tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post1557236678034741967..comments2023-06-07T14:38:32.044+02:00Comments on JINÉ PRÁVO: Martin Hapla: Dostojevského bolestné hledání spravedlnostiZuzana Vikarskáhttp://www.blogger.com/profile/11914595319997100762noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-71877493081793379022008-11-29T12:25:00.000+01:002008-11-29T12:25:00.000+01:00Děkuju za zajímavý post. Z Dostojevského díla jsem...Děkuju za zajímavý post. Z Dostojevského díla jsem přečetla jen Bratry Karamazovy a to ještě dost dávno. Zločin a trest jsem zkoušela číst ale nakonec jsem ho jen prolítla, moc mne to nebavilo, a znám ho spíše z krátkých shrnutí, jako bylo tohle. Studuji právo a nikoli rusistiku, takže můžu nabídnout jen velmi velmi laický pohled.<BR/><BR/>Dostojevskij se do nejpropracovanější analýzy metafyzických otázek dle mého pouští v jeho asi nejznámější a nejpropíranější povídce Velký Inkvizitor z páté knihy Bratrů Karamazových. Možná proto, že se jedná o jedno z jeho posledních děl. (I když to sám tak neplánoval.) Velký Inkvizitor je povídka, kterou "pochybující" Ivan vypráví věřícímu Aljošovi. Děj povídky je zasazen zhruba do roku 1500 do španělské Sevilly, kde je právě při síle Inkvizice. Do prostředí, kde všichni velebí a zároveň se děsí Boha, se zjeví Ježíš Kristus a koná zázraky. To dvakrát něpotěší hlavního Inkvizitora, tak Ježíše nechá zatknout a vysvětluje mu, že jeho zjevení je v tuto dobu krajně nevhodné. Zrovna když teologové a filozofové všechno jeho učení "vyložili", systém církvi tak pěkně běží, se do toho musí znovu vložit On. Přitom nemá na takovou věc právo, když jednou své poselství na Zemi zanechal, a lid ponechal jako zmatené stádo. "Není pro člověka neustálejší a trapnější starosti, než té: jakmile se stane svoboden, že ihned vyhledá toho, jemuž by se klaněl." "Přísahám, člověk je stvořen slabším a nižším než sis o něm myslil." Říká, že církev Ježíšovo učení opravila, a založila na třech pro lid nejdůležitějších elementech - zázraku, tajemství a autoritě. Ježíš mlčky poslouchá, co Inkvizitor vypráví. Na konci Inkvizitor řekne Ježíšovi, že ho zítra dá upálit jako kacíře, Ježíš ho políbí a Inkvizitor ho nechá jít, takže povídka končí odchodem Ježíše do "tmavých ulic města". <BR/> <BR/>Tady FMD popisuje především lidský postoj k metafyzice, nikoliv metafyziku samotnou. Vyplývá z ní asi to, že člověk má právo o Bohu pochybovat na základě toho, co zná a ví. Ježíšovo mlčení pak dle mého symbolizuje důvod, proč mnoho těch jako Ivan (A možná i sám FMD) o něm pochybuje - protože nedokáží pocítit jeho blízkost.<BR/><BR/>Jestli se Dostojevskij v rámci Bratrů Karamazových někomu svým postojem blíží, je to nejspíš Ivan. I proto, že jeho postoj je rozumově nejpropracovanější a nejrafinovanější, takže to k tomu geniálovi Dostojevskému spíš sedí. Ale vzhledem ke komplexnosti díla FMD, k postihnutí tolika aspektů lidského života, tolika charakterů a osudů, nevěřím, že by se prostě projektoval do postoje jednoho svého hrdiny. Osobnost FMD je v celé knize jako celku a těžko od něho získat nějakou stoprocentní odpověď na to, kdo a co je ještě ok a kdo/co už ne. <BR/><BR/>Tím se dostávám k tomu, že si nejsem jistá, zda Dostojevský chce odpovídat na otázku existence Boha či absolutní spravedlnosti - to mi přijde spíš jako zjednodušení. V jeho hledáčku jsou lidé, nikoli Bůh. Náboženství je pro něho spíše vedlejším produktem lidského bytí, stejně jako jakákoli představa Spravedlnosti, tudíž je nedokonalé a zpochybnitelné. A tak i jakýkoli lidmi vytvořený zákon. To, jak se s ním kdo z lidí pere, je zřejmě ten Šaldův "Dostojevskij- život" - a to je pro FMD to nejdůležitější na Zemi. Z toho doufám vyplývá, že FMD nedává jasnou odpověď na to, jestli Raskolnikov má právo brát spravedlnost do svých rukou. Ano, v rámci platných zákonů, které si společnost zvolila jako závazné, nikoliv. Hlavní je ale pro čtenáře popis toho, jak se člověk v životě potýká s morálkou, vírou, se životem. Troufám si tvrdit, že Dostojevskij ví, že v lidské společnosti ideály neexistují, přesto je lidé stále znovu hledají, i když každý jinak a jiné.<BR/><BR/>L. VinčálkováLuckahttps://www.blogger.com/profile/13427895812737151177noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-81601359337459684032008-11-26T19:48:00.000+01:002008-11-26T19:48:00.000+01:00zajímavou karikaturou advokáta je pak i Lebeděv z ...zajímavou karikaturou advokáta je pak i Lebeděv z idiota a jeho úvahyOndrej.Ruckahttps://www.blogger.com/profile/04109223863651237168noreply@blogger.com