24 října 2012
Nejpočetnější agendou veřejného ochránce práv je agenda sociálního zabezpečení, šířeji sociální pomoci. V oblasti realizace sociálních práv pokládám úlohu ochránce za zvlášť zásadní až nezastupitelnou z pohledu doplňkové ochrany základních práv a svobod. Jedná se zpravidla o zajištění přiměřeného hmotného zabezpečení či základních životních podmínek.
Pro šetření
podstaty a smyslu sociálního práva je klíčové, zda a s jakou účinností se ho
jednotlivec může dovolat. Každý pochopí, že dovolat se práva na mimořádnou
okamžitou pomoc ve formě jednoho tisíce korun na zajištění základních potravin
v případě ohrožení sociálním vyloučením (jako součásti práva na pomoc
v hmotné nouzi) prostřednictvím soudního rozhodnutí po třech letech, kdy
jsem měl hlad, je bezpochyby cenné vítězství, ale málokdo si ho vychutná. Sociální
práva realizují zpravidla ti nejzranitelnější, kteří mají ztížený přístup
k právní pomoci (nejen z důvodů ekonomických, ale také z důvodu
věku či zdravotního znevýhodnění). Zejména v oblasti tzv. nepojistných sociálních
dávek je tak judikatura skromná.
Podmínky
přístupu k sociální pomoci se zpřísňují. Obvykle s odkazem na
zabránění zneužívání sociálních dávek. Zpřísnění podmínek pro všechny je pak
všeobecně preferovanější a líbivější, než otravná adresná kontrola
s konkrétními důsledky pro dopadené
a odhalené zneužívače.
Dochází až ke
splynutí systému státní sociální podpory a pomoci v hmotné nouzi (zrušení
sociálního příplatku pro rodiny s dětmi, projednávané „sjednocení“ dávek
na bydlení). Objevují se „nové“ instituty (veřejná služba, docházka
nezaměstnaných /tzv. donez/, s-karta). Jiné stále po hříchu chybí (sociální
bydlení).
Tyto faktory
přispívají neustále k rostoucímu nápadu podnětů adresovaných veřejnému
ochránci práv v této oblasti.
U zmíněných
nových institutů pozoruji tyto společné jmenovatele. Překotný legislativní
proces spojený se zásadními změnami návrhu zákona až v Poslanecké
sněmovně, minimální legisvakance, nepromyšlení dopadu do organizace státní
správy, nepředvídatelná správní praxe bez opory v zákoně („dotváření“
chybějící právní úpravy interními pokyny bez požehnání zákonodárce,
libovůle ve správním rozhodování) využívající žádnou nebo pouze
fragmentární právní regulaci.
Dopady změn
právní úpravy právní regulace jsou pak jiné, než ty zamýšlené (nebo
deklarované).
V případě
veřejné
služby je paradoxem péče o zachování pracovních návyků u osob 55+
s třicetiletou praxí, u donezu starost o zabránění nelegálního
zaměstnávání docházkou na poštu třikrát za týden u osoby pečující o postižené
dítě, u s-karet
maminkami na rodičovské dovolené, zdravotně postiženými či seniory nepoptávaný
servis zajištění karty u bankovního ústavu pro dispozici s rodičovským
příspěvkem či příspěvkem na péči.
Tyto postupy
umožňují nenápadné přehoupnutí ze sféry sociálních práv do základních lidských
práv a svobod (práva na soukromí, práva na ochranu rodinného a soukromého
života, práva na zachování lidské důstojnosti, zákazu nucené práce). Společné je to, že postrádají oporu
v zákoně. Stát nevystupuje vůči jednotlivci na základě zákona a
v jeho mezích.
Umožňuje-li
právní úprava libovůli úřadu, jedná se o úpravu protiústavní. Ústavní soud se
vyjadřoval opakovaně k zákazu libovůle v souvislosti
s normotvorbou podzákonných právních předpisů. Formuloval podmínky
zmocnění, které musí být splněny. Je-li libovůlí postup podle podzákonného
právního předpisu v případě nedostatečného zmocnění nebo jeho překročení,
tím spíše je libovůlí postup bez opory v zákoně (či opory fragmentární) na
základě interních pokynů či jiných aktů (nikoliv normativní povahy).
Například systém
donez má jen velmi strohé zakotvení v právním předpisu, přičemž jeho konkrétní
podoba (včetně například frekvence návštěv, které mnohonásobně převažují
zavedenou praxi na pobočkách úřadů práce)
vychází z pravidel systému, o kterých je možné se dočíst výhradně na
internetových stránkách http://donez.cz/.
V případě
celoplošné nezákonné správní praxe si lze pak velmi těžko představit efektivní
obranu jednotlivce obvyklými prostředky. Právní pomoc je v dané sociální
situaci často reálně nedosažitelná. Navíc se jedná o zajištění základních
životních podmínek, které jednotlivec potřebuje uspokojit v reálném čase.
Tím spíše by
nedostatečnost opory v zákoně pro postup úřadu vůči jednotlivci měla být
posuzována zvlášť přísně.
Nejedná se totiž již „pouze“ o šetření
podstaty a smyslu sociálních práv, ale zachování zásady legality a zákazu
libovůle.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Nejčtenější příspěvky všech dob
- Zadržení zloděje v samoobsluze podle nového občanského zákoníku
- (Auto)regulace a kartelizace: návrh na prodloužení koncipování ze 3 na 5 let
- Pavel Molek: Rudé a hnědí aneb o dvou právních podáních
- Nejnespravedlivější rozsudky
- Kubo Mačák: Banánový judikát?
- Znalecký posudek - dobrý sluha, ale zlý pán
- Právo davu
- Obrana feminismu
- Občanský zákoník zdrcený novelou novel? Část I.
- Tomáš Sobek: Disciplinární řízení v Plzni