Mé "přání" se splnilo. Již v závěru dubna 2013 předložil 1. senát
předmětnou otázku k rozhodnutí rozšířenému senátu. Je to momentálně zřejmě
nejčerstvěji napadlá věc, kterou bude rozšířený senát rozhodovat (viz
rozhodovací činnosti
rozšířeného senátu). Takže si na rozhodnutí zřejmě chvíli počkáme. Nicméně jen
pár poznámek na okraj ...
K dané kauze nemá zřejmě smysl nic detailního doplňovat. Příslušný
kontext lze vyčíst například z mého staršího příspěvku, kde jsem
argumentoval, proč dle mého názoru účastenství ekologům ve stavebním řízení
(narozdíl od územního řízení) nepřísluší. Vše dalšího podstatného pak uvádí předkládací usnesení, a to včetně
toho, že stávající legislativní úprava (narozdíl od té, která je rozhodná pro
rozhodování v dané věci) již účastenství ekologů i ve stavebním řízení v § 109
stav.zák. výslovně připouští, avšak pod podmínkou, že otázka ochrany
příslušného chráněného veřejného zájmu nebyla rozhodnuta v územním řízení.
Vzhledem k tomu, že pro názor 1. senátu svědčí větší podpora v rámci NSS
(napříč vícero senáty, včetně toho, že některá příslušná judikatura nalezla
místo i ve SbNSS) a i s ohledem na to, jakým způsobem došlo k vydání
příslušného rozhodnutí 2. senátu (který se - jak jsem již dříve uváděl - s
odchylnou judikaturou nevypořádal), lze očekávat, že se rozšířený senát
přikloní ke stanovisku 1. senátu. Ostatně postup 2. senátu je předmětem poměrně
jednoznačného odsudku ze strany 1. senátu - viz následující citace z odůvodnění
předkládacího usnesení: "Dle prvního senátu druhý senát pochybil, pokud
– hodlaje odklonit se od ustálené judikatury, která byla publikována ve Sbírce
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, – sám věc nepředložil k rozhodnutí
rozšířenému senátu a namísto toho vydal rozhodnutí, v němž dosavadní judikaturu
zdejšího soudu týkající se účastenství občanských sdružení ve stavebním řízení
přehlédl a rozhodl, aniž by se odpovědně s relevantní judikaturou zdejšího
soudu ve svém rozhodnutí vypořádal."
Nicméně za sebe bych si přál, aby se NSS v této věci nad
příslušnou argumentací ještě jednou pečlivě zamyslel a se všemi argumenty se
nově vypořádal (viz rámcové shrnutí argumentů v mém výše odkazovaném starším
příspěvku a podrobněji v rámci příslušných řízení). Některé argumenty by si
podle mého soudu zasloužily detailnější vypořádání, než se jim dostalo v
dřívější judikatuře NSS. Takže třeba mne rozšířený senát překvapí. :-) K danému
předkládacímu usnesení si pak neodpustním poznámku, že mi přijde trochu účelový
odkaz "vědomost zákonodárce" učiněný v závěru předkládacího usnesení
(bod 34). Konkrétně 1. senát odkazuje na důvodovou zprávu, v níž se uvádí, že
se upřesňuje, že účastníkem stavebního řízení se stává také osoba, o které tak
stanoví zvláštní právní předpis (s dovětkem o nutnost absenci rozhodování o
příslušném chráněném veřejném zájmu v územním řízení). Následně 1. senát
konstatuje: "Je tak zřejmé, že ani zákonodárce neměl pochyb o zahrnutí občanských
sdružení dle § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny mezi účastníky stavebního
řízení. Zmíněnou novelizací stavebního zákona podle prvního senátu zákonodárce
jasně aproboval závěry vyslovené v rozsudku pátého senátu Nejvyššího správního
soudu a odstranil dosavadní nesystematičnost stavebního zákona výslovným
doplněním osob, jejichž účastenství zakládá zvláštní zákon, mezi účastníky
stavebního řízení. Předchozí právní úprava totiž poměrně nekoncepčně např. mezi
účastníky územního řízení zahrnovala již od počátku účinnosti stavebního zákona
osoby, o nichž to stanoví zvláštní právní předpis [§ 85 odst. 2 písm. c)
stavebního zákona], zatímco účast občanských sdružení v rámci stavebního řízení
byla dovozována až na základě speciality § 70 zákona o ochraně přírody a
krajiny k § 109 stavebního zákona, neboť § 109 stavebního zákona, ve znění
účinném do 31. 12. 2012, osoby, o nichž to stanoví zvláštní předpis, mezi
účastníky stavebního řízení výslovně nezahrnoval."
Musím říct, že osobně tam nic zřejmého nevidím. Jak vykládat
příslušnou citaci z důvodové zprávy je otázkou. Jak jsem uváděl ve svém starším příspěvku, legislativní
historie přijetí stavebního zákona spíše dokládála, že zákonodárce zamýšlel od
sebe územní a stavební řízení výrazněji odlišit a ze stavebního řízení učinit
spíše technologický proces, kde by již významné ekologické otázky nebyly
rozhodovány. V rozhodnutích 5. a 1. senátu (příp. dalších) však takový
"záměr" zákonodárce nebyl brán za rozhodující. Přijde mi proto celkem
odvážné nyní tvrdit, že zákonodárce o něčem neměl pochyb a že "jasně
aproboval" příslušnou rozhodovací praxi 5. senátu, čímž odstranil údajnou
nesystematičnost mezi úpravou územního a stavebního řízení. Jak jsem uváděl ve
svém starším příspěvku, systematické argumenty by poměrně klidně bylo možno
použít na podporu odlišného závěru. Proč je najednou zavedení dvou odlišných
definic účastenství považováno za nesystematické? Proč tomu nemůže být tak, že
zavedením dvou odlišných definic zamýšlel zákonodárce dosáhnout odlišných
výsledků (jak to v některých jiných obdobných případech ostatně v minulosti
konstatoval i NSS; např. v případě srovnání definic účastenství ve stavebním a kolaudačním
řízení podle starého stavebního zákona - viz můj starší příspěvek)?
Ostatně platila-li by teze 1. senátu, že zákonodárce si byl vědom
toho, že ekologové účastníky dle § 109 stav.zákona jsou, tak by novelizace
stavebního zákona od 1.1.2013 účastenství ekologů ve stavebním řízení oproti
předchozímu stavu omezila (zavedla totiž podmínku absence rozhodování o
příslušném chráněném veřejném zájmu v územním řízení), což se mi nepozdává.
Ať tak či tak, nezbývá než vyčkat na rozhodnutí
rozšířeného senátu NSS, které to již "rozsekne" s konečnou platností
(ponechávám stranou Ústavní soud).