Zuzana Vikarská: Mik, Miku, Mikuláš, rasistický otrokář (?)
Aká bola tento rok vaša nádielka – sladkosti a mandarinky či zemiaky a uhlie? Mikulášska tradícia je nám všetkým dobre známa, ale zatiaľ čo v našich zemepisných šírkach chodia po boku Mikuláša anjel a čert, v Belgicku a Holandsku Sinterklaasovi pomáha Zwarte Piet – postavička s čiernou pleťou, výrazne červenými perami a kučeravými čiernymi vlasmi, ozdobená výraznými zlatými šperkmi. Čierny Peter: deti ho milujú, aktivisti za ľudské práva nenávidia. A čo na to ESĽP?
Cesta za historickými koreňmi Mikulášových pomocníkov odhalí očakávané: že postava Čierneho Petra pochádza z doby koloniálnych mocností a masívneho obchodu s africkými otrokmi. Alternatívne vysvetlenie, že čiernosť Čierneho Petra je spôsobená pádom cez komín, je síce dobrý pokus (zjavne inšpirovaný distribučnými metódami amerického Santa Clausa), ale na prelomenie historického kontextu to nestačí. Na druhú stranu je však ťažké uveriť, že by v dnešnej európskej spoločnosti mali čierni pomocníci symbolizovať myšlienku, že bohatým bielym majú slúžiť chudobní čierni...
I takýto názor však má svojich zástancov. Pred dvoma rokmi sa v holandskom Dordrechte pár aktivistov oblieklo do tričiek s nápisom Zwarte Piet is Racisme (Čierny Peter je rasizmus) a celá akcia skončila ich zatknutím. Podľa aktivistov šlo o potlačenie slobody prejavu, podľa polície o primeraný zásah v situácii neuposlúchnutia policajných príkazov. Každopádne, kauza už získala pozornosť OSN a zrejme už leží na stole holandskému ombudsmanovi i Európskemu súdu pre ľudské práva. Čo myslíte, aká reakcia sa dá čakať zo strany human rights watchdogs? Využije Štrasburg príležitosť a vyjadrí sa i k čierno-bielej dimenzii prípadu? Budú musieť Holanďania upraviť svoju mikulášsku tradíciu, tak ako museli Belgičania cenzurovať Tintin au Congo?
I takýto názor však má svojich zástancov. Pred dvoma rokmi sa v holandskom Dordrechte pár aktivistov oblieklo do tričiek s nápisom Zwarte Piet is Racisme (Čierny Peter je rasizmus) a celá akcia skončila ich zatknutím. Podľa aktivistov šlo o potlačenie slobody prejavu, podľa polície o primeraný zásah v situácii neuposlúchnutia policajných príkazov. Každopádne, kauza už získala pozornosť OSN a zrejme už leží na stole holandskému ombudsmanovi i Európskemu súdu pre ľudské práva. Čo myslíte, aká reakcia sa dá čakať zo strany human rights watchdogs? Využije Štrasburg príležitosť a vyjadrí sa i k čierno-bielej dimenzii prípadu? Budú musieť Holanďania upraviť svoju mikulášsku tradíciu, tak ako museli Belgičania cenzurovať Tintin au Congo?
Osobne si nemyslím, že potrebujeme vymazať a vytesniť historickú skúsenosť, aby sme samých seba presvedčili o medziľudskej úcte. Ako dnes už načrtol vo svojom príspevku Michal Hájek, „jedním ze znaků vyspělosti a sebevědomí každé minority je i to, jakým způsobem jsou její příslušníci schopni nebrat se příliš vážně.“ Náročný hodnotový problém sa samozrejme objavuje v momente, keď Čierny Peter uráža len menšinu menšiny. Inými slovami, koľko dotknutých osôb je potrebných k tomu, aby niekto zhora zasiahol a ochránil ich dôstojnosť?
Na záver pridávam odkaz na nedávnu reportáž Deutsche Welle, v ktorej holandský televízny reportér Erik van Muiswinkel trefne poznamenal: "There is racism in Holland no doubt - in any country. And if you somehow connect that to Zwarte Piet, well, it's an easy connection. But I don't have the feeling at all that getting rid of him would in any way solve any of our racist issues."
3 komentáře:
K tomu, jestli by se měl Zwarte Piet zakázat, toho moc říct neumím. Ale můžu se podělit s postřehem, že tohle téma je v Nizozemsku dost žhavě debatované. Veliká většina společnosti si přitom přeje zachování stávající tradice.
Vyplatí se taky vědět, že Sinterklaas je pro Nizozemce (nevím, jak je to v Belgii) mnohem důležitější svátek, než je Mikuláš pro Čechy. Zdá se, že pro většinu Nizozemců hraje dokonce důležitější roli než Vánoce. Kupříkladu jeho příjezd lodí ze Španělska do Amsterdamu druhou listopadovou sobotu (sic!) má v televizi obrovskou sledovanost.
Mimochodem, proč jsou naši čerti ve tváři černí?
To je poměrně komplikovaná otázka. U řady kulturních tradic lze vysledovat kořeny v diskriminujících, neetických, či dokonce z dnešního pohledu nechutných konceptech. Jejich současný kulturní kontext však bývá zcela změněn a spojitost s původem tradice není obvykle vůbec vnímána. Příkladem z našich končin může být tradice pálení čarodějnic. Poukazování na to, že nějaká tradice je neetická či rasistická tak může působit spíše kontraproduktivně - vytvářet problém, spíše než upozorňovat na problém existující. V tomto kontextu bych chápal i Zwarte Piet. Bílý Mikuláš má černého pomocníka. Co na tom? Je přece úplně normální, že běloši pracují spolu s černochy a třeba se spolu i přátelí. Dříve možná spolupráce černocha a bělocha implikovala vztah otrok-pán. Dnes tomu tak není, implikuje spíše vztah mezi kolegy. Démony minulosti bych nechal spát.
Já hlavně mám zkušenosti se Zuzanou Vikarskou jako velmi nepříjemnou a arogantní osobou, která zasahuje do osobních práv jiných lidí. Opravdu se mi s ní nejednalo dobře. Je velmi nepříjemná a manipulativní
Okomentovat