Boj s šířením nákazy koronaviru
bude úspěšný, jen pokud přijatá omezující opatření budou lidmi dodržována. V nové studii think tanku IDEA nabízím sedm
doporučení, jak toho efektivně dosáhnout, na základě poznatků dřívějších empirických výzkumů a pricipů ekonomické analýzy kriminality.
Shrnutí:
·
Čím více lidí bude přijatá omezující
opatření dodržovat dobrovolně, tím méně bude nutné je vynucovat represivními
kontrolami a hrozbou trestů. V tomto je velmi klíčová správná komunikace
opatření vládou a dalšími institucemi.
·
Každé další přijímané omezení by mělo
být doprovázeno konkrétním plánem na monitorování a vymáhání jeho
dodržování. Informace o monitorování a vymáhání by měly být průběžně sdělovány
veřejnosti, aby si to lépe uvědomovala.
·
Nejvyšší prioritou je vynucovat
dodržování nařízené domácí karantény formou náhodných kontrol, zapojením obecní
policie, vysokých pokut, omezujících opatření při opakovaném porušení karantény
(např. náramky pro domácí vězení) a využití chytrých digitálních technologií.
·
Má smysl uvažovat o jednorázové „amnestii“
pro osoby v karanténě, které dobrovolně přiznají její porušení a poskytnou údaje
o osobách, se kterými přišly do kontaktu.
·
Vymáhání plošných omezení ve veřejných
prostorách vyžaduje monitorování ze strany policie, které by však nemělo být
přehnané. Poznatky výzkumů ukazují na dobré důvody, proč
upřednostňovat napomenutí a nízké, administrativně nenáročné blokové pokuty, na
základě jednoduchého celostátně stanoveného „sazebníku“ doporučených pokut.
Plný text následuje níže:
Jak vymáhat
efektivně
Boj s koronavirem bude úspěšný, jen pokud přijatá
omezující opatření budou většinou lidí dodržována. V současnosti (konec
března/začátek dubna) je ve společnosti poměrně vysoká deklarovaná ochota lidí
vládní omezení dodržovat.[1] K
jejich porušování ale zjevně dochází i nyní. Zvláště alarmující je zjištění
vyplývající z analýz dat platebních karet, že až 46 % lidí, kteří zřejmě
měli být v první polovině března v karanténě po návratu z Itálie,
nakupovalo mimo domov.[2] S postupem
času navíc zřejmě riziko porušování omezení poroste s tím, jak v lidech
bude narůstat únava a omrzení z omezených činností a pobytu doma. Dosavadní
přístup může vyvolávat dojem, že na nedodržování jednoho plošného omezení vláda
reaguje dalším plošným omezením (viz Tabulka). Ilustruje to například mediální
vyjádření dnes již bývalého předsedy Ústředního krizového štábu Romana Prymuly,
že v případě nedostatečného dodržování omezení lze uvažovat o úplném zákazu
vycházení.[3]
Historie
přijímání nejdůležitějších vládních omezení proti šíření covid-19
|
||
Datum schválení
|
Omezení
|
Číslo usnesení vlády nebo
opatření Ministerstva zdravotnictví
|
12. 3.
|
zákaz výuky na školách,
uzavření hranic
|
74/2020 Sb.,
70/2020 Sb.
|
14. 3.
|
zákaz maloobchodního prodeje,
stravovacích a ubytovacích služeb |
82/2020 Sb.
|
15. 3.
|
zákaz volného pohybu osob s výjimkou
nezbytných cest (nošení roušek)
|
85/2020 Sb.
|
18. 3.
|
zákaz pohybu na veřejnosti bez ochranných
pomůcek dýchacích cest (roušek)
|
111/2020 Sb.
|
23. 3.
|
zpřísnění zákazu volného pohybu osob
na nejvýše v počtu dvou osob,
omezení zasedání obecních a krajských
zastupitelstev
|
MZDR 12745/2020-1
123/2020 Sb.
|
Namísto přijímání nových omezení by však nyní
mělo být prioritou vymáhání dodržování omezení již přijatých. Tento text si
klade otázku, jak toho dosáhnout? A zejména, jak toho dosáhnout co
nejefektivněji? Orgány veřejné moci mají omezené zdroje, respektive možnosti.
Na co by se tedy měly primárně soustředit? Která opatření jsou nákladově
efektivní? Tato studie aplikuje dosavadní poznatky ekonomie kriminality[4] a nabízí užitečné principy i konkrétní
návrhy.
Sedm
doporučení
1. Doporučení: Je důležité, aby co nejvíce lidí dodržovalo
přijatá omezení dobrovolně. To umožní koncentrovat vymáhání na relativně malou skupinu lidí, kteří
omezení dobrovolně nedodržují. Většina lidí je ochotna dodržovat omezení
dobrovolně, pokud chápou jejich přínosy pro sebe i své okolí a vnímají je jako
legitimní (Rothstein 2005, Tyler 2012). Srozumitelná a čitelná komunikace vlády
je proto zcela zásadní. Konkrétní doporučení pro optimální komunikaci vlád a
vedení obcí obecních obsahuje studie „IDEA anti COVID-19“ # 9.
2. Doporučení: U každého existujícího omezení je třeba vypracovat
konkrétní plán na monitorování a vymáhání jeho dodržování, a tento plán skutečně implementovat.
Případná zpřísnění omezení přijímat až tehdy, pokud se vymáhání stávajících
omezení ukáže jako nedostatečné, a to opět souběžně s plánem na jejich
vymáhání. Informace o účinnosti vymáhání je třeba sbírat a komunikovat vládě a veřejnosti.
V současnosti může mít veřejnost snadno mylný dojem, že dodržování některých
opatření vymáháno není.
3. Doporučení: Čím více omezení bude v platnosti, tím hůře bude
každé z nich vymahatelné. Je proto důležité, aby vláda každé nové omezení pečlivě zvážila a byla si
jista jeho nezbytností a adekvátností. Jinak hrozí oslabení účinnosti ostatních
opatření. Při velkém množství omezení, a jejich častých změnách, se lidé
přestávají orientovat v tom, která omezení a v jaké podobě vlastně
platí. Tím se dále komplikuje i jejich dobrovolné dodržování. Aktuální podoba
omezení by měla být dostupná v jednoduché srozumitelné podobě na jednom
pevném a všem známém místě (na konci března tomu tak stále nebylo).
4. Doporučení: Pokud jde o represivní
nástroje, nejvyšší prioritou je vynucovat dodržování nařízené domácí
karantény u osob s prokázanou nákazou koronavirem, osob, které byly v
předchozím kontaktu s nakaženými, jsou po návratu z rizikové oblasti apod. Lidé
s nařízenou domácí karanténou nesmí vůbec opouštět své místo pobytu. Její
porušování představuje velmi vysoké riziko dalšího šíření nákazy. V domácí
karanténě je dle statistik neschopenek momentálně (konec března) přes 19 tisíc
osob; úplný počet osob v domácí karanténě je zřejmě
o něco vyšší.[5] Pro
státní aparát je mnohem efektivnější soustředit kontroly a sankce na tuto
relativně malou rizikovou skupinu, než se stejnou intenzitou vymáhat plošné
zákazy uvalené na zbývajících 10 milionů obyvatel.[6] Konkrétní dílčí doporučení jsou:
· Plánovitě provádět náhodné kontroly a směrem k veřejnosti udržovat povědomí,
že hrozba kontroly je reálná. Empirické výzkumy konzistentně ukazují, že riziko
odhalení má na nelegální chování nejsilnější odrazující účinek ve srovnání
s dalšími represivními nástroji (Nagin, 2013). Na druhou stranu frekvence
kontrol nemůže být pro osoby v karanténě obtěžující, jinak bude klesat
ochota lidí s mírnými příznaky či vědomým kontaktem s nakaženou
osobou kontaktovat lékaře a karanténu nastoupit.
· Zapojit obecní policii: v současnosti obecní policie nemá k
dispozici informace o osobách, které jsou v domácí karanténě. Obecní policie
může kontrolu provádět relativně levně v rámci běžné pochůzkové činnosti.
· Tresty za porušování karantény mají být
vysoké, tj. pokuty v řádu desítek tisíc korun. Zde ale vzniká dilema: v obavách z vysoké
pokuty se lidé v karanténě logicky budou snažit své přestoupení zatajit. Proto
stojí uvažovat o vyhlášení „karanténové amnestie“: pokuta bude odpuštěna lidem,
kteří do dané (krátké) lhůty dobrovolně oznámí své porušení spolu s údaji o
osobách, se kterými přišli do kontaktu.[7]
· V případě opakovaného porušení je na místě
nejen ještě vyšší sankce, ale i opatření zajišťující fyzickou přítomnost doma.
Nabízí se využití elektronického monitoringu, který již funguje pro dohled nad
osobami ve výkonu trestu domácího vězení (a to nejen zvýšením počtu náramků,
ale přesunem těch stávajících – koronavirus je aktuálně vyšší priorita než
běžná drobná kriminalita).
· Pokud už lidé karanténu poruší, lze riziko
šíření nákazy omezit identifikací osob, se kterými přišli do kontaktu (viz
karanténová amnestie výše).
· Využívat údaje z platebních karet a mobilních
telefonů k detekci těch, kdo karanténu nedodržují. Ale i zde se musí dávat
pozor na nežádoucí dopady na chování lidí.
5. Doporučení: Vymáhání plošných
omezení „na ulici“
(zákazy volného pohybu, nařízení nošení roušek atd.) vyžaduje vyvážený přístup.
Škodlivá je jak naprostá absence represe, tak i možná pravděpodobnější problém přehnané
represe, kdy policisté monitorují a pokutují i relativně bagatelní či formální
porušení a nedostává se jich pro vymáhání těch skutečně rizikových
porušení.
· Společenský tlak může zajistit vysokou míru dodržování těchto
omezení bez potřeby represe. Společenským tlakem se nemyslí udávání, které
následně zase zatěžuje policii, ale vytvoření normy žádoucího chování (jako se
to podařilo v případě nošení roušek) a upozorňování lidí v okolí,
pokud normu porušují (např nemají roušku[8] či tvoří v parku hloučky). Zároveň by
měly veřejné orgány jasně komunikovat, které typy zakázaného chování jsou
nejrizikovější a které, formálně třeba též zakázané, relativně méně rizikové (opět,
i společenský tlak je nutné cílit.)
· U lidí, kteří omezení nedodržují, je třeba
individuální zpětná vazba ze strany policejních autorit.[9] V řadě případů (hloučky osob) je
dostačující varování a zjednání nápravy na místě.
·
Pokuty
by neměly být symbolické, ale stejně tak je neefektivní ukládat pokuty ve výši horní
hranice zákonných sazeb.[10] Účinnosti pokut by v aktuálním kontextu prospěla
srozumitelnost – například formou vyhlášení krátkého „sazebníku“
doporučených blokových pokut za nejčastější přestoupení, s maximálně třemi
úrovněmi pokut odstupňovanými dle rizika trestaného chování.[11] Veřejnost
by tak dostala jasný signál, která přestoupení jsou skutečně závažná, a policisté
zároveň jasný návod, na která přestoupení se zaměřit a jak je sankcionovat.
· Administrativní jednoduchost je v této situaci podstatnější, než
hledání „správné“ výše pokut: raději nízké pokuty vyřešené rychle na místě
blokovou pokutou, než vysoké pokuty rozhodované ve správním řízení.
· Intenzita porušování omezení je nejvyšší
ve věkové skupině 18–24 let (studie „IDEA anti COVID-19“ # 7). Efektivnější je proto koncentrovat dohledovou policejní
aktivitu do míst, kde se obvykle mladí lidé scházejí.
6. Doporučení: Případné
změny v omezeních a jejich následné vymáhání soustředit na nejvíce rizikové
aktivity, a pokud možno
uvolňovat plošná omezení, která mohou mít malý či nulový efekt.
· Potenciálně velkým rizikem přenosu nákazy pro
statisíce lidí zůstává kontakt na pracovištích. Vládní opatření v tomto
ohledu zatím mají pouze formu doporučení.[12] Státní orgány by měly
monitorovat, do jaké míry jsou tato doporučení dodržována, a v případě častého
výskytu nedostatečného odstupu mezi lidmi a dalších rizikových praktik je na
místě zvážit závazné regulace namísto doporučení.
· Jako kontraproduktivní se jeví snahy (zpočátku
formou apelu, v předchozím týdnu v některých lokalitách i formou
policejních kontrol) bránit lidem z měst, aby období omezení strávili ve svých
rekreačních nemovitostech. Díky nižší hustotě obyvatelstva je tam totiž snadnější
zachovat potřebné odstupy mezi lidmi. Pobyt na venkově tak pravděpodobně přináší
čistý přínos ve snížení celkového počtu infikovaných osob při minimálním riziku
přenosu nákazy do další obce. Policejní monitoring a vymáhání v tomto
případě navíc odsává část policejních sil od vymáhání skutečně klíčových
omezení, zejména nařízené karantény. Případný explicitní zákaz by toto
neefektivní využití času policie ještě prohloubil.
7. Doporučení: Usilovat o absolutně
100% dodržování všech omezení by bylo pro stát extrémně nákladné a zřejmě nemožné.
S určitou sporadickou mírou nedodržování omezení je třeba realisticky počítat.
[3] Rozhovor ze dne 20. 3. 2020 viz internet: https://www.novinky.cz/zahranicni/koronavirus/clanek/prymula-bude-li-se-karantena-obchazet-prijde-na-radu-uplny-zakaz-vychazeni-40317383
[5] Zdroj: Statistika počtu případů
dle diagnózy Z209 (karanténa) https://www.cssz.cz/web/cz/nemocenska-statistika#section_6, naposledy staženo
30. 3. 2020.
[6] Stejný princip – cílení
nejvyšších rizik – je obecným principem pro efektivní vymáhání práva a
uplatňuje se v řadě kontextů, např. daňové audity (Hashimadze a kol. 2016)
či prevence běžné kriminality pomocí technologie „predictive policing“
(Mastrobuoni 2020).
[7] Opět se jedná o aplikaci principu zdůvodněného a využívaného v jiných
kontextech, např. programy shovívavosti v ochraně hospodářské soutěže nebo
institut spolupracujícího obviněného ve stíhání organizovaného zločinu.
Empirické výzkumy ukazují, že indukování spolupráce pachatelů snižuje výskyt
nelegálního chování (Acconcia a kol. 2014, Buccirossi
a Spagnolo 2006, Miller
2009).
[9] Individuální zkušenost se sankcí má dlouhodobý výchovný efekt na
sankcionované pachatele, jak nedávné výzkumy ukazují alespoň v kontextu
dodržování dopravních předpisů (Gehrsitz 2017, Dušek a Traxler 2020).
[10] Symbolické
pokuty mohou vyvolat i dojem, že z přestoupení pravidel se lze jednoduše a
lacino vykoupit, a paradoxně vést i k vyšší četnosti přestoupení, než když
přestoupení není trestáno vůbec (Gneezy and Rustichini, 2000). Pokuty ve výši
horní hranice zákonných sazeb naopak mají vysoké administrativní náklady na
vymáhání a nerozlišují mezi méně a více závažnou mírou přestoupení.
[11] Stanovení výše pokuty u konkrétního případu je v
pravomoci daného orgánu. Nicméně „sazebník“ by dle principu „focal point“ z
teorie her vytvořil očekávání na straně veřejnosti i policie s tím, že toto
budou reálně ukládané pokuty (Basu, 2018).
Reference
Acconcia, A., Immordino, G., Piccolo, S., & Rey, P. (2014).
Accomplice witnesses and organized crime: Theory and evidence from Italy. The
Scandinavian Journal of Economics, 116(4), 1116-1159.
Chalfin, A., & McCrary, J. (2017). Criminal deterrence: A
review of the literature. Journal of Economic Literature, 55(1),
5-48.
Basu, K.
(2018). Republic of Beliefs, chapter 3.3, Princeton University Press.
Buccirossi, P., & Spagnolo, G. (2006). Leniency policies and illegal
transactions. Journal of Public Economics, 90(6), 1281-1297.
Cooter, R. and Ulen, T. (2016). Law and Economics, 6th ed.,
chapters 12 and 13,. Berkeley Law Books. https://scholarship.law.berkeley.edu/books/2
Dušek, L. &
Traxler, C. (2020). Learning
from law enforcement, CESifo working paper No 8043. https://www.cesifo.org/en/publikationen/2020/working-paper/learning-law-enforcement
Gehrsitz, M. (2017). Speeding, punishment, and recidivism:
Evidence from a regression discontinuity design. The Journal of Law and
Economics, 60(3), 497-528.
Gneezy, U., & Rustichini, A. (2000). A fine is a
price. The Journal of Legal Studies, 29(1), 1-17.
Hashimzade, N., Myles, G. D., & Rablen, M. D. (2016).
Predictive analytics and the targeting of audits. Journal of Economic Behavior
& Organization, 124, 130-145.
Korbel, V., Novák, V., Šoltés, M. a Toth, L. (2020). Přístup domácností k
nákaze a vládním opatřením: Aktuálně z terénu. Studie IDEA anti COVID-19 # 7,
březen 2020, dostupné na https://idea.cerge-ei.cz/anti-covid-19/
Mastrobuoni, G. (2020). Crime is terribly revealing:
Information technology and police productivity. Forthcoming in The
Review of Economic Studies.
Miller, N. H. (2009). Strategic leniency and cartel
enforcement. American Economic Review, 99(3), 750-68.
Nagin, D. S. (2013). Deterrence: A review of the evidence by
a criminologist for economists. Annu. Rev. Econ., 5(1),
83-105.
Rothstein, B. (2005). Social traps and the problem of
trust. Cambridge University Press.
Tyler, T. (2012). Legitimacy and compliance: The virtues of
self-regulation. In Legitimacy and Compliance in Criminal Justice (pp.
17-37). Routledge.
# 11 „Sběr osobních údajů pro chytré
trasování COVID-19: Jak lidi motivovat a neodradit“, IDEA anti COVID-19,
duben 2020, Autor: Ole Jann (odborný překlad Ludmila Matysková)
# 10
„Jak komunikovat vládní krizová opatření? Často je opakovat“, IDEA anti
COVID-19, duben 2020, Autoři: Václav Korbel, Vladimír Novák, Michal Šoltés,
Lukáš Tóth
# 9 „Jak
komunikovat s veřejností? Poznatky behaviorální ekonomie v boji proti COVID-19“, březen
2020, IDEA anti COVID-19, Autor: Vojtěch Bartoš
# 8 „Přehled
zahraničních testovacích praxí: ekonomicko-statistická perspektiva“,
IDEA anti COVID-19, březen 2020, Autoři: Jakub Steiner, Jan Kulveit, Ludmila Matysková,
Ole Jann, Pavel Kocourek a Vladimír Novák
# 7 „Přístup
domácností k nákaze a vládním opatřením: Aktuálně z terénu“, IDEA anti
COVID-19, březen 2020, Autoři: Václav Korbel, Vladimír Novák, Michal Šoltés,
Lukáš Tóth
# 6 „Lekce
behaviorální ekonomie v prevenci: jak také bojovat s COVID-19“,
IDEA anti COVID-19, březen 2020, Autoři: Michal Bauer a Julie Chytilová
# 5 „Testování
na Covid-19: pozor na více škod než užitku“, březen 2020, IDEA anti
COVID-19, březen 2020, Autoři: Jan Kulveit a Jakub Steiner
# 4 „Insolvence
v časech koronaviru: návrh dočasných změn insolvenčního zákona“, IDEA anti
COVID-19, březen 2020, Autor: Tomáš Richter
# 3 „Pomoc
státu firmám na udržení zaměstnanosti: rychlá, jednoduchá, ekonomicky
smysluplná“, IDEA anti COVID-19, březen 2020, Autor: Daniel Münich
# 2 „Ekonomický
šok, jaký svět neviděl: ekonomiku musíme rychle zmrazit a pak ji znovu
probudit“, IDEA anti COVID-19, březen 2020, Autor: Filip Matějka
# 1 „Ekonomie
společenského odstupu pro každého: případ Covid 19“,
IDEA anti COVID-19, březen 2020, Autor: Kevin Bryan
Žádné komentáře:
Okomentovat