Začiatkom minulého mesiaca Facebook zablokoval slovenskú
recesistickú stránku Zomri, ktorá sa na Slovensku teší veľkej obľube. Stránka Zomri
je v prvom rade o prízemnom humore a nestráni sa vulgarizmom či
prvoplánovej irónii. I keď mnohých ich humor uráža a ich obsah je často
kontroverzný, to ešte neznamená, že sa automaticky vymyká spod ochrany slobody
prejavu, tak ako ju upravuje Ústava Slovenskej Republiky a medzinárodné
ľudsko-právne dohovory. Rovnakým spôsobom totiž administrátori stránky útočia
na kotlebovcov, členov a prívržencov fašistickej strany Ľudová Strana Naše
Slovensko, ktorej sa podarilo v posledných voľbách prebojovať až do
Slovenského parlamentu. Vďaka výskumu Denníka N uverejneného vo februári tohto
roku je jasné, že práve zmienení kotlebovci ovládajú vyše 139 facebookovýchstránok, ktoré voľne šíria a podporujú rasovú nenávisť a xenofóbiu. To
však Facebooku neprekáža, a tak sieť kotlebovských stránok zostáva naďalej
aktívna. Pri rozhodovaní, aký obsah by mal či nemal byť zablokovaný, sa Facebook
riadi výhradne svojimi vlastnými pravidlami, tzv. ‘Community
Standards‘. Facebook a ďalšie sociálne siete sú však len jedným príkladom
z mnohých, kde internetové portáli nahrádzajú štátne orgány a súdy,
a rozhodujú tak o právach svojich užívateľov. Ich spôsob rozhodovania
je často utajovaný širokej verejnosti a chýba mu záruka transparentnosti. Nekonajú
tak ale z vlastnej vôle. V mnohých prípadoch sú dotlačené do úlohy
policajtov v online priestore štátnymi orgánmi. Toto konanie má
ďalekosiahle dôsledky na ochranu ľudských práv, ako aj na vynútiteľnosť práva
a princípy právneho poriadku. Väčšina internetových portálov čí
prevádzkovateľov sú súkromné spoločnosti. Uvedený príklad stránky Zomri otvára
otázku, akú úlohu by mali tieto entity zastávať v oblasti ochrany slobody
prejavu a kde by až mala siahať ich zodpovednosť.
Nenávistné prejavy a internet
Nenávistný prejav, alebo tzv. Hate speech, je
problematický koncept. Napriek tomu že tento termín je široko používaný, jeho
univerzálna definícia neexistuje. Hate speech pochádza z Americkej
tradície hnutí za občianske práva a v Európskej právnej terminológii
sa prvý krát objavil koncom 80. rokov minulého storočia. Chápanie reči
a jej potencionálnych dôsledkov sa výrazne líši v rôznych právnych
systémoch a dlhý zoznam kritérií toho, čo je a čo nie je nenávisť vedie
k častým konfliktom a diskusiám. Základom pre pochopenie nenávistných
slovných útokov je ich prepojenie k určitej identite tých, ktorí sú týmito
prejavmi napadaní ako aj tých, ktorí ich adresujú. Treba však zdôrazniť, že nie
každý nenávistný prejav vedie k podnecovaniu nenávistí a tým porušuje
právny poriadok. Na prvý pohľad rasistický komentár, ktorý nás hlboko zraňuje
a uráža našu ľudskú dôstojnosť ešte nemusí byť v rozpore so zákonom.
Tradične patrí do kompetencie súdov rozhodnúť, či má prevážiť sloboda prejavu
alebo či dané vyjadrenie nemôže spadať pod jeho ústavnú ochranu. Pri
rozhodovaní bude vždy záležať na socio-politickom ak aj historickom kontexte
daného štátu, na postavení autora týchto vyjadrení a na koho sú namierené.
Súdne rozhodnutia a ich odôvodnenia sa preto v jednotlivých prípadoch
môžu výrazne líšiť. Inak tomu nie je ani v jurisdikcii Európskeho súdneho
dvora pre ľudské práva v Štrasburgu, ktorý je pre svoju rozpornosť často
kritizovaný.
V roku 2016 Európska komisia uverejnila prvé
výsledky projektu MANDOLA (Monitoring and Detecting Online Hate Speech).
Výsledky ukázali hlboké rozdielnosti medzi medzinárodnými, Európskymi a národnými
normami cieleným proti nenávistným prejavom a podnecovaniu nenávisti.
Jedným z hlavných dôvodov je nedôsledná implementácia medzinárodných
a európskych právnych nástrojov do národných právnych poriadkov. Národné
regulačné systémy Európskych štátov, ktoré majú chrániť svojich občanov pred
šírením a podnecovaním nenávisti vždy reflektujú svoju vlastnú históriu
a sociálny kontext. Preto je nemožné docieliť harmonizáciu na európskej či
medzinárodnej úrovni, pričom štáty nie sú vždy ochotné dodržiavať svoje
medzinárodné záväzky tak, ako ich ustanovujú ľudsko-právne dohovory.
Realitou
však zostáva, že nenávisť je len jedna – off-line či online. Podstatný je jej
dopad a rýchlosť šírenia v online priestore, ako aj schopnosť
extrémnej pravice alebo alt-right zneužívať technický pokrok vo svoj prospech.
Anonymita na internete nám dáva pocit beztrestnosti a vytvára tak dojem úplnej slobody, ktorú neohraničuje zodpovednosť.
Ak sa k tomu pridá vágnosť termínu nenávistný prejav, jeho rozdielne
interpretácie, nedostatok dát
o tom, aké právne úpravy priniesli požadovaný výsledok a ktoré naopak
zlyhali, chaos je na svete. Najhoršie na tom je, že neprehľadná situácia vedie
k porušeniu princípu právnej istoty, ktorý je základom každého právneho
štátu.
Kam štát nechce, pošle Facebook
Informačné a komunikačné technológie menia svet už
viac ako pol storočia. V 90. rokoch sme boli svedkami ich rapídneho
rozvoja. Internet sa stal globálne prístupným a jeho otvorená architektúra,
ktorá nie je limitovaná geografickými hranicami štátov z neho urobili celosvetový
fenomén. V priebehu jedného
desaťročia sme sa všetci stali
účastníkmi World Wide Webu a ťažko si už predstaviť existenciu bez sociálnych
sietí. Internet je technológia, ktorá nadobro zmenila nie len spôsob
komunikácie, ale aj monopol na spracovanie informácií.
Podľa Damiana Tambiniho z London School of
Economics, sme svedkami de-konštitucionalizácie slobody prejavu a štátnej moci.
Pôvodný model samoregulácie internetových platforiem poskytoval efektívnejší
systém kontroly ich obsahu ako národná legislatíva. Po veľkom boome Webu 2.0 a pod
tlakom čoraz väčšieho množstva užívateľov sa pôvodná úloha internetových
platforiem mení skôr na dozorcov verejného poriadku na internete. Nie len štáty
ale aj medzinárodné organizácie ako Európska Únia očakávajú, že začnú plniť
funkciu polície na internete. Na druhej strane prevádzkovatelia internetového pripojenia
čí sociálne siete nechcú byť online sudcami. No v dôsledku silného tlaku
zo strany štátov a nedostatku ich právnej ochrany v Európskom
kontexte sú tak nútení vykonávať hromadnú cenzúru, ktorá aj tak nefunguje.
Typickým príkladom je posledná iniciatíva EÚ, tzv. Codeof Conduct on countering illegal hate speech online uzavretý medzi EÚ
a Big 4: Microsoft, Twitter, Facebook a YouTube (Google). Tento návod
má zabezpečiť, že ilegálne nenávistne prejavy budú rýchlo odstránené z obehu. Je
však zarážajúce, že hlavnú úlohu v tomto procese majú zohrávať súkromné
spoločnosti a nie vlády členských
štátov EÚ. Vynútiteľnosť práva je povinnosťou každého demokratického
a právneho štátu, a nie zodpovednosťou súkromných firiem operujúcich
na ich území. Internetoví giganti sa zaviazali bojovať proti propagácii násilia
a podnecovaniu nenávisti online. Budú sa však pritom riadiť hlavne svojimi
vlastnými predpismi, ktoré sú často vágne, príliš široké a ich aplikácia
nepredvídateľná. Posledné slovo teda nebude mať právny poriadok, ale Community
Standards na Facebooku. Len v nevyhnutných prípadoch bude nahlásený obsah
posudzovaný podľa zákonov daného štátu. Je však jasné, že v praxi budú
sociálne siete vždy rozhodovať o osude problematického obsahu na základe
svojich vlastných pravidiel, a tým pádom bude vymazaný rýchlejšie ako by
taká nevyhnutnosť mohla nastať. Obsah bude odstránený bez dôkazu o tom, či
došlo k priestupku alebo trestnému činu. Iniciátori nenávistných prejavov tak
môžu naďalej podnecovať nenávisť a šíriť rasistickú propagandu bez
právneho postihu.
Na záver
Online platformy musia niesť určitý druh zodpovednosti
a zúčastňovať sa tak na ochrane ľudských práv svojich užívateľov. Rámec
ich zodpovednosti by však nemal spočívať v uprednostnení svojich vlastných pravidiel
hry pred zákonom a zastávaní úlohy sudcov na internete. Tolerancia
nenávistných prejavov v demokratickej spoločnosti a hranica, ktorú už
nesmú prekročiť je citlivá. Hlboké rozdiely existujú medzi medzinárodnými
a európskymi štandardmi, rovnako ako aj medzi jednotlivými štátmi EÚ. V tejto
už aj tak neprehľadnej situácii majú posledné slovo súkromné spoločnosti
a nie právny poriadok. Facebook však nemôže suplovať štát a právo
musí platiť aj na internete.
Nové nástroje, ktoré
majú poskytnúť dostatočnú ochranu proti nenávistným prejavom, vznikajú na
pozadí utečeneckej krízy, nárastu xenofóbie, rasizmu a aktívnej extrémnej
pravice. Ich ponúknuté riešenia však zostávajú rovnako neefektívne. Príkladom
je Nemecko a jeho boj proti nenávisti voči Sýrskym utečencom.
V auguste 2016 a ako výsledok dlhodobého tlaku Nemeckej vlády,
Facebook vykonal okolo 100.000 vymazaní obsahu, ktorý údajne porušil
ustanovenia trestného poriadku. Neskôr sa však ukázalo, že Ministerstvo
spravodlivosti nemá žiadne informácie o tom, či naozaj k týmto
trestným činom došlo a ak áno, koľké z nich boli riadne prešetrené
a vinníci potrestaní. Bez konkrétnych dát, monitorovacích a follow-up
mechanizmov je len ťažké odhadnúť, čo funguje a čo naopak zlyháva
v praxi. Nemecko je momentálne v procese vytvárania nového zákona,
ktorý priamo ukladá povinnosť sociálnym sieťam odstrániť nelegálny obsah do 24
hodín, inak im hrozia vysoké finančné pokuty. Siete sa budú riadiť výhradne
svojimi vlastnými predpismi. Tento kontroverzný zákon je prvý svojho druhu v Európe
a stavia sociálne siete ako Facebook do pozície kontrolórov, a súkromných
cenzorov. Je teda možné očakávať, že recesia a prízemný humor budú aj naďalej
bez milosti vymazávané, pričom podnecovanie k rasovej a
inej nenávisti, často skrývané za “iba“ politický názor,
zostane akceptovateľné.
Xenofobie může být zakázaná, pokud např. naplní znaky skutkové podstaty t.č. dle § 355, 356 TZ.
OdpovědětVymazatRasismem se zabývá i několikero mezinárodních úmluv.
Evolučně výhodné může být i zabíjení vyženěných dětí, tento argument je v právu dost sporný.
A Starým zákonem ani Koránem bych moc neargumentoval, pokud jste ani jedno zjevně nečetl.
Na celém článku mě zaujalo tvrzení, že nějaké stránky podporují rasovou nenávist a xenofobii. Odkdy je xenofobie zakázaná ? Evolučně jde o celkem výhodnou strategii a je nesmysl ji zakazovat.
OdpovědětVymazatKlaisicky jde o starý byrokratický trik, jak vytvořit problém, který neexistuje. Svoboda pojevu je ústavní právo a stát by měl být dokopán k tomu, aby ji chránil a ne aby ji popíral. Nakonec Starý zákon nebo Korán je xenofobní a nenávistný od začátku do konce (vyjimkou jsou popisy mistnich odevu a popisy zposubu vrazdeni okolnich kmenu) a stát proti nic celá staletí nijak nepostupuje.
Vy nejste právník, že? A jak tak koukám, ani politolog, biolog či religionista.
OdpovědětVymazat1. Xenofobii lze čistě formálně zakázat, ale 355/256 na o fakt nepadá
OdpovědětVymazat2.. Rasismus ve smyslu diskriminace je zakázaný, ale jako takový zakázat nejde, je to (zatím) přirozený jev. Je to jako zakázat bílou a černou.
3.. Kde jste k tomu přišel ? "Smyslem" evoluce není zachování vlastní DNA (80s ), v mnoha přpadech je dokonce lepší mít nestabilní přepis DNA. Proto ani zabíjení nevlastních potomků nedává smysl.. Pletete si pudy s geny.
4. Starým zákone i Koránem lze klidně argumentovat, třeba ve prospěch genocidy okolních národů. Je toho tam mraky. Nový zákon je aspoň taková neškodná pohádka pro dospělé.