Rok 2014 ve Štrasburku - díl I.
Zuzka Vikarská nám ve svém napínavém seriálu
poodhalila, co zajímavého přinesl rok 2014 v Lucemburku. Já bych se rád posunul
o nějakých těch 230 km na jihovýchod. Alespoň se stručným komentářem představím
štrasburskou hitparádu s jednotlivými měsíčními vítězi a možná i dalšími šlágry, které jim
šlapaly na paty. Můj výběr je čistě subjektivní, protože Evropský soud pro
lidská práva (dále jen "Soud") toho každé úterý a čtvrtek v 10:00
chrlí a chrlí… Takže je možné, že by se čtenářům na pozici měsíčních vítězů
líbily jiné judikatorní melodie. Budu rád, když o jejich místo v záři
jinoprávních reflektorů zabojujete v diskuzi. Třeba Vás také navnadím, abyste
na blogu Strasbourg Observers hlasovali v anketě
o nejhorší a nejlepší štrasburský judikát roku.
Ačkoliv se budu snažit jednotlivé rozsudky
zjednodušit „až na dřeň“ (za což prosím o pochopení), bude to dlouhé, proto
celý rok 2014 podobně jako Zuzka rozdělím na dva díly.
Leden
Z lednových judikátů byl podle mého soudu největším
hitem rozsudek Jones a ostatní proti Spojenému království. Je to přesně jeden z těch
"love it or hate it" rozsudků, které Soud v minulém roce sepsal.
Tématem bylo právo na přístup k soudu podle čl. 6 odst. 1 Úmluvy a jeho omezení
v důsledku imunity zástupců státu, která jim byla přiznána v civilním řízení
před anglickými soudy. Stěžovatelé měli na vnitrostátní úrovni smůlu, i když je žalovaní
saúdskoarabští darebáci v Rijádu mučili. Sice to po rozhodnutí Court of Appeal, kde tehdy rozhodoval i můj oblíbenec Lord Phillips, vypadalo nadějně, všechny
naděje stěžovatelů ovšem utnul Lord Bingham. Z jeho ruky vzešlo rozhodnutí
Sněmovny lordů, podle kterého i zástupci států požívají podle mezinárodního práva státní imunity stejně jako státy samotné a basta.
A Soud s tímto závěrem souhlasil. Podle něj toto omezení
práva na přístup k soudu sledovalo legitimní cíl dodržování základních
principů mezinárodního práva a s ohledem na odpovídající prostor pro uvážení to
bylo omezení přiměřené. Lord Bingham svou argumentací zkrátka Soud přesvědčil. Bohužel se však musím přiřadit k "haterům"
tohoto rozsudku. Všichni čekali, že se Soud vypořádá s některými kritickými
hlasy vůči známému rozsudku Al-Adsani proti Spojenému království. Nestalo se tak. Naopak jeho použití
rozšířil kromě státu i na jeho zástupce, jsou-li žalováni v civilním
řízení o náhradu újmy způsobené mučením. Phillipa Webb k tomu trefně poznamenala, že jsme dnes ve zvláštní
situaci, protože imunita nebývá obecně aplikována v soukromoprávních věcech,
ale pokud jde o náhradu civilní újmy způsobené mučením, je pevně chráněna.
Kromě toho senát čtvrté sekce vůbec neřešil, že stěžovatelé ve výsledku nemají
žádný prostředek nápravy vůči porušení kogentního zákazu mučení. Soud přitom běžné zkoumá existenci určitých
alternativ při omezení práva na spravedlivý proces v důsledku imunity (Waite a Kennedy proti Německu, § 68; Prince Hans-Adam II of Liechtenstein proti Německu, § 48 aj.).
A v kritice by se dalo pokračovat. Pětičlenné kolegium velkého senátu bohužel nevidělo důvod pro postoupení
věci velkému senátu, ačkoliv by jí to určitě slušelo.
Únor
Mým
únorovým favoritem se stal rozsudek Tešić proti Srbsku. V této věci paní Tešić jako nespokojená klientka
nenechala v jednom novinovém článku nit suchou na svém bývalém advokátovi.
Ten si ovšem taky nenechal líbit ne úplně stoprocentně pravdivý obsah daného článku. A srbské civilní soudy rozhodly, že paní Tešič
musí svému bývalému advokátovi zaplatit náhradu škody ve výši skoro 5 000
eur. Byly jí proto měsíčně sráženy dvě třetiny z jejího důchodu. Po těchto
srážkách jí zbylo na každý měsíc jen 60 eur, přičemž 44 eur musela paní Tešić
měsíčně utratit za léky, které byly nezbytné pro léčbu několika nemocí, kterými
trpěla. Soud došel k závěru o nepřiměřenosti tohoto zásahu do
stěžovatelčina práva na svobodu projevu. Výše náhrady škody totiž představovala
cca šedesátinásobek měsíčního důchodu stěžovatelky. Obdobnou částku přitom
museli zaplatit i zbylí „movitější“ žalovaní v téže věci (např. deník,
který článek vydal). Navíc dvoutřetinové srážky představovaly horní hranici
srážkového režimu, soudy proto mohly zohlednit situaci stěžovatelky a stanovit
nižší srážky z jejího důchodu. Zásah proto nebyl proporcionální.
K rozsudku
ovšem přidal zajímavé odlišné stanovisko maďarský soudce András Sajó (na
kterého se můžete těšit na letošní letní škole CLS).
Ten vybízel zejména k tomu, aby byl Srbsku přiznán prostoru pro
uvážení při vyvažování mezi právy stěžovatelky a právy očerněného advokáta. Také
namítal, že nešlo ani tak o svobodu projevu jako o ochranu stěžovatelčina
majetku. Hlavní poselství jeho disentu je ale následující: „I do not think that
compensation in the law of tort … should be calibrated by taking into
consideration the alleged financial difficulties of the party causing injury.
Freedom of expression entails responsibilities, and these responsibilities
cannot be different on the grounds of existential difficulties affecting the
speaker. Poverty cannot be an excuse for irresponsible private injury. … An
individual will receive fair compensation only if there is a deep pocket to
compensate that individual…. The damage caused has to be undone, irrespective
of the status of the parties involved.“ Mít
srdce nebo nemít srdce? Zachovávat rovnost nebo nezachovávat rovnost? No, být
soudce rozhodující o ochraně osobnosti určitě není sranda (tímto zdravím
Michala Ryšku!).
Březen
Lidskoprávní pop obecně představují rozsudky z oblasti
zdravotnického práva. Jednu takovou popovou melodii, která se mi zamlouvala,
Soud vydal v březnu ve věci Howald Moor a ostatní proti Švýcarsku. Bodem sváru zde byla problematika
promlčení a prekluze náhrady škody na zdraví, které se snažily domoci dcery a
manželka zesnulého Hanse Moora. Tomu se stalo osudným dlouhodobé vystavení
azbestu v rámci jeho povolání. Snahy jeho rodinných příslušníků domoci se
náhrady škody však přišly vniveč, protože vnitrostátní soudy počítaly promlčecí
a prekluzivní lhůty od momentu protiprávního jednání, tj. vystavení azbestu.
Šlo o porušení práva na spravedlivý proces?
Podle Soudu ano. Jiný postup, než počítání promlčecí či
prekluzivní lhůty od momentu zjištění vzniklé újmy, totiž prakticky vždycky
povede k uplynutí těchto lhůt. Pokud se nemůžete dozvědět o svém onemocnění dříve
než po několika letech od události, která onemocnění způsobila, tak to dá to rozum, že od ní promlčecí lhůta nemůže běžet. S tím souhlasím. Z druhé strany si ale
říkám: je to věc práva na spravedlivý proces? Nejsem totiž zrovna fanoušek
toho, když se na podkladu fair trial námitek přezkoumává výklad hmotného práva.
Duben
Vzhledem k tomu, že i ta naše parlamentní
kultura není úplně na úrovni, jsem si z dubnových štrasburských šlágrů
vybral rozsudek Mladina d. d. Ljubljana proti Slovinsku.
I v ČR se totiž dokážu představit, kterak jeden ze členů parlamentního sboru
vystoupí na jeho půdě s tvrdě homofobními výroky a pak to schytá
v novinách. Trošku bych se ale začal bát, pokud by za to spíše než ten
politik byly popotahovány ty noviny. A to se přesně stalo na vnitrostátní
úrovni v této věci. Přitom byl daný politik označen pouze za „představitele
intelektuálního úpadku,
který by v zemi s většími lidskými zdroji nemohl být ani školníkem na základní
škole“ (a cerebral bankrupt who, in a country with
less limited human resources, would not even be able to find work as a primary
school janitor). To musí ta politická kultura ve
Slovinsku být na skutečně vysoké úrovni, když podobný výrok podle
vnitrostátních soudů přesahoval meze akceptovatelné kritiky, za což si politik
zasloužil 3000 eur na náhradě nemajetkové újmy. Jasný hodnotový soud (navíc
podložený určitým skutkovým základem) v otázce veřejného zájmu a v rámci politické diskuse o politikovi, který toho musí snášet více. Ve
Štrasburku to naštěstí otočili.
Květen
S blížícím
se létem se v květnu objevilo několik adeptů na pozici č. 1
v žebříčku summer hitů. V tomto měsíci se podle mého názoru
kvalifikoval rozsudek Baka proti Maďarsku, který stojí za to, i když ještě bohužel není
konečný. Opět na mě asi zapůsobil můj československý background, protože jsme
si v tomto prostoru s předsedy nejvyšších soudů taky užili své - v dobrém
i ve zlém. András Baka se rozhodl postavit ústavním změnám, které v roce
2010 začala chystat maďarská vládní koalice, a z titulu své funkce
předsedy Nejvyššího soudu a předsedy maďarské Národní rady soudnictví tyto
změny pořádně zkritizoval. V roce 2011 pak byla přijata (nechvalně známá)
nová maďarská ústava, podle které měl András Baka ve funkci předsedy Nejvyššího
soudu skončit s koncem daného roku. Jen pro upřesnění, v roce 2009 mu
začal běžet šestiletý mandát. To ale není vše! V Maďarsku nově nastavili
podmínky, které musí předseda Nejvyššího soudu splňovat. Jednou z nich
byl i výkon funkce soudce v Maďarsku po dobu alespoň 5 let. To se Vám
možná nezdá přehnané. Jenže András Baka byl 17 let (od roku 1991 do roku 2008)
soudcem ve Štrasburku, a to se prý nepočítá. Nemohl se proto znovu o funkci
předsedy ucházet a měl zůstat pouze řadovým soudcem Nejvyššího soudu. Vydal se
proto hledat pomoc v mu dobře známém prostředí u řeky l’Ill, protože mu
podle jeho názoru byl odepřen přístup k soudu a navíc došlo k porušení jeho
svobody projevu.
Schválně
zkuste před čtením dalších řádků tipnout, jak to dopadlo? Spadala vůbec tato
věc do působnosti čl. 6 Úmluvy? Šlo zde o autonomně vykládaná občanská práva a
závazky? A pokud čistě náhodou ano,
nebylo právo na přístup k soudu vzhledem ke sledovaným cílům přiměřeně
omezeno? Ke slovu se samozřejmě dostal Vilho Eskelinen (§62) a zkoumání toho, zda Maďarsko: 1) výslovně vyloučilo
přístup k soudu pro určité kategorie veřejných zaměstnanců, 2) s objektivními
důvody ve veřejném zájmu, resp. zda se Maďarsku podaří vyvrátit presumpci
použitelnosti čl. 6. Soud došel k závěru, že se mu to nepodařilo.
Kamenem úrazu bylo to, že András Baka skončil přímo z ústavy, a jeho konec
tak nebyl, na rozdíl od zákonem předvídaných odvolání jiných soudních šéfů, soudně
přezkoumatelný. Nebyla proto splněna hned první podmínka Eskelinen testu a s tím bylo na světě i porušení čl. 6 Úmluvy.
Jste-li
předsedou Národní rady soudnictví a Nejvyššího soudu, pak se doslova musíte
vyjadřovat k navrhovaným reformám soudnictví. Opět bych se začal docela
bát, pokud by ten „chilling effect“ strachu ze sankce za veřejně projevované
názory soudců skutečně měl efekt. Když k tomu připočteme chybějící soudní záruky ochrany, nepřiměřenost zásahu do svobody projevu
stěžovatele byla nabíledni. Souhlasím se soudcem Spanem, který
v konkurujícím stanovisku zdůraznil, že předmětné omezení ani nesledovalo
žádný legitimní cíl, a porušení čl. 10 Úmluvy proto bylo možné shledat již ve
čtvrtém kroku pětistupňového testu.
Bohužel
v tomto případě ale pětičlenné kolegium velkého senátu v prosinci
usoudilo, že by se na věc Andráse Baky ještě měl mrknout právě velký senát. Kéž
by to udělali u výše popsaného Jonese
a tady ne…Panu Bakovi budu každopádně fandit.
Červen
V červnu
se také urodilo několik zajímavých rozsudků, z mnohých příběhů ale člověku
nebylo úplně do skoku. Vybral jsem jeden z nich, který se týká
hodnotově nelehké otázky. Předem upozorňuji, že rozsudek Marić proti Chorvatsku (i následující řádky o něm pojednávající) asi úplně
nebudou pro slabší povahy. Z druhé strany jsme z praxe jako právníci už na
leccos zvyklí, že jo?
Manželka
stěžovatele porodila mrtvé dítě. Stalo se tak ve veřejné nemocnici, přičemž oba
smutní rodiče odmítli převzít ostatky jejich potomka. Nemocnice proto nabyla
dojmu, že s tělem musí naložit sama a zbavila se ho spolu s jiným
klinickým odpadem (jen se koukněte do devátého odstavce rozsudku, co do něj
patří). Ten byl odvezen ke kremaci. Rodiče poté chtěli od nemocnice vědět,
jak bylo jejich dítěte pohřbeno. Nemohli nejdříve získat konkrétní informace,
ale když na to přišli, rozhodli se nemocnici žalovat a požadovat náhradu škody
za způsobenou psychickou újmu. Sice s pohřbením dítěte souhlasili, ale
takhle?! Chorvatské soudy sice nakonec došly k tomu, že nakládání s dítětem jako
s klinickým odpadem neodpovídá požadavkům chorvatského práva. Žádný zákon
ale nemocnici neukládal povinnost informovat rodiče, kde je jejich dítě
pohřbeno, a proto se vlastně nic, za co by bylo třeba rodiče odškodnit,
nestalo.
Rodiče
se proto obrátili do Štrasburku, kde namítali porušení čl. 8 Úmluvy. Přišel
proto čas na oblíbený „pětistupňák“. Možná už tušíte, jak to dopadlo. Přes
první dva kroky Soud prošel, ale argumenty chorvatské vlády setřel při
posuzování, zda byl daný zásah v souladu se zákonem. Když i chorvatské
soudy (v prvé řadě soud odvolací) došly k tomu, že chorvatské právo
neumožňovalo nemocnici naložit s dítětem jako s klinickým odpadem,
pak mohou ve Štrasburku jen těžko dojít k tomu, že byl třetí krok splněn.
Navíc problematika nakládání s ostatky dětí, které se narodily mrtvé, byla vůbec upravena velmi nepřehledně. V „quality
of law“ testu, podle nějž musí být zásah do práva podle čl. 8 Úmluvy
založen na jasné, předvídatelné a dostupné právní úpravě s dostatečnými
zárukami proti její svévolné aplikaci, proto Chorvatsko na plné čáře prohrálo. Nejsem
v této oblasti rozhodně expert, proto se zeptám větších odborníků mezi
čtenáři: jak na tuto otázku pamatuje české právo?
A pokud
některým z Vás Marić ještě nestačil,
dejte si k tomu na příbuzné téma nešťastných událostí souvisejících s porodem
dítěte ještě rozsudek A. K.
proti Lotyšsku.
Ve druhém díle, který doufám přijde co nejdříve, se koukneme na zbytek štrasburského roku 2014!
Žádné komentáře:
Okomentovat