Zajímá vás, jak unijní právo doopravdy funguje v praxi? Chcete se naučit, jak se dá s unijním právem efektivně pracovat? Rádi byste nahlédli do tajů zastupování před Soudním dvorem EU? Pak právě pro Vás je určena stáž v Kanceláři vládního zmocněnce.
ZAPOMEŇTE NA TO, ŽE PRÁVO JE „SOUBOREM PLATNÝCH PRÁVNÍCH NOREM“. SKUTEČNÉ PRÁVO JE JINÝ SVĚT: JE TO INTELEKTUÁLNÍ VÝZVA, KONTEXT, ZÁBAVA, UMĚNÍ, POSLÁNÍ, ŽIVOT... TENTO BLOG PŘINÁŠÍ NOVINKY A NÁHODNÉ POSTŘEHY ZE SVĚTA JINÉHO PRÁVA.
24 ledna 2019
07 ledna 2019
Na přísedících nezáleží (alespoň ve Francii)
Laici mají v řadě
zemí důležitou roli v soudním řízení, zejména v trestních věcech. Má
ale jejich přítomnost nějaký vliv na výsledky trestního řízení? Tuto otázku by
si měly zodpovědět všechny země, kde se přísedící či porotci využívají – tedy i
Česko. Přítomnost přísedících něco stojí – čas samotných přísedící, ale i čas
soudců, kteří musí vysvětlovat věc laikům, případně stráví více času hledáním
shody a hlasováním ve větším počtu lidí.
Arnaud má k dispozici
databázi všech soudních verdiktů v trestních věcech ve Francii. Statisticky
porovnává, zda se verdikty v případech s přísedícími v regionech
Dijon a Toulouse změnily ve srovnání s případy vysoké závažnosti v ostatních
regionech. Eventuelně srovnává, jak se verdikty v případech s přísedícími
v regionech Dijon a Toulouse změnily relativně vůči méně závažných
případům v týchž regionech.
Výsledek? Nula.
Přítomnost přísedících neměla vliv na to, v jaké míře soudy vynáší
osvobozující verdikt. Neměla vliv na to, zda soudy udělí nepodmíněný trest.
Neměla vliv na délku trestu. Neměla vliv ani na variabilitu trestů v rámci
jednoho soudu. Výsledek je překvapivý přinejmenším proto, že politickou motivací
k zavedení přísedících bylo přesvědčení, že profesionální soudci jsou příliš
mírní a přísedící více sladí verdikty s „vůlí lidu“ (který dle průzkumů je,
alespoň v obecné rovině, více punitivní).
Proč vlastně
přísedící existují? Pokud je jejich účel čistě instrumentální, tj. aby soudy v důsledku
jejich přítomnosti rozhodovaly jinak, jsou výsledky této francouzské studie
dosti skličující. Přísedící jen stojí čas a peníze a na verdikty soudů nemají
vliv. (Zde nutno zdůraznit, že nulový efekt může záviset i na konkrétní úpravě.
Např. ve Francii byli přísedící v menšině, takže jejich vliv mohl být nižší
než např. v Česku, kde mohou teoreticky soudce přehlasovat.) Samozřejmě
ale mohou být i jiné důvody pro existenci přísedících – zvýšení povědomí o
právním systému a zvýšení legitimity soudních rozhodnutí u veřejnosti. Zda se
toto přísedícím skutečně daří je už ovšem téma na jiný výzkum.
06 ledna 2019
Počet vězňů v ČR a špatné statistiky Rady Evropy: Odvolávám, co jsem odvolal
Před několika dny jsem na Jiném Právu psal o tom, že data o počtu vězňů, kteří vstupují do českých věznic, která použil ve svém článku prof. Dünkel, jsou chybná, jelikož nejsou v souladu s daty vydanými Radou Evropy; měla být posunutá o jednu zemi (např. data pro Dánsko byla použitá pro Českou republiku). Na tomto stavu se nic nezměnilo - data použitá prof. Dünkelem jsou skutečně v rozporu s tím, co uvádí data od Rady Evropy. V minulém příspěvku jsem však automaticky předpokládal, že data od Rady Evropy jsou ta správná. Chyba.
02 ledna 2019
Co způsobuje vysoký počet vězňů v České republice: Chyby v datech
V květnu jsem zde psal o tom, co způsobuje vysoký počet vězňů v České republice na základě článku německého profesora Dünkela, který ukazoval, že v České republice posíláme do vězení velmi málo osob – ale zato na velmi dlouho. Prof. Dünkel používal data z průzkumu Rady Evropy SPACE I. (str. 101-102); bohužel špatně převzal data pro osm zemí, když citoval data pro zemi následující v abecedním pořadí po konkrétní zemi. České republice tak byly přiřazeny údaje za Dánsko, Dánsku za Estonsko apod. Pro Českou republiku to znamená zásadní změnu: Neposíláme do vězení málo osob, ale v porovnání s ostatními státy jich do vězení posíláme mnoho a na dlouhou dobu.