Jan Lhotský: Konflikt v Sýrii – jak na mezinárodní trestní spravedlnost? (1. část)
Rada OSN pro lidská práva jedná o Sýrii |
Co se týče možnosti svěřit jurisdikci vůči zločinům páchaným
v Sýrii mezinárodní instituci, v roce 2014 se Francie pokusila v Radě
bezpečnosti OSN prosadit rezoluci, jež by postoupila situaci v Sýrii k
vyšetřování Mezinárodnímu trestnímu soudu. Rezoluce však byla z politických
důvodů vetována ze strany Ruska a Číny.[1]
V první části tohoto článku se budu zabývat současnými mezinárodními orgány, které situaci v Sýrii monitorují, poté shrnu možnosti trestání zodpovědných osob, které jsou k dispozici již za současné situace. Ve druhé části příspěvku se vyjádřím k možnosti vytvoření ad hoc trestního tribunálu i případnému postoupení situace v Sýrii Mezinárodnímu trestnímu soudu.
V první části tohoto článku se budu zabývat současnými mezinárodními orgány, které situaci v Sýrii monitorují, poté shrnu možnosti trestání zodpovědných osob, které jsou k dispozici již za současné situace. Ve druhé části příspěvku se vyjádřím k možnosti vytvoření ad hoc trestního tribunálu i případnému postoupení situace v Sýrii Mezinárodnímu trestnímu soudu.
Orgány OSN monitorující a vyšetřující situaci v Sýrii a
Iráku
Již od roku 2011 v Ženevě funguje tzv. Vyšetřovací komise
pro Sýrii (Commission of Inquiry on Syria), která situaci porušování lidských
práv a páchání zločinů v Sýrii monitoruje.[2] Komise již vydala přes 20 zpráv,
z nichž některé obsahují závěry a doporučení. Tyto však nejsou podporovány
Radou bezpečnosti OSN. Danou situaci patrně nejlépe ilustruje skutečnost, že
renomovaná členka Komise Carla del Ponte v srpnu 2017 oznámila, že vzhledem k
frustraci z toho, že práce Komise není politicky podporována, rozhodla se z
Komise odstoupit.
Dalším orgánem, který v Sýrii monitoruje používání
chemických zbraní, je Organizace pro zákaz chemických zbraní (Organization for
the Prohibition of Chemical Weapons, OPCW). V roce 2015 Rada bezpečnosti
vytvořila tzv. Společný vyšetřovací mechanismus (Joint Investigative Mechanism,
JIM) OSN a OPCW, který měl mandát identifikovat původce chemických útoků.[3]
Podle závěrů mechanismu byly za některé útoky zodpovědné syrské vládní jednotky
a za některé radikální teroristická organizace Islámský stát (ISIS).
Jelikož rozhodování Rady bezpečnosti je s ohledem na Sýrii
zablokované, Valnému shromáždění OSN na konci roku 2016 došla trpělivost a
schválilo rezoluci, která vytvořila tzv. Mezinárodní, nestranný a nezávislý
mechanismus pro Sýrii (International, Impartial and Independent Mechanism on
Syria).[4] Tento Mechanismus má úzce spolupracovat s Vyšetřovací komisí pro
Sýrii a je nadán mandátem jednak shromažďovat a analyzovat důkazy, a dále
připravovat dokumenty za účelem usnadnění trestního stíhání na národní nebo
mezinárodní úrovni. Daný Mechanismus, který bude sídlit v Ženevě, tedy nebude
soudem. V případě potřeby ale má být schopný poskytnout důkazy vnitrostátní
justici nebo mezinárodnímu soudu, pokud by v budoucnu pachatele zločinů v Sýrii
soudil.
Vzhledem k tomu, že ISIS ovládal části území v Sýrii i v
Iráku, je namístě zmínit rezoluci Rady bezpečnosti ze září 2017, která
vytvořila tzv. Vyšetřovací tým (Investigative Team) týkající se zločinů ISIS v
Iráku.[5] Tento tým má podporovat vnitrostátní činnost iráckých orgánů za
účelem trestního stíhání představitelů ISIS. Nebude se tedy jednat o novou
instituci, nýbrž mezinárodní podporu domácích snah, které budou zaměřeny
výhradně na zločiny spáchané ze strany ISIS na iráckém území. Avšak vzhledem k
tomu, že ISIS ovládal území v Iráku i v Sýrii, za zločiny spáchané v obou
těchto zemích mohou být zodpovědní titíž představitelé ISIS.
Které zločiny podle mezinárodního práva jsou relevantní?
Když se podíváme blíže na události v Sýrii i závěry výše
uvedených orgánů, není příliš pochyb o tom, že v Sýrii byly (nebo jsou) páchány
válečné zločiny, zločiny proti lidskosti i genocida.
Co se týká válečných zločinů, jsou dokumentovány četné
události naplňující definici tohoto zločinu, včetně úmyslných nebo
nerozlišujících útoků na civilisty, použití nekonvenčních zbraní a úmyslné
hladovění civilistů či bránění přístupu humanitární pomoci. Řada ozbrojených
skupin se zdá být odpovědná za válečné zločiny.
Jelikož řada zločinů byla páchána v rámci rozsáhlého nebo
systematického útoku proti civilnímu obyvatelstvu, dané události mohou být
vyšetřovány také jako zločiny proti lidskosti. Podle závěrů Vyšetřovací komise
pro Sýrii lze předpokládat, že jak syrské vládní jednotky, tak ISIS jsou
odpovědní za páchání této kategorie zločinů.
V souvislosti s genocidou je třeba uvést zločiny ISIS na
severu Iráku spáchané proti etnické a náboženské menšině Jezídů v srpnu 2014,
pro které se užívá pojem „masakr v Sindžáru“ (Sinjar Massacre). V červnu 2016
uvedla Vyšetřovací komise pro Sýrii, že ISIS spáchal zločin genocidy (a rovněž
zločiny proti lidskosti a válečné zločiny) proti Jezídům, přičemž Komise
dodala, že genocida proti Jezídům pokračuje.
Současné možnosti stíhání pachatelů
Vzhledem k tomu, že v současné době nelze předpokládat, že
by bylo možné zločiny spravedlivě vyšetřovat vnitrostátně v Sýrii, a žádný
mezinárodní soud nemá vůči zločinům páchaným na území Sýrie jurisdikci, je
namístě se zamyslet nad tím, jaké jsou za současné situace možnosti potenciální
pachatele soudit vnitrostátně v jiných zemích.
První variantou je souzení tzv. zahraničních bojovníků (foreign
fighters) poté, co se vrátí domů. Konflikt v Sýrii přilákal řadu bojovníků z
evropských i jiných zemí, kteří se přijeli dobrovolně zapojit. A protože mají
občanství dané země, po návratu mohou být trestně stíháni. Vůči těmto
pachatelům má stát jurisdikci na základě principu aktivní personality –
pachatelem je jeho občan. V praxi ale není jednoduché tyto bojovníky usvědčit,
a to především z důvodu složitosti získání důkazů z jiné země, ve které navíc
probíhá ozbrojený konflikt. Navíc tito pachatelé většinou nepatří k těm, kteří
jsou nejvíce zodpovědní za zločiny podle mezinárodního práva.
Další možností je souzení pachatelů, jejichž oběti jsou
občany jiného státu (např. popravy amerických občanů příslušníky ISIS). Daný
stát pak má jurisdikci na základě principu pasivní personality – obětí je jeho
občan. V uvedených případech je ovšem především složité dané pachatele fyzicky
dopadnout.
V případech, kdy je určitá osoba zodpovědná za spáchání
zločinu podle mezinárodního práva a vnitrostátní právo určitého státu takovou
možnost připouští, lze založit příslušnost státu na principu tzv. univerzální
jurisdikce (universal jurisdiction). Jinými slovy, pachatele válečných zločinů, zločinů proti lidskosti
nebo genocidy je možné zatknout a stíhat v jiném státě, pokud tento stát proces
na základě univerzální jurisdikce umožňuje. V praxi řada zemí odpovídající
úpravu má, a proto patří v současné situaci možnost takového procesu k těm
reálnějším variantám, jak by bylo možné dosáhnout spravedlnosti vůči
jednotlivcům zodpovědným za ty nejzávažnější zločiny.
Přestože toto právně možné je, jedním dechem je ovšem třeba
dodat, že úspěšné uskutečnění takového trestního řízení má řadu praktických
překážek. Je třeba odpovědné osoby dopadnout či dosáhnout jejich vydání na
území relevantního státu. Překážkou mohou být rovněž existující imunity
státních představitelů na základě obyčejového mezinárodního práva. A rovněž je
nutné získat dostatek důkazů, což může být obtížné. Na druhou stranu právě v
této věci by mohl efektivně pomoci již jmenovaný Mechanismus pro Sýrii, který
použitelné důkazy shromažďuje.
Když však shrneme výše jmenované současné způsoby, jak lze
docílit trestní spravedlnosti, je zřejmé (a v praxi jasně patrné), je se jedná
o možnosti nedostatečné. Je tedy třeba dospět k závěru, že nejvíce zodpovědní
pachatelé by měli být souzeni na mezinárodní úrovni.
Možnost zapojení mezinárodního soudu bude tématem druhé
části příspěvku. Celý článek byl uveden v Bulletinu Centra pro lidská práva a demokratizaci v březnu 2018.
Poznámky
[1] Návrh rezoluce Rady bezpečnosti OSN S/2014/348,
22. 5. 2014.
[2] Rezoluce Rady OSN pro lidská práva S-17/1, 23. 8. 2011.
[3] Rezoluce Rady bezpečnosti OSN 2235 (2015), 7. 8. 2015.
[4] Rezoluce Valného shromáždění OSN 71/248, 21. 12. 2016.
[5] Rezoluce Rady bezpečnosti OSN 2379 (2017), 21. 9. 2017.
Zdroje
JIM report S/2016/738, 24. 8. 2016.
JIM report S/2017/904, 26. 10. 2017, odst. 36 a 46.
Van Schaack, Beth. 2016. Mapping War Crimes in Syria, ILS č.
92, 282–339.
HRC report 19/69, 22. 2. 2012, odst. 126.
HRC report 32/CRP.2, 15. 6. 2016, s. 1–2.
Waltman, Gerald. 2016. Prosecuting ISIS, MLJ č. 85 (3),
817–855.
Fotografie
Rada OSN pro lidská práva jedná o Sýrii, autor: US Mission
Geneva, zdroj: Flickr, CC BY-ND 2.0.
1 komentář:
Trestat zločiny by si měl především stát sám a někdy je efektivnější netrestat vůbec nebo jen naoko (poválečné Německo). Tohle není moc zajímavé čtení k disusii, spíš ttaková středoškolská esej s poněkud unylým závěrem.
Okomentovat