V diskuzi pod svým minulým postem
jsem nakousl téma dopadů a přínosů investiční arbitráže, jakožto mechanismu
řešení sporů mezi zahraničním investorem a státem hostícím investici. Odpověď
na tuhle otázku je naprosto klíčová pro další směřování mezinárodněprávního
režimu ochrany investic. Jako příklad uveďme současnou debatu o včlenění
mechanismu investor-state arbitration do Transatlantic Trade and Investment
Partnership (TTIP), kde se tradiční teoretická ospravedlnění tohoto modelu
řešení sporů dostávají do částečného sporu s realitou.
Jedním z těchto tradičních argumentů
pro investiční arbitráž je, že zahraničním investorům je třeba umožnit
neutrální fórum pro řešení sporů se státem, jelikož soudy v hostujícím
státě nemusí poskytnout spravedlivou právní ochranu, a stát je tak trochu iudex in causa sua. No, o jakých soudech
zde v kontextu TTIP mluvíme? O soudech USA a soudech států EU, jejichž
soustava je navíc „vyztužena“ Štrasburským soudem a soudem v Lucemburku?
Pokud ne zde, tak kde jinde na světě se vůbec může dostat zahraničním
investorům spravedlnosti (omlouvám se za rétorický paternalismus)? Skutečně je
jedinou možností investiční arbitráž?
I za tohoto předpokladu je třeba se ptát,
proč taková ochrana je poskytnuta pouze cizincům. Z menu tradičních
argumentů se nabízí ten, že investiční arbitráž společně s hmotněprávními
standardy ochrany investic vede ke zvýšené atraktivitě státu pro zahraniční
investice. A ekonomických argumentů, že zahraniční investice zvyšují všeobecné
bohatství a blaho, najdeme přehršle. Navíc privilegování zahraničních investorů
mobilizuje domácí aktéry k reformování institucionálního prostředí
s cílem omezit pozitivní diskriminaci zahraničních investorů.
A kdyby toho nebylo dost, investiční
arbitráž má pozitivní externality na institucionální prostředí hostujícího
států. Spill-over efekty pocítíme ve vyšším dodržování vlády práva, lepším
vládnutí, a obecně v kvalitnějším a transparentnějším výkonu státní moci. V
investiční arbitráži totiž domácí instituce získávají pobídku ke zkvalitňování
jejich činnosti. Soudy se budou díky kompetitivnímu vztahu vůči mezinárodní
arbitráži snažit být rychlejší, nezávislejší a vůbec budou poskytovat lepší
ochranu práva. Ostatní instituce, především exekutiva, se díky zkušenosti
investiční arbitráže „naučí“ identifikovat potenciální jednání v rozporu
s mezinárodněprávními standardy dobrého vládnutí a výsledkem bude opět
lepší státní správa.
Toto jsou ovšem teoretické či principiální
odpovědi na otázku položenou v názvu tohoto postu, představeny lehce
sarkastickým tónem. Argumenty samozřejmě zaznívají i na druhé straně barikády.
Jen pro ilustraci uvedu některé z nich. Investiční arbitráž nemůže
poskytnout zcela spravedlivé řešení sporů, jelikož je to vždy investor, kdo
zahajuje spor a proto má tento mechanismus (konkrétně rozhodci) tendenci
k privilegování zájmů investora, jelikož bez investorů zahajující arbitráž
nebudou mít rozhodci co rozhodovat. Dále dát vlivným zahraničním aktérům možnost
„vystoupit“ z institucionálního zázemí hostujícího státu nemůže mít
pozitivní spill-over efekt na dobré vládnutí, jelikož se těmto aktérům naopak
odebírá pobídka k tomu, aby sami usilovali o zlepšování prostředí, ve
kterém investují, a takové investice tedy nebudou ani mít pozitivní dopady.
V neposlední řadě je třeba zmínit nejčastější argument odpůrců investiční
arbitráže, tedy že možnost napadnout před mezinárodním tribunálem regulaci
směřující k prosazování veřejného zájmu (např. regulace za účelem ochrany životního
prostředí, veřejného zdraví, lidských práv apod.) podemílá demokracii a zužuje
právo státu regulovat.
Ať již se stavíme v této debatě na tu
či onu stranu, je třeba zdůraznit, že většina z výše uvedených tvrzení je
založena na existenci určité faktické situace. Jinými slovy tyto argumenty je
povětšinou možno empiricky potvrdit či vyvrátit. Rozhodně však ne všechny.
Např. argument založený na demokratické či jiné legitimitě státní regulace již
není čistě empirický. Zde je třeba vážit, zda-li má mezinárodní právo umožnit
větší či menší míru „samosprávy“ v otázkách spadajících tradičně do domaine reservé. Pokud dáváme přednost
ochraně majetkových práv (což je koneckonců páteř mezinárodního investičního
režimu) před jinými veřejnými zájmy, je to otázka perspektivy a hodnot, které
jsou vtěleny do právních norem nebo které v právních normách chceme vidět.
Pokud je skutečně státní pravomoc regulovat ve veřejném zájmu omezena režimem
mezinárodněprávní ochrany investic více než ve funkcionálně obdobných
mezinárodněprávních režimech, je třeba se také ptát, proč je právo regulovat
hodno ochrany. Na tuto poslední otázku můžeme odpovědět jak empiricky tak
hodnotově.
Avšak na co chci tímto postem poukázat, je
to, že mnoho argumentů vznesených pro i proti investiční arbitráži je třeba
empiricky prokázat. Předně, režim mezinárodněprávní ochrany investic není
určitou variantou režimu ochrany lidských práv. Lidská práva se považují za
hodna univerzální ochrany z morálních a hodnotových důvodů. Investiční
režim je založen na jednoduché instrumentální, a pro mezinárodní právo typicky
reciproční, myšlence:
„Ty
poskytneš ochranu mým investorům a za tento slib můžeš očekávat větší množství investic
z mojí země; samozřejmě poskytnutí této ochrany tě bude něco stát –
nebudeš moci dělat vše, co jsi do této doby mohl; navíc je možné, že díky
investicím a zavázání se k určitým standardům jednání budeš čerpat i
sekundární benefit, třeba v podobě zkvalitnění tvých institucí.“
Samozřejmě, toto je poněkud zjednodušená
verze, nicméně základní ratio režimu obsahuje.
A právě toto základní ratio je třeba podrobit
empirickému výzkumu. Empirické práce na toto téma existují, ale jejich závěry
nejsou zrovna přesvědčivé. Nebude překvapením, že většina studií hledá odpověď
na otázku, zda-li BITs mají pozitivní vliv na příliv zahraničních investic.
Nikoho nejspíš tedy nepřekvapí ani to, že naprostá většina těchto studií užívá
kvantitativních metod ekonometrie a statistiky. Zatímco některé studie
potvrzují pozitivní efekt (Neumayer, Spess, ‘Do Bilateral Investment
Treaties Increase Foreign Direct Investment to Developing Countries?’, (2005)
33(10) World Development 1567; Salacuse,
Sullivan, ‘Do IITs Really Work?: Evaluation of Bilateral Investment Treaties
and Their Grand Bargain’ in Sauvant, Sachs (eds), The Effect of Treaties on Foreign Direct Investment: Bilateral
Investment Treaties, Double Taxation Treaties, and Investment Flows (Oxford
University Press, 2009) 109; Kerner,
‘Why Should I Believe You? The Costs and Consequences of Bilateral Investment
Treaties’, 53 International Studies Quarterly (2009) 73; Sasse,
An Economic Analysis of Bilateral
Investment Treaties (Gabler, 2011); etc), jiné shledávají pouze marginální či dokonce žádný efekt (Hallward-Driemaier,
‘Do Bilateral Investment Treaties Attract FDI? Only a bit…And They Could Bite’,
(2003) World Bank Policy Research Working Paper No. 3121; Yackee, ‘Bilateral Investment Treaties,
Credible Commitment, and the Rule of (International) Law: Do IITs Promote
Foreign Direct Investment?’, (2008) 42 Law & Society Review 805; UNCTAD, Bilateral Investment
Treaties in the Mid-1990s, chapter IV (1998); etc). Jiní autoři zpochybňují, že je možné nalézt uspokojivé důkazy pro
kauzální tvrzení a kritizují závěry výše zmíněných akademiků (Gallagher,
Shrestha, ‘Investment Treaty Arbitration and Developing Countries: A
Re-Appraisal’, (2011) Global Development and Environment Institute Working
Paper No. 11-01, Tufts University; Yackee, ‘Do IITs Really Work?:
Revisiting the Empirical Link between Investment Treaties and Foreign Direct
Investment’ in Sauvant, Sachs (eds), The
Effect of Treaties on Foreign Direct Investment: Bilateral Investment Treaties,
Double Taxation Treaties, and Investment Flows (Oxford University Press,
2009) 379; Aisbett,
‘Bilateral Investment Treaties and Foreign Direct Investment: Correlation
versus Causation’ in ibid). Rozdílné
závěry je samozřejmě možné přičíst odlišným metodologickým přístupům zvolených
tou kterou studií. Avšak člověk by očekával, že tak rozsáhlý a efektivní
mezinárodněprávní režim, jakým je mezinárodní investiční právo, bude stát na
stabilnějších základech (nechme nyní stranou do jaké míry jsou stabilní a
vlivné ty zájmové skupiny, které jsou zainteresovány v mezinárodním
investičním právo, tedy MNEs, lobbisti, rozhodci a big law).
Podobně se to má s empirickým
výzkumem toho, co nazývám „sekundárními důvody“ pro investiční arbitráž. Tím
mám na mysli výzkum dopadů investičního režimu na vládu práva, domácí instituce
a dobré vládnutí. Výzkum těchto otázek opět sahá po metodách law &
economics, a výsledky nejsou nijak robustní. Tyto studie nalézají statistickým
srovnáním indexů dobrého vládnutí (World Governance Index Světové banky)
marginálně negativní dopady.
Proto v poslední době přibývá hlasů
po doplnění výše uvedených studií jiným sociálně-vědními přístupy, konkrétně
kvalitativními metodami sociologie a antropologie, a to především pro zkoumání
sekundárních důvodů pro investiční arbitráž. (Existují i kvalitativní studie
zkoumající odpověď na otázku do jaké míry figuruje informace o existenci BIT
v investičním rozhodování). Výhodou těchto přístupů je snaha
kontextualizovat a individualizovat data týkající se BIT a jejich dopadů. Tyto
přístupy se soustředí na konkrétní aktéry ve sféře mezinárodní ochrany
investic, zkoumají jejich postoje, jednání a percepce. Především pokud jde o
posuzování dopadů BITs na státní instituce můžou kvalitativní studie posloužit
více než jako pouhé komplementy kvantitivních studií založených na
L&E. Tyto přístupy si samozřejmě
kladou odlišné výzkumné otázky než kvantitativní metody. To však ale neznamená,
že tyto závěry jsou méně významné (jen připomeňme dnes již klasiku od Dezelay a
Gartha, Dealing in Virtue).
Na Graduate Institutu jsme nedávno rozjeli
projekt, který si přesně takové cíle klade (pokud jste
dočetli až sem, zjistíte, že tento post je vlastně dobře maskovaná
sebe-propaganda). Pomocí kvalitativních metod se snažíme zjistit a zhodnotit,
jakým způsobem (jestli vůbec) informace o uzavřených BITs a zkušenosti s investiční
arbitráží ovlivňují rozhodování domácích politických a administrativních aktérů,
tedy státních úředníků a politiků. Zároveň chceme zjistit jakým způsobem tyto
informace jsou filtrovány přes média a občanskou společnost, jelikož naší
hypotézou je, že informace o BIT a samotná investiční arbitráž neexistuje ve
vakuu, ale najde si cestu do médií, na která političtí aktéři a veřejná správa
reaguje. Tento projekt bude mít i
komparativní element, jelikož tento výzkum budeme provádět ve čtyřech různých
zemích. Dobrou zprávou je, že ČR se v této čtveřici objevuje, a to po boku Argentiny,
Mexika a Indie. A pokud jsem již u té sebe-propagace, nemohu opomenout, že
s námi v rámci „českého týmu“ úzce spolupracuje brněnské Centrum pro
lidská práva a demokratizaci.
Myslím, že každý, kdo se s investiční
arbitráži setkal, ať již prakticky nebo akademicky, si o tomto zvláštním
hybridním odvětví udělal nějaký obrázek. Proto se velmi těším na jakékoliv
komentáře a reakce k této tématice.