V minulých
dvou příspěvcích jsem se věnoval základním otázkám, proč peněžité tresty
nefungují. Zde obrátím a budu navrhovat řešení. Tedy jak by bylo možné za
současné úpravy správně ukládat peněžité tresty a jak by soudci mohli konkrétně
rozhodovat.
Cílem
je dosáhnout přibližné rovnosti před zákonem mezi chudými a bohatými. Za
dostatečné bych považoval dosažení rovnosti pro většinu obyvatelstva včetně
těch nejchudších, kterým je udělován peněžitý trest. Pro ty nejbohatší,
z nejrůznějších důvodů, lze upustit od plné aplikace principů denních
pokut.
Pokud by se peněžitý trest měl stát jedním z hlavních
alternativních trestů jako v Německu, pak je na místě změnit způsob
přemýšlení zejména v třech oblastech – stanovování výše denní sazby, počtu
denních sazeb a náhradního trestu, popř. způsobu jeho přeměn.
Výše denní sazby se odvíjí primárně od sděleného čistého příjmu.
Tomu soudci příliš nevěří – nemají ale zároveň ve spise většinou jiný než
self-reportový údaj. Hodilo by se provést menší studii, která by prokázala či
vyvrátila závěry ze zahraničí, že vyjma OSVČ pachatelé o této položce nelžou.
Na místě by bylo zlepšení přístupu k majetkovým registrům, zejména
k daňovým přiznáním.
Jaká by pak měla být metodika počítání výše jedné denní sazby?
Ideálním východiskem je minimální sazba peněžitého trestu – 100 Kč. Má-li být
peněžitý trest ukládán osobám, které mají pravidelný měsíční příjem, pak můžeme
spojit tuto minimální sazbu s minimální mzdou. Výše denní sazby 100 Kč
činí za měsíc 3 000 Kč, tedy přibližně třetinu z minimální mzdy 9200
Kč. Třetina příjmu je citelným omezením – neměla by však ve většině případů
způsobovat existenční problémy. Pokud by způsobovala (zejména v případě
osob s příjmem blížícím se minimální mzdě), pak by nebylo na místě
peněžitý trest vůbec uložit.
Výše jedné denní sazby by tak měla odpovídat 1/90 měsíčního příjmu
(příjem/(3*30)). Lze uvažovat dále nad možnými korektivy pro osoby, které
vyživují další osoby, které mají (či naopak nemají) další majetek atd. Jednalo
by se ve většině případů spíše o drobnější úpravy, které nelze předem vyčíslit.
Počet denních sazeb, jak bylo prokázáno, o závažnosti jednání
příliš nevypovídá. Toto je způsobeno i skutečností, že soudcům nebyla nabídnuta
metodika, jak tento počet stanovit. Teprve ve chvíli, kdy bude nabídnuta, ať
již zákonodárcem, Ministerstvem spravedlnosti, Nejvyšším soudem či jinou
instancí, bude moci peněžitý trest efektivně fungovat.
Při stanovování počtu denních sazeb mi přijde nejjednodušší
vycházet z maximálního počtu denních sazeb (730, tedy dvou let). Nezdá se
rozumné, aby peněžitý trest nahrazoval vyšší tresty než ty, které znamenají
odnětí svobody na dobu dvou let. Počet denních sazeb může být následně odvozen
od délky trestu, kterou by jinak soudce udělil.
Předpokládáme-li, že a) průměrný peněžitý trest dnes nahrazuje ty
nejméně závažné případy, typicky přirovnatelné k trestu odnětí svobody
v délce několika měsíců (např. 100 dnů) a b) průměrný pachatel dnes
odsouzený k peněžitému trestu má příjem okolo 20 000 Kč, můžeme
vypočítat průměrný peněžitý trest. Ten by se nelišil od průměrné výše dnes
ukládaných peněžitých trestů.
Dopadem aplikace tohoto postupu by tak nebylo (za zachování
stejných podmínek) zvýšení či snížení celkové výše uložených peněžitých trestů.
Pouze by došlo k jejich lepší redistribuci mezi chudé a bohaté.
Posledním hlavním předmětem změny by měl být proces stanovování
náhradního trestu, který by měl být navázán na počet denních sazeb. Je-li náš
systém založen na čase, pak je logické, aby jedna denní sazba znamenala jeden
den odnětí svobody. Tak tomu dnes ovšem není a je na soudci, jak vztah mezi
počtem denních sazeb a náhradním trestem stanoví.
Při vymáhání peněžitého trestu by měly být dostatečně využité
metody účinné v zahraničí – např. upozornění pachatelů, že mají zaplatit
další splátku trestu, sledování jejich situace a okamžité reakce na jejich
pozdní platby. V takovém případě by stoupl podíl vymožených peněžitých
trestů. Role soudce by měla být omezena na minimum a případný proces přeměny
peněžitého trestu by měl být zjednodušen – za předpokladu, že byly využity
všechny předchozí možnosti.
Bylo by možné navrhovat další a další opatření, specifikovat různé
osobní situace a jejich vliv na výši denní pokuty či počtu denních pokut. Lze
si představit návody i s příklady ve stylu sentencing guidelines.
Výše zmíněné návrhy jsou jednoduché a není nijak těžké se je
naučit. Pokud budou následovány pouze tyto základy (byť se domnívám, že by bylo
vhodné jít i o kus dál), rovnost mezi pachateli stoupne.
Nebo máte na mysli lepší postup, jak uvést do praxe současnou
koncepci denních pokut? Těším se na diskuzi.
Žádné komentáře:
Okomentovat