Leuven je
kúzelné študentské mestečko v srdci Belgicka, kam som v roku 2011 vyrazila na Erasmus a odkiaľ sa mi už
nechcelo odísť. Spojenie bezstarostného erasmáckeho života (ktorý sa stáva
trochu menej bezstarostným, keď sa bezmyšlienkovite dáte na mooting, ale o tom
niekedy nabudúce) a kvalitného vzdelania robí z KU Leuven špičkovú študentskú
destináciu, obzvlášť pre fanúšikov európskeho či medzinárodného práva.
Špičkových
erasmáckych destinácii je však neúrekom, stačí sa preklikať informáciami v
databáze NAEP a vybrať si "tú svoju".
Erasmom však
môj pobyt v Leuven neskončil. Len pár dní po tom, čo som si väčšinu vecí
presťahovala naspäť do Prahy (zákon schválnosti!), mi jeden z profesorov
ponúkol možnosť zostať v Leuven na ďalšie 4 roky: ako doktorandka na katedre
európskeho ekonomického práva. Na rozhodnutie o svojej ďalšej kariére som mala
len necelých 24 hodín, rozhodla som sa to však skúsiť a "uniknúť" tak
pred českou právnou praxou.
Ako teda
vyzerá život leuvenských doktorandov?
- Status leuvenského doktoranda je schizofrenický: sme študenti a zamestnanci univerzity "dva v jednom". Ako zamestnanci teda "chodíme do práce", sme platení, poistení, čerpáme dovolenku a plníme asistentské povinnosti, stále však máme status študenta a všetky práva a povinnosti z toho vyplývajúce.
- Zvláštne je, že máme na fakulte svoje kancelárie a očakáva sa od nás, že v nich budeme 38 hodín týždenne sedieť a písať dizertačnú prácu. Ak nie sme v kancelárii, musíme byť buď na dovolenke alebo na tzv. "misii" (niečo ako služobná cesta, spadajú tam hlavne konferencie a študijné výlety).
- Konferencie si vyberáme sami, prípadne nás školiteľ niekam vyšle. Univerzita nám hradí náklady v prípade, že na konferencii vystúpime s príspevkom. V opačnom prípade si to síce môžeme nahlásiť ako misiu, financujeme si to však z vlastnej kapsy.
- Dizertačka (bohužiaľ i našťastie) nie je našou jedinou povinnosťou. Venujeme sa tiež "učiteľským povinnostiam" (teaching duties), kam spadajú všetky druhy práce so študentmi: vedenie seminárov, odborné i menej odborné konzultácie, vedenie seminárnych prác a diplomoviek, trénovanie moot courtov, zadávanie a opravovanie rozličných zadaní (domácich úloh) v priebehu semestra a ďalšie drobné úlohy.
- Sme asistenti svojich školiteľov. Pripravujeme im rozličné podklady k prednáškam, konferenciám či konzultáciám. "Briefujeme" ich pred príchodom študenta, aby študent dostal vyčerpávajúcu spätnú väzbu ku každej verzii svojej práce. Podobne je to i s prípravou prednášok: profesor svoju oblasť samozrejme výborne pozná, asistent mu však k prednáškam pripravuje osnovu a kontroluje najnovšiu judikatúru. Ak profesor píše článok na určitú tému, hľadáme mu zdroje, čítame jeho drafty, komentujeme, uhladzujeme...
- Doktorandské štúdium môže trvať buď 4 alebo 6 rokov. V prvom prípade venuje doktorand 10% pracovného času teaching duties. V prípade 6-ročného štúdia je podiel teaching duties až 40%. To je však len teória, v praxi to vždy záleží na konkrétnom školiteľovi a na individuálnej komunikácii. Vyťaženosť sa tiež mení v čase: najbližších pár dní budeme doslova utopení v diplomovkách, v lete sa zase môžeme na pár týždňov "stratiť z dohľadu" a premýšľať o komplikovaných právnych otázkach na pláži či pod stanom (len si na to musíme vziať dovolenku, alebo nám to niekto musí schváliť ako "študijný výlet").
- Celý prvý rok máme na to, aby sme si vybrali tému. (Je to prekliatie, ja ju po siedmich mesiacoch stále nemám.)
- Priebeh štúdia kontroluje tzv. Doctoral Commission, v ktorej sedia profesori z rozličných oblastí práva a kriminológie. Pred túto komisiu predstupuje doktorand najprv s projektom svojej dizertačnej práce, a to kedykoľvek v priebehu prvého roka štúdia. Komisia skúma prácu po obsahovej i metodologickej stránke a projekt buď schváli bez ďalšieho alebo navrhne jeho doplnenie či zmeny. Podľa výsledku stretnutia s touto komisiou sa doktorandovi predĺži alebo nepredĺži pracovná zmluva na ďalší rok.
- V priebehu štúdia musíme publikovať určitý počet článkov v medzinárodných odborných časopisoch. Z pohľadu doktoranda je na tom iritujúce to, že sa na každý článok chce podpísať ako spoluautor i školiteľ (je predsa vašim mentorom a k mnohým myšlienkam vás priviedol). Na jednu stranu je to plus, pretože (známe) profesorské meno môže zaručiť, že si článok prečíta omnoho viac ľudí. Na druhú stranu to môže znamenať, že doktorandské drafty článkov sa hromadia na profesorskom stole, ten však na to "momentálne" (tj. dlhodobo) nemá čas a publikácia neprichádza a neprichádza...
- Dalo by sa pokračovať ešte dlho, výstižnejšie však bude odkázať na www.phdcomics.com, kde je náš svet zachytený viac než výstižne :-)
V desiatich
bodoch sa pochopiteľne nedá vysvetliť všetko, navyše je mnoho vecí
individuálnych. Existujú katedry, na ktorých sa funguje podľa pevného režimu,
inde zase doktorandi žijú ako samorasty. Nech už je však štruktúra nastavená
akokoľvek, KU Leuven ponúka všetko, čo človek potrebuje k tomu, aby jedného dňa
odovzdal naozaj kvalitnú prácu.
Môj školiteľ
vždy hovorí: robíme len to, z čoho máme radosť. Väčšinu času je to pravda, máme
naozaj slobodu baviť sa o témach, ktoré nás naozaj fascinujú, a hľadať odpovede
na otázky, ktoré nám "nedajú spať". Prichádzajú však i momenty, kedy
svet nie je ružový. Jeden príbeh za všetky: minulý týždeň mal byť relatívne
pokojný, naplánovala som si teda vlastný "čítací" program. Vtom však
prišiel školiteľ a poprosil ma o pomoc s článkom, na ktorom pracuje. Mala som
pocit, že je to pomoc dosť rozsiahla, tak som sa (per
analogiam) opýtala, či ma za to napíše ako spoluautora. Povedal mi, že
nie. "Some things you simply do for love, not for credit."