Potřebujeme novou českou ústavu? (Pozdní a stručná) polemika s článkem prof. Malenovského
Jeden z předchozích postů lákal na rozhovor s českým
„vrchním“ soudcem v Lucemburku Jiřím Malenovským. Pan profesor dává rozhovory
relativně často a přiznám se, že je čtu rád, v odpovědích místo často viděné
diplomacie hraničící s alibismem mluví zpříma a zajímavě. Zaujalo mě, že
v několika interview (nikoliv v inzerovaném) si „stěžoval“ na
nedostatečnou diskuzi v české odborné obci, konkrétním příkladem měla být
nulová odezva na jeho článek „O legitimitě a výkladu české ústavy na konci
století existence moderního českého státu“ (Právník 8/2013, časopis je – zdá se
nově – plně přístupný v ASPI!). Rozhodl jsem se onu příslovečnou rukavici
pozvednout a formulovat k článku několik kritických poznámek. Uvědomuji
si, že již jen s ohledem na několikaleté zpoždění a formu pouhého
blogového příspěvku nemůže jít o rovnocenný myšlenkový střet, snad mi mou
„odvahu“ Jiří Malenovský i čtenáři odpustí.
Samozřejmě všem vřele doporučuji si článek nejprve přečíst,
pro notorické lenochy se pokusím o stručné shrnutí. Prof. Malenovský poukazuje
na nízkou legitimitu české ústavy, která souvisí s problematickými okolnostmi
jejího vzniku, jmenovitě zmiňuje překotnost a netransparentnost přípravy, slabé
odborné pozadí autorů, neexistence konsenzu či chybějící souhlas lidu jako moci
ustavující. S nízkou legitimitou se pojí nedostatek předporozumění ústavě
a s tím následně neustálený a nejednotný výklad jejího textu. Jednotě
výkladu nesvědčí ani roztříštěnost doktríny, vyjádřená typicky mnohostí
dostupných komentářů. Řešením deficitní situace by dle autora měl být vznik
nové, „nerevoluční“ ústavy, kterou by si udělil nezprostředkovaně lid a
projevil v ní svou reálnou vůli.
Malenovského text je, jak je u něj ostatně obvyklé, velmi
promyšleně vystavěn a podpořen rozsáhlým poznámkovým aparátem. Přesto se nemohu
zbavit dojmu, že výsledný argumentační oblouk je veskrze normativní a autor
v zájmu jeho „bezrozpornosti“ pojímá jako dané teze, které po mém soudu až
tak samozřejmé nejsou. Ve zbytku postu se pokusím na vybrané příklady poukázat.
Znovu upozorňuji, že zvolený formát nedovoluje komplexní analýzu.
Článek považuje za ideální stav jednotnost (potažmo
„stabilizovanost“) výkladu ústavy, k čemuž má přispět náležité
předporozumění základního dokumentu státu. Čistě formálně korelaci mezi
předporozuměním a výkladem zpochybnit nelze, do jaké hloubky a rozsahu má ale
vazba zacházet, zvláště pokud mluvíme o ústavě jako specifickém druhu právního
předpisu? Je zřejmé, že kromě textu a historického úmyslu ústavodárce ovlivňuje
výklad též vykládající subjekt (a jeho zájmy) a vnější faktické okolnosti. Tyto
faktory se v čase budou měnit a vyvíjet a s nimi by se měl v rámci
vymezeného hřiště posouvat též výklad. Jinak řečeno se nedomnívám, že
předporozumění v čase T by mělo určovat limity výkladu předpisu
v čase T+1, ve kterém je porozumění či požadavky subjektů odlišné.
Odstínem předchozí námitky je vztah mezi legitimitou a
výkladem. Je mezi nimi nutně přímá úměra? Jestliže považuje X subjektů předpis za
legitimní, znamená to, že se musí shodnout na jeho výkladu? Odpověď je dle mého
názoru záporná, podpora celku neříká nic o postojích jedinců/skupiny
k částem celku. Nebo jinak, co když považuji ústavu za legitimní právě
proto, že dovoluje rozdílný výklad, který mi umožňuje výhledově prosadit své
zájmy?
V praxi neznám příklad ústavy, jejíž výklad by nebyl
předmětem sporů. Nejslavnější dokument tohoto druhu – ústava USA – netrpěla při
přípravě nedostatky vyčítanými Malenovským vzniku ústavě české. Naprostá
většina amerických subjektů ji považuje za legitimní a identifikuje se s ní.
Přesto právě v USA probíhají extrémně vyhrocené rozbroje ohledně významu
řady ustanovení a jejich výklad se výrazně mění dle vývoje společnosti a
složení politických aktérů či Nejvyššího soudu. Význam těchto faktorů
připouštějí i originalisté, klasičtí obhájci vyzdvihující klíčovou roli původního
předporozumění tvůrců ústavy.
Dalším bodem navázaným na dosavadní poznámky je role
lidu. V obecné rovině nelze nesouhlasit, že ústava je zde pro lid a nějaká
forma jeho podpory společenské smlouvě je žádoucí. Malenovský ale zdá se jde
dále než za symbolický vztah, ústava by dle něj měla vyjadřovat vůli lidu, což přispěje
k předporozumění a usnadní aplikaci. Jak ale tezi v praxi realizovat?
Opravdu lze očekávat, že při volbě členů ústavodárného shromáždění občané
racionálně vybírají zástupce dle svých preferencí na obsah ústavního textu?
V článku je citován příklad nové ústavy maďarské, nepřijde mi však, že by v
parlamentních volbách v roce 2010 bylo téma reformy ústavy důležitým
prvkem kampaně. Zapojení lidu přímo do vytváření textu naráží na množství
překážek a příklad pravděpodobně nejvíce inkluzivního procesu přípravy ústavy
na Islandu v letech 2010-2013 dokazuje, že nemusí vést k úspěchu. Tu
samou zkušenost učinila EU s v článku pochvalně citovaným Konventem a
euroústavou. Nejčastěji je lid přímo zapojen do ústavodárného procesu
v referendu o konečném textu. Poskytuje ale například poměr 60:40 nějaký
zřejmý základ pro všeobecné předporozumění? Nejde jen odmítavě se k výsledku
stavící menšinu, ale též o již výše uvedený argument, že souhlas s celkem
nemusí znamenat identifikaci se všemi ustanoveními. Vedlejší úroveň námitek by
mohla směřovat k tomu, zda jsou občané vůbec schopni hlasovat o obsahu
textu či motivace jejich rozhodnutí směřuje zcela jinam (viz referendum o
italské ústavní reformě v prosinci 2016). V neposlední řadě je zde
otázka účasti lidu na výkladu a aplikaci ústavy. Ta je dle mého mizivá a po
pravdě si nedokáži představit situaci, při které prostý občan X vypoví pro svůj
odlišný výklad některého ustanovení danému ústavnímu pravidlu poslušnost. Lid
samozřejmě v mantinelech práva na odpor musí podporovat politický režim a
jeho hodnoty, obé v ústavě zaštítěné. Případný posun v podpoře by však pravděpodobně
znamenal ve Schmittově klasifikaci likvidaci či odstranění ústavy, nikoliv její
změnu. Praktický negativní dopad poptávky „vůle lidu“ dokládá zavedení přímé
volby prezidenta v ČR. Pokud pak v současnosti vidíme nadšenou odezvu značné části veřejnosti na gejzír nápadů latinskoamerického experta Andreje Babiše,
nechal bych raději lid dále podřimovat.
Možná i vzhledem k diskutovaným aspektům je argumentace
prof. Malenovského na některých místech rozporuplná. Celkem otevřeně například odsuzuje
mladší generaci ústavních právníků, neboť dle něj nejsou schopni interpretovat
ústavu hodnotově a spoléhají se na především na gramatický výklad. Ve stejné
chvíli ale sám zdůrazňuje, že stručnost ústavy není vždy žádoucí a volá po
jazykovém zpřesnění řady ustanovení. Slouží pak tedy ona legitimita (konsenzus)
pří přípravě a předporozumění pouze jako katalyzátory pro tvorbu
nerozporovatelného textu ústavy? Tato teze je jistě absurdní nejen pro svou
praktickou neproveditelnost (viz výše). Stejné hlavě 22 nicméně čelíme, pokud bychom
měli zmíněných proměnných využívat prospektivně po vytvoření ústavy, konsenzuální
jednota výkladu je prostě v reálném světě nedosažitelná. To samozřejmě
Malenovský (nepřímo) připouští tím, jak velkou pozornost věnuje Ústavnímu soudu
jako hlavnímu výkladovému místu. Konzistentně s jeho hlavní tezí tvrdí, že
úkol sjednocování výkladu soudci v Joštově ulici neplní, mimo jiné proto,
že tam političtí aktéři přestali dodávat (z v článku nevysvětlených
příčin) materiál k přezkumu a ústava proto zůstává neporozuměna; z toho důvodu
ostatně prosazuje možnost závazného výkladu z vlastní iniciativy soudu. O
co méně validní je nicméně opačné vysvětlení, totiž že si politické subjekty
postupně i s pomocí soudu vyložily nejasná místa ústavy (nabyly
porozumění), pohybují se ve vykolíkovaných mezích, a tedy počet jejich
podání na Ústavní soud klesá? Oprávněnost té které varianty samozřejmě nelze
založit na pouhém kvalifikovaném odhadu.
Přiznám se bez mučení, že patřím spíše k obhájcům
současné české ústavy. Ani nejlépe zamyšlený proces přípravy se sebelepším
výsledným textem nezajistí sám o sobě vyspělou politickou kulturu nebo
konsenzuální vnímání ústavní identity. Argumenty prof. Malenovského mě přes
jejich propracovanost nepřesvědčily, neboť nesdílím jeho teoretická východiska.
Na druhou stranu netvrdím, že některé změny nemohou být pozitivní a že by nebylo
užitečné o nich debatovat, sedm konkrétních návrhů stručně zmiňuje na konci
příspěvku též Malenovský. Jak jsem již ale podrobněji snažil vysvětlit jinde,
s normativním přístupem - v článku vycházejícím z aplikace neurčitých
termínů jako je legitimita, předporozumění či vůle lidu – si v debatě o reformě
ústavy nevystačíme, doprovázet by ji mělo především důkladné empirické
zdůvodnění reformních návrhů.
3 komentáře:
A proč nezavádět trest smrti nebo ostatně i ten senát nezrušit? Dávat mezi tyto pojmy a argument ad absurdum rovnítko není na místě. Zatímco prvé je eticko-filozoficky problém (nezodpovězený jak uz to bývá) druhý je čistě politicko-státovědný a dovolil bych si tvrdit, že srovnáním s jinými státy u nás senát nema takovou obhajitelnou pozici jako v jiných "osenátovaných" zemích (myslím nyní pozici komory zastoupení na úrovní zemí). Tím netvrdím, pojďme na základě průzkumů škrtat do Ústavy, ono ostatně jednoznačná vůle lidu v těchto otázkách zkoumána nebyla, rozhodně tedy ne co do dalších následných důsledků takovýchto rozhodnutí (zaplevelení legislativy jestli to lze ještě více, justiční "zabití" atd.) A opět je tíha na zákonodárci, aby si vyextrahoval vůli lidu i co do otázek následných "škod". Úkol ne nepodobný soudu při interpretaci práva hledaje vůli rozumného zákonodárce. Z druhé poznámky musím logicky dovodit, že pokud lidem zvolený Ústavní činitel překročí svoje pravomoce je namístě lidu odebrat možnost jeho volby, ale předpokládám, že takto to (do)myšleno nebylo. Ostatně je asi pravděpodobné, že můj i Vaš list by se zřejmě lišil v délce a možná i obsahu.
Vůle lidu se nám při tvorbě ústavy už projevila a myslím, že se to neosvědčilo. Přímá volba prezidenta budiž důkazem.
Jinak si nemyslím, že by naše ústava potřebovala "nerevoluční" reformu. Spíš potřebuje respekt a lepší Ústavní soud a ostatní ústavní činitele.
K príkladom zapojenia ľudu, v Írsku momentálne organizujú "citizens assembly" pre posúdenie možnosti reformy vo veci potratov. Myslím, že formát je nastavený tak, že kombinuje vzorku 99 voličov + 1 sudca Najvyššieho súdu.
Okomentovat