V těchto dnech
spatřila světlo světa publikace Complex Law Teaching: Knowledge, Skills and Values. Jde o sborník
několika příspěvků z mezinárodní konference o právním vzdělávání, která se na olomoucké fakultě
konala předminulý rok. A právě s touto konferencí se pojí jeden příběh,
který je založen na víceméně pravdivých událostech. Konkrétně jde o příběh o
tom, jak jazz na počátku 90. let ovlivnil dnešní právní vzdělávání v ČR.
Když na počátku předminulé dekády vznikala v Olomouci právnická fakulta, vydal se tehdejší olomoucký rektor Josef Jařab spolu s děkanem fakulty Miroslavem Liberdou do New Yorku na literární konferenci o autorech z východního bloku. Olomoučtí akademici se jednoho večera rozhodli navštívit jazzový klub. Náhoda tomu zřejmě chtěla, že se právě v něm setkali s Richardem Neumannem, profesorem z Hofstra Law School, která sídlí na Long Islandu. Amerikanista Jařab mu tehdy povídá: „Prosím Tě, my u nás máme úplně čerstvou a novou právnickou fakultu. A já bych strašně rád, aby byla jednou jiná než všechny ty ostatní. Víš, líbila by se mi v „americkém“ střihu. Co pro to máme udělat?“. Neumann, který o sobě říká, že je "renegade law professor", hned vystřelil: „No tak to musíš mít kliniku!“. Jařab s Liberdou se na sebe nevědoucně koukli a otočili se zpět na Neumanna: „A to je jako co?“. Neumann jim popsal taje a krásy klinického právního vzdělávání a slíbil: „Já se u Vás zastavím a ukážu Vám, jak na to.“
Když na počátku předminulé dekády vznikala v Olomouci právnická fakulta, vydal se tehdejší olomoucký rektor Josef Jařab spolu s děkanem fakulty Miroslavem Liberdou do New Yorku na literární konferenci o autorech z východního bloku. Olomoučtí akademici se jednoho večera rozhodli navštívit jazzový klub. Náhoda tomu zřejmě chtěla, že se právě v něm setkali s Richardem Neumannem, profesorem z Hofstra Law School, která sídlí na Long Islandu. Amerikanista Jařab mu tehdy povídá: „Prosím Tě, my u nás máme úplně čerstvou a novou právnickou fakultu. A já bych strašně rád, aby byla jednou jiná než všechny ty ostatní. Víš, líbila by se mi v „americkém“ střihu. Co pro to máme udělat?“. Neumann, který o sobě říká, že je "renegade law professor", hned vystřelil: „No tak to musíš mít kliniku!“. Jařab s Liberdou se na sebe nevědoucně koukli a otočili se zpět na Neumanna: „A to je jako co?“. Neumann jim popsal taje a krásy klinického právního vzdělávání a slíbil: „Já se u Vás zastavím a ukážu Vám, jak na to.“
Tak (nějak) vypadal
prvopočátek spolupráce olomoucké fakulty a Hofstry. Díky pomoci Ford Foundation
pak do Olomouce několik let jezdili profesoři z této longislandské školy.
A jedním z nich byl Stefan Krieger. Tento profesor se v devadesátých
letech v Olomouci zásadně podílel na rozvoji tehdy první středoevropské
právní kliniky. Na počátku roku 1998 ovšem přišel zlom - zemřel děkan Liberda.
Jedinečné spojení mezi Long Islandem a Olomoucí bohužel postupně skomíralo a
v novém miléniu skoro zemřelo. Až se objevili Tomoszkovi - manželský pár
olomouckých učitelů práva, kteří propadli myšlence klinického a dovednostního
vzdělávání. Rozhodli se navázat na dřívější tradici právních klinik
v Olomouci a dále ji rozvinout, což vyústilo až ve zrod Centra pro
klinické právní vzdělávání, které Maxim Tomoszek dodnes vede. O výše zmíněných
profesorech z Hofstry ovšem konkrétně nevěděli. V roce 2005 se
nicméně zúčastnili konference v Praze, která byla věnována právnímu
vzdělávání, z níž si přivezli knížku s názvem Essential Lawyering Skills. Vymodelovali podle ní nový (a dnes pro
všechny studenty olomouckých práv povinný) předmět, který nese název Kurz
právnických dovedností. Schválně se koukněte, kdo tu knížku napsal!
Jak jsem ale zmínil, o té personální vazbě nikdo z dnešních
olomouckých klinikářů nevěděl! Až v souvislosti s přípravami oslav
20. výročí olomoucké fakulty Tomoszkovi shodou náhod ve fakultních archivech
zjistili, že Stefan Krieger a Richard Neumann v Olomouci pobývali a
podíleli se na vzniku a rozvoji zdejší právní kliniky. Je to pouhá náhoda nebo
osud? Logicky nepřicházelo v úvahu nic jiného, než tuto vazbu obnovit. Po
několika e-mailech a Skypech slovo dalo slovo a na počátku roku 2012 se Max
Tomoszek spolu s mojí maličkostí vydal za oceán navštívit „matku“ právních
klinik v ČR – Maurice A. Deane School of Law, která je součástí Hofstra University.
Navštívili jsme tehdy
několik univerzit a jejich klinických center (Columbii, NYU a poté Georgetown).
Hofstra byla přesto zvláštní a jedinečná. Nacházeli jsme několik paralel
s naší fakultou – je mladší, ve stínu těch větších, v menším městě a
taky je „jiná“. Byli jsme trochu nervózní z toho, jaké bude setkání se
Stefanem Kriegerem a dalšími pamětníky dávných klinických časů v Olomouci.
Stefan nám to ale v mnohém ulehčil, když nám po přivítání v jejich
klinickém centru pověděl: „Já si moc
dobře pamatuju, jak se v Olomouci vítají hosté.“ A nato nalil slivovici…
Byl viditelně dojatý,
když jsme mu vyprávěli, jak se dnes daří klinikám na olomoucké fakultě. Spolu
s již zmíněným Richardem Neumannem a dalším „Olomoučákem“ Normanem
Silberem byli nadšení, že už i v Čechách jsme zjistili, že nejenom
znalosti, ale také dovednosti dělají právníka právníkem. My zase v úžasu
koukali při vyprávěních studentů a klinických profesorů, co vše je v této
„branži“ možné, a jak skvělé a efektivní dokáže právnické vzdělávání být. Já si
přitom uvědomoval, o co všechno doma připravujeme studenty práv a ty, kdo
potřebují pro bono právní pomoc.
Zejména jsem si říkal, jak strašně pozadu ještě jsme ve vzdělávání budoucích
právníků.
Stef Krieger poté
s viditelnou radostí přijal naše pozvání na konferenci, která se
v září toho roku měla konat v Olomouci. Vrátil se po 15 letech. Díky
této konferenci vznikl výše uvedený sborník a vy si můžete přečíst jeho vzpomínky
na celý tento příběh klinického a obecně dovednostního právního vzdělávání u nás.
Trochu to trvalo. Ale jsem
přesvědčen, že kdyby nebylo onoho setkání v newyorském jazzovém klubu před
nějakými 20 lety, studenti práv v České republice by pravděpodobně
nenakoukli pod pokličku právní praxe dříve než po státnicích. Dále by se pouze
„biflovali“ nazpaměť teorii. Tři české právnické fakulty by dnes neměly své
centrum (či ústav) dovednostní výuky. A o mnoho později bychom zjistili, že se
právo dá učit i jinak, lépe. A třeba díky tomuto setkání jednou budou mít svou
live-client kliniku se vším všudy všechny zdejší fakulty (jako tomu už dnes je
v Polsku).
Tak zhruba vypadala
jedna etapa vývoje právnického vzdělávání u nás. Dalšímu vývoji klinického
vzdělávání v ČR (a Evropě vůbec) se bude věnovat i konference prestižního
International Journal of Clinical Legal Education a Evropské
sítě klinického právního vzdělávání (ENCLE), kterou letos bude hostit právě Olomouc. Na
Hanou díky ní opět zavítají „hvězdy“ právního vzdělávání z celého světa. Nechcete
se do dalšího pokračování tohoto příběhu přidat?