K čemu právní kliniky? Díl 3. – Hodnoty.
Poslední díl věnovaný přínosům
právních klinik se zaměřuje na oblast hodnot. Úkolem právního vzdělávání nemůže
být jen získání znalostí o tom, co je právo, a osvojení si způsobů, jak
s ním nakládat. Studenti se také musejí alespoň pokusit odpovědět na
otázky, kdo je to podle nich právník, jací právníci chtějí oni sami
v budoucnu být, jakou úlohu ve společnosti chtějí hrát, co je pro ně smyslem
existence práva, a řadu dalších hodnotových otázek. Existují dva základní
hodnotové okruhy, které by v právním vzdělávání měly být rozvíjeny –
hodnotové ukotvení práva jako takového (právní etika) a hodnotové ukotvení právní
profese (profesní etika).
V kontextu ČR se někdy o
potřebě rozvoje hodnot v právním vzdělávání pochybuje, ovšem mohu opět
odkázat na řadu dokumentů,
které profesní etiku a hodnoty považují za jeden z klíčových cílů právního
vzdělávání. Např. v USA je profesní etika povinně vyučována na všech
právnických fakultách, protože to vyžaduje ABA. Pro uvědomění si významu profesní etiky právníků byla v USA zlomovým momentem aféra Watergate, po níž
následovala intenzivní reflexe a razantní preventivní opatření směřující k rozvoji
profesní etiky. V českých podmínkách potřebnost hodnotového rámce pro
interpretaci práva jasně formuloval ÚS, když konstatoval, že Ústava ČR není hodnotově neutrální. K jejímu výkladu proto nutně potřebujeme vědět, na jakých hodnotách je
vystavěna.
Druhá častá výhrada je, že se
hodnoty nedají učit,
případně že na právnické fakultě už je pozdě rozvíjet hodnoty, že co si
studenti nepřinesou z domova, to už je fakulta nenaučí. Je však poměrně
přesvědčivě zdokumentováno, že nejen osoby ve věku 20-25 let, ale dokonce i
starší, jsou ještě otevřené pro hodnotový (etický) vývoj. Přesto právní vzdělávání hodnoty a ideály, s nimiž studenti na fakultu
přicházejí, spíše oslabuje,
než aby je rozvíjelo.
Je celkem logické, a potvrzují to
i provedené výzkumy, že etické prvky se daleko efektivněji rozvíjejí praktickými formami výuky (typicky případové studie), než např.
přednáškou. Právní kliniky jsou považovány za vůbec nejlepší způsob, jak profesní etiku rozvíjet. Jejich přínosy jsou následující:
1. Rozvoj
profesní etiky na praktických situacích – základní dovedností v oblasti
profesní etiky je vytvořit si cit pro identifikaci eticky problematických
situací. Nejlepší způsob pro rozvoj tohoto citu je vystavit studenta takovým
situacím v kontrolovaném prostředí a vytvořit prostoru pro uplatnění jeho
hodnotových postojů s cílem vyzkoušet si, jaké to je. Samotné seznámení
s etickými pravidly nestačí, protože v praxi jsou eticky
problematické situace málokdy přesně podřaditelné pod konkrétní pravidlo.
V právní klinice se studenti na vlastní kůži seznámí se zásadou důvěrnosti
informací sdělených klientem, s tím, co to je střet zájmů, jak si
vybudovat vztah důvěry s klientem a s řadou dalších konceptů, které
nelze teoreticky v úplnosti zprostředkovat.
2. Rozvoj
profesní etiky ve vztahu ke klientovi – v téměř každé profesi právníci
pracují s lidmi, právnické profese patří mezi tzv. pomáhající profese, a
právě tento vztah s klientem, s reálným člověkem, vytváří potřebu
profesně-hodnotového rámce výkonu profese. Jak mám komunikovat s klientem?
Jaký má být vztah právník-klient? U práva je profesně-etický moment o to
důležitější, že klient jako laik je jen stěží schopen posoudit kvalitu práce
právníka, proto je nutné, aby právní profese sama měla vnitřní kontrolní
mechanismus v podobě profesně-etických pravidel, která mají zajistit
určitou úroveň služeb poskytovaných klientům. Klinika, kde se studenti
pravidelně setkávají se skutečnými klienty, má nezastupitelnou roli při tvorbě
základních návyků a získávání velmi cenných zkušeností pro budoucí praxi.
3. Rozvoj
profesionality – v právní klinice se studenti dostanou do profesní role, takže
na vlastní kůži mohou prožít, co to obnáší. V právní klinice není možné
k věcem přistoupit laxně, protože negativní důsledky si neponese jen sám
student, ale také klient. Zde se tedy studenti naučí zodpovědnosti a
samostatnosti, chovat se jako profesionálové, resp. být profesionálem.
Hovoříme-li o profesní roli a profesionalitě, je důležité, že v právní
klinice mají studenti příležitost se intenzivně setkávat se zástupcem právní
profese, který pro ně může působit jako profesní vzor. Každý z vlastní
zkušenosti může posoudit, jak velký je význam profesních vzorů pro budování
vlastní profesní identity. Právě intenzivní kontakt s vyučujícími nebo
praktikujícími právníky, kteří mohou působit jako profesní vzory, je pro
formování vlastní profesní identity nenahraditelný.
4. Uvědomění
si hodnotového rámce právní profese, vytvoření profesní identity – přestože
můžeme při nejrůznějších příležitostech hovořit o tom, jaké hodnoty sleduje
právní profese, jaká je profesní identita právníků, teprve vlastní prožitek
v konkrétních situacích umožní studentovi si to skutečně uvědomit. Již
v průběhu studia si tak studenti mohou stanovit určité cíle, odhalit svůj
osobní pohled na právo, své místo v systému právních profesí.
5. Hodnotové
prvky práva ve vztahu k sociální spravedlnosti – právní kliniky se
zaměřují na poskytování bezplatného právního poradenství osobám, které si
nemohou dovolit placenou právní pomoc, tedy často osobám, které se nacházejí
v těžkých životních situacích, na okraji společnosti. Právo je často
vytvářeno s cílem těmto osobám pomoci, ale protože uplatňování jejich práv
není pro právníky finančně lukrativní, často jim to není nic platné.
Cílem kliniky tedy do určité míry je, aby právnická fakulta jako veřejná
instituce dostála své roli ve společnosti. Studenti si díky působení
v klinice uvědomí, že právník je oním pověstným dveřníkem, který stojí
mezi jednotlivcem a jeho právy, a jeho role má být pomáhající, tedy že ty dveře
otevře, a ne odrazující, tedy že vypráví, stejně jako o tom píše Kafka
v povídce Před zákonem, odstrašující historky o tom, co je za dveřmi. Příkladem
může být diskuse o
osobnostních předpokladech pro výkon právní profese na příkladu Johna Yoo a jeho nechvalně známého memoranda o definici mučení.
6. Pro
bono – právní kliniky svým konceptem zprostředkovávají studentům zkušenost
s tím, jakou hodnotu má pro společnost poskytování bezplatné právní
pomoci, a ukazují, v čem spočívá společenská odpovědnost právníků. Pokud
se někdo seznámí s konceptem pro bono jako student, je daleko
pravděpodobnější, že jej uplatní ve své vlastní praxi.
7. Význam
hodnotového ukotvení práva pro jeho praktickou aplikaci – jedině při řešení
konkrétního reálného případu s konkrétními reálnými důsledky pro konkrétní
reálné lidi si studenti uvědomí, že často dobře míněné právní pravidlo může mít
při striktně formalistické aplikace nechtěné důsledky (nebo dokonce být
zneužito).
Jakými pedagogickými postupy lze
přínos právních klinik k rozvoji etického cítění studentů maximalizovat:
1. Zohlednění
etického prvku při designu kliniky – pokud chceme, aby studenti s vážností
vnímali význam etického prvku právní kliniky, musíme dát najevo, že i jako
učitelé to s touto oblastí myslíme vážně. Základním předpokladem je
existence etického kodexu právní kliniky, nebo alespoň zahrnutí etických
pravidel do základního vnitřního dokumentu právní kliniky. Vnitřní organizace
právní kliniky musí tyto etické zásady zohledňovat a vytvářet podmínky
k jejich naplňování. Příklad: základní hodnotou kliniky je kvalita služeb
poskytovaných klientovi, proto obsah veškeré komunikace studentů směrem ke
klientovi musí předem schválit supervizor, který zajistí jeho správnost a
úplnost.
2. Vstupní školení – je užitečné, pokud před vstupem do právní
kliniky student projde např. předmětem věnovaným profesní etice, protože tam
získá základní přehled v problematice, který může při činnosti
v klinice dál rozvíjet. Protože na českých právnických fakultách profesní etika vyučována jako volitelný předmět, je nutné zajistit základní seznámení všech
studentů zapsaných do právní kliniky s profesní etikou nějakým typem vstupního školení. Mělo by se tak dít praktickým, diskusním způsobem, a se
zohledněním podmínek konkrétního modelu kliniky, v němž budou studenti pracovat, a
konkrétních etických pravidel, která se v ní aplikují.
3. Supervizor
– supervizor musí nejen dbát na to, aby studenti dodržovali příslušná etická
pravidla a aby byli schopni identifikovat potenciální etické problémy při práci
v klinice, ale zejména si musí uvědomit, že při supervizi působí na
studenty jako profesní vzor! Musí tedy studenty i svým vlastním příkladem vést
k rozvoji hodnotového, zejména profesně-etického cítění. Není nic horšího,
než když supervizor sice studentům káže, že je nutné dodržovat etická pravidla,
ale svým jednáním ukazuje opak.
4. Průběžné
schůzky/Reflektivní záznamy – etické problémy je někdy složité zpozorovat pro
toho, kdo je do dané situace plně ponořen. Proto pomáhá získat odlišnou
perspektivu, ať již díky tomu, že se na problém podívám očima někoho jiného
(při diskusi o svém případu na schůzce s ostatními studenty), nebo
s časovým odstupem, např. při psaní reflektivního záznamu o svém působení
v klinice. Diskutování etických aspektů práce v klinice je užitečné i
proto, že zprostředkuje zkušenost s rozhodováním, jak konkrétní situaci
řešit, i jiným studentům. Reflektivní záznam zase umocňuje efekt učení se ze
zkušeností, protože právě reflexí těchto zkušeností a zpětným zamyšlením se nad
nimi se mohu o sobě hodně dozvědět, ale také přicházet s nápady, jak
podobné situace příště zvládnout lépe.
I v oblasti hodnotové je
však nutno připomenout, že klinika samotná nestačí. Jak zmínil Neil Gold na IJCLE/ENCLE konferenci letos v červenci v Olomouci, pro rozvoj
hodnot je důležitý tzv. pervasive approach, tedy všeprostupující přístup. Pro
studium práva je dnes typické, že hodnotové otázky se buďto neřeší vůbec, či
dokonce se předstírá, že pro právo vůbec důležité nejsou, nebo se jim sice
chvíli věnujeme, abychom si mohli udělat čárku (máme to odpřednášeno), ale pak
se rychle vracíme zpátky k hodnotově vyprázdněnému pojetí práva. Do jisté
míry se dá říci, že kliniky nebo kurzy zaměřené na profesní etiku sice hodnoty
rozvíjejí, ale všechny ostatní předměty působí na studenty spíše opačně.
V oblasti hodnotového vzdělávání tedy platí, že právní kliniky nebo kurz
profesní etiky sám o sobě nestačí. Je nutné, aby se tyto prvky organicky
včlenily do výuky všech předmětů a byly rozvíjeny průběžně. Přesně tak to totiž
funguje i v praxi – nikde se nerozsvítí varovné červené světlo, které by
nám řeklo: pozor, přichází etický problém! Etické problémy se často
nepozorovaně vplíží v na první pohled naprosto nevinných situacích. Pokud
nejsme dostatečně ostražití nebo opatrní, snadno je můžeme přehlédnout a nechat
situaci dospět do stadia, kdy už se můžeme tak leda snažit minimalizovat škody,
nikoliv však problému nebo jeho negativním důsledkům zcela předejít.
Co říci na závěr tohoto seriálu?
Právní klinika je jedinečná metoda výuky práva, která díky své komplexitě a
propojování teorie a praxe nabízí obrovský vzdělávací potenciál. Vynikne to
zejména ve srovnání s tradiční, přednáškově pojatou výukou práva.
Podrobnější pohled na právní kliniky může přinést cennou inspiraci, jak výuku
práva zlepšovat i z pohledu jiných, ne-klinických předmětů. Přestože
existují úspěšné příklady využití právních klinik jako povinných předmětů nebo převládající
metody výuky v celém studijním plánu, při současném modelu financování
vysokých škol lze v ČR jen těžko o něčem takovém uvažovat – právní kliniky
tedy zatím existují v symbióze s jinými metodami výuky, ovšem jak
bylo v seriálu ukázáno, tato symbióza může fungovat velmi efektivně.
Zkušenosti z mnoha evropských zemí včetně ČR ukazují, že založit právní
kliniku není nic přehnaně složitého a že zkušenější „klinikáři“ těm začínajícím
velmi rádi pomohou. Právní klinika i v poměrně jednoduché formě přinese
velký efekt. Pokud vás tedy tento seriál naladil k tomu něco podobného
zkusit, směle do toho a neváhejte využít zkušeností Centra pro klinické právní
vzdělávání PF UP, ENCLE nebo GAJE.
2 komentáře:
Na konci seriálu se nabízí million dollar question: co právní kliniky pro všechny (jako např. na Northumbrii)? Je to v budoucnu dosažitelný cíl? A je to vlastně vůbec cíl? :-)
Po událostech provázejících ČAK v posledních letech je "profesní etika" bludným konceptem parciální morality, rozmazávající stabilnější koncepty dobra: profesionalitu a poctivost, které nejsou tak náchylné k zneužití / svedení ve svůj opak. Ale určitě je dobré, pokud existují tyto ostrůvky, kde praxe snad není tolik kontradiktorní k ideálu.
Okomentovat