10 května 2010

Tomáš Sobek: Nahodilost

Jednou (už je to několik let) takhle mluvím s docentem Suchožou o tom, co je to nahodilost. Říkám, že pojem nahodilosti má celou řadu koncepcí, přitom jedna z nich je taková, že nahodilost je pouhá shoda okolností, a to v tom smyslu, že nějaké dvě události mají sémantickou souvislost, ale nemají kauzální souvislost. Docent Suchoža na to říká, že má pro takové pojetí nahodilosti hezký příklad, totiž že na tomto místě, kde právě pobýváme (hrad Smolenice), byl naposled před 35 lety, a to mu tenkrát bylo zrovna 35 let, ale že je to jenom shoda okolností, nic víc, prostě nahodilost. Nahodilosti tohoto typu se nám stávají vcelku často, ale vždy nás dokážou překvapit či pobavit. Dnes ráno jsem vstal (jak jinak), dal si kafe s mlékem, sednul si ke compu a pročítal jsem „nekonečně“ dlouhý (146 stran) a zoufale nudný článek. Prošel jsem ho spíše zběžně, ale zkopíroval jsem si z něj tuto citaci:

„The delegation of power to an agency to administer a statute, even when manifested in explicit rulemaking and adjudicatory authority, does not necessarily entail a delegation of power to the agency (rather than the courts) to answer any and all interpretive questions to which the statute may give rise.“

Pod citaci jsem si dopsal odkaz: Elena Kagan, ‘Presidental Administration’, in: Harvard Law Review, Vol. 114, No. 8., 2001, str. 2379.

Elena Kagan? Dosud jsem od ní nic nečetl. To jméno mám ale nějak spojené s Harvardem. Nezjišťuji to, raději se jdu se nasnídat. Pečivo, tvarohový sýr, pažitka. Sednu zpátky ke compu. Kouknu do novin a čtu: Obama To Nominate Kagan For Supreme Court. Prostě nahodilost. O nahodilosti jsem jednou mluvil i s Otakarem Motejlem. S pobavením jsme mluvili o tom, jak se pozná, že dva lidé jsou zamilovaní. Došli jsme k závěru, že zamilovaní lidé se poznají tak, že se snaží nahodilou (a obvykle banální) historku o svém seznámení vysvětlit jako osud. Že zrovna teď píšu o Otakarovi Motejlovi, ale není nahodilost. Včera nás opustil. Je mi to líto. Osobnost jeho formátu nám bude chybět.

20 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

A co když to není nahodilost ale vyvolenost ? Není třeba být skromný. V mnoha vyjádřeních mnoha politiků jsou podobné věci nazývané jako nutné challenge, na které zareagovali pretty good.

Petr Krejčíř

P.S. : Předem vás pane Sobku prosím, abyste v odpovědi si nehrál s morfologií slova vyvolenost!

Anonymní řekl(a)...

Jak to ten Sobek dělá, že si ho vždycky přečtu a nakonci mám pocit, že mě zase podvedl ? :-)

Jan Sádovský

P.S. : na dr. Motejla mám vzpomínku z pol. 80.let, kdy mé matce doporučoval, aby práva nestudoval, že mám navíc :-))) a měl pravdu ! Jen jsem to zjistil pozdě a dávám mu za pravdu až nyní.

Jan Komárek řekl(a)...

Mě by Tomáši zajímalo, proč jsi právě teď ten článek od E. Kagan četl (tj. jak se Ti dostal "pod ruku") - možná by to byla odpověď na otázku, zda to byla úplná nahodilost. (I když je fakt, že Westlaw asi neupravuje relevanci článků podle toho, zda je autor právě ve hře o nominaci na post soudce NS USA:-)

Jinak M. Tushnet ho za tak nudný nepovažuje;-)

Docela rád bych se dočkal doby, až budeme diskutovat kandidáty na post soudce ÚS ve světle toho, co někde napsali, anebo řekli - a někoho to bude také zajímat...

Tomáš Sobek řekl(a)...

Ad Honza

Když jsem si přečetl knihu Adriana Vermeule "Judging under Uncertainty", začalo mě zajímat, jaký význam má instucionální design pro interpretaci. Mimo jiné jsem si stáhnul spoustu článků o The Chevron rule. Ten článek od E. Kagan byl mezi nimi.

Jan Potměšil řekl(a)...

Nebude nějaký nekrolog k osobě dr. Motejla? Myslím hlavně na kolegyně a kolegy z kanceláře VOP... Myslím, že odešla velká osobnost, která by si pomníček (spíš pořádný monolit) a zavzpomínání zasloužila.

Osobně znám, resp. znal jsem, dr. Motejla spíše "z novin" a písemných zdrojů a osobně jsem měl tu čest jej osobně potkat a prohodit pár slov pouze několikrát. Přesto na mě velmi zapůsobil svým civilním nadhledem, smyslem pro humor, "normálností", na níž se nijak nepodepsalo, že prošel několik vrcholných státních funkcí a že objem znalostí, jimiž disponoval, se mu ani nemohl vejít do hlavy.
Přestože jeho závěry byly někdy trnem v oku "potrefeným husám" (a bylo mu přičítáno "ohýbání zákona" příliš ve prospěch občana), obdivoval jsem jeho aktivitu, jeho schopnost zorientovat se i ve vysokém věku v nových oblastech práva (jako VOP řešil hlavně šírou nepřehlednou správu), i schopnost zachovat si zdravý rozum a nadhled, tedy nebýt odtržen od života a zároveň ani nebýt vyhořelý.
Tolik můj osobní dojem - jeho zásluhy na vybudování respektované instituce ombudsmana, jakož i další milníky na cestě, předpokládám vyzdvihnou jiní.

Mám-li praghmaticky postoupit k otázkám budoucnosti, tak doufám, že se jeho úřadu ujme důstojný nástupce či nástupkyně. Bude to mít velmi těžké.

Anonymní řekl(a)...

Celkem slušnej článek najdete zde http://respekt.ihned.cz/zblizka/c1-43323950-dobry-clovek-otakar-motejl

včetně poměrně slušné diskuse, která některé aspekty života dr. Motejla problematizuje (kauza Hlučín, disidentské obhajoby, působení na NS ČSSR v 60.letech).

Michal Drvota

Anonymní řekl(a)...

O nahodilostech je celá statistika. Přesto bych si dovolil polemizovat s tím, že nudná četba citace od Eleny Kagan a její nominace je v časové souslednosti je náhoda.
Kdy jindy by měla být totiž nominována soudkyně v Americe než tehdy, kdy se s její myšlenkou seznámí i vyučující na Plzeňské fakultě ? Jen jste dal za pravdu Kindlovi a kol. o světovosti jeho fakulty :-)

Petr Kvasil

Šimon Klein řekl(a)...

Tak jsem se zeptal přítelkyně, zda si myslí, že naše seznámení byl osud. Řekla že ano :-)
Nakonec, myslím si že nic není zcela nahodilé. Vše souvsí se vším- záleží jen na tom, kolik toho o příčinách víme.

Tomáš Sobek řekl(a)...

Ad PK

Na plzeňské fakultě jsem rád, protože je tu řada lidí, kterých si můžu vážit. Jestli je odborně převyšujete, dejte nám odkazy na svoje vlastní texty.

Radek Policar řekl(a)...

Ad TS:
Mám za to, že plzeňské fakultě mohou všechny ostatní fakulty v zemi závidět ten současný očistný proces, který jí naopak přináší příznivce, ať to byl úžasný zesnulý Otakar Motejl (snad to nebude znít moc hloupě, ale závidím mu konec jeho života), nebo prof. Jiří Přibáň či jiní. Rozhodně se slušní a schopní Plzeňané (byť jaksi t.č. tedy pocházejí-li od jinud) jako je Tomáš Sobek nemají za co stydět.

Tomáš Pecina řekl(a)...

Na plzeňské fakultě jsem rád, protože je tu řada lidí, kterých si můžu vážit.

Promiňte, Tomáši, ale vůbec nechápete, o co tu běží: shledávám pozoruhodným, že člověk, který theoretisuje o morálce tolik jako vy, není zároveň schopen nahlédnout a rozlišit tak elementární koncept jako morální spoluzodpovědnost členů fakulty za to, co se v Plzni stalo.

Nedošlo tu k ničemu menšímu než k podvodu zcela mimořádných rozměrů, a jestliže jsem o něm mohl vědět řadu měsíců já, který s Plzní nemám co do činění, musel a měl jste o něm vědět i vy, a vaší (morální, nikoli právní) povinností bylo zasadit se o jeho eliminaci.

Pověstné máslo je tak i na vaší hlavě, je mi líto.

Anonymní řekl(a)...

ad Tomáš Sobek:
Argumentujete ad hominem a to není od Vás právě pěkné. Já to dokonce ani nemyslel ve zlém ale jen jako legraci.

Ale abych vám odpověděl. Plzeňská fakulta neztratila kredit kvůli něčí neodbornosti (např. p. Tomažič mě učil a nebyl špatnej, Kindla jsem také zažil na nějakém semináři, a o Praze jako mé alma mater s ani nikdy otevřenou kauzou koloťuka si žádné iluze nedělám), ale pro neskutečný chaos, faktickou nevonost studentů a amorální chování jeho pedagogů při přijímání a zkoušení. Můžete mít odborných článků kolik chcete, ale pokud nejde poznat, kdo kdy koho zkoušel a z čeho, pak je celé studium parodie a jména odborníků slouží jenom jako vývěsní štít - vějička pro ty chudáky studenty.

Ohledně "očistného" procesu : Už za působení současného děkana na ministerstvu se víc dělala PR než smysluplná práce. Dobře si pamatuji to uplácení novinářů různými zahr. cestami a exkurzemi. Neříkám, že to je jako za Kindla, ale nevěřím, že se stejným "substrátem" se dosáhne lepších výsledků.

ad RB : Právě proto se mají za co stydět. Když například úroveň MFF UK šla na konci 90.let strmě dolů vlivem nezájmu o studium matematiky/fyziky a museli brát o z jejich pohledu druhou ligu a té pak vyjít vstříc i na zkouškách, tak někteří docenti a asistenti - čtyřicátníci, padesátníci, z daleko relevantnějšími citacemi než má celá český právnická odborný stav
na protest ze školy odešli. A to se jen snížila kvalifikační brána, žádné podvody. To jsou pro mě lidi, kterých si vážím. Nechtěli spojovat jméno s něčím méně kvalitním než jsou jejich standardy.

Petr Kvasil

Tomáš Sobek řekl(a)...

ad TP

Jako první jsem na fakultním serveru pod svým jménem napsal, že Kindl škodí fakultě a měl by okamžitě odejít. Bylo to ještě před Tomažičovou aférou a pěkně jsem si to schytal. Anonymové mi nadávali, co si to vůbec dovoluji kritizovat Kindla, a že když se mi na fakultě nelíbí, ať vypadnu. Ještě horší reakce si pak "užil" Petr Bezouška.

Anonymní řekl(a)...

Neznám Plzeňský školní web, ale standardní postup je přeci zaslání zdůvodněného písemného stanoviska do AS, příp. do vědecké/pedagogické/.. aj. rady školy s žádosti o prošetření dané věci. Ve stanovisku se popíše, co se na škole špatného děje a kde je podle dotyčného chyba (lidské selhání/neexistence kontroly).

Obeslaný orgán pak musí zaujmout stanovisko (i třeba alibistické typu ...bylo projednáno...) a pak se v tom vezou všichni, všichni na škole se o tom také mohou dovědět a pak už stačí jen čekat .....

Nemusím dodávat, že nikdo z PF UK se ohledně Grosse nebo uplácení přijímaček apod. oficiálně neozval.

Michal Drtina

Tomáš Pecina řekl(a)...

Ad TS:

To věděl už Karel Havlíček: "Za pravdu je různá sazba – jednou pomník, jindy vazba. / Kdo ji řekne dřív než včas, tomu pravda zlomí vaz."

Jan Potměšil řekl(a)...

K porovnávání Plzně a Prahy - pokud vím, tak Standa Gross, vystudovavší za 4 roky a s diplomkou coby kompilátem zpráv ČNB se v Praze řešil i na akademickém senátu, ovšem bez nějakého závěru. V Praze na první přednášce prof. Malý říkal: "Většina z vás je tu vlastním přičiněním, tak třetina, čtvrtina i přičiněním jiných" - to řekl na plnou aulu v přítomnosti více jak 300 lidí. Na chodbě bylo možno zaslechnout jak jedna dívka uklidňuje druhou, obávající se vyhazovu od zkoušky "Buď v klidu, tak ti to táta zaplatí, ne?". Osobně jsem znal slečnu, která min. jednu zkoušku dostala ze známosti, u jiného pedagoga než příslušného, bez zkoušení. Zápočet za tělocvik šlo získat na studijním vložením 1.000,- do indexu. Rovněž i předtermíny k některým pedagogům byly obsazené ještě před oficiálním zápisem. Časem se provalila aféra s prodeji přijímacích testů (50.000 za nevyplněný, 100.000 za vyplněný). Atd.
Nepozoruji, že by se to nějak dotklo prestiže pražských práv.
Dnes je humbuk kolem Plzně, kde bordel, vstřícnost ke kamarádům a různým vysoce postaveným soudruhům, jakož i lenost při kamuflování nepravostí už přesáhly rozumnou mez a "studovat v Plzni" je nyní hanlivým pořekadlem. Aniž by se někdo pozastavil nad tím, že jinde to jen trochu šikovněji zakrývají nebo se na to zkrátka nepřišlo či se na to rychle zapomnělo.
Jinak Plzeň považuji za praktičtější, zajímavější co se výkladu pedagogů týče a více pro praxi připravující.

Anonymní řekl(a)...

Můžete mi poslat ten odkaz na AS ? U Staníka šlo o tlačenku velkého senátníka a ústavního soudce. Úžasné byly výsledky klauzury občana, na které prokazatelně nebyl, přesto na výsledcích visel. Nechápu, jak mohl Gerloch jako děkan, nechat bez povšimnutí, že Staník dostal zk. z němčiny, ačkoliv neumí ani ja, ja, naturlich.

Za nás prodávala testy jedna (a myslím, že všem známá a podle síly vůně rozpoznatelná) studijní, cena 50.000,- za nevyplněný. Škoda, že jsem se to dozvěděl až od spolužáků.

Hrdinství v tom, že někdo na přednášce něco řekne, se hodí do období před rokem 1989. Dotyčným by mělo vadit, že jsou s takovou institucí spojováni. Pokud jim to nevadí a učiné proti tomu nevystupují, pak nechť trpí plagiátorství a úplacení i u jiných, nemaje žádného morálního práva je kritizovat. A to se také děje a podle toho to v ČR vypadá.

V Plzni jsem nestudoval ale od známých vím, že se zkoušky normálně kupovali, což jsem v Praze nezažil (ale třeba jsem jen nedostal nabídku) ani nikdy neslyšel.
Ohledně opisování bakaláře a diplomek jsem skeptik. Samotná práce nemá pro většinu studentů žádný smysl a vyžaduje se x-stránkový kompilát, obhajoba je de facto formální (udělá se jen bububu, aby se neřeklo a pak to všem projde). Diplomky bych zrušil.

Michal Drtina

Jan Potměšil řekl(a)...

Pokud se jednalo o dotaz na mě, tak odkaz na AS nemám, info o jednání AS mám od kolegy z pražských práv. U prof. Malého nešlo o hrdinství, spíš v kontextu pozdějšího popírání švindlů na PF o bezvýznamné prohlášení, jímž prohloubil znechucení těch, kteří se dostali na práva poctivě, aniž by s tím ale prof. Malý sám něco dělal. Quieta non movere v praxi.

Anonymní řekl(a)...

Pro tu vlastnost spojovat odlišné, byl OM cenný a inspirativní. zde
je dojemný nekrolog.
Bylo by škoda, kdyby zapadl.
OK

Anonymní řekl(a)...

Nahodilost je, když při hledání významu a různých pohledů na pojem nahodilosti narazíte prvním klikem odkazu na člověka, jenž vás učil na právech. Nahodilost je poslední šancí lidstva na přežití ve světě absolutních pravidel.