tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post5077636697681506836..comments2023-06-07T14:38:32.044+02:00Comments on JINÉ PRÁVO: O důvěřeZuzana Vikarskáhttp://www.blogger.com/profile/11914595319997100762noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-19493550384793955312011-02-13T23:31:24.380+01:002011-02-13T23:31:24.380+01:00Tento post mi na blogu zamerenem na pravo prijde p...Tento post mi na blogu zamerenem na pravo prijde prinejmensim velmi zvlastni :-).<br /><br />Nejsem dokonce ani pravnik, nicmene ma podnikatelska zkusenost s ruznymi zememi sveta mi naprosto jasne veli: bez papiru nic. Predstava, ze bychom rozesilali zbozi bez platby predem kazdemu mi prijde usmevna. Neda se poslednich par let spolehnout ani na stale partnery. A to se tyka i "vyspelejsich" zemi, ne jen vychodu. V posledni dobe uz nemam vubec problem s klienty sepisovat "nevyhodne" smlouvy s prorogacni dolozkou a vysokou smluvni pokutou.<br /><br />Uvedu priklad, ktery se stal pred 3 lety. Udelali jsme zakazku za cca 3 mil CZK pro klienta ze Spanelska. Nastesti byla na posledni chvili uzavrena pisemna smlouva. Klient zaplatil jen cast dodavky a odmital se bavit o cemkoliv (vzdy trapne argumenty o tom ze chteji dolozit to a to, nasledne zase chybelo neco jineho). Podala se zaloba, spor jsme konecne minuly listopad vyhrali (vyjma moderace sml. pokuty). Behem sporu nabizeli bez nejmensiho problemu narovnani v castce cca 1/3 hodnoty jistiny pohledavky. Kdyz oni nemeli problem se nas takto snazit "okrast", tak dnes zase ja nemam problem zazalovat celou smluvni pokutu, byt' uz prevysuje puvodni jistinu - asi 3x ;-). A jako pres kopirak se mi rysuje podobny spor, kdy klient dokonce posila kopie bankovnich prikazu (ovsem vzdy bez razitka banky). Penize samozrejme nikde.<br /><br />Na druhou stranu musim rici, ze nam nektere "zapadni" firmy dodavaji nemale hodnoty take jen na dobre slovo, bez uzavreni smlouvy nebo platby predem. Ale snad pokazde predchazelo nejake provereni historie firmy.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/01831919774606325227noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-35368460119045631872011-02-02T16:47:12.334+01:002011-02-02T16:47:12.334+01:00Já si myslím, že je potřeba se na to koukat z obou...Já si myslím, že je potřeba se na to koukat z obou stran, nejen ze strany spotřebitele, i když i já osobně mám jako spotřebitel jednu velice špatnou zkušenost z klenotnictví, kde jsem kupoval dárek pro ženu a nakonec jsem byl postaven před rozhodnutí buď ustoupit nebo jít do sporu, že dárek do vyřešení nebude...<br /><br />Myslím, že v článku je velmi pěkně popsán přístup obchodníka, tj. pokud začnou spotřebitelé dobrou vůli zneužívat, začne být obchodník podezřívavý. Jeden nejmenovaný obchodní řetězec před pár lety zavedl služby, že zákazník mohl výrobek vrátit do 14 dnů bez udání důvodu. A ejhle, po skončení hokejového mistrovství světa se zájem ze strany spotřebitelů o tuto službu několikanásobně zvedl, a to zejm. u televizorů... :)<br /><br />David KozákAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-80302331282056004662011-01-31T17:33:34.602+01:002011-01-31T17:33:34.602+01:00Netýká se to přímo slušnosti a již předem očekávan...Netýká se to přímo slušnosti a již předem očekávaného pokusu o "podvod", ale jako námět k zamyšlení k otázce skutečných praktických výsledků spotřebitelsko-obchodnických bitev (kdy při absenci slušnosti obchodníka následuje vždy debakl spotřebitele) přidávám závěr své DP, týkající se tak trochu právě i ochrany spotřebitele :-) <br /><br />"...je možné řešení v zásadě dvojí: buď lze po vzoru USA a zčásti Francie opustit zásadu reparace skutečné škody a přiznávat punitivní odškodnění, takže protiprávní jednání bude pro dodavatele demotivující a spotřebitelům se vyplatí domáhat svých práv, anebo tak jako např. ve Velké Británii nebo v Německu svěřit agendu spotřebitelských sporů speciálním mimosoudním tribunálům, neboť soudní procedura je pro tyto bagatelní věci nepřiměřeně komplikovaná a zdlouhavá. <br /><br />Toto navrhované řešení je sice poměrně odvážné, nicméně dovedu si představit, že by se jím náš právní řád mohl v budoucnosti alespoň částečně inspirovat. Skutečnost, že spotřebitelé po prvotním neúspěšném uplatňování svých práv u prodávajícího nejčastěji vše vzdají, je neoddiskutovatelná, jak je jistě každému známo z osobní zkušenosti. To je podle mého názoru třeba vymýtit, neboť až poté budeme moci hovořit o skutečné ochraně spotřebitele."<br /><br />Lukáš RandaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-64940964969235429022011-01-31T12:18:47.212+01:002011-01-31T12:18:47.212+01:00Ke spotřebitelskému právu v ČR:
Vzpomínám si na kr...Ke spotřebitelskému právu v ČR:<br />Vzpomínám si na kreslený vtip, v němž pán reklamuje nové boty se žralokem, a prodavačka, ruce v bok, se na něj obořuje : "Vy jste v nich chodil?!?"JPnoreply@blogger.com