Zkrácené, přípravné, zajímavé
Aktuálně pracuji na výzkumném projektu zkoumajícím
dopady zavedení zkráceného přípravného řízení na kriminalitu. Zkrácené
přípravné řízení od roku 2002 významně inovovalo trestní proces. Umožnilo obžalovat
a odsoudit pachatele méně závažných trestných činů podstatně rychleji, s menším
papírováním, při jednodušším líčení před soudem a jednodušším dokazování. Jsou
v zásadě dva důvody, proč mohlo přispět ke snížení kriminality: Tím, že zkrátilo proceduru,
de facto zvýšilo tresty, jak je vnímá pachatel v okamžiku páchání trestného
činu. Zločinci diskontují budoucnost obzvláště silně, takže trest uvalený se
zpožděním několika měsíců není vnímán příliš intenzivně. Zkrácení procedury má
žádoucí efekt, že stejný trest má potenciálně silnější represivní účinek.[1] Dále
ušetřilo čas policistů, státních zástupců a soudců, čímž dalo prostor k odsouzení
většího procenta pachatelů. Takže mohlo mít i zcela tradiční represivní efekt,
kdy zločinci jsou vystaveni vyšší pravděpodobnosti odsouzení a více jich končí
za mřížemi, kde nemohou páchat další zločinnost (tedy aspoň vně věznic). Na
odpověď, zda ovlivnilo kriminalitu, si bohužel budeme muset ještě nějaký čas
počkat, ale zajímavá čísla o zkráceném řízení samotném už lezou ven.
Pro připomenutí, zkrácené
přípravné řízení bylo zavedeno novelou trestního řádu z roku 2001.[2] Dle tehdy
schváleného znění se koná o trestných činech, pokud
-
spadají v první
instanci do jurisdikce okresního soudu
-
horní hranice
trestu odnětí svobody nepřevyšuje tři léta
-
podezřelý byl
přistižen při činu nebo bezprostředně poté, nebo
-
podezřelý byl
identifikován později, ale jsou důvody pro zahájení trestního stíhání a lze
očekávat, že bude možné jej do dvou týdnů od podání trestního oznámení postavit
před soud[3]
Zkrácené řízení zřejmě
dostálo hlavnímu zamýšlenému účelu, tj. podstatně zkrátilo délku trestního
procesu. Graf 1 ukazuje rozdělení doby od zahájení trestního stíhání
(eventuelně sdělení podezření) do konečného rozhodnutí státního zástupce
(kterým může být podání obžaloby (eventuelně návrhu na potrestání) nebo jiné
rozhodnutí). Zahrnuje všechny případy, ať již prošly zkráceným nebo „klasickým“
řízením. Do roku 2001 přes 40% případů trvalo 2 až 6 měsíců, zatímco případy s trváním
do dvou týdnů byly naprosto výjimečné. V roce 2002 skokově narostl podíl
případů vyřízených během 1 či 2 týdnů, a během dalších let dále mírně rostl na
celkem 27%. Nárůst nejkratších případů nebyl na úkor těch o něco delších (podíl
případů od 2 týdnů do měsíce též vzrostl), ale těch vyloženě dlouhých (od 2 do
6 měsíců), jejich podíl klesl nejvýrazněji.
Využití zkráceného řízení
se výrazně liší mezi trestnými činy. Logicky je to dáno hlavně podílem jednoduchých
případů, kdy se rychle podaří identifikovat pachatele (což je např. u prostých krádeží
častější než u vloupání). Graf 2 ukazuje podíl pachatelů stíhaných skrze
zkrácené řízení na celkovém počtu stíhaných pachatelů podle různých druhů
kriminality. Obrázku vévodí trestný čin maření výkonu úředního rozhodnutí, kde
se zkrácené řízení využívá na plné tři čtvrtiny případů. Relativně hodně (v
řádu 20-35 procent) se též využívá u nebezpečného napadení, krádeží,
výtržnictví, a neoprávněného držení platební karty.[4] Podíl
případů vedených ve zkráceném řízení narůstal v čase, což se dá vcelku
pochopit.
Dikce zákona nasvědčuje
tomu, že pokud případ splňuje potřebná kritéria, má být veden ve zkráceném
řízení, a nedává orgánům činným v trestním řízení diskreci. Praxe k tomu
má daleko. Ve využití zkráceného řízení jsou překvapivě obrovské rozdíly mezi okresy.
Tabulka 1 ukazuje variabilitu mezi okresy v podílu případů ve zkráceném
řízení v letech 2002 a 2008. Při svém zavedení v roce 2002 se zkrácené
řízení využívalo v průměru u 55% „mařenek“, přičemž 5 procent nejagilnějších
okresů jej využily v plných 77% a naopak 5% nejpasivnějších okresů v 27%.
Obdobně např. u nebezpečného vyhrožování – nejagilnější okresy využily zkrácené
řízení v 57% případů, ty nejpasivnější dokonce vůbec. Pohledem o několik
roků dál vidíme, že tyto rozdíly se spíše prohloubily – míra využití zkráceného
řízení u těch nejagilnějších okresů vzrostla (u většiny činů), u těch
nejpasivnějších se v podstatě nezměnila. Stále zůstávají okresy, kde se
zkrácené řízení u některých činů využívá minimálně nebo dokonce vůbec.
Share of fast-track procedures in 2002 (%) | ||||
crime category | mean | s.d. | 5th percentile | 95th percentile |
Aggrev assault | 20 | 17 | 0 | 57 |
Other violent | 16 | 11 | 3 | 39 |
Theft | 21 | 9 | 6 | 39 |
Vandalism and public disorder | 19 | 14 | 0 | 43 |
Obstruction to law enforcement | 55 | 16 | 27 | 77 |
Embezzlement | 5 | 6 | 0 | 13 |
Fraud | 4 | 8 | 0 | 24 |
Banking card misuse | 17 | 21 | 0 | 60 |
Credit and insurance fraud | 5 | 13 | 0 | 30 |
Other economic crime | 7 | 6 | 0 | 21 |
Share of fast-track procedures in 2008 (%) | ||||
crime category | mean | s.d. | 5th percentile | 95th percentile |
Aggrev assault | 33 | 24 | 0 | 71 |
Other violent | 21 | 12 | 5 | 44 |
Theft | 34 | 11 | 15 | 52 |
Vandalism and public disorder | 30 | 18 | 6 | 60 |
Obstruction to law enforcement | 54 | 26 | 8 | 93 |
Embezzlement | 9 | 9 | 0 | 25 |
Fraud | 1 | 3 | 0 | 9 |
Banking card misuse | 17 | 20 | 0 | 50 |
Credit and insurance fraud | 3 | 6 | 0 | 12 |
Other economic crime | 11 | 11 | 0 | 33 |
Pro zajímavost Tabulka 2
uvádí, kdo jsou tedy ti nejpasivnější a nejagivnější mezi okresy, pokud jde o
využití zkráceného řízení u těch trestných činů, kde je skutečně používáno.[5] Je
viditelná jasná profilace podle „starých“ krajů – nejméně se zkrácené řízení
využívá na jižní a severní Moravě a nejvíce ve středních Čechách a v Praze.
Nicméně vidíme i dva páry sousedících okresů uvnitř jednoho kraje na špici a
zároveň chvostu tabulky (Jeseník-Bruntál a Benešov-Kutná Hora).
Districts with the lowest and highest utilization of fast-track procedure | ||
rank | district | share of fast-track procedures across relevant crimes |
1 | Blansko | 6% |
2 | Třebíč | 9% |
3 | Břeclav | 11% |
4 | Žďár nad Sázavou | 12% |
5 | Bruntál | 14% |
6 | Jihlava | 14% |
7 | Brno-venkov | 14% |
8 | Česká Lípa | 14% |
9 | Litoměřice | 16% |
10 | Český Krumlov | 16% |
11 | Benešov | 17% |
70 | Karlovy Vary | 42% |
71 | Kladno | 45% |
72 | Příbram | 47% |
73 | Kutná Hora | 48% |
74 | Praha I | 48% |
75 | Jeseník | 50% |
76 | Praha IV | 50% |
77 | Nymburk | 50% |
78 | Praha II | 59% |
79 | Mělník | 67% |
První otázka je, odkud tak
výrazné rozdíly pocházejí. V diskusích s insidery nejčastěji zaznívají
důvody typu „okresní právo“ (někde prostě jsou víc pro novoty a někde ne), rozdílné
preference různých složek policie a rozdílné byrokratické procedury v regionech.
(Např. zatímco pořádková policie dělá ve zkráceném řízení vše, kriminální
policie obecně má vůči němu averzi. V některých okresech mají nastaveny
procedury tak, že více typů případů dostává kriminální policie, ergo v takových
okresech se zkrácené řízení využívá méně). Určitým faktorem je vytíženost –
paradoxně prý když jsou kriminální policisté více zahlceni případy, tak
preferují jít přes „klasickou“ proceduru, neb v ní nejsou tak striktní
termíny.
Rozhodně se nedá říci, že
by okresy s vyšší kriminalitou začaly intenzivněji využívat zkrácené
řízení jako jednu z cest v boji proti kriminalitě. (S jednou výjimkou:
V Praze je kriminalita nejvyšší a v Praze se též velmi intenzivně
začalo využívat zkrácené řízení. Mezi okresy mimo Prahu ale není žádný jasný
vztah mezi úrovní kriminality v roce 2002 a využíváním zkráceného řízení).
Druhá otázka je, k čemu
jsou takové rozdíly dobré. Pochybuji, že byly autory zákona zamýšleny. Spíš
bych řekl, že jsou zbytečné a neefektivní. Kvůli slabé implementaci zkráceného
řízení v řadě okresů dochází k plýtvání časem policistů, státních
zástupců a soudců, který by se dal využít ke stíhání více pachatelů a k účinnějšímu
řešení složitějších případů. Samotný trestní proces je zbytečně delší, než by
mohl být. A jsou také nespravedlivé. Na papíře sice máme jeden trestní řád, ale
za stejný trestný čin jsou pachatelé vláčeni značně rozdílným trestním procesem
jen podle toho, že v jednom okrese se rozhodli zkrácené řízení využívat
hodně a v jiném ne.
[1] Pro teoretické uvažování
o zpožděném trestu, diskontování, a implikacích pro trestní politiku viz Listokin
(2007) a McAdams
(2011).
[3] Přesné znění podmínek
viz §179a-§179b trestního řádu ve znění z roku 2002. V současnosti jsou
již podmínky jiné – novela z roku 2009 výrazně rozvolnila časové omezení.
[4] A k mému překvapení
jen minimálně se používá u zpronevěry, kde bych čekal, že když se zpronevěra
odhalí, tak se zároveň ví, kdo to udělal.
1 komentář:
Dobrý den, děkuji za článek.
Jen malá poznámka, zákonodárce dle mého nepřímo nabádá pro větší využití tohoto institutu za situace, kdy zvýšil horní hranici trestní sazby u TČ, u kterých lze konat zkrácené přípravní řízení a následně zjednodušené řízení před soudem ze 3 let na 5 let (viz § 179a odst. 1 tr. ř. v účinném znění).
Hezký den!
Lucie D.
Okomentovat