Lobuji, lobuješ, lobujeme - (ne)transparentní bruselská lobby
V následujícím příspěvku se budu věnovat
lobbingu, protože jsem k němu v posledních pár měsících v Bruselu trochu
přičichla. Ráda bych se zaměřila na to, do jaké míry je lobby evropských
institucí (ne)transparentní. Transparentnost lobby se v Bruselu nyní živě
diskutuje kvůli spuštění nového Rejstříku transparentnosti, který nicméně k
mému překvapení není nastaven tak, aby garantoval otevřenou, efektivní a
nezávislou evropskou správu.
Lobby představuje v Bruselu miliardový trh a je chlebodárcem té půlky lidí,
která se nedostala do evropských institucí, nebo těch, kteří z nich dobrovolně,
či nedobrovolně odešli. Lobbistů je dle the Guardian v Bruselu přes 30 tisíc (zaměstnanců
EU v Bruselu je podobné číslo), a spektrum zájmů, které reprezentují, je
opravdu široké – lobbovat můžete za plastové pytlíky, cigarety, mobilní
operátory či zajímavěji za přistoupení vašeho státu do EU, anebo – v mém
případě – za uprchlíky a jejich práva.
Dle odhadu ve výše zmíněném článku the Guardian je lobbisty ovlivněno kolem 75 %
evropské legislativy (zajímalo by mě, jak to odhadli). Slovo lobby ale v názvu
společností nebo v popisu jejich práce nehledejte – většina společností se
nazývají konzultační, jsou to ale i PR společnosti, obchodní
společnosti, banky, advokátky, neziskovky atd. Slovo lobby je zde stejně
nepopulární jako v České republice.
Bylo tedy přirozeným vývojem, že EU v rámci transparentnosti přijímání
rozhodnutí zavedla pravidla, která chod lobby upravuje, a zaručila tak občanům
EU otevřenou a nezávislou evropskou správu (čl. 298 SFEU). Tato pravidla jdou
vtělena do tzv. Rejstříku transparentnosti, který byl přijat prvně v roce 1995
Evropským parlamentem, dnešní podoby nabyl v roce 2011 na základě interinstitucionální dohody mezi
Evropským parlamentem a Evropskou komisí. Tato dohoda byla následně v
dubnu 2014 novelizována (ironicky dle některých nebyla revize dohody dostatečně
transparentní, viz zde) a před pár dny byla spuštěna jeho nová verze.
Jaké činnosti spadají do oblasti působnosti Rejstříku? Jedná se
o činnosti „vykonávané s cílem přímo nebo nepřímo ovlivňovat formulování
nebo provádění politik a rozhodovací procesy orgánů EU". Dále je
vysvětleno, že „přímým ovlivňováním“ se rozumí ovlivňování prostřednictvím
přímého kontaktu nebo přímé komunikace s orgány, zatímco „nepřímým
ovlivňováním“ se rozumí využívání zprostředkovaných způsobů ovlivňování,
například prostřednictvím sdělovacích prostředků. Klasicky je tedy přímé
ovlivňování to, když pozvete funkcionáře EU, který má rozhodovací pravomoc nebo
je schopen určité rozhodnutí ovlivnit, na oběd, a upozorníte ho, že jeho postup
je/není vůči pytlíkům, cigaretám, mobilním operátorům, vašemu nečlenskému státu
či uprchlíkům dobrý, protože XYZ. Nepřímé ovlivňování je například uspořádání konference
o alternativách migrační detence v členských státech EU, kam pozvete evropského
komisaře pro migraci, který se tam k problematice vyjádří a vyslechne si
stěžování neziskovek. Součástí Rejstříku je i
Code of Conduct, tedy jakési zásady dobrého lobbisty, který by měl přiznat, koho zastupuje, neměl by naléhat, nabádat
funkcionáře k porušování předpisů apod. Společnosti zaregistrované do Rejstříku
musí uvést, kolik peněz ročně na lobbing vydají, zda jsou financovány EU, kolik
osob se lobby věnuje, co je jejich misí atp. Porušení
může vést k jejich vyškrtnutí z Rejstříku. Komise má také povinnost zveřejnit
na internetu informace o schůzkách komisařů, členů kabinetu a ředitelů
direktorátů s lobbisty.
Evropský parlament dlouhodobě volá po zavedení povinné registrace do Rejstříku, nicméně toto přání bude pravděpodobně kvůli nevoli členských států nenaplněno, ledaže by se našla nějaká právní klička. Je také otázkou, jak by byla povinná registrace funkční a jaké by byly sankce za její nedodržení. Dále by také povinná registrace musela projít testem subsidiarity, proporcionality a musela být v souladu s Listinou základních práv EU, což by také mohlo být problematické. Nicméně dle briefingu Evropského parlamentu z prosince 2014 je v Rejstříku zaregistrováno 75 % společností a 60 % neziskovek, což ukazuje to, že Rejstřík má v současné době rezervy a incentivy, které registrace nabízí, nejsou přesvědčivé.
Žádné komentáře:
Okomentovat