tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post1772239238926111393..comments2023-06-07T14:38:32.044+02:00Comments on JINÉ PRÁVO: Martin Archalous a Magdaléna Klimešová: Dozor nad hospodařením politických stran a hnutí: rozbor možných variant řešeníZuzana Vikarskáhttp://www.blogger.com/profile/11914595319997100762noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-26470158545066696112015-01-27T20:54:08.239+01:002015-01-27T20:54:08.239+01:00Tak samozřejmě, kontrola stran není samospasitelná...Tak samozřejmě, kontrola stran není samospasitelná, je ale velmi důležitá. Financování stran není jediný korupční kanál, je ale jeden z hlavních, proto má smysl sem soustředit pozornost. Korupce jednotlivců se musí řešit jinými cestami (za ty ostatně lobbujeme taky).<br /><br />Nepřímá podpora má být řešena v novém volebním kodexu. Uvažuje se o zákazu anonymní politické reklamy (každá politická reklama v tisku či na billboardech by měla být označena kódem, přes který půjde dohledat, kdo ji zadal). Různé slevy a pořádání podpůrných akcí se musí v účetnictví vykazovat jako dar.<br /><br />Poskytování darů přes "bílé koně" je problém, ale je především potřeba, aby o něm veřejnost věděla. (Ostatně už se stalo: http://zpravy.idnes.cz/mf-dnes-podezrely-sponzor-ods-mladicka-kadernice-darovala-milion-ph7-/domaci.aspx?c=A140404_221239_domaci_vez )<br /><br />Ale to je všechno "hmotné" právo. Ano, můžeme stanovit nějaká pravidla, kontrola darů, regulace kampaní, povinné vykazování... Ale to je všechno zbytečné, pokud nemáme někoho, kdo na to dohlédne. Aby to nedopadlo jako v prezidentské volbě, kde senátní výbor maximálně prohlásil, že byl porušen zákon, a nazdar.<br /><br />Pokud jde o obsazování úřadu, to je samozřejmě naprosto klíčová věc, jak už jsem psal v článku. Je třeba nastavit obsazování tak, aby byla vyvážená demokratická kontrola a oddělení od politické moci. Vezměte si třeba Ústavní soud - ten je také obsazován politicky a rozhodně se nestal nějakým odkladištěm. A rovněž tak úřad ombudsmana nebo NKÚ (i když ten k tomu v jistou chvíli neměl daleko).<br /><br />Co nejotevřenější účetnictví politických stran je samozřejmostí, podle aktuální podoby zákona, která leží na vnitru, by se to mělo dost zlepšit. Budou výroční zprávy a seznam dárců na internetu, budou transparentní účty, snad by mělo být i to označování volební reklamy... Ale ani maximální transparentnost není samospasitelná. Potřebujeme někoho s odbornými znalostmi a aparátem, kdo to přezkoumá, kdo bude mít pravomoci vyšetřovat, a především může autoritativně konstatovat porušení zákona a černé peníze zabavit (ideálně ještě před volbami).Martin Archalousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-24777224056751960592015-01-27T20:33:44.257+01:002015-01-27T20:33:44.257+01:00Zpráva od kolegy Pavla France o aktuálním průběhu ...Zpráva od kolegy Pavla France o aktuálním průběhu projednávání:<br /><br />Pavel Franc<br />Včera jsme se setkali s Bohuslavem Sobotkou a Jiřím Dienstbierem. Pan premiér<br /> prohlásil, že nechce nezávislou kontrolu financování politických stran,<br /> přestože se k tomu on i ČSSD veřejně zavázali, když se přihlásili k Rekonstrukce státu.<br /><br /> Aby toho nebylo málo, pan premiér mi nebyl schopen odpovědět na otázku,<br /> kdy zařadí na jednání koaliční rady zákon o financování politických <br />stran. Ani se nedivím, protože Andrej Babiš nám naopak řekl, že <br />nezávislou kontrolu financování stran chce a podporuje. <br /><br /> To vše se děje za situace, kdy Ministerstvo vnitra má půl roku <br />připravený zákon o obsahující nezávislou kontrolu financování stran. <br />Podle legislativního plánu má vláda poslat tento zákon do Sněmovny v <br />březnu, ale pan Bohuslav Sobotka má čas. V únoru se o tom s koaličními <br />partnery určitě bavit nebude - ujistil nás. Do médií (viz níže) říká, že<br /> v roce 2015 zákony budou. Ve skutečnosti však projednání zákona úmyslně<br /> oddaluje. <br /><br /> Takto se obelhávají občané.Martin Archalousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-32124543526021281302015-01-27T12:38:44.187+01:002015-01-27T12:38:44.187+01:00Přiznám se, že mám trochu pochyby o účinnosti kont...Přiznám se, že mám trochu pochyby o účinnosti kontroly hospodaření politických stran jako nástroji k zamezení nebo alespoň omezení korupce. Strana může mít své účetnictví zcela dle zákonů, to ale nezabrání podplácení jejich klíčových představitelů, kteří rozhodují ve věci, na niž má podplácející zájem. A i kdyby někdo chtěl korumpovat přímo stranu či její organizační složku, může ji podpořit nepřímo, např. zaplacením inzerce ve prospěch strany nebo přímo provozováním podpůrného periodika či pořádáním akcí na podporu strany. Rovněž poskytnutí darů přes nastrčené dárce (ve výši odpovídající jejich možnostem) bude obtížně prokazatelné.<br />Pokud má být opravdu vytvořen specializovaný úřad, těžko vymyslet "nezávislý" způsob kontroly, zvláště pokud se volá i po demokratické kontrole. Úřad tak bude mít tendenci stát se odkladištěm osob spřízněných s politickými stranami, které nebudou formálně jejich členy - již dnes lze na kandidátkách mnohých stran nalézt "nezávislé" kandidáty, bylo by tedy aspoň vhodné vyloučit i je. Důležitá budou i vnitřní pravidla kontroly, tedy hlavně způsob přidělování kontrolorů a jejich počet u jedné kontroly, frekvence kontrol a jejich ohlašování či neohlašování předem.<br />Jako řešení bych spíš viděl co nejotevřenější účetnictví politických stran a hnutí, aby si kontrolu mohl provést v podstatě každý, kdo má zájem, a hlavně hlídat korupci takříkajíc "na výstupu", pak by motivace podplácet byla značně oslabena.<br /><br /><br />Luděk BelánLudek_Belannoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-29595172417410475532015-01-20T14:07:28.376+01:002015-01-20T14:07:28.376+01:00Problém, proč NKÚ nemůže kontrolovat hospodaření p...Problém, proč NKÚ nemůže kontrolovat hospodaření politických stran, spočívá především v tom, že NKÚ podle Ústavy kontroluje hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu (ne veřejné finance). To byla také podstata zmiňovaného zrušovacího nálezu ÚS (novela tehdy do zákona o NKÚ mj. vsunula ustanovení, že hospodaření politické strany a politického hnutí s příspěvky ze státního rozpočtu České republiky se pro účely zákona o NKÚ rozumí hospodařením se státním majetkem, což ÚS označil za obcházení Ústavy, nález ÚS č. 89/1999 Sb. ÚS). Drobná oprava ale nemění nic na tom, že vůle novelizovat Ústavu a rozšířit působnost NKÚ se zřejmě nedá v nejbližší době očekávat.Olga Pouperovánoreply@blogger.com