tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post7314230577099173880..comments2023-06-07T14:38:32.044+02:00Comments on JINÉ PRÁVO: Hodnocení dopadů v legislativním procesu – pohled tak trochu zevnitřZuzana Vikarskáhttp://www.blogger.com/profile/11914595319997100762noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-51570814961960378632012-04-19T21:06:18.950+02:002012-04-19T21:06:18.950+02:00RIA je formální věcí i na dále, protože nejsou lid...RIA je formální věcí i na dále, protože nejsou lidi a peníze na to, aby se to dělalo jinak. K tomu navíc přispívají dvě věci: 1) původní (a nákladné) školení realizované společností prof. Mejstříka bylo fakticky zaměřeno jen a pouze na formální zpracování Závěrečné zprávy RIA, o tom, jak reálně hodnotit, spočítat dopady jsme se nedověděli vůbec nic; 2) samotná ambice dělat ZZ RIA ke všem či téměř všem návrhům je nevhodná - spousta předpisů má tehcnický či implementační charakter a na RIU prostě není čas ani legislativní prostor. Mnohme rozumnější by bylo tlačit na kvalitní zpracování celého procesu RIA ke klíčovým předpisů, a u nich ji ideálně spojit s povinností vyhotovení a projednání věcného záměru zákona. U implementačních předpisů by chtělo nastavit zjednodušený postup, který by spočíval zejména v povinném předložení variant možného řešení dotřeným subjektům, an rozdíl od bazírování na formální podobě ZZ.<br /><br />Celkově je RIA dobrá a užitečná věc, ale v podobě přístupu k legislativnímu procesu - "think RIA". Záveřečná práva jen prodlužuje důvodovou zprávu, která tak sebere více času, jenž pak chybí při řešení věcných problémů. Problém totiž je,že v dnešní realitě práce na RIA skončí u legislativců, s právním vzděláním, protože věcní doborníci řeknou,že nevědí co to je a jak to udělat - a opravdu to nevědí, protože to jsme se na žádném z mnoha školení nedověděli.<br /><br />Zkouším znovu azslat svůj příspěvek, neb předpokládám,že se ztratil z technických příčin...Zedfordnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-5534322297952234162012-04-17T22:58:45.146+02:002012-04-17T22:58:45.146+02:00Ad anonymní: Zčásti souhlasím a zčásti ne. V praxi...Ad anonymní: Zčásti souhlasím a zčásti ne. V praxi jsou různé zákony. Některé politici jsou rozhodnuti protlačit hlava nehlava. Tam pak RIA má jen ten význam, že si lidé mohou o dopadech něco přečíst a vládu podle nich soudit, pokud není příliš zkreslená. Naštěstí jsou i zákony, kde politici dají základní parametry a je na úřednících vymyslet "detaily", a některé zákony jsou vyloženě úřednické. Tam RIA má větší šanci. <br /><br />Pro info teď i některé vyhlášky budou mít RIA. <br /><br />Jinak máte pravdu, v posledních 2 letech se k RIA přistupovalo tak špatně, jak popisujete. Ale momentálně proběhla a probíhá snaha to "otočit", a buď se to povede nebo ne.Libor Dušekhttps://www.blogger.com/profile/05826386352673950824noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-29314786768674579172012-04-17T22:16:51.934+02:002012-04-17T22:16:51.934+02:00Když jsem v příspěvku psal, že RIA může být užiteč...Když jsem v příspěvku psal, že RIA může být užitečná samotným politikům, tak jsem nečekal, jak krásné podpory tohoto výroku se dostane přímo z jámy lvové. V dnešním TV sestřihu procesu s V.Bártou zazněla z úst jednoho z vyslýchaných poslanců perla, že když poprvé uviděli po změně platů a náhrad výplatní pásky, tak byli hrozně překvapení, o jak moc jim příjmy klesly. Soudce podotkl, že si to sami odhlasovali, načež poslanec odvětil něco jako "no jo, ale to my jsme nevědeli, nám to jako nikdo nespočítal, o jakou částku se nám platy změní." Ano pánové, i k tomu může být užitečná RIA.....Libor Dušekhttps://www.blogger.com/profile/05826386352673950824noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-67443849595892826912012-04-17T19:03:02.660+02:002012-04-17T19:03:02.660+02:00Domnívám se, že podceňování RIA a ekonomického pří...Domnívám se, že podceňování RIA a ekonomického přístupu k právu obecně pramení především z nedostatečného pochopení významu, který ekonomická analýza má.<br /><br />Aktuálně jsem se například v oponentském posudku k mé rigorózní práci na téma ekonomické analýzy práva dočetl: "Předložená práce je zpracována z pohledu oponenta interdisciplinárně, protože<br />oponent hledí na právo a ekonomii jako na dva odlišné obory. Z pohledu autora práce se<br />nicméně zřejmě jedná o propojené oblasti.<br />...<br />Z hlediska celkového vyznění práce lze vyslovit pochybnost v jednom aspektu a tím je<br />prací se prolínající „převrácené“ chápání vztahu práva a ekonomie. (Autor si je ovšem tohoto<br />„převrácení“ vědom, resp. na ně upozorňuje.). Z pohledu ekonomického je totiž právo jen<br />prostředkem k dosahování ekonomických cílů, zatímco z pohledu právního je ekonomika<br />„jen“ jednou z regulovaných oblastí. Pokud pak kladou ekonomické potřeby nějaké nároky na<br />právní regulaci, odrazí se v požadavcích vyslovených de lege ferenda, zatímco z pohledu de<br />lege lata již nemá ekonomie co dodat, pokud pozitivní právo její ingerenci (např. při<br />rozhodování konkrétních kauz) neumožní."<br /><br />Zatím jsme tedy bohužel v období, kdy je nutné právní komunitu přesvědčovat o aplikovatelnosti ekonomické analýzy obecně namísto toho, abychom se bavili o konkrétních zjištěních.Honza Broulíkhttps://www.blogger.com/profile/06070270833121082023noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-4024905718179123082012-04-15T10:52:54.503+02:002012-04-15T10:52:54.503+02:00No, upřímně, v dnešní době, kdy zásadní legislativ...No, upřímně, v dnešní době, kdy zásadní legislativní změny jsou vládou "zadány" relativně jednoznačně (vizte např. Strategii vlády v boji proti korupci) je zpracovávání hodnocení dopadů regulace spíše úsměvné. Na začtku totiž stojí to, co by mělo teprve "vyjít" z hodnocení regulace, totiž konkrétní legislativní řešení. Zpracovatel legislativního textu se tak vlastně ocitá v opačné situaci - hledá argumenty podporující to řešení, které vláda již předem uložila k realizaci (jinak by příslušný resort jen sotva mohl tvrdit, že splnil vládní zadání). Osobně si myslím, že by hodnocení dopadů mělo být povinné i u všech materiálů nelegislativní povahy, na jejichž základě vláda ukládá provedení konkrétních legislativních změn (formou novel).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-27584529935821218482012-04-14T16:33:40.644+02:002012-04-14T16:33:40.644+02:00Vážený pane Dušek, s velkým zájmem jsem si přečetl...Vážený pane Dušek, s velkým zájmem jsem si přečetl Váš příspěvek. Nejsem právnicky vzdělán, ale podle mne, je funkce RIA mnohdy nedoceněná a její možnosti málo nebo nedostatečně využívané. Také bych chtěl podotknout, že jsme založili novou stranu a jsme ve stádiu, kdy budeme posílat nasbírané podpisy ke schválení na příslušné ministerstvo. Jako laici bez politologického vzdělání jsme si ani zcela neuvědomili, jak velký handycap vlastně máme. Proto bych Vás i ostatní diskutující chtěl požádat o praktické rady či pomoc při naší činnosti. Velice nerad bych naše dobré úmysly, díky naší nevědomosti a neodbornosti, obrátil proti nám samým či devalvoval význam myšlenek prezentovaný v našem programu. S pozdravem Radek Gelnar http://chcemezmenu.webnode.cz/Radek Gelnarhttps://www.blogger.com/profile/01929602906495836488noreply@blogger.com