Čtvrteční rozsudek Soudního dvora ve věci Siragusa (C-206/13) je dalším
z potůčků, které se vlévají do řeky judikatury pramenící v rozsudku Åkerberg Fransson (C-617/10). SD se znovu
zabýval výkladem čl. 51 odst. 1 Listiny základních práv EU upravujícím mimo jiné působnost Listiny na akty členských států. Na rozdíl od svých předchozích
rozsudků Åkerberg Fransson a Texdata však v tomto případě SD nenalezl
spojení mezi národním právem a unijním právem, v důsledku čehož se Listina
neuplatnila.
Kdy členské státy uplatňují unijní právo?
Před více než rokem, 26. února 2013,
vydal SD rozsudek ve věci Åkerberg Fransson, ve kterém měl jednu z prvních
příležitostí vyjádřit se k dikci čl. 51 odst. 1 Listiny, podle kterého
jsou ustanovení Listiny určena členským státům, výhradně pokud „uplatňují právo
Unie“. SD v rozsudku uvedl, že “použitelnost unijního práva s sebou
nese použitelnost základních práv zaručených Listinou” (bod 21). Jinými slovy,
požadavek respektovat základní práva obsažená v Listině je závazný pro
členské státy, pokud jednají v oblasti působnosti práva Unie.
Potvrzení nastolené vlny judikatury
na sebe nedalo dlouho čekat. V září 2013 rozhodl SD ve věci Texdata
(C-418/11), která se týkala některých aspektů svobody usazování. Význam tohoto rozsudku
je však spatřován především ve stvrzení zavedeného posuzování oblasti
působnosti Listiny na vnitrostátní předpisy členských států. SD opět uvedl, že
základní práva zaručená v právním řádu Unie se uplatní ve všech situacích,
které se řídí unijním právem.
V rozsudcích Åkerberg Fransson a
Texdata SD skutečně našel dostatečné spojení mezi vnitrostátními právními
předpisy a právem Unie. V důsledku toho rozhodl, že soudy členských států
jsou povinny respektovat ustanovení Listiny. Daňové sankce uložené Hansi
Åkerbergu Franssonovi a proti němu vedené trestní řízení souvisely
s nesplněním jeho povinnosti podat přiznání k DPH vyplývající
částečně z unijního práva. V případu Texdata ponechala směrnice
89/666/EHS členským státům prostor pro přijetí sankcí za nezveřejnění poboček
některých forem společností. Tyto sankce byly zakotveny ve vnitrostátním
obchodním zákoníku, čímž Rakousko uplatnilo právo Unie.
V otázce působnosti Listiny na právní
akty členských států kráčí SD i po rozsudku ve věci Siragusa po stejné cestě.
V této konkrétní věci však SD na druhou stranu rozhodl, že dotčená
vnitrostátní legislativa do oblasti unijního právo nespadá, přičemž parafrází své
judikatury z období před rozsudkem Åkerberg Fransson vymezil podmínky,
které je při posuzování takové otázky nutné zkoumat.
Případ Siragusa se týkal souladu
italského zákona o kulturním dědictví a krajině se základním právem na
vlastnictví zakotveným v článku 17 Listiny. SD se nejprve zabýval otázkou
působnosti Listiny na jednání členských států, když v návaznosti na
rozsudky Åkerberg Fransson a Texdata uvedl, že vnitrostátní právní úprava,
která spadá do působnosti práva Unie, musí respektovat základní práva stanovená
Listinou (body 17 a 23).
Za jakých podmínek existuje dostatečné spojení mezi vnitrostátním a
unijním právem?
Přínos rozsudku Siragusa spočívá
v opětovném definování podmínek, které je nutné zkoumat při posuzování
otázky, zda v konkrétním případě existuje spojení mezi vnitrostátním
právním předpisem a unijním právem. Dle SD je třeba v každém konkrétním
případě posoudit 1) zda má uvedená vnitrostátní právní úprava za cíl provádět
ustanovení unijního práva, 2) jakou má tato právní úprava povahu, 3) zda
sleduje jiné cíle, než které zahrnuje unijní právo, i když může toto právo
nepřímo ovlivnit a 4) zda existuje zvláštní ustanovení unijního práva
v této oblasti nebo způsobilé ji ovlivnit (bod 25; viz také body 21 a 23
rozsudku C‑40/11 Lida).
Při aplikaci uvedených podmínek na
případ Siragusa dospěl SD k závěru, že základní práva Unie nelze na
dotčenou vnitrostátní právní úpravu uplatnit, protože ustanovení právních
předpisů Unie v oblasti ochrany životního prostředí neukládala členským
státům ohledně nastalé situace žádnou povinnost. V důsledku toho nevznikla
pravomoc SD posuzovat italský zákon ve světle Listiny.
Hranice působnosti Listiny není ani
po roce od vydání rozsudku Åkerberg Fransson možné s přesností určit. S každým
rozsudkem SD získávají členské státy přesnější obraz toho, kdy se na jejich
vnitrostátní právní předpisy uplatní unijní základní práva. Listina je však
v právním řádu Unie stále relativně mladým instrumentem a myslím si, že
v řece nastolené judikatury uteče ještě hodně vody, než budou členské
státy znát přesný rozsah její působnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat