tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post8012538750871600483..comments2023-06-07T14:38:32.044+02:00Comments on JINÉ PRÁVO: Tak kolik jste jich dneska prásknul, pane kolego?Zuzana Vikarskáhttp://www.blogger.com/profile/11914595319997100762noreply@blogger.comBlogger48125tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-10783826004563303032007-05-14T18:57:00.000+02:002007-05-14T18:57:00.000+02:00Ad Peter BrezinaTvou námitku akceptuji. Souhlasím,...Ad Peter Brezina<BR/>Tvou námitku akceptuji. Souhlasím, že inteligentně strukturovaný celek je více než pouhý souhrn jeho částí a v tomto smyslu může být i kompilace objevná nebo kreativní. A samozřejmě také souhlasím, že kvalitní překlad vyžaduje intelektuální investici. Takže bychom neměli nějakou práci odmítat jen proto, že to je kompilace (resp. překlad), ale proto, že to je ŠPATNÁ kompilace (resp. překlad). Zároveň platí, že na diplomovou práci se nekladou takové nároky jako na dizertační nebo habilitační práci.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-10626702001162804772007-05-14T18:36:00.000+02:002007-05-14T18:36:00.000+02:00Takze aj ja si este prihodim:jedna otazka: moze by...Takze aj ja si este prihodim:<BR/>jedna otazka: moze byt "vlastni myslenkou" pri kompilacii inteligentny vyber toho, co kompilujem, a ako to zoradim? Zvlast pri diplomke mi to vobec nepride nepatricne - nedavno napriklad kamarad takto kompilacne pojednal jednu pravnehistoricku temu, kde doteraz boli v zasade spracovane len jej jednotlive aspekty. (ze priznal vsetky zdroje snad nemusim dodavat...)<BR/>Dalsi priklad: je nepripusta praca, ktora je v zasade kompilatom a prekladom cudzojazycnej prace/diskurzu? (z EN do CZ? z CZ do EN?)Peter Brezinahttps://www.blogger.com/profile/14020376263967819057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-67129351826698709912007-05-14T08:42:00.000+02:002007-05-14T08:42:00.000+02:00Vidím, že diskuze pokračuje, tak ještě jednu pozná...Vidím, že diskuze pokračuje, tak ještě jednu poznámku. Myslím, že boj s plagiátorstvím pouze vytvoří tlak na adaptaci studentů. Nedávno jsem byl přítomen rozhovoru, kdy jedna studentka říkala druhé: "Obšlehla jsem to, ale pro jistotu jsem měnila pořadí slov." Jednoho dne budeme muset přistoupit k požadavku, který je u nás zatím nemyslitelný: KOMPILACE NESTAČÍ. V ODBORNÉM TEXTU MUSÍ BÝT NĚJAKÁ VLASTNÍ MYŠLENKA.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-23824931123098157342007-05-14T07:48:00.000+02:002007-05-14T07:48:00.000+02:00Sice trošku "s křížkem po funuse", ale přece jen p...Sice trošku "s křížkem po funuse", ale přece jen pár poznámek k tématu. Podle mne je nešťastné, že je odměna za práci spojena přímo s takovýmto výsekem jinak běžné práce vysokoškolského učitele. Protože nepochybně hlídání toho, jestli práce není "obšlehnutá" do této práce patří. POkud je ta odměna postavena takto, tak jednak vyvolává nežádoucí pozornost a druhak podle mne se mine účinkem. Studenti se budou nejspíš stále spoléhat na to, že je jich tolik, že procento "odhalených" bude malé a části učitelů bude blbé "bonzovar", takže této činnosti budou věnovat ještě menší pozornost, než dříve. Takže lepší by bylo, aby se zkrátka všem dalo najevo, že se plagiátorství bude věnovat zvýšená pozornost a učitelům, že se může projevit v jejich prémiích jako součást celkového hodnocení jejich práce, ale ne, že určitá částka za kus.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/17536789947789631599noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-6377549707930243752007-05-10T14:55:00.000+02:002007-05-10T14:55:00.000+02:00Souhlasím, ta podobnost s těmi zmijemi tu určitá j...Souhlasím, ta podobnost s těmi zmijemi tu určitá je, odměňování za odhalování plagiátů zjevně neléčí příčiny tohoto bezpochyby zavrženíhodného počínání, jen se snaží uhasit následky.<BR/>A tedy ty příčiny?<BR/>Jestliže se student během celého studia setkává pouze s naprostým nezájmem pedagogů o to, co kdy vytvořil, zápočet dostane ve chvíli kdy seminární práci odevzdá (a tedy ji zjevně nikdo nečte), nikdy nedostane zpětnou vazbu, co napsal špatně a co bylo naopak fajn, nikdy ho nikdo nepokárá za to, že něco opsal,… proč by měl nyní na konci studia očekávat něco jiného a domnívat se, že jeho práce bude něčím více než potravou pro moly ve fakultním archívu???<BR/>A tento popis bohužel není vzdálen realitě, jako studentka posledního ročníku mám praktiky na naší alma mater v živé paměti. <BR/>Samozřejmě může být namítnuto, že je to taky na studentovi, má možnost si o akademickém psaní něco přečíst, kvalitních publikací by se pár našlo (byť většinou cizojazyčných a tudíž na český styl ne úplně použitelných). Ale nemělo by to být běžnou součástí právnického studia? Přikláním se k volání zmíněném v některém výše zmíněném postu po kurzu akademického psaní jako povinné součástí studia, avšak obávám se, že v praxi by tento požadavek narazil na dva problémy: 1) nedostatek pedagogů, kteří vědí, jak má akademické psaní vypadat (viz většina učebnic), natož aby věděli, jak to naučit; (2) ve chvíli, kdy máme v ročnících po několika stovkách studentů, je dosti nereálné číst každou studentskou práci a dát k ní nějaký feedback.<BR/>Tedy co s tím?<BR/>Budeme za to trestat studenty vyhozením a odměňovat pedagogy za to, že odhalí důsledky svého trestuhodného nezájmu o studenta během jeho studia?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-79844282802200585352007-05-10T00:04:00.000+02:002007-05-10T00:04:00.000+02:00Josef Pisak:No pravda je, že tu je jistá (byť dle ...Josef Pisak:<BR/><BR/>No pravda je, že tu je jistá (byť dle mého soudu dost vzdálená) paralela s tím, co popisuje Glen Whitman v článku <A HREF="http://www.econlib.org/library/Columns/y2007/Whitmanincentives.html" REL="nofollow">"Slavery, Snakes, and Switching: The Role of Incentives in Creating Unintended Consequences"</A><BR/><BR/><I>For a reward or punishment to be effective, it also must aim at the right target. That's not as easy as it sounds. S. E. Rhoads, in his book The Economist's View of the World, tells the story of the Italian town of Abruzzi, which had a problem with too many vipers. To motivate citizens to kill vipers, the town fathers created a <B>viper bounty to be paid for dead vipers</B>. "Alas, <B>the supply of vipers increased. Townspeople had started breeding them in their basements"</B> (p. 58). The problem, of course, is that the town fathers rewarded the wrong thing. What they wanted was not more dead vipers, but fewer vipers in the first place.</I>Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-3312961372899556162007-05-09T12:02:00.000+02:002007-05-09T12:02:00.000+02:00Mi se odměňování lektorů nelíbí z toho důvodu, že ...Mi se odměňování lektorů nelíbí z toho důvodu, že škola neodměňuje žádoucí chování lektorů.<BR/>Nyní není v zájmu učitele, aby "jeho" diplomky byly co nejlepší, ale spíše nechat žáka zcela bez pomoci, aby se v tom řádně "vykoupal" a pak tam najít zkopírované pasáže a podstatný příspěvek k platu je doma.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-10140118494787844452007-05-09T08:49:00.000+02:002007-05-09T08:49:00.000+02:00Petr Brezina: Nemyslim si, ze by vedeni FNH bylo n...Petr Brezina: Nemyslim si, ze by vedeni FNH bylo nejak nadseno, ze se to objevilo v novinach. (Jiste si rikaji, ze po akci "prodej kreditu" dostanou dalsi sodu.)<BR/><BR/>Vím, že veleakce typu "tough on crime" jsou nesympatické. Pořád mi ale připadá lepší varovat studenty prospektivně než trestat retrospektivně. <BR/><BR/>(Opravdu si myslím, že je tu přehlíženo, že vedení FNH může považovat akci "Reward: 5000 CZK" za spíše preventivní -- a ta má smysl jen, pokud "visí na každém rohu". Možná se nyní nacházíme jen v krátkém "tranzitivním období".)<BR/><BR/>Nemyslím si, že jde jen o ekonomii a pryč s morálkou. Jen v tomto případě mi hodnota dosaženého cíle připadá vysoká, zatímco amorálnost kroků vedoucích k jeho dosažení nepatrná, příp. sporná, či až žádná.Jan Petrovhttps://www.blogger.com/profile/11862441000829587534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-72464876074379362842007-05-09T08:41:00.000+02:002007-05-09T08:41:00.000+02:00Matěj Šustr: Leoni, ano, četl jsem o něm na leblog...Matěj Šustr: Leoni, ano, četl jsem o něm na leblogu. Bez bližší znalosti věci se obávám, že tu romantickou představu do dnešní doby transponovat nelze. <BR/><BR/>Subjekty přece jen více ocení rychlé a jednoznačně fixování právního pravidla (nejvyšším soudem), než pochvalu dalších generací, jak úžasně decentralizované bylo to jejich právo.<BR/><BR/>(Mimochodem, normotvroba provozovaná nejvyššími soudy nemá některé nectnosti normotvorby parlamentní--větší cit k detailu, absence vnějších tlaků aj. Dále i parlamentní normotvorba není sama o sobě špatná; je jako dynamit, u kterého záleží, jak se použije.)Jan Petrovhttps://www.blogger.com/profile/11862441000829587534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-29332329013738324942007-05-09T08:32:00.000+02:002007-05-09T08:32:00.000+02:00Něco na tom je. Předpokládám, že (1) učitelé na FN...Něco na tom je. Předpokládám, že <BR/><BR/>(1) učitelé na FNH dostanou odměnu za studenta nahlášeného vedení k disciplinárnímu postihu;<BR/><BR/>(2) toto napráskání se dříve dělo ve zcela mizivém procentu případů; a<BR/><BR/>(3) i teď mohou učitelé studenta nenapráskat, uložit mu sankci sami (fail v kurzu), a odměnu nezískat. (Je ovšem možné, že vedení FNH určilo povinnost napráskání disciplinární komisi, pod hrozbou sankce.)<BR/><BR/>Ta Izraelská studie je zajímavá. V této souvislosti je zajímavá otázka nelinearity / nespojitosti: Jakmile školka zavede penále ve výši jen poloviny skutečných nákladů na delší hlídání (tj. např. ceny, za kterou by vychovatelky byly ochotny posečkat), pak pocit morálního provinění rodičů klesne ne na polovinu, ale až na nulu.Jan Petrovhttps://www.blogger.com/profile/11862441000829587534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-45345114859526659032007-05-09T02:38:00.000+02:002007-05-09T02:38:00.000+02:00Ad matěj šusterTen příklad s mateřskou školou jsem...Ad matěj šuster<BR/><BR/>Ten příklad s mateřskou školou jsem uvedl pouze proto, že musíme zvažovat i jiné než finanční motivace. Rodiče pospíchali si vyzvednout dítě, protože jim bylo "blbé",aby na ně učitelka čekala přesčas. Ale když za to platili pokuty, tak už jim to "blbé" nepřišlo. Je možné, že mnozí učitelé přestanou hlásit plagiátorství právě proto, že s tím bude spojena finanční odměna. Bude jim prostě "blbé", aby za peníze někoho "napráskali".Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-60345923877858850192007-05-09T02:23:00.000+02:002007-05-09T02:23:00.000+02:00ad Matej Suster 23:24"Lze-li jen s krajními obtíže...ad Matej Suster 23:24<BR/><BR/>"Lze-li jen s krajními obtížemi / s vysokými náklady monitorovat a (relativně objektivně) posuzovat, zda se pedagog vskutku dostatečně věnuje studentovi při tvorbě diplomky, pak by taková dodatečná odměna nebylo moc účinná."<BR/><BR/>Tak neviem. Kamarat uci na VOS a kupodivu im to tam funguje. Mozno je problem aj v tom, ze na posudenie kvalitneho vedenia prace je treba viac nez len primitivna statistika a fizlovanie, aj ked sa na druhu stranu vlastne vystaci s tym, ked sa ti ucitelia (=veduci prac) spravaju ako dospeli ludia. A napriklad neberu diplomku ako pritaz, ale ako prilezitost nieco dosiahnut, aj ked nie vlastnymi rukami (ale teda fakt je, ze takto k diplomkam pristupuje dost malo ludi, par som ale uz stretol...).<BR/><BR/>Ale este ine som chcel: to vam fakt pride normalne a ok a "stimulujuce" (btw, ano, STIMUL je ten pravy pojem na preklad slova incentive...), ked sa ucitelia degraduju na nejakych dozorcov? Navyse mam pocit, ze zrovna plagiatorstvo sice je problem ceskej akademie, ale ani zdaleka nie najvacsi... Pride mi, ze pan dekan si proste nahana popularitu, a toto je taka neskodna, ale asi ucinna metoda. Na FHS UK (to je moje druhe posobisko) asi pred mesiacom par studentov vyhodili za opisovanie referatov zo skoly, ale do novin s tym nesli. Zato to kazdy student dostal do mailu (alebo to vyvesili na vyvesku v IS alebo take nieco...). Prof. Sokol asi nema politicke ambicie :)Peter Brezinahttps://www.blogger.com/profile/14020376263967819057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-36190277728864062732007-05-09T01:28:00.000+02:002007-05-09T01:28:00.000+02:00Btw, pro zájemce:Tomášem Sobkem zmiňovaná studie j...Btw, pro zájemce:<BR/><BR/>Tomášem Sobkem zmiňovaná studie je zde:<BR/>Gneezy, Uri & Rustichini, Aldo - <A HREF="http://rady.ucsd.edu/faculty/directory/gneezy/docs/fine.pdf" REL="nofollow">"A Fine is a Price"</A>, Journal of Legal Studies, Vol. 29, No. 1, January 2000<BR/> <BR/><BR/>Na str. 15 c.d. se lze dočíst:<BR/><BR/>"It is true that a ‘‘large enough’’ fee would eventually reduce the behavior. For instance, many day-care centers in the United States clearly announce a fee for coming late at the start of the year, and this fee is large and proportional to the length of the delay. The resulting penalty is more severe for the average delay than the nonlinear fine we introduced in our study, even after adjusting for difference in prices and incomes in the two<BR/>countries. Casual observation shows that there are few delays, but we have not examined if the average delay is different from the one in our sample. Comparing the two systems would be an interesting research project."Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-86597793860701288922007-05-09T00:37:00.000+02:002007-05-09T00:37:00.000+02:00Každopádně, pokud jste tím chtěl naznačit, že při ...Každopádně, pokud jste tím chtěl naznačit, že při zavedení odměn za odhalení plagiátů u pedagogů lze se stejnou pravděpodobností očekávat jak to, že pedagogové zvýší úsilí, tak to, že své úsilí naopak sníží, poněvadž tuto činnost začnou vnímat jako "fakultativní" (a extra placenou), pak si dovolím OSTŘE nesouhlasit. ;o)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-64369880099132790622007-05-09T00:35:00.000+02:002007-05-09T00:35:00.000+02:00matěj šusterAno, je to z Izraele. Mnozí špičkoví e...matěj šuster<BR/>Ano, je to z Izraele. Mnozí špičkoví ekonomové (např. R. Frank) zdůraznují právě význam morálních sentimentů pro racionální rozhodování. Dobrou noc.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-85552759902098082422007-05-09T00:30:00.000+02:002007-05-09T00:30:00.000+02:00Tomáš SobekBudete se možná divit, ale o této studi...Tomáš Sobek<BR/>Budete se možná divit, ale o této studii / experimentu (tuším odněkud z Izraele, ne?) jsem již slyšel. <BR/><BR/>Dotyčnou studii jsem bohužel nečetl, takže neznám podrobnosti.<BR/><BR/>Poněkud cynicky bych ale prohlásil, že pokuty byly zřejmě v daném případě nastaveny příliš nízko. Zcela jistě existuje taková výše pokuty, která by účinně dosáhla svého cíle, tj. odradila by rodiče od toho, aby děti vyzvedávali pozdě (možná by je ale zároveň odradila rovněž i od toho, aby děti do dané školky vůbec dávali :o).<BR/><BR/>Je to zajímavý (a kontraintuitivní) výsledek, ale jeho zobecnitelnost bych rozhodně nepřeceňoval.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-14774780266974473632007-05-09T00:12:00.000+02:002007-05-09T00:12:00.000+02:00matěj šuterKousek z mé dizertace. Snad je tam něja...matěj šuter<BR/><BR/>Kousek z mé dizertace. Snad je tam nějaká souvislost.<BR/><BR/>Vezměme, že ředitelka mateřské školky má problémy s nedochvilností rodičů při vyzvedávání dětí, a proto uvažuje o vhodném opatření k redukci tohoto nešvaru. Rozhodne se, že zavede pokuty. Pokaždé, když si nějaký rodič přijde pro svého potomka pozdě, zaplatí malý finanční obnos jako pokutu. Bude takové opatření účinné? Většina respondentů by bez váhání řekla, že jeho důsledné uplatňování bude redukovat pozdní příchody rodičů. Zdá se totiž zcela přirozené očekávat, že když jsou pro nějaké chování zavedeny negativní důsledky, sníží se výskyt tohoto chování. Jenomže experimentální zavedení pokut v praxi nedochvilnost rodičů ještě zvýšila, a to dokonce dvojnásobně. Jak si něco takového vysvětlit? Zdá se, že rodiče po zavedení pokut začali interpretovat sociální interakci s učitelkami mateřské školky novým způsobem. Na začátku, tedy před zavedením pokut, mohli uvažovat takto: „Mateřská školka se smluvně zavázala mi hlídat dítě jen po sjednanou dobu. Pokud na mě učitelka trpělivě čeká i po uplynutí této doby, pak jen ze své dobré vůle, a proto bych neměl této její vstřícnosti zneužívat.“ Po zavedení pokut ale rodiče začali ke svým pozdním příchodům přistupovat jinak: „Za čas navíc si platím finanční obnos. Přitom záleží pouze na mně, jestli se budu honit, abych přišel včas, anebo si zaplatím požadovanou částku.“ Peníze, které platili navíc, rodiče zřejmě nechápali normativně jako pokutu, tedy jako finanční sankci za porušení povinnosti, ale ekonomicky jako cenu za čas hlídání navíc, tedy jako fakultativní příplatek. Důležité při tom je, že se tu vytrácí klíčový motivační prvek, totiž morální pocity viny rodičů z toho, že porušují své závazky a zneužívají dobré vůle cizího člověka.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-36511507736033779722007-05-08T23:58:00.000+02:002007-05-08T23:58:00.000+02:00Tomáš SobekVěcne zřejmě nic, jde jen o "šleh". V d...Tomáš Sobek<BR/><BR/>Věcne zřejmě nic, jde jen o "šleh". V daném kontextu je dotyčné označení evidentně adresováno např. Janu Komárkovi. <BR/><BR/>Připadá mi totiž, že pozitivní ekonomická pobídka (odměna za odhalení plagiátu) a negativní ekonomická pobídka (pokuta za NEodhalení plagiátu) se z morálního hlediska až tak neliší. <BR/><BR/>Jaký je morální rozdíl mezi případy, kdy pedagog důsledně kontroluje práce jen proto, že se chce vyhnout pokutě za NEodhalení plagiátu, a případy, kdy pedagog důsledně kontroluje práce jen proto, že chce získat odměnu za odhalení plagiátu? <BR/><BR/>Lze spatřovat zásadní morální rozdíl v tom, že v druhém případě se jeho majetek rozmnožuje, kdežto v prvém případě "jen" neztenčuje? :o))Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-5565193123814427702007-05-08T23:30:00.000+02:002007-05-08T23:30:00.000+02:00Ad matěj šusterCo přesně myslíte výrazem "nenaprav...Ad matěj šuster<BR/>Co přesně myslíte výrazem <BR/>"nenapravitelný moralista"?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-69816537214680916312007-05-08T23:24:00.000+02:002007-05-08T23:24:00.000+02:00Peter Brezina:Lze-li jen s krajními obtížemi / s v...Peter Brezina:<BR/><BR/>Lze-li jen s krajními obtížemi / s vysokými náklady monitorovat a (relativně objektivně) posuzovat, zda se pedagog vskutku dostatečně věnuje studentovi při tvorbě diplomky, pak by taková dodatečná odměna nebylo moc účinná. <BR/><BR/>Ledaže by toto hodnotili studenti kupř. formou anonymních dotazníků ... což je asi problematické z jiných důvodů.<BR/><BR/>Ale co na to jít jinak -- dávat odměnu každému (kromě pedagogů), kdo odhalí plagiát + pedagogovi, který dotyčný plagiát měl při náležité péči odhalit a neodhalil, bude korespondující částka stržena z jeho platu.<BR/><BR/>Doufám, že mi tu teď nějaký nenapravitelný moralista nezačne tvrdit, že je profese VŠ pedagogů "morálně degradována" i tím, pokud jsou tyto akdemické povinnosti vynucovány formou peněžních pokut (de facto "negativní peněžní odměny"). :o)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-60415713175215883002007-05-08T23:10:00.000+02:002007-05-08T23:10:00.000+02:00Jan Petrov:Tady by bylo zajímavé si pečlivě přečís...Jan Petrov:<BR/>Tady by bylo zajímavé si pečlivě přečíst např. knihu Bruna Leoniho "Právo a svoboda", resp. podrobněji si prostudovat, jak vlastně vznikl korpus klasického římského práva (nemýlím - li se, většinu dodnes platných principů soukromého práva vlastně "vytvořili" / nalezli formou svých dobrozdání římští (soukromí) právníci, na něž se obrátila s žádostí o konzultaci daného právního sporu některá ze stran sporu ...<BR/><BR/>///podrobnosti si již přesně nepamatuji, jen jsem kdysi četl v Právníku zajímavý článek Petra Bělovského o "ius respondendi", který je koukám zřejmě dostupný online zde: http://www.prf.cuni.cz/intervalla/fulltext/iusrespon.doc ///.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-1143881222106562012007-05-08T23:05:00.000+02:002007-05-08T23:05:00.000+02:00Ad peter brezinaZní to rozumně, ale nedovedu si př...Ad peter brezina<BR/><BR/>Zní to rozumně, ale nedovedu si představit, jak by to v reálu dopadlo, kdyby vedoucí katedry posuzovali kvalitu vedení dipl. prací u členů katedry.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-46667256489322823372007-05-08T22:51:00.000+02:002007-05-08T22:51:00.000+02:00Nechcem do tej vasej veselej diskusie moc zasahova...Nechcem do tej vasej veselej diskusie moc zasahovat, tak len jedna malinka poznamka na okraj:<BR/><BR/>nebolo by rozumnejsie, keby skola davala ucitelovi tych 5000 ("ukolovo") za kvalitne vedenie diplomky?<BR/><BR/>okrem ineho tym chcem poukazat na rozdiel medzi platenim ukolovej mzdy napr. robotnika a ukolovym platenym fizlovanim kantorovPeter Brezinahttps://www.blogger.com/profile/14020376263967819057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-80171388422553944752007-05-08T22:20:00.000+02:002007-05-08T22:20:00.000+02:00Několik nesouvislých neoriginálních poznámek:Exist...Několik nesouvislých neoriginálních poznámek:<BR/><BR/>Existence právního řádu spočívá i na vědomí, že kdo právo poruší, dostane se před soud (i v civilní i v trestní věci). Stačí jen hrozba trestu, abyste něco ne(dělal); stačí jen hrozba soudního řízení, abyste jednal v souladu s právem. (Že nejednáme v souladu s právem jen pro hrozbu sankce, souhlasím. Ale bylo by zajímavé pozorovat, co by se stalo, kdyby z ničeho nic zanikla justice. Eroze.)<BR/><BR/>Pokud strany vědí, co je právo, spíše se dohodnou, než aby podstoupily nákladné soudní řízení (viz praxe v USA). A k nalézání / dotváření práva se spíše hodí jedna centralizovaná instituce, nejvyšší (správní) / ústavní soud, než desítky arbitrážních těles, jakkoli kvalitních.<BR/><BR/>Pokud jste obchodník a nasmlouváte si rozhodčí doložku -- Váš problém. Pokud jste si jí předem nenasmlouváte, předpokládám, že dáte přednost, aby Vás soudil zcela nezávislý orgán, i když poněkud těžkopádnější.<BR/><BR/>J. Komárek a ceník akademika:<BR/>Pěkný vtípek, ale nic víc.<BR/><BR/>Tak taky jeden: Komunikace fakulty s učiteli: Pepíku, prosimtě zkus si ty písemky víc hlídat.<BR/><BR/>(Prosím, berte to jako nadsázku: Připadá mi škoda, když se jednoznačně prospěšná aktivita uzemní z dosti nejednoznačných důvodů morálního krasodušství.)Jan Petrovhttps://www.blogger.com/profile/11862441000829587534noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-42114372822062381862007-05-08T22:12:00.000+02:002007-05-08T22:12:00.000+02:00OK, dobrovolně uznávám, že bod 3. v mém posledním ...OK, dobrovolně uznávám, že bod 3. v mém posledním příspěvku ("soudy vs. rozhodčí soudy") útočí na něco, co autor netvrdí, resp. útočí na nejhorší možnou interpretaci toho, co autor chtěl říci.<BR/><BR/>Nicméně dlouhodobě mě rozčiluje přesvědčení mnoha učenců z oblasti společenských věd, který by se dal v kostce shrnout např. takto:<BR/><BR/>- "peníze pocházejí od ďábla"<BR/><BR/>Zejm. se zcela vymyká mému chápání, proč se peněžní odměnou údajně špiní "morální kredit" akademika, ale nepeněžní odměna typu veřejné pochvaly je košer.<BR/><BR/>"Nekorumpuje" kupř. náhodou dárce krve to, že si mohou darování krve v určité částce odečíst z daňového základu? Resp. jedná člověk, který daruje krev a pak využije možnosti si (zákonem stanovenou) peněžní hodnotu tohoto daru odečíst z daní, nemorálně / degraduje to dodatečně jeho chvályhodný čin "darovat krev", protože z toho finančně profitoval? <BR/><BR/>Tento názor mě rozčiluje proto, že jsem přesvědčen, že nebýt podobných mlhavých morálních skrupulí, dalo by se prostřednictvím ekonomických pobídek dosáhnout v leckterých oblastech lepšího stavu, než je tomu doposud (např. nedostatek orgánů k transplantaci aj.).Anonymousnoreply@blogger.com