Obr. 1: Počet zákonů schválených v daném roce
Nejde
přitom jen o změny. Když vstoupil Zákon o daních z příjmů v roce 1993
v účinnost, měl 13 tisíc slov. Postupnými změnami obsah spíše přibýval a tak
nyní užíváme zákon o délce 85 tisíc slov. Pokud srovnáme původní znění zákona
s dnešním za pomoci antiplagiátorského softwaru, zjistíme, že shoda obou
znění je jen 3,9 %.
Časté
změny, kumulace nových institutů, výjimek z pravidel a přinášení nových
povinností znamená růst množství práce, které je nutné vynaložit na splnění
legislativních povinností, popřípadě na studium jejich změny a zapracování do
firemních procesů.
Co se děje v ekonomice?
Tradiční
přístup rozděluje zaměstnance na zaměstnance v soukromém a veřejném
sektoru. Tento pohled ale není úplný. Zatímco zaměstnanci ve veřejném sektoru
vykonávají činnosti, které jim ukládá zákon, zaměstnanci v soukromém sektoru
jsou úkolováni zaměstnavatelem, který je prostředníkem mezi nimi a tužbami
trhu. Je však patrné, že existuje určitý přesah v podobě zaměstnanců,
které musí zaměstnavatel vyčlenit z plnění „přání trhu“ na vykonávání
povinností stanovených zákonem. Existuje tedy i třetí sektor, lze ho nazvat
„kvazi-státním“, který je placen ze soukromých zdrojů, avšak úkoly zadává
prostřednictvím legislativy stát.
Představme
si jednoduchý model trhu, na kterém neexistuje státní sektor, avšak máme zde
firmy, které musejí zpracovat určité množství legislativních povinností. Máme
zde tedy tržní a kvazi-státní sektor. Zatímco velikost kvazi-státního sektoru
je přímo dána legislativou, tržní sektor je tradičním výsledkem střetu nabídky
a poptávky. Taková situace je na obrázku 2 vyobrazena plnými čarami.
Nyní
si zobrazme situaci, kdy se objem povinností zdvojnásobí. Kvazi-státní sektor
se musí adekvátně zdvojnásobit, což způsobí odčerpání pracovníků ze sektoru
tržního. Nedostatek pracovních sil není možné v krátkém období nahradit,
čímž vznikne snížení nabídky, která je na počtu pracovníků přímo závislá.
Výsledkem
tedy je nižší produkce zboží, které lze zakoupit, a ta je prodávána za vyšší
ceny. Uvažujeme-li uzavřenou ekonomiku, poklesne blahobyt společnosti, která si
může dovolit méně zboží. Pokud budeme uvažovat ekonomiku zapojenou do
mezinárodního obchodu, dojde ke snížení konkurenceschopnosti
v mezinárodním měřítku a zaostávání.
Obr.
2: Levá část zobrazuje běžný model trhu, zatímco pravá část zobrazuje objem
produkce statků a služeb, které je nutné provádět z legislativní
povinnosti
V modelu přitom nejde o míru regulace.
Nejtvrdší možná regulace je v principu velmi jednoduchá: „vše zakazuji“.
Naopak složité a nestabilní zákony nemusí zakazovat či přikazovat
z hlediska samotné produkce statků či služeb mnoho, pouze stanoví řadu
doprovodných povinností, které je třeba plnit.
PS: Příspěvek byl prezentován na workshopu Právo a ekonomie: první studentský workshop, 4. dubna 2014.
PS: Příspěvek byl prezentován na workshopu Právo a ekonomie: první studentský workshop, 4. dubna 2014.