Josef Montag: Nehody a náhody - proč zatím nesnižovat trestní odpovědnost viníků nehod
Jakub Drápal před několika dny zveřejnil na blogu Jiné právo a poté v Lidových novinách (30. července) článek kritizující možný trest odnětí svobody pro řidiče kamionu ze Studénky. V něm argumentuje, že by šlo o trest nespravedlivý, nefunkční a iracionální. Debata o tom, jaké tresty jsou v podobných případech vhodné a jak podobným situacím efektivně bránit, je velmi potřebná. Některé autorovy argumenty, ač dobře míněné, jsou však analyticky chybné. Implementace jeho doporučení by pak mohla mít za následek zhoršení bezpečnosti dopravy a ztráty lidských životů. Proto považuji za potřebné tyto omyly uvést na pravou míru.
Argument č. 1. Nehoda
nebyla způsobena jen řidičem, ale nešťastnou kombinací jeho chování a náhodných
faktorů. Za jiných okolností by ke srážce s vlakem nedošlo – stejně jako ve
většině případů, kdy řidiči projeli přes přejezd navzdory výstražnému světlu.
Proč má být řidič potrestán za stejné chování jinak než ostatní?
Argument č. 2. Situace na přejezdu byla dlouhodobě neřešená. Byly zde nainstalovány kamery, přesto se přes přejezd běžně jezdilo i při blikajících červených světlech. To naznačuje, že veřejné orgány nepostihovaly takto závažné porušování bezpečnosti dopravy a předpisů. Jak Jakub Drápal dále rekapituluje, na stejném místě se před dvěma lety nastala shodná situace, kdy mezi závorami uvízl kamion, nic se ale nestalo a řidič dostal pokutu 2500 Kč. Dle jeho názoru není správné, aby byl řidič trestán za nehodu, když shodné jednání bylo veřejnými orgány de facto tolerováno.
Argument č. 3. Trest odnětí svobody nepůsobí preventivně. Jde o zásadní tvrzení, které autor podporuje dvěma argumenty. Prvním je citace 50 let starého textu profesora Oto Novotného. Z ničeho však není zřejmé, že se jedná o (celosvětově) nejdůležitější citaci k tomuto tématu za posledních pět desetiletí. To nepůsobí dobře. Za druhé, o nedostatku preventivního efektu trestu prý svědčí fakt, že den po nehodě byly na studéneckém přejezdu zaznamenány další průjezdy aut přes blikající výstražná světla. Toto pozorování však neobsahuje žádnou informaci ohledně preventivního působení trestů. Žádná ze složek, které tvoří „cenu“ pekelné loterie, se totiž nezměnila. Jak autor informuje, den po nehodě zde nebyla policie. Tresty, které hrozí v případě nehody, zůstaly stejné. Jediné, co se stalo je, že si předešlý den někdo vytáhl špatný „los“. Pro ty, co by si loterii koupili včera, nebyl důvod nekoupit ji dnes. Preventivní působení trestů je zde klíčovou otázkou. Způsob, jakým se s ní autor expresně vypořádal, však není přesvědčivý.