Nová maďarská vláda se v roce 2011 odhodlala k dosti radikálnímu řešení „problému starých soudců”. Uvedla v život opatření, které se do té doby jinde ve střední Evropě (včetně ČR) skloňovalo snad jenom v rámci vášnivých debat ve vybraných anarchistických kroužcích. Maďarsko snížilo věkovou hranici po povinný odchod do důchodu pro soudce a státní zástupce v podstatě přes noc ze 70 na 62 let. Že toto maďarské vládě nemůže při absenci jakýchkoliv smysluplných přechodných ustanovení projít, bylo pravděpodobné. Otázka spíš zněla, kdo danou úpravu zařízne jako první. Vyhrál maďarský Ústavní soud; úterním rozsudkem v řízení o porušení Smlouvy proti Maďarsku pak zbytek dorazil Soudní dvůr. Rozsudek Soudního dvora je k dispozici zde, podrobná tisková zpráva pak zde.
Je to zajímavé čtení, především s ohledem nakolik vyházení starých soudců (ehm, oprava, správně se to jak koukám jmenuje „nastolení vyváženější věkové skladby v justici“) může být vůbec udáváno jako legitimní sociální politika jakékoliv vlády. Hlavním problémem podobných debat však bohužel bývá plochý stereotyp typu „soudce nad 60 = formalistická troska neznalá jazyků a neochotná se učit“ v kontrastu s „mladý soudce = progresivní, zářný Jasoň, otevřený světu, znalý všeho evropského a listující si po večerech střídavě v Le Monde diplomatique a Die Zeit“. Realita je však podobnému klišé hodně vzdálená. Existují soudci třicátníci či čtyřicátníci s mentálním obrazem čerstvého důchodce, stejně jako čiperní šedesátníci, kteří mám to podezření si ten Le Monde diplomatique po večerech vážně čtou. Opotřebení a únava s věkem jistě přijdou; nicméně zpravidla právě ti kariérní soudci, kteří to v rámci justice dotáhli až za 60 let věku, byli schopni tuto fázi ustát a mohou ti „mladé, nadějné“ mnohé naučit. Osobně bych se justice složené ze samých mladých, nadějných kádrů asi dost bál ...
Zajímalo by mne, jak Maďaři přišli na snížení věku zrovna o 8 let. A jak by to dopadlo, kdyby se rozhodli snížit věk pro odchod soudců do důchodu třeba jen o 2 roky. To by bylo legitimní pro „nastolení vyváženější věkové skladby v justici“?
OdpovědětVymazatJinak název článku je asi nejlepší, jaký kdy byl na Jiném právu publikován:)
Zdraví Filip Glotzmann
Vek 62 let byl do konce roku 2009 obecny duchodovy vek v Madarsku. Nicmene od ledna 2010 to zacali progresivne zvedat na 65 let (viz body 13 a 14 rozsudku SD).
OdpovědětVymazatSázka na jistotu. Jediný test, kterým starý soudce určitě neprojde, je vysoký věk. Maratón by mohl zaběhnout.
OdpovědětVymazatPodobný nápad byl údajně nedávno i v ČR - viz post "Tahle justice není pro starý" na tomto blogu. Nevíte někdo, jak to s tímhle nápadem dopadlo (do zákona se zatím nedostal)?
OdpovědětVymazatPavel Mlíkovský
Jejda, dekuji za upozorneni, na Vojtuv post jsem uplne zapomnel. Prihodil jsem tedy alespon jeste dodatecne odkaz na nej do prispevku.
OdpovědětVymazatNapad skoncil myslim zaslouzene na smetisti legislativnich dejin.
Mnohem víc problémů by vyřešilo jmenování soudců na dobu určitou, třeba 10 let, bez možnosti znovujmenování (to kvůli nezávislosti, aby se ta znovujmenovačka nedala za něco směnit) ...
OdpovědětVymazatP.H.
Ono je více logičtější zdůvodnění Maďarů : Maďarsko namítá, že v projednávané věci žádná diskriminace neexistuje. Komise totiž dotčené právní předpisy posoudila pouze izolovaně, aniž zohlednila obecný kontext, do něhož spadají. Cílem snížení věkové hranice způsobující povinné ukončení služebního poměru pro osoby, které spadají do dotčených profesních kategorií, je konkrétně odstranit pozitivní diskriminaci, jíž tyto osoby využívaly, jelikož pouze tyto osoby – na rozdíl od ostatních zaměstnanců ve veřejném sektoru – mohly nejen zůstat ve funkci do dosažení věku 70 let, ale rovněž v řadě případů kumulovat odměnu a starobní důchod, na který měly nárok od okamžiku, kdy dosáhly věku pro odchod do důchodu. Cílem reformy je tak zavést rovnováhu v rámci obecné pracovněprávní úpravy.
OdpovědětVymazatJan Paleček
Tak Ti Michale nevím, zda není v narážce na čiperné šedesátníky louskající po večerech Le Monde Diplomatique skryta jemná ironie a narážka na říjnové volby.
OdpovědětVymazatKdyž jsem ten měsíčník jednou otevřel na Státní radě v Paříži, zeptal se mne knihovník, zda dávám přednost levičáckému tisku (ano, použil výraz gauchiste), abychom pak vedli debatu o rozdílu mezi hodnotovým zaměřením Le Mond a Le Mond Diplomatique.
Přijmeme-li knihovníkovu tezi, může být čtení posledně jmenovaného ve světle současného politického vývoje v ČR vskutku progresivní.
Jan M. Passer
http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/vit-janecek.php?itemid=18070
OdpovědětVymazatJaká by mohla být alternativa soudní moci v čase šikanování soudců?
omlouvám se za trochu offtopic. Ale do zítřka je zadarmo k shlédnutí zde: http://dafilms.cz/film/8342-nemoc-tretej-moci/?nl=x43L7b4MmF-1
OdpovědětVymazatdokument o tom, jak vypadá situace v justici na Slovensku (aspoň z určitého pohledu autorky).
J.Kriz
V zásadě souhlas s tím, co napsal Jan Paleček. Na druhé straně to mohli udělat trochu pozvolněji, aby dotyční mohli v klidu splatit půjčky.
OdpovědětVymazatJiná věc je, že vzhledem k současné politické situaci se člověk nemůže ubránit dvěma myšlenkám. 1. Nejde ze strany maďarské vlády o záměrnou generační čistku a snahu o nahrazení onech soudců, státních zástupců aj. vlastními lidmi? 2. Nejde ze strany EU o další útok proti Maďarsku a jeho vládě, se kterými je Evropské komise nyní na ostří nože? Možná to spolu nesouvisí, ale onomu "co když" se v takovýchto případech člověk prostě neubrání.
Jakub Malinovský