Včera Evropský soud pro lidská práva podle
čerstvé tiskové
zprávy přijal v souvislosti s aktuální epidemií koronaviru několik
výjimečných opatření. Zejména pozastavil běh lhůt, včetně té nejdůležitější.
Podle čl. 35 odst. 1 Evropské úmluvy
o ochraně lidských práv může být stížnost podána do šesti měsíců ode dne,
kdy bylo přijato konečné (vnitrostátní) rozhodnutí. To už od včerejška neplatí.
Tento krok je v současné situaci
pochopitelný, zároveň však značně problematický, a to hned z několika důvodů. V
první řadě se z tiskové zprávy, která je jediným oficiálním zdrojem informací o
mimořádných opatřeních, sice dozvídáme, že byla určitá opatření přijata, řada
dalších podstatných informací však chybí. Tisková zpráva ve své stručnosti
neuvádí, kdo přesně je onen „Evropský soud pro lidská práva“, který o nich
rozhodnul. Bylo to plénum soudu, předseda, tajemník nebo jiné těleso? Jakou
většinou bylo přijato? A na jakém právním základě? Z čeho ten, kdo k vydání
opatření přistoupil, dovozoval svou pravomoc tak učinit? Podepsat a ratifikovat
Úmluvu mohou jen členové Rady Evropy (čl. 59 Úmluvy), výhrady k ní vznést
titíž (čl. 57), vypovědět ji mohou Vysoké smluvní strany (čl. 58). Závěrečná
ustanovení Úmluvy pamatují též na pravomoci Výboru ministrů dle Statutu
Rady Evropy (čl. 54). Oporu pro takové jednání nenajdeme ani v Pravidlech
Soudu.
Úmluva byla doposud měněna co do
hmotněprávních i procesních pravidel 16 protokoly schvalovanými a
ratifikovanými jako mezinárodní smlouvy členskými zeměmi Rady Evropy.
K tomu ale včera nedošlo, nesešel se ani Výbor ministrů. Připomeňme přitom, jak složité je běžně
upravit lhůtu pro podávání stížností. Podle článku 4 Protokolu
č. 15 k Úmluvě má být lhůta pro podávání stížností zkrácena z šesti měsíců
na čtyři. Tento protokol z roku 2013 však dosud není účinný. Podle jeho článku
7 je totiž nezbytné, aby uplynuly tři měsíce od data, kdy všechny smluvní státy
vyslovily svůj souhlas s tím, že budou protokolem vázány. Článek 4, který délku
lhůty upravuje, pak bude účinný až o šest měsíců později. Je tedy namístě
pozastavit se nad příkrým kontrastem mezi situací, kdy na účinnost Protokolu č.
15 čekáme již sedm let a vyžadujeme souhlas od všech smluvních stran, a
situací, kdy na základě rozhodnutí, o němž nevím, kdo a na jakém podkladě jej
vydal, se najednou mění (resp. staví) lhůta pro podání stížnosti ze dne na den.
Mezinárodní právo sice pamatuje i na to, že
mohou nastat mimořádné situace, kdy bude třeba (dočasně) nevyžadovat plnění
určitých závazků, včetně těch lidskoprávních, takové rozhodnutí však náleží
samotným smluvním stranám. Vídeňská
úmluva o smluvním právu kodifikující mezinárodní obyčejové právo pamatuje
v čl. 62 na podstatnou změnu poměrů jako důvod pro přerušení provádění
smlouvy. Tato úmluva je však adresovaná smluvním stranám, nikoli objektu
smlouvy, a toto ustanovení míří jiným směrem. Zároveň Výbor OSN pro lidská
práva klade ve svém obecném
komentáři k mimořádným situacím důraz na „zásadu legality a právního
státu v časech, kdy jsou nejvíce potřeba“. Také samotná Úmluva pamatuje na to, že v případě ohrožení
může být nezbytné odstoupit od určitých závazků, které stanovuje. Takovou
možnost dává článek 15 Úmluvy (který však dosud v souvislosti s koronavirovou
epidemií žádný stát neaktivoval). Obdobně jako čl. 62 Vídeňské úmluvy i čl. 15
Úmluvy však oprávnění k takovému kroku přistoupit, adresují smluvním stranám,
nikoliv mezinárodní organizaci jako předmět smlouvy.
Tisková zpráva dále zmiňuje, že
k pozastavení „šestiměsíčního pravidla“ dochází na jeden měsíc. Je určitě
rozumné mimořádná opatření tímto způsobem limitovat (sunset clause), aby se
z výjimky nestávalo pravidlo. Nechtěli bychom ale být v kůži
„Evropského soudu pro lidská práva“, který bude za měsíc rozhodovat, jestli
výjimku prodloužit nebo se vrátit k normálu. Jaká kritéria pro své
rozhodování zvolí? Ústup velkých zemí od krizových režimů, počet úmrtí za den,
počet nakažených osob? Co když některé země budou stabilizované a ve Velké
Británii bude situace kulminovat? Nebudeme podobný přístup očekávat i při
nějaké další případné pohromě (např. požáry ve více evropských zemích?).
Pomohlo by, pokud by tisková zpráva specifikovala, jaké konkrétní důvody soud k
přijetí opatření vedly a neodkazovala pouze obecně na stávající koronavirovou
epidemii.
Ten, kdo rozhodnutí přijal, byl určitě veden
dobrými úmysly. V zásadě lze kvitovat, že se Soud pokouší v této nelehké
situaci vyjít stěžovatelům vstříc. Soud totiž může fungovat, pouze pokud je
účinným způsobem přístupný stěžovatelům. Pošty byly sice v současné situaci
uzavřeny pouze na Kypru, nicméně odesílání dopisů se jistě v této situaci
komplikuje. Nelze však nepodotknout, že spíše než prodloužení lhůty o měsíc, by
zřejmě stěžovatelům pomohlo, pokud by soud (alespoň dočasně) akceptoval též
podání v elektronické podobě, což je koneckonců standardem většiny soudů v
Evropě.
„Šestiměsíční pravidlo“ bylo dosud považováno
za nedotknutelné. Existuje kolem něj masa judikatury, vykládající, jak mají
stěžovatelé napříč Evropou přistupovat k počátku lhůty i konci lhůty. Řada
jinak opodstatněných stížností byla odmítnuta kvůli jejímu nedodržení třeba jen
o pár minut. Může se zdát, že tato úleva je přijata ve prospěch stěžovatelů.
Jenže proti nim ve sporu nestojí nutně jen „zlé“ státy. V civilněprávním
sporu je to třeba jiná soukromá osoba, která sice není účastníkem řízení před
Soudem, nicméně případným rozsudkem a obnovou řízení může být citelně dotčena a
spoléhá na právní jistotu. A ta je podkopána.
Na okraj lze též dodat, že k žádným podobným opatřením dosud nepřistoupil Soudní dvůr
Evropské unie ani Mezinárodní soudní dvůr.
Evropský soud pro lidská práva porušil
významné tabu. Tabu, že mezinárodní smlouvy nemohou být měněny jinak než
smluvními stranami. Kdo jiný, než mezinárodní soud by měl tato pravidla
respektovat? Skutečnost, že mezinárodní smlouvy jsou přijímány složitým a
v ústavách zakotveným způsobem, jim dodává legitimitu, slouží dělbě moci a
vytváří mezinárodní „rule of law“. Líbivým krokem je nyní podkopána víra států,
že jsou pány mezinárodních smluv. Není to poprvé, v poslední době čím dál
častěji můžeme sledovat emancipaci mezinárodních organizací počínaje tím, že
někdy samy vznáší požadavky na zvýšení svých rozpočtů, po skutečnost, že státům
vracejí/odmítají jejich „kandidáty“ do svých rozhodovacích těles. Jestli státy
ztratí jistotu v zaběhaná mezinárodní pravidla, budou méně ochotné
k dalším závazkům přistupovat a ty stávající dodržovat.
Nechceme kritizovat Evropský soud pro lidská
práva za to, že se snaží v nelehké době vycházet vstříc stěžovateli, ale
poukázat na to, že i dobré věci je potřeba dělat promyšleně a v souladu s
pravidly, jinak mohou mít nezamýšlené důsledky. Nejenže se přijaté opatření
může stát nebezpečným precedentem. V současné chvíli je přijímána řada pravidel
a opatření ve všech členských státech Rady Evropy. Ta závažným způsobem
zasahují do lidských práv, jsou přitom ale stanovována narychlo, malými
skupinami osob, často bez vysvětlení a v časové tísni. Ze strany odborné
veřejnosti je voláno po tom, aby se v této situaci, navzdory její závažnosti,
nezapomínalo na zákonnost a přiměřenost přijatých opatření a na jejich
odůvodňování. Kdo jiný, než Evropský soud pro lidská práva by měl jít státům
příkladem?
Žádné komentáře:
Okomentovat