Poslanecký návrh novely trestního zákoníku
navrhuje zpřísnit tresty za nejtěžší zločiny. Krom toho u těchto zločinů počítá
se snížením trestní odpovědnosti ze současných patnácti let na třináct. Jak by
se tato novelizace promítla do počtu vězňů? A jak její propagátoři vůbec zdůvodňují
její potřebu?
V rámci think-tanku IDEA při
Národohospodářském ústavu Akademie věd ČR jsme spolu s Janem Vávrou nedávno vydali studii. Jejím tématem je tématem je analýza novely trestního zákoníku
vzešlé z ústavně-právního výboru, která navrhuje zpřísnění trestních sazeb
za vraždy střední závažnosti a závažné zločiny spáchané mladistvými.
Studie kvantifikuje dopad poslaneckého návrhu na počet
vězňů a přináší další statistická fakta relevantní pro zhodnocení návrhu.
Nahrazuje tak chybějící analýzu dopadů k danému návrhu, která v návrhu novely
úplně chybí. Naše analýza si dále klade otázku, proč předkladatelé navrhují
novelizaci bez předložení jakýchkoliv empirických důkazů, že zvýšení represe povede
ke snížení výskytu těchto trestním činů.
Z 12
let odnětí svobody na 15, z věkové hranice 15 let na 13
Co novela konkrétně obsahuje? V prvé
řadě počítá se zvýšením sazby za trestný čin vraždy a navrhuje zvýšit délku
ukládaných trestů zejména za vraždy střední závažnosti. Zatímco dnešní §140, odst. 2 trestního zákoníku stanovuje možné tresty odnětí
svobody v délce 12 až 20 let za vraždy spáchané s „rozmyslem nebo po předchozím
uvážení“, novela za tyto vraždy navrhuje zvýšení trestů na 15 až 20 let nebo uložení výjimečného trestu, tedy stejné tresty,
jaké dnes zákon ukládá až pro nejzávažnější typy vražd (tj. vraždy na dvou a
více osobách, na těhotné ženě, vraždy spáchané zvlášť surovým způsobem a za
podobných závažných okolností).
Kromě toho návrh obsahuje snížení
trestní odpovědnosti o dva roky, z patnácti
let na třináct, a to u takových trestních činů, za něž lze uložit výjimečný
trest. I zde návrh počítá s přísnější sazbou. Zatímco současné trestní sazby mladistvých jsou poloviční oproti dospělým, návrh zvyšuje
maximální přípustnou horní hranici těchto sazeb z 5 na 7 let a v případech, kdy
je dospělým možné uložit výjimečný trest, návrh rozšiřuje interval trestů pro
mladistvé z 5-10 let až na 5-15 let.
Co
na to přeplněné věznice aneb Proč vlastně?
Pomocí modelu
simulujícího vývoj počtu vězňů jsme spočítali, že zpřísnění
trestních sazeb by vedlo ke zvýšení
počtu vězňů odsouzených za vraždu o 40 až 78 osob umístěných převážně ve
věznicích se zvýšenou ostrahou. Plné dopady návrhu by se projevily se zpožděním
15 a více let, tedy v horizontu přesahujícím nejen volební období
současných zákonodárců, ale u mnohých i dobu jejich působení v politice. Kvantitativně se nejedná o
zvlášť výrazný nárůst, přišel by však v době, kdy české věznice jsou již dlouhodobě
přeplněné, konkrétně o celých 12 %.
Graf 1: Dopady poslaneckého návrhu na počet vězňů
Část návrhu týkající se snížení hranice trestní
odpovědnosti a přísnějšího trestání mladistvých je spíše proklamační – týkala
by se extrémně malého počtu osob. V posledních dvou letech totiž policie
neidentifikovala ani jednoho pachatele vraždy ve věku 13 až 15 let. Počty
mladistvých, kterým soudy v posledních letech uložily nepodmíněný trest od
5 let výše se pohybují v jednotkách ročně. Navíc jejich počet rovněž
dlouhodobě klesá, konkrétně z devíti osob v roce 2006 na jednu
osobu v roce 2015.
Závažným nedostatkem návrhu je
absence jakéhokoliv zdůvodnění zvolených kroků. V důvodové zprávě poslaneckého návrhu se argumentuje, že
tresty v současné dolní hranici trestní sazby nelze u vražd páchaných s
rozmyslem považovat za dostatečně odstrašující a spravedlivé. Není zde ovšem
uveden jediný důvod, natož empirická evidence – česká či zahraniční, na jejímž
základě by se dalo očekávat, že zvýšení trestů ze 12 na 15 let takový
odstrašující efekt mít bude. V tomto se
(překvapivě) shodujeme s autory návrhu – stejně jako oni nevidíme
pozitivní dopady, kvůli kterým by stálo za to návrh přijmout.
Plný text studie Přísnější tresty za vraždy?
Vyhodnocení dopadů legislativního návrhu je ke stažení na webu IDEA.