Česko se
dlouhodobě řadí mezi země s nejvyšší vězeňskou populací. Podle květnových
čísel je náš počet vězňů na 100 000 obyvatel 211[1]
– tímto se blížíme výrazně více průměru zemí východní Evropy, Ruska a Turecka
(236) než Evropě západní (84). Celosvětově zaujímáme 64. příčku,
v kontextu EU jsme na 4. místě. Naše věznice pracují na 107.7 % kapacity[2],
což nám zajišťuje umístění v první desítce zemí EU.
Náklady na tento
druh trestu jsou nemalé; v roce 2014 dosahovaly na téměř 8 miliard Kč[3],
tedy zhruba 1200 Kč na jednoho vězně na den. Suma dluhu trestaných osob, ať už
během či po výkonu trestu, činila k 31. 12. 2014 292 milionů Kč. Úspěšnost
vymáhání peněz se pohybuje pouze okolo 3 %, čemuž výrazně napomáhá i zhoršená
situace na trhu práce.
Ukončením výkonu trestu odnětí svobody začíná trest nový
Právě neschopnost či nevůle získat řádné zaměstnání je jedním z největších, a na první pohled těch méně zřejmých, nákladů trestu odnětí svobody. Možných příčin je zde několik; zpřetrhané sociální vazby s bývalými známými nahrazují vazby na spoluvězně, pobyt ve vězení jako takový může vytvořit negativní postoj a vymezení oproti běžné společnosti, na překážku je konečně také dluh i chybějící pracovní zkušenost. 70 % bývalých vězňů se tak práci hledat ani nesnaží a stávají se dobrovolně recidivisty či příjemci sociálních dávek. Ze zbylých 30 % pouze třetina zaměstnání reálně získá. Toto může být v širším kontextu vztaženo i k osobám, které mají „pouze“ záznam v trestním rejstříku (k lednu 2015 to bylo více než 425 000), jelikož náboráři i přes neoprávněnost požadavku vyžadují bezúhonnost pro výkon zaměstnání, u kterého je trestní rejstřík irelevantní.
Právě neschopnost či nevůle získat řádné zaměstnání je jedním z největších, a na první pohled těch méně zřejmých, nákladů trestu odnětí svobody. Možných příčin je zde několik; zpřetrhané sociální vazby s bývalými známými nahrazují vazby na spoluvězně, pobyt ve vězení jako takový může vytvořit negativní postoj a vymezení oproti běžné společnosti, na překážku je konečně také dluh i chybějící pracovní zkušenost. 70 % bývalých vězňů se tak práci hledat ani nesnaží a stávají se dobrovolně recidivisty či příjemci sociálních dávek. Ze zbylých 30 % pouze třetina zaměstnání reálně získá. Toto může být v širším kontextu vztaženo i k osobám, které mají „pouze“ záznam v trestním rejstříku (k lednu 2015 to bylo více než 425 000), jelikož náboráři i přes neoprávněnost požadavku vyžadují bezúhonnost pro výkon zaměstnání, u kterého je trestní rejstřík irelevantní.
Experiment: Fiktivními životopisy k reálné odezvě
Právě z těchto
myšlenek vychází experiment popsaný blíže v bakalářské práci The Effect of
Criminal Record on Employment Prospects: A Field Experiment, kdy byly 4 dvojice
životopisů rozesílány na reálné nabídky práce ve čtyřech krajích České
republiky během září až listopadu 2015.
Životopisy byly
vytvořeny tak, aby z hlediska vzdělání, věku, pohlaví (a v případě
životopisů bývalých vězňů i počtu trestů) odpovídaly profilu typického českého
vězně. Vzniklo tak 8 fiktivních životopisů třiatřicetiletých mužů
s vyučením, z nichž trestaní měli za sebou jeden, maximálně dva
tresty. Vyučení (obor elektrikář) bylo zvoleno čistě pro možnost odpovídat na
větší spektrum nabídek práce (pouze základní vzdělání má 44 % vězňů, vyučení
potom 39 %), recidiva byla zahrnuta pro porovnání, zda je počet trestů pro
zaměstnavatele významný. Trest byl v životopise naznačen pracovní
zkušeností z vězení. Použity byly firmy, které otevřeně spolupracují
s věznicemi poskytováním pracovních míst vězněným.
V rámci
experimentu bylo obesláno 205 nabídek práce na pozice manuálních pracovníků
vyžadující pouze základní vzdělání či vyučení v daném oboru. Odpovědi
jednotlivých kandidátů z dvojice byly rozesílány v rozmezí jednoho až
dvou dnů v rotujícím pořadí. Z experimentu byly vynechány nabídky práce,
které již předem vylučovaly adepty se záznamem v rejstříku trestů
z přijímacího řízení.
Každému
z kandidátů byla pro sledování odezvy zřízena emailová schránka; dále byla
sledovaná návratnost pomocí dvou telefonních čísel, jednoho pro trestané, jednoho
pro netrestané fiktivní kandidáty.
Pro stejnou odezvu musí bývalý vězeň odeslat téměř 2-krát
více žádostí o práci
Pravděpodobně
nikoho nepřekvapí, že ve výsledcích netrestaných a trestaných fiktivních
kandidátů byl rozdíl. Z 205 reakcí na nabídky práce bylo v případě
netrestaného člověka úspěšných 67 pokusů (32,68 %), v případě netrestaného
pouze 36 (17.56 %). Průměrný bývalý vězeň by tak musel rozeslat 1,86-krát více
žádostí o práci, aby se dostal na stejnou úroveň pozitivní odezvy jako
netrestaný protějšek – a to jsme pouze ve fázi emailové komunikace s náborářem.
Chí-kvadrát testem nezávislosti se tento rozdíl v chování ke dvěma
skupinám žadatelů o práci projevil jako statisticky významný a byla zamítnuta
hypotéza náhodnosti rozdílné odezvy.
Velmi zajímavá je i
negativní odezva na zaslané životopisy. Zatímco netrestaní uchazeči obdrželi
pouze 1 email se zamítnutím žádosti o práci, trestaným se sešlo celkem 10
negativních odpovědí. Z velkého chybějících reakcí (137 u netrestaných,
159 u trestaných) usuzuji, že standardní je nechtěného uchazeče ignorovat, dále
mu nepsat a ušetřit čas oběma stranám. Trestaným uchazečům se však sešlo 10
emailů vysvětlujících, že nemají potřebnou kvalifikaci, případně je místo již
obsazené (ačkoliv netrestaný uchazeč z dvojice mnohdy dostal pozvání k pohovoru).
Tento úkaz přisuzuji špatnému svědomí náborářů, kteří člověku nedávají šanci
získat zaměstnání, ačkoliv mu nechybí potřebné kompetence.
Pouze 1 z 205 oslovených
náborářů se zeptal na povahu spáchaného trestného činu u trestaného kandidáta.
Stigma záznamu v rejstříku trestů? Pro zaměstnavatele
důležitější než pracovní morálka, zkušenosti a výkonnost
Experiment byl v další
fázi doplněn dotazníkem pro náboráře, jejichž kontakt byl uveden u nabídek
práce na pracovní místa s nízkou kvalifikací. Kontext byl zde širší a otázky
byly pokládány v souvislosti s osobami se záznamem v rejstříku trestů
obecně. Pouze 44 % respondentů uvedlo, že by pravděpodobně byli ochotni
takového uchazeče zaměstnat a jen alarmujících 16 % nikdy nevyžaduje výpis
z rejstříku trestů.
Mezi nejčastějšími
obavami byla uváděna obava z recidivy (88 % respondentů), obava
z porušování pravidel na pracovišti (40 %) nebo možného narušení
pracovního kolektivu. Pouhých 8 % náborářů označilo jako jedno z hlavních
rizik nedostatečné pracovní zkušenosti (8 %) nebo nízkou pracovní morálku (16
%); nabízená kategorie nízké pracovní výkonnosti nebyla zvolena ani jednou.
Toto jen dále poukazuje na váhu stigmatu záznamu v rejstříku trestů.
Možná řešení? Revize právního systému i alternativní
tresty
Provedený
experiment má jistě své limity, od nepříliš rozsáhlého vzorku přes chybějící
kontakt s potenciálním zaměstnavatelem po pozvání na pohovor po úzkou
specifickou skupinu (fiktivních) bývalých vězňů, pro kterou byl experiment
proveden. Věřím však, že jak experiment, tak dotazníkové šetření dostatečně
jasně poukazuje na význam stigmatu záznamu v trestním rejstříku.
Současné situaci by
mohla výrazně pomoci konkrétnější specifikace v českém právním systému a
sjednocený pohled zákoníků stejně jako lepší systém sankcí a kvalitnější dohled
nad dodržováním práva. Dlouhodobě se potom nabízí větší využívání
alternativních trestů, revize trestů za jednotlivé trestné činy či úprava
podmínek pro zahlazení odsouzení.
S rostoucím
trendem vězeňské populace v Česku je toto logický krok
z hlediska ekonomického i sociálního, ve státní i osobní rovině.
PS. Příspěvek je shrnutím bakalářské práce Michaely Onuferové "The effect of criminal record on employment prospects: a field experiment", obhájené v červnu 2016 na Národohospodářské fakultě VŠE a prezentované na workshopu Právo a ekonomie: Druhý studentský workshop
Super experiment! MPSV a MS by teď (v mnohém z podnětu výboru proti mučení Rady vlády pro lidská práva) měly zpracovávat materiál, dle kterého by zaměstnavatelé mohly lépe určit, kdy je na místě reagovat na záznam v rejstříku trestů a kdy nikoli. Mizerné je, že dnes tyto věci vůbec neřeší Inspekce práce. Vymlouvají se na to, že jim zákon neumožňuje, byť by to sankcionovat mohli...
OdpovědětVymazatByť by podmínky pro zahlazení odsouzení mohly být ještě lepší, tak jsou výrazně (a to extrémně) lepší než v anglosaském světě.
Stejně mizerně je na tom vymahatelnost plnění vyživovací povinnosti k nezletilým - množí se neúčinné zabavování řidičáků i věznění pro neschopnost plnit, umělé zadlužování těchto osob předraženými exekutory (http://www.ceska-justice.cz/2016/07/antonin-stanislav/) a vše kolečkem padá na daňové poplatníky. Je to důsledkem svévole soudkyň v určování vyživovací povinnosti, bez ohledu na reálné potřeby oprávněných, bez ohledu na možnosti povinných, nedělení povinnosti mezi rodiče. Ale hlavně, že mrhá Marksová 480 mil.Kč na ženské genderové spolky, místo aby přispěla na zdravý rozvoj dětí, podporu rodin, společenských hodnot (bez multikulti a transgender) a srovnala do latě sociálky!
OdpovědětVymazatKdo udělal chybu, musí se pak více snažit. Kdo se nesnaží, půjde ke dnů. To je život.
OdpovědětVymazat