí úpravy je samotný institut, prostřednictvím něhož bude možné uplatnit
právo na pomoc k důstojné smrti. Zde je prostor pro vypořádání se
s hlasy brojícími proti aktivní eutanazii, které se nejvíce obávají jejího
zneužití.
Je nutné, aby právo na
pomoc k důstojné smrti bylo uplatňováno skrze žádost, která bude právním jednáním. Musí tedy splňovat elementární náležitosti právního jednání, tedy
náležitost osoby, vůle, projevu a samozřejmě předmětu, tj. dovolenost a možnost
takového ukončení života.
Pacient, který žádost
činí, je zletilý, svéprávný a nejedná v duševní
poruše. Je-li jeho svéprávnost omezena a jedná-li za
něj opatrovník, neměla by mu být dána možnost žádat o eutanazii.
V takovém případě se nejedná o diskriminaci, ale o ochranu. Pacient musí
sám projevit svou svobodnou vůli, nesmí být k ničemu nucen, nesmí činit
žádost pod nátlakem a vůle musí být prosta omylu. V žádosti musí být uvedeno,
že ho ošetřující lékař seznámil se svým nezvratným zdravotním stavem, který
není možné zlepšit. Žádost bude muset pacient písemně vyhotovit a vlastnoručně podepsat
a tento podpis bude muset být úředně ověřen.
Není-li pacient schopen
číst či psát, je třeba dát mu možnost projevit žádost před svědky, kdy za
přítomnosti notáře bude sepsán notářský zápis o žádosti na pomoc k důstojné
smrti. Pacientovi bude projev přečten a potvrdí pravost prohlášení.
Nezbytnou součástí
žádosti bude vyšetření psychiatrem, který sepíše čestné prohlášení, o tom, že pacient
je duševně zdravý, a že si je vědom jednání, které činí a s jakými důsledky je
spojeno. Bez čestného prohlášení psychiatra nebude možné k eutanazii přistoupit.
Pacient musí mít možnost vzít žádost kdykoliv zpět.
Jen výše uvedené mechanismy
mohou zajistit, aby aktivní eutanazie byla institutem důstojnosti a aby byla
žadateli dána možnost se svého práva domoci.
Dá se tedy konstatovat,
že legalizací aktivní eutanazie se z lékaře stane právem posvěcený vrah?
Složením Hippokratovy
přísahy se lékař zavazuje ke konání lékařských zákroků ve prospěch pacienta. Přísahá,
že nikomu nepodá smrtící prostředek, a že jednání vedoucí k ukončení života
nebude nápomocen. Je tedy legalizace aktivní eutanazie v rozporu se starobylou
Hippokratovou přísahou?
Neexistuje-li však
žádná možnost, jak zlepšit pacientův zdravotní stav, pacient trpí a přeje si
milosrdenství v podobě smrti, která ho zbaví bolesti, co je potom zákrokem
ve prospěch pacienta? Je jím udržování pacienta při životě pod sedativy, které jen
těžko utiší všechnu bolest? Nebo jsme ochotni připustit, že je v jeho
zájmu neprodlužovat mu jeho život, za předpokladu, že si to on sám tak přeje?
Pomocí k důstojné
smrti se lékař nezpronevěřuje konání ve prospěch pacienta. Nestává se vrahem.
Je vykonavatelem vůle pacienta. Vůle, která skrývá fyzickou i psychickou
bolest, kterou není pacient již schopen snášet, a vkládá své naděje do
uskutečnění tak základního práva, jakým je právo na zachování jeho lidské
důstojnosti i v okamžiku konce svého života.
Zakotvení aktivní
eutanazie v právním řádu České republiky vyvolá zcela jistě příliv kritiky
laické i odborné veřejnosti, která vyústí v napadení úpravy u Ústavního soudu.
Tomu poté nezbude, než přistoupit
k testu proporcionality vzájemným poměřováním dvou základních práv, které
se ocitly v kolizi – práva na život a práva na zachování lidské
důstojnosti.
Sám test
proporcionality je složen ze tří hledisek. Prvním je vhodnost, tedy zda institut
aktivní eutanazie objektivně umožňuje dosažení důstojné smrti – práva na
zachování lidské důstojnosti. Druhým kriteriem je potřebnost, tj. zodpovězení
otázky, zda neexistuje jiný prostředek, který by umožňoval dosažení důstojné
smrti. Posledním kritériem je porovnání základních práv, která jsou
v kolizi. Újma na omezovaném základním právu na život nesmí být
nepřiměřená ve vztahu k zachování práva na lidskou důstojnost.
Zakotvení aktivní
eutanazie v právním řádu České republiky a potvrzení její ústavnosti Ústavním
soudem, by především bylo zadostiučiněním pro všechny, kteří jsou vězněm svého
nezvratného zdravotního stavu a touží po posledním svobodném rozhodnutí.
Nebuďme předpojatí. Nehledejme na diskutabilním institutu jen to špatné. Dejme
lidem svobodu rozhodování a právo na důstojnou smrt a nebojme se o ní mluvit.