tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post116457787216530699..comments2023-06-07T14:38:32.044+02:00Comments on JINÉ PRÁVO: Judicializace politiky aneb hrozí nám soudcovský stát? Část II. Soudní kontrola ústavnosti na evropský způsob a problémy přílišného aktivismuZuzana Vikarskáhttp://www.blogger.com/profile/11914595319997100762noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-27585783409401613562009-10-21T20:28:02.228+02:002009-10-21T20:28:02.228+02:00Pokud se už tento post otevřel, je nutno upozornit...Pokud se už tento post otevřel, je nutno upozornit, že výjimka u Václava Klause už neplatí, inicioval totiž řízení o přezkumu ústavnosti zákona o soudcech a soudcích, pokud tento v dřívějším znění limitoval počet místopředsedů NS na jednoho (což mělo být v rozporu s ústavou). Tato věc byla později zastavena s ohledem na novelizaci zákona.Zdeněk Kühnhttps://www.blogger.com/profile/17076357126760629217noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-64788143828459096192009-10-21T18:40:39.385+02:002009-10-21T18:40:39.385+02:00Tento důmyslný dvojpost měl jedinou vadu; přišel p...Tento důmyslný dvojpost měl jedinou vadu; přišel příliš brzy, v době, kdy bylo Jiné právo ještě v batolecím věku. <br />Ve světle událostí podzimu 2009 se může jevit úplně jinak; a ježto pro mne není žádný post nikdy příliš starý, tahám ho na světlo. A komu je to moc dlouhé, ať to nečte. <br /><br />1) Nechápu, proč se prakticky u všech úvah na téma "přílišné moci soudů" přehlíží to, že veškerá moc justiční je vymezena především návrhem. Moc soudů je veliká, skoro absolutní, arci hrozná, ale přece jen, musí být odbržděna intervencí někoho, kdo si ji vyžádá; a těžko může překročit meritum otázky, která je položena (i když i to je součástí oné debaty). <br /><br />2) Druhá část postu si tohoto efektu přece jen okrajově všímá; náš Ústavní soud může "abstraktně" dumat o nějakém zákonu, zda je v souladu s Ústavou - ale i zde fakticky existuje nějaká parta poslanců - navrhovatelů, která má jasnou vůli (obvykle politickou) a konkrétní zájem; ani tady nemůže Ústavní soud zkoumat cokoli a kdykoli. <br /><br />3) Daleko napínavější odbočka z obvyklé ideje soudu je francouzské zkoumání mezinárodních smluv PŘED tím, než jsou ratifikovány. Skutečnost, že soudy zkoumají věc EX POST, tedy po té, co se stala, je další hluboký vnitřní atribut soudu jako takového, chápaný takto i laiky. Tady se dostáváme do světa Minority reportu; soud hledá chyby dříve, než se stala - nebo než měla nějaké praktické důsledky. Myslím, že pokud by nějaké pravomoci Ústavní soud opravdu mít neměl, tak je to tento případ; předběžným zkoumáním se opravdu podobá další komoře parlamentu víc, než by bylo zdrávo. <br /><br />4) Další zajímavá otázka je tichý předpoklad, že problém "soudcokracie" se týká jen vrcholných soudů. V jistém smyslu je paradoxně moc vrcholných soudů naopak nejmenší; protože pokud je celá moc soudní omezena především žalobou (návrhem, stížností, obžalobou atd.), pak další kontrolní instance dostanou ke zkoummání už jen výběr z výběru; prvotní "síto" je na úplně prvním stupni. Právě tam se řeší základní epistemiologické otázky, týkající se zjišťování "skutkového stavu", což je poctivě počítaná polovina všeho problému, a i v otázce právní se vlastně vymezuje problém, který má být řešen. <br /><br />Hlavní moc má vždy ten, kdo klade otázky, nikoli ten, kdo na ně odpovídá.Vojtěch J. Ceplnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-1164662382408766342006-11-27T22:19:00.000+01:002006-11-27T22:19:00.000+01:00no ono by možná bylo vhodnější, kdyby byl pan prez...no ono by možná bylo vhodnější, kdyby byl pan prezident důslednější a vetoval méně zákonů, ale v případě, že se domnívá, že jsou v rozporu s ústavním pořádkem tak aby podal ústavní stížnost, zatím pro něj nebyl problém dělat to co dříve kritizoval .....<BR/><BR/>třetí komoru parlamentu z ústavního soudu de facto činí pan prezident ve spolupráci se senátem, když na ústavní soud "posílají" jednoho vrcholného politika za druhým ....Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-1164621778930873412006-11-27T11:02:00.000+01:002006-11-27T11:02:00.000+01:00Uznávám, asi jsem přestřelil, mně jenom nesedělo t...Uznávám, asi jsem přestřelil, mně jenom nesedělo to adjektivum u slova výjimka ve spojení s panem prezidentem.<BR/>Na druhou stranu, je otázka, jestli se zdržuje ústavních sížností skutečně pouze z principielních důvodů. Některé stížnosti tam nakonec podala ODS (viz třeba právě Eurozatykač), možná může také hrát roli nebezpečí neúspěchu u ÚS, pro které se mu nevyplatí tu stížnost podávat.<BR/>Ale tvrdá fakta hovoří pro Vás, to je jasné.Jan Komárekhttps://www.blogger.com/profile/00002830401760072059noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-1164607752756502022006-11-27T07:09:00.000+01:002006-11-27T07:09:00.000+01:00Nevím, myslím ale že ohledně VK je blíže Zdeněk. N...Nevím, myslím ale že ohledně VK je blíže Zdeněk. Například zákoník práce je velmi velmi velm špatný právní text,a neprošel ani Senátem a vetoval ho i prezident republiky. Ale jako v několika podobných situacích (podobně kostrbatě byla chválena mizerná novela zákona o zemědělství) ho už prezident nenapadl u Ústavního soudu. Zříká se přitom faktické procesní výhody, kterou skupina poslanců a senátorů nemá. Styl prezidentských návrhů a jejich posuzování byl vždy více globální...Hynek Baňouchhttps://www.blogger.com/profile/05022481513075737355noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-36392034.post-1164580155096899132006-11-26T23:29:00.000+01:002006-11-26T23:29:00.000+01:00"Jedinou čestnou výjimkou z kritiků soudcovského s..."Jedinou čestnou výjimkou z kritiků soudcovského státu tak zůstává v našem prostředí V. Klaus, který nejenže přílišný aktivismus justice kritizuje, ale současně sám řízení před Ústavním soudem za tři roky svého mandátu neinicioval."<BR/>K tomu bych si dovolil pouze přidat, že Klaus něco takového, jako "veto" prostřednictvím ÚS nepotřebuje. On totiž veta zdatně využívá v rámci své prezidentské pravomoci - a zcela nekonzistentně se svými dřívějšími názory na tuto pravomoc, když ještě byl předsedou vlády nebo smluvně opozičním předsedou sněmovny. Proto je pro něj poměrně jednoduché být "čestnou" výjimkou.<BR/>Nepochybuji o tom, že pokud by se mu ústavní stížnost instrumentálně hodila (neboť ústava je v jeho podání také jen instrumentem), použil by ji.Jan Komárekhttps://www.blogger.com/profile/00002830401760072059noreply@blogger.com