David Zahumenský: Nenastal čas znovu zrušit nenárokové dovolání v civilních věcech?
V únoru 2014 uplynuly dva roky od
vydání nálezu pléna Ústavního soudu (ÚS) sp. zn. Pl. ÚS 29/11, kterým bylo
s účinností od ledna 2013 zrušeno nenárokové civilní dovolání. Nová právní
úprava civilního dovolání, která byla přijata novelou č. 404/2012 Sb., je tak
účinná téměř rok a půl.
Pokud novou právní úpravu a praxi
týkající se přijatelnosti dovolání zhodnotíme z hlediska požadavků
vymezených ze strany ÚS, pak jsem přesvědčený, že jak naznačuje již nadpis tohoto
textu, musíme dospět k závěru, že současný § 237 o.s.ř. je dalším
kandidátem na negativní normotvorný zásah ÚS.
Problém
č. 1: vyloučení vad řízení a nesprávných skutkových zjištění
Za první zásadní problém, který je
obsažený přímo v nové právní úpravě dovolání, spatřuji skutečnost, že nyní
je jediným dovolacím důvodem nesprávné právní posouzení věci. Zákonodárce
výslovně nepřipouští, aby dovolacím důvodem byly vady řízení, které mohly mít
za následek nesprávné rozhodnutí odvolacího soudu, ani skutečnost, že odvolací
soud při svém rozhodování vycházel ze skutkového stavu, který ale neměl oporou
v provedeném dokazování.
Už v nálezu II. ÚS 2339/07 přitom
bylo konstatováno, že „[p]odmínky
připuštění dovolání podle § 237 odst. 1 písm. c) a odst. 3 o. s. ř. je třeba
vykládat tak, aby byla naplněna jak Ústavou stanovená povinnost soudů
poskytovat jednotlivci ochranu jeho základních práv (čl. 4 Ústavy České
republiky), tak i účel daného typu dovolacího řízení, který směřuje ke
sjednocení judikatury obecných soudů“.
V usnesení z 28. 3. 2013, sp. zn. III.
ÚS 772/13 se již sice ÚS vyjádřil v tom smyslu, že s výjimkou zmatečností
podle § 229 odst. 1 až 3 o.s.ř. „jakákoliv námitka, jejíž podstatou je
tvrzení porušení ústavně zaručených základních práv a svobod rozhodnutím nebo
postupem odvolacího soudu v občanském soudním řízení, je [...] uplatnitelná i jako
dovolací důvod podle § 241a odst. 1“ a že tento
dovolací důvod tak zahrnuje také vady řízení. Podle článku asistentů soudců NS Tomáše
Pavliše a Jiřího Deducha (Právní rozhledy 5/2014) je ovšem tato úvaha ÚS „mylná“ a autoři trvají (s ohledem na
text zákona celkem přirozeně) na tom, že vady řízení nejsou pod odvolací důvod
podle § 241a odst. 1 o.s.ř. uplatnitelné.
Problém
č. 2: povinnost vyčerpat dovolání před podáním ústavní stížnostiVýše naznačený problém je ještě
zdůrazněn skutečností, že související novela zákona o ÚS zrušila možnost
účastníka rozhodnout se, zda v případě nenárokového dovolání půjde
k NS či se obrátí rovnou na ÚS.
Obávám se, že současné nastavení
s sebou pro účastníka nese riziko odmítnutí ústavní stížnosti pro
nevyčerpání dovolání, případně pak odmítnutí ústavní stížnosti pro zmeškání
lhůty, neboť dovolání nebylo v dané věci přípustné. Jedná se o případy,
které již známe a za které ESLP káral ČR například v rozsudcích Zvolský a Zvolská proti České republice
(46129/99), Běleš a další proti České
republice (48778/99), nebo Tieze a
Semeráková proti České republice (č. 26908/09 a 30809/10).
Výklad, že je potřeba dovolání podat i
tehdy, kdy není dán dovolací důvod (zaplatit soudní poplatek a advokáta, který
dovolání sepíše, pak čekat půl roku, než NS dovolání odmítne) považuji za
absurdní a domnívám se, že by mohl vést k závěru, že v případě jiných
vad řízení a nesprávného zjištění skutkového stavu nebude dovolání, ale ani
ústavní stížnost efektivním opravným prostředkem ve smyslu judikatury ESLP a
účastníci tak budou mířit „zkratkou“ do Štrasburku.
Kde je ale právní jistota účastníka
v souvislosti s jeho právem na soud?
Problém
č. 3: Naplnění kritérií přípustnosti dovolání
V usnesení z 30. 5. 2013, sp. zn. 29 Cdo
1172/2013 NS poukázal na to, že od ledna 2013 není přípustnost civilního dovolání
postavena na kritériu zásadního právního významu. Pokud napadené rozhodnutí
závisí na vyřešení otázky hmotného nebo procesního práva:
·
při jejímž řešení se
odvolací soud odchýlil od ustálené rozhodovací praxe dovolacího soudu nebo
pak je dovolání, až na výjimky stanovené
v § 238 o.s.ř. přípustné bez dalšího.
Jak ovšem poukazují v Právních
rozhledech 5/2014 Tomáš Pavliš aJiří Deduch: „jmenovaná kritéria nejsou všechna objektivní povahy, leč nejméně v
posledně uvedeném případě přípustnost dovolání nadále závisí na uvážení
dovolacího soudu. V tomto směru tak právní úprava přípustnosti dovolání
obsažená v § 237 OSŘ zjevně neodpovídá požadavku Ústavního soudu, byť poněkud
přemrštěnému, že „přípustnost dovolání musí být zřejmá každému potenciálnímu
dovolateli ještě předtím, než opravný prostředek v podobě dovolání využije““.
K tomuto nedostatku se pak
připojuje další problém, spočívající v tom, že judikatura samotného NS
trvá na explicitním uvedení právní otázky, která má být předmětem posouzení,
případně pak uvedení údaje o tom, od které „rozhodovací praxe“ se řešení právní
otázky ze strany odvolacího soudu odchyluje, apod., přičemž nedostatečné
vymezení této otázky sankcionuje odmítnutím pro nepřijatelnost.
Tak například v rozhodnutí sp. zn. 28
Cdo 2206/2013 ze dne 9. 10. 2013 NS výslovně uvádí, že „k projednání dovolání přitom nepostačuje pouhá citace textu ustanovení
§ 237 o. s. ř. a § 241a odst. 1 o. s. ř., aniž by bylo z dovolání zřejmé, od
jaké (konkrétní) ustálené rozhodovací praxe se v rozhodnutí odvolací soud
odchýlil, která konkrétní otázka (dosud neřešená) hmotného či procesního práva
má být dovolacím soudem vyřešena nebo je jím rozhodována rozdílně, případně od
kterého (svého) řešení se dovolací soud má odchýlit.“ Stejně pak lze uvést
například 33 Cdo 1366/2014, 22 Cdo 2043/2012, 22 Cdo
1725/2013, 33 Cdo 108/2013, 30 Cdo 1608/2013, 30 Cdo 1518/2013 nebo 22 Cdo
2932/2013.
Vzhledem k tomu, že účelem soudů je poskytnout
ochranu právům a oprávněným zájmům účastníku řízení, je uvedený formalismus
v rozporu se smyslem dovolání.
NS není uvedením určitých konkrétních rozhodnutí, od kterých se odvolací
soud odchýlil, vázán, jaký má tedy smysl vyžadovat za všech okolností jejich
specifikaci? Podobně na mě působí požadavek, aby účastník řízení jasně vymezil
nejednotnosti v rozhodovací praxi NS.
Nebo snad svým přístupem NS dokonce vyžaduje, aby
se advokát účastníka přesně „strefil“ do toho, co dosud dovolací soud neřešil,
nebo co je řešeno v rozporu s ustálenou judikaturou a jasně zdůvodnil, proč je
již tuto judikaturu možné považovat za ustálenou? Bohužel se obávám, že i z
důvodu striktní 6-měsíční lhůty pro odmítnutí dovolání, to soudce NS může
svádět k posledně jmenovanému přístupu.
Závěr
Prvním z cílů nové úpravy civilního dovolání
je podle DZ vyřešení neúnosného zatížení NS. Toto je obtížné dosud hodnotit,
ale pokud se podíváme na statistiky, tak dosud se to zcela jistě nedaří.
V roce 2010 NS vyřídil 5515 civilních věcí, nový nápad činil 4986 věci (viz
DZ). V roce 2013 pak podle Výroční zprávy NS za 2012-13 soudci
občanskoprávního a obchodněprávního kolegia vyřídili 4945 věcí a nový nápad
činil 4623 věcí. Přitom se domnívám, že zejména povinnost vyčerpat vždy
dovolání před podáním stížnosti k ÚS mohla spíše přispět k vyššímu
zatížení NS.
Stejně tak se domnívám, že se zákonodárci
nepodařilo eliminovat nepředvídatelnosti při rozhodování o dovolání. Vyloučení
skutkových pochybení a jiných vad řízení nepochybně bude (pokud nedojde
k razantnější změně) opět důvodem pro „judikatorní přestřelky“ mezi NS a
ÚS. Celkově tak dospívám k závěru, že se nepodaří naplnit ani hlavní cíl
novelizace, kterým mělo být posílení role NS jako sjednotitele judikatury. Této role by zřejmě daleko lépe mohlo být
dosaženo, když by si NS mohl zcela podle vlastní vůle vybírat věci, kterými se
bude zabývat, a namísto role „třetí instance“ by se zaměřoval primárně na
sjednocování a rozvoj judikatury.
Lze tak souhlasit s M. Bobkem a P. Molkem,
že „[ch]rlením tisíců judikátů ročně nejvyšší soudy pouze devalvují svoji
činnost. Trpí nejenom argumentační kvalita jednotlivých rozhodnutí, ale i
jejich akceptace a řídící funkce, jakou by měly ve společnosti vykonávat.
Podobná situace je nevhodná nejen z pozice daného nejvyššího soudu, ale i
ochrany jednotlivce. Na jednu stranu není soud často schopen, při práci v
neustálé časové tísni, zpracovat skutečně promyšlené a argumentačně kvalitní
rozhodnutí. Na druhou stranu odborná veřejnost není schopna vstřebat víc než
jen zlomek rozhodovací činnosti soudu: nikdo není schopen, a to i odborník v
dané oblasti práva působící, číst více než pár desítek významných rozhodnutí
ročně. Celý problém se zacykluje: čím více rozhodnutí soud chrlí, tím
nepřehlednější se jeho judikatura stává a tím více případů mu zpětně napadá,
protože nižší soudy tyto případy nejsou schopny řešit a kvanta judikatury vždy
poskytnou skulinku pochybností.“ (Soudní rozhledy 6/2006, s.
205).
Zároveň se ale domnívám, že výše naznačený postup
je nejen v rozporu s dosavadní judikaturou ÚS, ale že dosavadní
zkušenosti s dovoláním v českém prostředí, kde máme aktivní ÚS,
nepotvrzují smysluplnost takového směřování. Nebylo by pak rozumnější a pro
účastníky konečně předvídatelnější, když bychom civilní dovolání zrušili úplně
a místo toho posílili roli ÚS? Nesplývají nám nakonec otázky jednoduchého a
ústavního práva natolik, že 2 „nadsoudy“ přispívají více k roztříštěnosti
a hypertrofii judikatury než k jejímu sjednocování?