Európsky súd pre ľudské práva (ESĽP) ako aj Súdny dvor Európskej únie
(SDEÚ) sú čoraz častejšie konfrontované s prípadmi, kde musia rozhodnúť o zákonnosti
blokovania nežiadúceho obsahu online. SDEÚ má v tejto oblasti
rozsiahlejšiu judikatúru, i keď žiadny z jeho prípadov sa zatiaľ
nezaoberal problematikou nenávistných prejavov na internete. Na druhej strane
sa však Luxemburský súd jasne vyjadril o zodpovednosti poskytovateľov služieb
informačnej spoločnosti za nezákonné informácie, právne upravenej
v Smernici o elektronickom obchode (2000/31/ES). Napríklad v rozhodnutiach
Scarlet v. SABAM a SABAM v. Netlog súd priamo ustanovil, že
nie je možné prikázať poskytovateľom služieb informačnej spoločnosti používať filtrovacie
programy bez dostatočných opatrení, ktoré určia na ako dlho a ktorých užívateľov
sa filtrovanie bude týkať. Právnej úprave zodpovednosti za nelegálny obsah
v EÚ, ako aj jej modelu a dôsledkom sa budem viacej venovať budúci týždeň.
V tomto blogu sa zameriam na rozhodnutia ESĽP, ktorý na rozdiel od súdu
v Luxemburgu mal možnosť rozhodovať o regulácii nenávistných prejavov
už tri krát.
Kauza Delfi
Prípad Delfi AS v. Estónsko je
jedným z najkontroverznejších rozhodnutí v histórii Štrasburského súdu.
Predstavuje tiež prvý prípad svojho druhu, kde súd musel rozhodnúť
o zodpovednosti za nenávistné komentáre zaslané užívateľmi siete. V roku
2015 finálne rozhodnutie veľkého senátu ESĽP spustilo vlnu kritiky a mnohí
komentátori ho aj naďalej pokladajú za veľkú ranu pre slobodu prejavu v Európe.
Na prvý pohľad sa jedná o relatívne jednoduchý prípad. Delfi je
populárny spravodajský portál, ktorý uverejňuje okolo 300 článkov denne. Svojim
čitateľom umožňuje vyjadriť ich názor prostredníctvom komentárov, ktoré sa na
webových stránkach zobrazujú automaticky bez revízie adminov. Portál zaviedol ‘nahlásiť a stiahnuť‘ funkciu,
ktorá umožňuje čitateľom označiť komentár za neprijateľný, čo vedie k jeho
okamžitému stiahnutiu. Delfi tiež používa automatické mazanie komentárov na
základe vybraných slovných spojení. Obete urážok a útokov majú možnosť
kontaktovať adminov priamo, ktorí na ich vlastnú žiadosť hanlivé komentáre
vymažú. V roku 2006 Delfi uverejnil článok s titulkom „SLK zničila plánovanú
ľadovú cestu“. Článok sa kriticky vyjadroval o spoločnosti prevádzkujúcej
lodnú dopravu medzi Estónskou pevninou a niekoľkými ostrovmi, ako aj
o jej majiteľovi, ktorý v prípade figuruje ako pán L. Článok spôsobil
negatívnu reakciu širokej verejnosti a okolo 200 komentárov bolo zaslaných
na webové stránky, z ktorých 20 obsahovalo urážky a útoky na pána L.
Po uplynutí niekoľkých mesiacov jeho právni zástupcovia požiadali spravodajský
portál o ich vymazanie a o náhradu škody za majetkovú ujmu.
Delfi problematické komentáre okamžite vymazal, no odmietol uhradiť majetkovú
škodu. V jednom prípade nám tak vznikajú hneď dva problémy: problém
právnej zodpovednosti za urážlivé komentáre, ktoré môžu a nemusia byť
kvalifikované ako nenávistné a problém, podľa ktorého právneho režimu by
mal byť prípad rozhodnutý. Pokiaľ by sa totiž národné súdy držali Európskeho
práva, Delfiho zodpovednosť by bola pravdepodobne vylúčená na základe Článku 14
Smernice o elektronickom obchode. Delfi by bol len poskytovateľom, ktorý
vykonáva technickú, automatickú a pasívnu činnosť. V čase publikovania
komentárov nevedel o existencii nezákonných informácii a po zistení týchto
skutočností promptne (v priebehu 24 hodín) informácie odstránil. Najvyšší súd Estónska
mal však iný názor. Keďže Delfi je v prvom rade spravodajský portál, súd
ho charakterizoval ako online médium a prípad rozhodol na základe
ustanovení o slobode prejavu, ako ju upravuje Estónska ústava a Európsky
dohovor. Konečné rozhodnutie padlo pred
ESĽP, kde prípad rozhodol až veľký senát.
Rozhodnutie sprevádzali veľké očakávania. Súd mal konečne možnosť stanoviť precedens
a zodpovedať tak dôležité otázky týkajúce sa povahy poskytovateľov služieb
informačnej spoločnosti, rozhodnúť o určení rozsahu poškodenia spôsobeného
nenávistnými prejavmi, a objasniť tak budúcnosť ochrany ľudských práv na
internete. Nič z toho sa však nestalo. Veľký senát ESĽP rozsudok od
začiatku obmedzil len na profesionálne spravodajské portáli, ktoré publikujú
vlastné články a umožňujú svojim čitateľom vyjadriť ich názor
prostredníctvom komentárov. Vylúčil tak sociálne siete, i keď práve tých
sa problematika nenávistných prejavov týka najviac (para 115-116). Senát sa vôbec nezaoberal tým, či spravodajský portál
má právo na ochranu slobody prejavu a ani tým, či dané komentáre sú
natoľko urážlivé, aby si situácia vyžadovala právny postih. Namiesto toho
pokladal za zrejmé, že ich obsah je nezákonný (para. 117). Hlavný argument
protistrany spočíval na Smernici EÚ o elektronickom obchode, podľa ktorej
uznanie právnej zodpovednosti Delfi za hanlivé komentáre porušuje Európske
právo, rovnako ako aj domácu legislatívu, ktorá transponuje Smernicu do
národného právneho poriadku (para. 123-128). To však ESĽP odmietol s tým,
že interpretácia národného práva je úlohou Estónskych súdov. Senát príliš
neriešil ani to, či obmedzenia slobody prejavu boli naozaj nevyhnutné v demokratickej
spoločnosti (para 138). Namiesto toho venoval najväčšiu pozornosť konfliktu
medzi právom na slobodu prejavu Delfi a právom na ochranu povesti pána L.,
ktorá v judikatúre ESĽP spadá pod článok 8 Európskeho dohovoru, teda právo
na rešpektovanie súkromného a rodinného života (para. 139). Odôvodnenie
rozhodnutia veľkého senátu tak stojí na balansovaní konfliktných záujmov medzi
spravodajským portálom a pánom L. napriek tomu, že podstatou sporu bolo od
začiatku neoprávnené obmedzenie slobody prejavu portálu Delfi, ku ktorému
malo dôjsť rozhodnutím Estónskych súdnych orgánov.
Senát zhodnotil okolnosti prípadu na základe týchto kritérií: a) kontext
problematických komentárov, b) možnosť vyvodiť priamu zodpovednosť ich autorov,
c) opatrenia prijaté spravodajským portálom, ktoré mali zabrániť ich šíreniu
a d) konečný dopad rozhodnutia Najvyššieho súdu Estónska na ďalšie
fungovanie portálu Delfi (para. 142). Pre senát bolo rozhodujúce, že Delfi je
profesionálnym spravodajským portálom, ktorý vykonáva komerčnú činnosť. Časť
jeho zárobkov závisela od počtu komentárov zdieľaných na webových stránkach.
Tí, ktorí zaslali komentáre pod články nemali možnosť zmeniť ich obsah po ich
uverejnení na webe. Delfi mal teda posledné slovo pri kontrole ich obsahu, a preto
podľa senátu nemôže byť len pasívnym a technickým sprostredkovateľom
služieb (para. 144-146). Keďže obsah komentárov podnecuje nenávisť, existujúce
kontrolné opatrenia prijaté portálom neposkytujú dostatočnú ochranu pred ich
šírením (para. 156-159). Senát dospel k záveru že majetkové odškodnenie vo
výške 320 Eur nemá negatívny dopad na ďalšie fungovanie Delfi v Estónsku,
a že k žiadnemu porušeniu článku 10 Európskeho dohovoru nedošlo
(para. 160-161).
Najviac zarážajúca časť rozhodnutia sa týka obsahu problematických
komentárov. Senát nikdy nevysvetlil, akým spôsobom dospel k záveru, že
podnecujú nenávisť a že sú jasne nezákonné. Je pravdou, že sú
vulgárne a niektoré odkazujú na údajný židovský pôvod pána L. Ale je
diskutabilné, či vyjadrenia typu „I hardly
believe that that happened by accident... asshole fck“ alebo „rascal!!!“ porušujú zákon. Pri ich posudzovaní senát slepo prijal závery Estónskeho
Najvyššieho súdu. V rozhodnutí je len
vágne naznačené, že portál si mohol byť vedomý ich existencie a protiprávnosti,
keďže článok rapídne zvýšil jeho návštevnosť (para. 152). Zdá sa, že podľa
tejto logiky by Delfi mal monitorovať akýkoľvek obsah vytvorený užívateľmi
a uverejnený na jeho webe. To znamená, že zo strachu z vyvodenia
právnej zodpovednosti a v snahe preventívne zabrániť šíreniu
nezákonného obsahu, spravodajské portáli ako Delfi budú monitorovať všetky
komentáre od momentu ich zaslania na web. I keď ESĽP konal s úmyslom
posilniť ochranu ľudských práv na internete, rozhodnutie prinieslo presne opačný
výsledok. Podporuje súkromnú cenzúru a prehlbuje už aj tak existujúci
nedostatok právnej istoty v tejto oblasti. Online platformy či portáli ako
Delfi musia často riešiť komplikované situácie. Je od nich vyžadované, aby
zabránili ujme spôsobenej tretím stranám, a zároveň nemôžu neprimerane
obmedziť ich právo na slobodu prejavu. Existujúce právne úpravy im však neposkytujú
jasné riešenie. Pokiaľ ich vlastné pravidlá zakazujúce nenávistné a urážlivé
prejavy, funkcia nahlásiť a stiahnuť, automatické filtrovacie programy
a aktívni admini nie sú pre súdy dostačujúce, tak potom aké opatrenia budú
spĺňať ich nároky? Namiesto krkolomného balansovania medzi Článkom 8
a Článkom 10 Európskeho dohovoru mal ESĽP upriamiť svoju pozornosť na
tieto otázky.
Reparát v podobe MTE v. Maďarsko a Pihl v. Švédsko
Necelý rok po prvom rozhodnutí a nemalej kritike dostal ESĽP šancu
napraviť svoje pôvodné stanovisko. Prvý prípad sa týka samosprávnej organizácie
poskytovateľov internetového obsahu v Maďarku, tzv. MagyarTartalomszolgaltatok Egyesulete (MTE) a spoločnosti Index.hu Zrt. (Index),
ktorý je najväčší internetový spravodajských portál v krajine. Fakty sú si
veľmi podobné. Obe stránky publikovali článok o nekalých praktikách
realitných agentúr v Budapešti. V sekcii komentárov sa začali objavovať
vulgárne a urážlivé komentáre. Nasledovala žaloba na ochranu osobnosti.
Vnútroštátne súdy rozhodli, že komentáre boli útočné, urážlivé, ponižujúce a nespadajú
pod ochranu slobody prejavu. Umožnením komentárov na svojich stránkach oba
webové portáli prevzali objektívnu zodpovednosť za ich obsah, z ktorej
nemôžu byť vyňaté.
MTE sa líši od Delfi v dvoch hlavných bodoch. Za prvé, podľa ESĽD sú
síce komentáre vulgárne, ale rozhodne nie sú nenávistné a ani
nepodnecujú nenávisť (para. 64). Súd použil tie isté kritéria ako
v prípade Delfi, teda kontext komentárov, priama zodpovednosť ich
skutočných autorov, preventívne opatrenia webových portálov a konečný
dopad rozhodnutia vnútroštátnych súdov. Tentokrát však nesúhlasil
s Maďarskými súdmi a predmet článku označil za otázku verejného
záujmu (para. 75). Komentáre teda nie sú jasne nezákonné. Ich obsah je síce na
nízkej úrovni ale predstavuje príklad bežnej komunikácie na internete, čím
sa znižuje ich konečný dopad (para. 77). Je podivuhodné, akým spôsobom
ESĽP dospel k takému záveru. V Delfi sme sa nedočkali žiadnej analýzy
obsahu komentárov, lebo podľa veľkého senátu bola ich nezákonnosť od začiatku
jasná. Zatiaľ čo v MTE vidíme aspoň pokus o ich analýzu, hlavným kritériom ich posúdenia je
bežná komunikácia na internete. Bohužiaľ, charakter komentárov v prípade Delfi
sú rovnako bežnou súčasťou online komunikácie. ESĽP tiež zabúda na fakt, že
medzi nenávistnými prejavmi a podnecovaním nenávisti leží široká
škála vyjadrení, ktorých obsah môže byť hanlivý, ale nie nezákonný. Rozhodnúť
čo je a čo nie je nenávisť je náročné aj pre trénovaných sudcov. Keďže podľa
ESĽP sa v Delfi jednalo
o jasne nezákonné nenávistné prejavy, všetky preventívne opatrenia prijaté
portálom boli nedostatočné. Odôvodnenie v MTE sa síce pokúša ísť opačným
smerom, no záver zostáva rovnaký. Portáli musia sledovať akýkoľvek obsah
generovaný ich užívateľmi, aby boli schopné sami rozlíšiť medzi nenávisťou či
bežnou komunikáciou. Takýto prístup opäť vedie k cenzúre a potencionálnemu mazaniu
všetkého, čo len pripomína nenávistný prejav, aby sa tak zabránilo vyvodeniu
zodpovednosti. Za druhé, v prípade MTE
v. Maďarsko figurujú dvaja sťažovatelia. Zatiaľ čo spoločnosť Index je profesionálnym
spravodajským portálom rovnako ako Delfi, MTE je samosprávnou organizáciou.
Nevykonáva žiadnu komerčnú činnosť - aspekt, ktorý bol rozhodujúci v prípade
Delfi. V MTE rozhodnutí sa však na tento fakt zabúda a ESĽP mu nevenuje
skoro žiadnu pozornosť. Dôsledky rozhodnutia pre MTE a spravodajský portál
Index sú teda rovnaké. Prečo to tak je, zostáva v tomto prípade nevysvetlené.
ESĽP nakoniec rozhodol, že došlo k porušeniu Článku 10 Európskeho
dohovoru. V závere rozsudku je dokonca uvedené, že vyvodenie prehnanej zodpovednosti
môže mať negatívny dopad na slobodu prejavu na internete. Nie je však jasné,
ako má kategorizácia prejavov na nenávistné a bežné v online
prostredí jej ochranu posilniť. MTE v. Maďarsko
je síce pokus o nápravu, no i keď v porovnaní s Dlefi toho veľa
nepokazil, nič ani nemení.
Posledný Štrasburský prípad spadajúci do kategórie ‚same old but different‘
je Pihl v. Švédsko. V tomto
prípade sťažovateľom nie je poskytovateľ či internetový portál, ale súkromná
osoba. Webové stránky spravované malou neziskovou organizáciou vo Švédsku
uverejnili blog, ktorý označil sťažovateľa za člena nacistickej strany. Stránky
obsahujú sekciu pre komentáre, ktorých obsah však nikto nemonitoruje. Autori komentárov
sú upozornení, že za ich obsah nesú vlastnú zodpovednosť, majú sa správať
slušne a dodržiavať zákon. Deň po uverejnení článku sa pod ním objavil anonymný
komentár: „that guy Pihl is also
a real hush-junkie according to several people I have spoken to.“
Pán Pihl na komentár odpovedal o deväť dní neskôr. Informácie
v článku označil za nepravdivé a požadoval ich okamžité odstránenie.
Organizácia reagovala na jeho žiadosť do 24. hodín a za jeho publikáciu sa
verejne ospravedlnila. Pán Pihl však neziskovku aj tak zažaloval
a požadoval symbolické odškodnenie vo výške 0,10 Eur. Keďže jeho žiadosť
bola odmietnutá vnútroštátnymi súdmi, prípad opäť skončil v Štrasburgu.
Podľa sťažovateľa došlo k poškodeniu jeho povesti, a tým pádom k porušeniu
Článku 8 Európskeho dohovoru a to tým, že Švédke súdy odmietli vyvodiť
zodpovednosť neziskovej organizácie za urážlivý komentár.
Situácia sa opakuje. ESĽP v odôvodení rozhodnutia neustále odkazuje na
Delfi AS v. Estónsko a MTE v. Maďarsko. Pri balansovaní slobody
prejavu a práva na súkromie používa tie isté kritéria
ako v dvoch predchádzajúcich prípadoch. Zvrat však nastáva pri
hodnotení obsahu komentára. Podľa ESĽP je jasné, že sa nejedná o nenávistný
prejav a tým potvrdzuje svoje predchádzajúce stanovisko v MTE v. Maďarsko. Súd prostredníctvom
svojej judikatúry vytvára rozdielne kategórie zodpovednosti poskytovateľov
služieb informačnej spoločnosti, ktoré však nie sú v súlade s Európskym
právom. Rozsudok Pihl v. Švédsko
potvrdzuje, že rôzne internetové platformy by mali byť zodpovedné len vtedy, ak
sa jedná o obsah, ktorý podnecuje nenávisť, a preto je jasne nezákonný.
Zatiaľ čo v MTE v. Maďarsko sa
komentáre týkali otázky verejného záujmu a boli tak bežnou súčasťou
komunikácie na internete, v tomto prípade úplne stačí, že nepodnecujú nenávisť.
I keď komentár a obsah článku priamo útočil na povesť sťažovateľa,
organizácia konala promptne, obsah odstránila, a preto nemôže byť vyvodená
jej zodpovednosť. V prípade MTE v.
Maďarsko ESĽP vôbec nezaujímalo, že MTE je samosprávnou organizáciou, ktorá
nevykonáva komerčnú činnosť. V tomto rozhodnutí však zdôrazňuje, že
správca webovej stránky je malá nezisková organizácia. I keď na webe nie sú
umiestnené žiadne preventívne opatrenia zabraňujúce šíreniu nezákonného obsahu,
charakter organizácie a jej rýchlosť konania sú postačujúce pre zbavenie
sa zodpovednosti za komentár.
Na záver
Aj keď si na chvíľku odmyslíme viditeľné problémy v rozhodnutiach ESĽP,
očividný chybný výklad Európskeho práva vnútroštátnymi súdmi členských štátov
sa len tak prehliadnuť nedá. Estónsko,
Maďarsko aj Švédsko patria do EÚ. Otázkou teda zostáva, ako je možné, že
ich súdne orgány nie sú schopné správne interpretovať právne záväzné
ustanovenia Smernice o elektronickom obchode. Prečo by napríklad Maďarský
ústavný súd poskytol právny výklad spôsobom, ktorý úplne protirečí obsahu
Smernice? I keď Delfi stál na začiatku celého problému, prípad pochádza
z toku 2006, čo aspoň čiastočne môže vysvetliť konanie Najvyššieho súdu
Estónska. No Ústavný súd v Maďarsku rozhodoval v prípade MTE v roku
2014. Samozrejme že nie je v kompetencii ESĽP naprávať chybnú
implementáciu Európskeho práva. No jeho závery o vyvodení zodpovednosti
internetových portálov a iných platforiem
by mali slúžiť ako zdvihnutý prst pre EÚ. Inak sa nám aj naďalej prípady
pre Luxemburg budú túlať v Štrasburgu.
Žádné komentáře:
Okomentovat