Další dějství v otázce účastenství ekologů ve stavebním řízení
Ve svém (s ohledem na nízkou četnost
mých příspěvků ;-) relativně nedávném příspěvku jsem poukazoval
na rozsudek ve věci sp.zn. 2
As 7/2011, který se odchýlil od v té době
poměrně konstantní rozhodovací praxe NSS v otázce účastenství ekologických
občanských sdružení ve stavebním řízení ve smyslu § 109 stav. zákona. V závěru
svého příspěvku jsem uváděl: "Snad to povede k
tomu, že daná otázka bude při nejbližší příležitosti předložena rozšířenému
senátu NSS k definitivnímu rozřešení. Jistě si to daná otázka zaslouží a třeba
se tak mnou dříve zmiňované argumenty dostanou opět ke slovu. ;-)"
Mé "přání" se splnilo. Již v závěru dubna 2013 předložil 1. senát předmětnou otázku k rozhodnutí rozšířenému senátu. Je to momentálně zřejmě nejčerstvěji napadlá věc, kterou bude rozšířený senát rozhodovat (viz přehled rozhodovací činnosti rozšířeného senátu). Takže si na rozhodnutí zřejmě chvíli počkáme. Nicméně jen pár poznámek na okraj ...
K dané kauze nemá zřejmě smysl nic detailního doplňovat. Příslušný kontext lze vyčíst například z mého staršího příspěvku, kde jsem argumentoval, proč dle mého názoru účastenství ekologům ve stavebním řízení (narozdíl od územního řízení) nepřísluší. Vše dalšího podstatného pak uvádí předkládací usnesení, a to včetně toho, že stávající legislativní úprava (narozdíl od té, která je rozhodná pro rozhodování v dané věci) již účastenství ekologů i ve stavebním řízení v § 109 stav.zák. výslovně připouští, avšak pod podmínkou, že otázka ochrany příslušného chráněného veřejného zájmu nebyla rozhodnuta v územním řízení. Vzhledem k tomu, že pro názor 1. senátu svědčí větší podpora v rámci NSS (napříč vícero senáty, včetně toho, že některá příslušná judikatura nalezla místo i ve SbNSS) a i s ohledem na to, jakým způsobem došlo k vydání příslušného rozhodnutí 2. senátu (který se - jak jsem již dříve uváděl - s odchylnou judikaturou nevypořádal), lze očekávat, že se rozšířený senát přikloní ke stanovisku 1. senátu. Ostatně postup 2. senátu je předmětem poměrně jednoznačného odsudku ze strany 1. senátu - viz následující citace z odůvodnění předkládacího usnesení: "Dle prvního senátu druhý senát pochybil, pokud – hodlaje odklonit se od ustálené judikatury, která byla publikována ve Sbírce rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, – sám věc nepředložil k rozhodnutí rozšířenému senátu a namísto toho vydal rozhodnutí, v němž dosavadní judikaturu zdejšího soudu týkající se účastenství občanských sdružení ve stavebním řízení přehlédl a rozhodl, aniž by se odpovědně s relevantní judikaturou zdejšího soudu ve svém rozhodnutí vypořádal."
Nicméně za sebe bych si přál, aby se NSS v této věci nad
příslušnou argumentací ještě jednou pečlivě zamyslel a se všemi argumenty se
nově vypořádal (viz rámcové shrnutí argumentů v mém výše odkazovaném starším
příspěvku a podrobněji v rámci příslušných řízení). Některé argumenty by si
podle mého soudu zasloužily detailnější vypořádání, než se jim dostalo v
dřívější judikatuře NSS. Takže třeba mne rozšířený senát překvapí. :-) K danému
předkládacímu usnesení si pak neodpustním poznámku, že mi přijde trochu účelový
odkaz "vědomost zákonodárce" učiněný v závěru předkládacího usnesení
(bod 34). Konkrétně 1. senát odkazuje na důvodovou zprávu, v níž se uvádí, že
se upřesňuje, že účastníkem stavebního řízení se stává také osoba, o které tak
stanoví zvláštní právní předpis (s dovětkem o nutnost absenci rozhodování o
příslušném chráněném veřejném zájmu v územním řízení). Následně 1. senát
konstatuje: "Je tak zřejmé, že ani zákonodárce neměl pochyb o zahrnutí občanských
sdružení dle § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny mezi účastníky stavebního
řízení. Zmíněnou novelizací stavebního zákona podle prvního senátu zákonodárce
jasně aproboval závěry vyslovené v rozsudku pátého senátu Nejvyššího správního
soudu a odstranil dosavadní nesystematičnost stavebního zákona výslovným
doplněním osob, jejichž účastenství zakládá zvláštní zákon, mezi účastníky
stavebního řízení. Předchozí právní úprava totiž poměrně nekoncepčně např. mezi
účastníky územního řízení zahrnovala již od počátku účinnosti stavebního zákona
osoby, o nichž to stanoví zvláštní právní předpis [§ 85 odst. 2 písm. c)
stavebního zákona], zatímco účast občanských sdružení v rámci stavebního řízení
byla dovozována až na základě speciality § 70 zákona o ochraně přírody a
krajiny k § 109 stavebního zákona, neboť § 109 stavebního zákona, ve znění
účinném do 31. 12. 2012, osoby, o nichž to stanoví zvláštní předpis, mezi
účastníky stavebního řízení výslovně nezahrnoval."
Musím říct, že osobně tam nic zřejmého nevidím. Jak vykládat
příslušnou citaci z důvodové zprávy je otázkou. Jak jsem uváděl ve svém starším příspěvku, legislativní
historie přijetí stavebního zákona spíše dokládála, že zákonodárce zamýšlel od
sebe územní a stavební řízení výrazněji odlišit a ze stavebního řízení učinit
spíše technologický proces, kde by již významné ekologické otázky nebyly
rozhodovány. V rozhodnutích 5. a 1. senátu (příp. dalších) však takový
"záměr" zákonodárce nebyl brán za rozhodující. Přijde mi proto celkem
odvážné nyní tvrdit, že zákonodárce o něčem neměl pochyb a že "jasně
aproboval" příslušnou rozhodovací praxi 5. senátu, čímž odstranil údajnou
nesystematičnost mezi úpravou územního a stavebního řízení. Jak jsem uváděl ve
svém starším příspěvku, systematické argumenty by poměrně klidně bylo možno
použít na podporu odlišného závěru. Proč je najednou zavedení dvou odlišných
definic účastenství považováno za nesystematické? Proč tomu nemůže být tak, že
zavedením dvou odlišných definic zamýšlel zákonodárce dosáhnout odlišných
výsledků (jak to v některých jiných obdobných případech ostatně v minulosti
konstatoval i NSS; např. v případě srovnání definic účastenství ve stavebním a kolaudačním
řízení podle starého stavebního zákona - viz můj starší příspěvek)?
Ostatně platila-li by teze 1. senátu, že zákonodárce si byl vědom
toho, že ekologové účastníky dle § 109 stav.zákona jsou, tak by novelizace
stavebního zákona od 1.1.2013 účastenství ekologů ve stavebním řízení oproti
předchozímu stavu omezila (zavedla totiž podmínku absence rozhodování o
příslušném chráněném veřejném zájmu v územním řízení), což se mi nepozdává.
7 komentářů:
Trochu mimo téma:
Bude zajímavé, jak se soudní praxe postaví k setření rozdílů mezi námitkami a připomínkami ve stavebním řízení (z pohledu správního orgánu, jak se s nimi vypořádat) na základě novelizace stavebního zákona od roku 2013.
v tom není žádný rozdíl. Přistupuje se k tomu podle současné úpravy po novele, k jako každé jiné námitce neučastníka, tj. po zvážení, za je připomínka relevantní se připustí a nějak se s ní úřad vypořádá. V opačném případě ji zamítne a rozhodnutí nabyde právní moci.
Jan Hrabánek
JH: No právě, takže postavení účastníka bylo oslabeno a postaveno fakticky na roveň neúčastníka, aspoň co se týče námitek/připomínek. Předpokládám, že někteří účastníci si to nenechají líbit, že byli připraveni o svá práva.
Mýlíte se. Dnes automaticky máte odloženou právní moc, i když dá námitkář jakýkoliv blábol, na to neučastník právo nikdy neměl.
JH
JH: Pozor, dnes se námitky nevypořádavají v rámci rozhodnutí (jako v minulosti), ale pouze v odůvodnění (stejně jako připomínky). Jak se tedy onen námitkář odvolá, když pouze proti odůvodnění to není možné?
Mám za to, že byl smazán rozdíl mezi námitkami a připomínkami ke nepropěchu účastníků-námitkářů.
Námitkář přeci shazuje právní moc napadeného rozhodnutí nebo napadeného certifikátu a jde se na vyšší instanci. Samozřejmě, že napadá výrok o umístění stavby atp.
Asi chcete něco říci, ale není vám rozumět co.
JH
Ta jeho námitka, resp. vypořádání se s ní, není v meritu rozhodnutí, takže případné odvolání se mu bude mnohem hůře definovat, protože se nemůže odvolat proti odůvodnění (kde je nově námitka vypořádávána). Do změny prostě v odvolání napadnul výrok, který se týkal vypořádání jeho námitky.
Okomentovat